Siirry suoraan sisältöön

Geronomikoulutus (monimuoto-opinnot), syksy 2024: KA72G24S

Tunnus: KA72G24S

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Geronomi (AMK)

Laajuus:
210 op

Kesto:
3.5 vuotta (210 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2024

Kuvaus

SUORITETTAVA TUTKINTO Geronomi (AMK) 210 op

TUTKINNON YLEISKUVAUS JA KOULUTUKSEN PROFIILI

Geronomi (AMK) on sosiaali- ja terveysalan yhteinen ammattikorkeakoulututkinto, joka perustuu kansainvälisiin ja kansallisiin koulutuksen tasokuvauksiin, valtakunnallisiin vanhustyön strategioihin ja laatusuosituksiin, työelämälähtöisyyteen sekä monitieteiseen gerontologiaan. Tutkinnon suoritettuasi olet kokonaisvaltaisen vanhustyön asiantuntija, joka toiminnallaan kehittää tulevaisuuden vanhustyötä ja mahdollistaa iäkkään ihmisen mielekkään elämän, osallisuuden ja toimijuuden vahvistumisen. Valmistuttuasi kykenet johtamaan vanhustyötä sekä kehittämishankkeita ja toimimaan itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä. Voit työskennellä esimerkiksi kuntoutusyksiköissä, kotihoidossa, palvelukeskuksissa, hoiva- ja hoitopalveluyrittäjänä, palveluohjaajana, vanhustyön esimiestehtävissä, vanhuspalvelujen koordinointitehtävissä tai järjestö- ja yhdistyssektorilla.

Lapin korkeakoulukonsernin strategisista valinnoista geronomikoulutuksessa painottuvat erityisesti tulevaisuuden palvelut ja etäisyyksien hallinta sekä kehittämisen painopisteinä ikäihmisten terveyttä, toimintakykyä ja hyvinvointia edistävät ratkaisut pitkien etäisyyksien yhteisöissä.
Monialainen toimintakyvyn arviointiosaaminen ja ennaltaehkäisevä toiminta vanhustyössä ovat opetussuunnitelman keskeisiä teemoja.

OPINTOJEN JA OPETUSSUUNNITELMAN RAKENNE

Geronomikoulutuksen opintojen rakenne ja tutkinnon laajuus ovat ammattikorkeakouluista annetun asetuksen (1129/2014) mukaisia. Tutkinnon laajuus on 210 opintopistettä, jotka jaetaan perus- ja ammattiopintoihin, vapaasti valittaviin opintoihin, ammattitaitoa edistävään harjoitteluun ja opinnäytetyöhön.

Perus- ja ammattiopinnoissasi tavoitteenasi on perehtyminen alan yleiseen teoreettiseen perustaan ja keskeisiin ammatillisiin tehtäväalueisiin sekä niiden tieteellisiin perusteisiin. Oppilaitoksen osoittamissa oppimisympäristöissä ja käytännön työelämässä tehtävässä ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa sovellat ja vahvistat osaamistasi. Työelämäharjoittelussa perehdyt myös geronomin työelämän käytänteisiin ja ammattilaisen rooliin moniammatillisessa yhteistyössä.
Vapaasti valittavien opintojen tavoitteena on syventää ja täydentää ammatillista osaamistasi. Vapaasti valittaviin opintoihin voit sisällyttää myös muiden korkeakoulujen ja muiden koulutusten opintoja. Opinnäytetyöprosessissa kehität valmiuksiasi soveltaa tietoja ja taitoja ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä. Opinnäytetyön toteutuksessa sinulla on mahdollisuus monialaiseen, koulutusten väliseen yhteistyöhön.

Lapin ammattikorkeakoulussa opetussuunnitelman rakenteen muodostavat geronomikoulutuksen ydinosaamisen, profiloivan osaamisen sekä tutkimus- ja kehittämisosaamisen opintokokonaisuudet.

Ydinosaamiseen liittyvissä opinnoissa tavoitteena on perehtyä ammattialan ammatillisiin tehtäväalueisiin ja niiden perusteisiin siten, että kykenet valmistuttuasi työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntija- ja kehittämistehtävissä. Myös tutkintoon kuuluvat viestinnän ja sekä englannin ja ruotsin opinnot toteutuvat ydinosaamisen opintokokonaisuuden opintojaksoissa. Opintojen

loppuvaiheen profiloivan osaamisen valinnoilla voit suunnata osaamistasi laajemmalle tai syventää osaamistasi. Tutkimus- ja kehittämisosaaminen sisältää tutkimus- ja kehittämisosaamisen opinnot (5 op) sekä opinnäytetyön suunnittelu, toteuttamis- ja viimeistelyvaiheen.

GERONOMIKOULUTUKSEN KOMPETENSSIT JA AMMATILLISEN KASVUN POLKU

Opetussuunnitelman perustana toimivat geronomin työelämän osaamisvaatimuksista johdetut laajat osaamisalueet eli kompetenssit ja Lapin ammattikorkeakoulun koulutusten yhteiset, yleiset työelämäkompetenssit. Koulutuskohtaiset ja yleiset työelämäkompetenssit integroituvat toisiinsa opetussuunnitelman teemoissa, osaamistavoitteissa ja toteutussuunnitelmissa, ja niiden arviointi toteutuu eri opintojaksoissa koulutuksen kompetenssimatriisin mukaisesti.

Yhteiset kompetenssit:
Eettisyys
Ennakoiva kehittäminen
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Kestävä kehitys
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen

Geronomin (AMK) kompetenssit:
Gerontologinen osaaminen
Monialainen arviointiosaaminen
Ohjausosaaminen
Gerontologinen hoiva-, hoito- ja kuntoutusosaaminen
Palvelujärjestelmäosaaminen
Johtamis-, kehittämis- ja laadunhallintaosaaminen

Opetussuunnitelmassa koulutuksesi oppimisprosessi on tehty näkyväksi kuvaamalla geronomiopiskelijan ammatillinen kasvu perehtyjästä kehittäjäksi vuositeemojen avulla:

1. vuosi: Geronomin työhön perehtyjä
Perehdyt geronomin työn perusteisiin ja gerontologiaan tieteenalana. Keskeisinä teemoina ovat monialainen orientaatio ikääntymiseen ja ikäihmisen kohtaamiseen, monialainen arviointisaaminen sekä gerontologisen kuntoutuksen menetelmät ja geronteknologiset ratkaisut ikäihmisen toimijuuden ja toimintakyvyn tukemisessa.

2. vuosi: Geronomin työhön harjaantuja
Harjaannut edistämään ikäihmisen terveyttä ja hyvinvointia sekä osallisuutta ja toimijuutta ikääntyneiden palveluissa. Osaat ohjata ja neuvoa ikäihmistä sekä hänen läheisiään arjessa selviytymisessä. Keskeisiä sisältöjä ovat terveyden edistäminen, ohjausosaaminen sekä palveluohjauksen ja verkostotyön menetelmät.

3. vuosi: Geronomin työn soveltaja
Osaat soveltaa tutkittua gerontologista tietoa ikääntyneen väestön palvelujen koordinointi-, johtamis- ja kehittämistyössä. Tunnistat työyhteisön sekä ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita, ja osaat esittää niihin tarkoituksenmukaisia ja innovatiivisia kehittämisideoita.

4. vuosi: Geronomin työn kehittäjä
Syvennät yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaasi vanhuspalvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä. Perehdyt yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.


OPINTOJEN TOTEUTTAMINEN JA ARVIOINTI

Geronomikoulutuksen opetussuunnitelma on osaamisperustainen, ja opiskelussa keskeistä on opiskelijoiden yhteinen tiedon hankkiminen, tuottaminen ja jakaminen sekä kyky soveltaa teoriatietoa käytännön työtilanteisiin. Opiskelu tapahtuu monimuotoisesti verkkoympäristöissä ja kampuksella sekä käytännön harjoittelussa, jota voit tehdä eri puolella Suomea olevissa harjoittelupaikoissa tai harjoitteluvaihdossa ulkomailla.

Vaihto-opiskelumahdollisuuden lisäksi kansainvälistymistä tuetaan kieliopinnoilla ja opintojen vieraskielisellä materiaalilla. Lisäksi voit osallistua kotikansainvälistymistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainvälisten opiskelijoiden tutorointiin.

Opiskeluasi ja ammatillista kehitystäsi tukevat ohjaus ja palaute, joita saat oppilaitoksen henkilöstöltä ja työelämäharjoitteluiden ohjaajilta. Tärkeää on oppia hyödyntämään myös itse- ja vertaisarviointia. Arvioinnissa hyödynnetään jatkuvaa arviointia, jossa arvioinnin kohteina ovat sekä oppimisprosessi että oppimisen tulos. Arvioinnin perustana ovat kunkin opintojakson osaamistavoitteet, jotka johdetaan koulutuksen kompetensseista. Oppimistulokset voidaan tunnistaa opetussuunnitelmaan kirjattujen arviointikriteerien avulla.

AMK- tutkinto antaa jatko-opintokelpoisuuden kahden vuoden työkokemuksen jälkeen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon (YAMK) suorittamiseen. Opintoja voi jatkaa myös yliopistojen maisterikoulutuksissa koti- tai ulkomailla.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2024-2025 2025-2026 2026-2027 2027-2028 Syksy
2024
Kevät
2025
Syksy
2025
Kevät
2026
Syksy
2026
Kevät
2027
Syksy
2027
1. / 2024 2. / 2025 3. / 2025 1. / 2025 2. / 2026 3. / 2026 1. / 2026 2. / 2027 3. / 2027 1. / 2027
YDIGER-1003
YDINOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

170 60 50 35 30 30 25 25 10 25 30 30 25 25 10 25
AMMMOD24
Geronomin ammatillinen osaamisperusta

(Valitaan kaikki)

30 30 30 30
AMKO006 Startti korkeakouluopiskeluun 5 5 5 5
K72GE001 Ikääntyvän ihmisen kohtaaminen, vuorovaikutus ja viestintä 5 5 5 5
HYVO10 Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmäosaaminen 5 5 5 5
K72GE002 Monitieteinen gerontologiaosaaminen 10 10 10 10
K72GE003H Harjoittelu: Ammatillinen vuorovaikutus 5 5 5 5
ARVMOD24
Monialainen arviointi- ja kuntoutusosaaminen

(Valitaan kaikki)

30 30 30 30
K72GE004 Monialainen arviointiosaaminen 10 10 10 10
K72GE005 Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia 10 10 10 10
K72GE006H Harjoittelu: Monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen kuntoutus 10 10 10 10
HYVMOD24
Ikääntyvän ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen

(Valitaan kaikki)

20 20 20 20
K72GE007 Terveyden edistäminen ja gerontologinen hoiva 10 10 10 10
K72GE008 Ohjaaminen geronomin työssä 10 10 10 10
GKIMOD24
Englannin ja ruotsin kielen osaamisen hyödyntäminen geronomin työssä

(Valitaan kaikki)

10 10 5 5 5 5
K72GE009 English at Work for Applied Gerontology Professionals 5 5 5 5
K72GE010 Svenska för geronomer 5 5 5 5
RUOTSIK Ruotsin kirjallinen taito 0
RUOTSIS Ruotsin suullinen taito 0
PALMOD24
Ikääntyvän väestön palvelujärjestelmä- ja asiakasohjausosaaminen

(Valitaan kaikki)

30 20 10 20 10 20 10
K72GE011 Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjaus 5 5 5 5
K72GE012H Harjoittelu: Palvelujärjestelmä- ja asiakasohjausosaaminen 15 15 15 15
K72GE013 Ikääntyvän väestön palveluiden kehittäminen 10 10 10 10
JOHMOD24
Vanhustyön johtaminen ja sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys

(Valitaan kaikki)

20 10 10 10 10 10 10
K72GE014 Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen 10 10 10 10
K72GE015 Hoiva-alan yrittäjyys ja taloushallinto 10 10 10 10
GOSMOD24
Gerontologisen osaamisen hyödyntäminen työelämässä

(Valitaan kaikki)

30 15 15 15 15 15 15
K72GE016H Harjoittelu: Ikääntyvän väestön palveluiden kehittämis- ja johtamisosaaminen 15 15 15 15
K72GE017H Ammatillisuutta vahvistava ja syventävä harjoittelu 15 15 15 15
PROGER-1003
PROFILOIVA OSAAMINEN

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20 15 5 15 5 15 5
VAPGER-001
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 20)

0 - 20 15 5 15 5 15 5
AKAS3115 Aikuisten ja ikääntyvien digitaitojen ohjaaminen 5
TUTGER-1003
TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

20 10 10 5 5 5 5 5 5 5 5
HYVO2OJ Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen 5 5 5 5
KA72G24S-1004
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

15 5 10 5 5 5 5 5 5
AMKO001 Opinnäytetyön suunnitteluvaihe 5 5 5 5
AMKO002 Opinnäytetyön toteuttamisvaihe 5 5 5 5
AMKO003 Opinnäytetyön viimeistelyvaihe 5 5 5 5
Yhteensä 210 60 60 45 25 30 30 30 30 15 30 25 30 30 0 30 30 0 15 30 0 25

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Geronomikoulutuksen kompetenssit (2023-)

Eettisyys

Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet.
• kykenee vastaamaan omasta toiminnastaan ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä alansa ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti
• ottaa toiset huomioon ja edistää tasa‐arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta
• huomioi toiminnassaan moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista
• ymmärtää hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimii niiden mukaisesti
• kykenee eettisiin arvoihin perustuvaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen

Ikääntyvän ihmisen kohtaaminen, vuorovaikutus ja viestintä
Harjoittelu: Ammatillinen vuorovaikutus
Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia
Terveyden edistäminen ja gerontologinen hoiva
Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjaus
Ikääntyvän väestön palveluiden kehittäminen
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Ennakoiva kehittäminen

Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
• ratkaisee ongelmatilanteita luovasti ja uudistaa toimintatapoja yhdessä muiden kanssa
• osaa työskennellä projekteissa yhteistyössä eri alojen toimijoiden kanssa
• osaa soveltaa kehittämisessä alan ole-massa olevaa tietoa ja hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
• osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja oman alansa tulevaisuutta ennakoiden

Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia
Harjoittelu: Monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen kuntoutus
Ikääntyvän väestön palveluiden kehittäminen
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen
Harjoittelu: Ikääntyvän väestön palveluiden kehittämis- ja johtamisosaaminen
Ammatillisuutta vahvistava ja syventävä harjoittelu
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Gerontologinen hoiva-, hoito- ja kuntoutusosaaminen

- Osaa edistää iäkkäiden ihmisten sosiaalista osallisuutta ja toimijuutta heidän hoidon, hoivan ja kuntoutuksen palveluissaan.
- Omaa voimavaralähtöisen ja kuntouttavan työotteen ja osaa soveltaa keskeisiä vanhustyön menetelmiä yksilö- ja ryhmätoiminnassa.
- Osaa hyödyntää informaatio- ja hyvinvointiteknologiaa toimintaympäristön toimivuuden ja turvallisuuden edistämisessä.
- Osaa käyttää sosiokulttuurisia ja toiminnallisia menetelmiä sekä vahvistaa yhteisöllisyyttä osana hoivaa, hoitoa ja kuntoutusta.
- Osaa toteuttaa ja arvioida iäkkään ihmisen turvallista lääkehoitoa.
- Tunnistaa ikäihmisen tavallisimmat sairaudet ja niiden vaikutukset vanhan ihmisen toimintakykyyn sekä osaa ohjata ikäihmistä sairauksien hoidossa ja kuntoutuksessa.
- Osaa muistisairaan ihmisen hoidon, tukemisen ja kuntoutumisen menetelmiä sekä osaa kehittää muistisairaiden palveluja.
- Osaa tukea kotona asuvaa ikäihmistä ja omaishoitoperheitä sekä kehittää heitä tukevia palveluita.

Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia
Harjoittelu: Monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen kuntoutus
Terveyden edistäminen ja gerontologinen hoiva
Harjoittelu: Palvelujärjestelmä- ja asiakasohjausosaaminen
Ammatillisuutta vahvistava ja syventävä harjoittelu
Gerontologinen osaaminen

- Osaa soveltaa gerontologista monitieteistä tietoa ja osaamista vanhustyössä sekä ymmärtää vanhenemista yksilön ja hänen elämänkulkunsa sekä yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta.
- On sisäistänyt voimavaralähtöisen vanhuskäsityksen geronomin työn lähtökohdaksi.
- Osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista.
- Edistää iäkkään ihmisen itsemääräämisoikeutta, oikeudenmukaisuutta ja yksilöllisyyttä ihmisarvoisen vanhuuden turvaamiseksi.
- Kykenee hyväksyvään empaattiseen, dialogiseen ja reflektiiviseen vuorovaikutukseen ja kohtaamiseen erilaisten ihmisten kanssa.
- Osaa toimia kulttuuritaustoiltaan erilaisten ikääntyvien ihmisten kanssa.
- Osaa toimia kokonaisvaltaisesti ja monialaisesti huomioiden iäkkään ihmisen yksilölliset lähtökohdat vanhustyön erilaisissa toimintaympäristöissä

Monitieteinen gerontologiaosaaminen
Monialainen arviointiosaaminen
Terveyden edistäminen ja gerontologinen hoiva
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Johtamis-, kehittämis- ja laadunhallinta osaaminen

- Osaa kehittää ja johtaa vanhustyötä eettisesti ja asiakaslähtöisesti.
- Osaa arvioida vanhuspalveluiden laatua ja käyttää keskeisiä laatutyön välineitä.
- Osaa toimia dialogisesti ja joustavasti työyhteisössä sekä hallitsee neuvottelu-, tiedotus- ja ohjaustaitoja.
- Omaa yrittäjämäisen toimintatavan.
- Kykenee toimimaan esimiestehtävissä sekä tuntee talousosaamisen ja markkinoinnin perusteet.
, Osaa tukea henkilöstön työhyvinvointia.
•Osaa soveltaa tutkimus- ,kehittämis- ja innovaatiotoiminnan menetelmiä vanhuspalvelujen ja työyhteisöjen kehittämissä.
- Kykenee toimimaan projekteissa.
- Osaa hyödyntää gerontologista tutkimusta ja tietoa kehittämisessä ja johtamisessa.
- Kykenee tuottamaan tietoa vanhuspalvelujen ennakointiin ja kehittämiseen.

Ikääntyvän väestön palveluiden kehittäminen
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen
Hoiva-alan yrittäjyys ja taloushallinto
Harjoittelu: Ikääntyvän väestön palveluiden kehittämis- ja johtamisosaaminen
Ammatillisuutta vahvistava ja syventävä harjoittelu
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa.
• tuntee oman kulttuuritaustansa vaikutuksia toimintaansa ja osaa kehittää monikulttuurisuutta huomioivia toimintatapoja työyhteisössään
• osaa seurata ja hyödyntää oman alansa kansainvälistä kehitystä työssään
• kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään

English at Work for Applied Gerontology Professionals
Svenska för geronomer
Ruotsin kirjallinen taito
Ruotsin suullinen taito
Kestävä kehitys

Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä.
• osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöönottamiseen ja vakiinnuttamiseen
• ymmärtää kestävyyshaasteita, niiden keskinäisiä riippuvuuksia sekä asioiden ja ongelmien monia näkökulmia

Ikääntyvän väestön palveluiden kehittäminen
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen
Hoiva-alan yrittäjyys ja taloushallinto
Harjoittelu: Ikääntyvän väestön palveluiden kehittämis- ja johtamisosaaminen
Monialainen arviointiosaaminen

- Osaa moniammatillisessa yhteistyössä arvioida, suunnitella ja toteuttaa ikäihmisten tarpeiden mukaisia palvelukokonaisuuksia.
- Osaa arvioida ja ennakoida ikäihmisen laaja-alaista hyvinvointia ja toimintakykyä sekä palvelutarvetta suhteessa yksilön voimavaroihin, yksilölliseen elämään ja omassa ympäristössä selviytymiseen.
- Osaa arvioida, toteuttaa ja koordinoida monialaisesti ikäihmisen yksilöllisiä palveluja.
- Osaa hyödyntää toimintakyvyn arvioinnin menetelmiä ja tietoa ikäihmisten hyvinvointia edistävien toimintojen vaikuttavuudesta.
- Tunnistaa ikäihmisen hyvinvointia ja toimintakykyä uhkaavia sosiaalisia ja terveydellisiä riskejä sekä niiden taustatekijöitä.
- Osaa arvioida erilaisten apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä apuvälineiden käytössä.

Ikääntyvän ihmisen kohtaaminen, vuorovaikutus ja viestintä
Monialainen arviointiosaaminen
Harjoittelu: Monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen kuntoutus
Ohjausosaaminen

- Osaa ohjaustyössään toimia ennakoivan ja ennaltaehkäisevän vanhustyön periaatteiden mukaisesti sekä edistää toiminnassaan ikäihmisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Kykenee ehkäisemään toiminnallaan ikäihmisten syrjäytymistä ja vaikuttamaan sen riskeihin.
- Osaa tiedottaa ikäihmisten terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä.
- Hallitsee palveluohjauksellisen työotteen sekä hyödyntää erilaisia palveluohjauksen ja verkostotyön menetelmiä ohjatessaan yksilöitä ja ryhmiä.
- Kykenee ohjauksellaan osallistamaan ja voimaannuttamaan iäkästä ihmistä hänen itsemäärämisoikeuttaan kunnioittaen.
- Osaa soveltaa ohjaustyössään yhteisöllisiä ja tavoitteellisen ryhmänohjaamisen menetelmiä.
- Osaa ohjata ja neuvoa ikäihmistä sekä hänen omaisiaan, perhettään ja läheisiään heidän yksilöllisissä tarpeissaan ja arjessa selviytymisessään.
- Hallitsee iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa ohjausprosessin huomioiden ikäihmisen yksilölliset tarpeet.

Terveyden edistäminen ja gerontologinen hoiva
Ohjaaminen geronomin työssä
English at Work for Applied Gerontology Professionals
Svenska för geronomer
Ruotsin suullinen taito
Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjaus
Harjoittelu: Palvelujärjestelmä- ja asiakasohjausosaaminen
Oppimaan oppiminen

Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia.
• arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan erilaisissa oppimisympäristöissä
• osaa hankkia, kriittisesti arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alansa kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä
• ottaa vastuuta myös ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta

Startti korkeakouluopiskeluun
Harjoittelu: Ammatillinen vuorovaikutus
Harjoittelu: Monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen kuntoutus
Harjoittelu: Palvelujärjestelmä- ja asiakasohjausosaaminen
Harjoittelu: Ikääntyvän väestön palveluiden kehittämis- ja johtamisosaaminen
Ammatillisuutta vahvistava ja syventävä harjoittelu
Palvelujärjestelmäosaaminen

- Tuntee kansalliset ja keskeiset kansainväliset vanhuspoliittiset strategiat ja tavoitteet sekä kykenee kehittämään niiden pohjalta ikäihmisten palveluja ja niiden laatua.
- Pystyy osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ikäihmisten asemasta yhteiskunnassa ja vanhuspalveluissa sekä vaikuttamaan siihen omalla asiantuntijuudellaan.
- Hallitsee vanhuspalvelujen toimintaympäristöt ja palvelurakenteen (julkinen, yksityinen ja kolmas sektori) sekä osaa soveltaa tietojaan palvelujen järjestämisessä, tuottamisessa ja kehittämisessä.
- Hallitsee ikäihmisten sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelut ja niihin liittyvän lainsäädännön, suositukset ja ohjelmat siten, että pystyy soveltamaan tietojaan sekä palvelujen kehittämisessä että asiakastyössä.
- Osaa hyödyntää monipuolisesti kulttuuri- ja liikuntapalvelujen mahdollisuuksia iäkkäiden ihmisten toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukemisessa.
- Kykenee koordinoimaan moniammattillista yhteistyötä ikäihmisten tarpeita vastaavien palvelujen kehittämisessä, suunnittelussa, ja toteuttamisessa.

Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmäosaaminen
Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjaus
Harjoittelu: Palvelujärjestelmä- ja asiakasohjausosaaminen
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen
Työelämässä toimiminen

Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä.
• osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön hyvinvointia
• osaa toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• hyödyntää teknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia omassa työssään
• ymmärtää muuttuvan työelämän kompleksisuuden ja omaa resilienssiä muuttuvissa työelämän tilanteissa
• omaa valmiudet yrittäjämäiseen toimintatapaan

Harjoittelu: Ammatillinen vuorovaikutus
Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia
Harjoittelu: Monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen kuntoutus
Harjoittelu: Palvelujärjestelmä- ja asiakasohjausosaaminen
Ikääntyvän väestön palveluiden kehittäminen
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen
Hoiva-alan yrittäjyys ja taloushallinto
Harjoittelu: Ikääntyvän väestön palveluiden kehittämis- ja johtamisosaaminen
Ammatillisuutta vahvistava ja syventävä harjoittelu
Luokittelemattomat
Aikuisten ja ikääntyvien digitaitojen ohjaaminen

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
YDIGER-1003
YDINOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

170
AMMMOD24
Geronomin ammatillinen osaamisperusta

(Valitaan kaikki)

30
AMKO006 Startti korkeakouluopiskeluun 5
K72GE001 Ikääntyvän ihmisen kohtaaminen, vuorovaikutus ja viestintä 5
HYVO10 Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmäosaaminen 5
K72GE002 Monitieteinen gerontologiaosaaminen 10
K72GE003H Harjoittelu: Ammatillinen vuorovaikutus 5
ARVMOD24
Monialainen arviointi- ja kuntoutusosaaminen

(Valitaan kaikki)

30
K72GE004 Monialainen arviointiosaaminen 10
K72GE005 Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia 10
K72GE006H Harjoittelu: Monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen kuntoutus 10
HYVMOD24
Ikääntyvän ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen

(Valitaan kaikki)

20
K72GE007 Terveyden edistäminen ja gerontologinen hoiva 10
K72GE008 Ohjaaminen geronomin työssä 10
GKIMOD24
Englannin ja ruotsin kielen osaamisen hyödyntäminen geronomin työssä

(Valitaan kaikki)

10
K72GE009 English at Work for Applied Gerontology Professionals 5
K72GE010 Svenska för geronomer 5
RUOTSIK Ruotsin kirjallinen taito 0
RUOTSIS Ruotsin suullinen taito 0
PALMOD24
Ikääntyvän väestön palvelujärjestelmä- ja asiakasohjausosaaminen

(Valitaan kaikki)

30
K72GE011 Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjaus 5
K72GE012H Harjoittelu: Palvelujärjestelmä- ja asiakasohjausosaaminen 15
K72GE013 Ikääntyvän väestön palveluiden kehittäminen 10
JOHMOD24
Vanhustyön johtaminen ja sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys

(Valitaan kaikki)

20
K72GE014 Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen 10
K72GE015 Hoiva-alan yrittäjyys ja taloushallinto 10
GOSMOD24
Gerontologisen osaamisen hyödyntäminen työelämässä

(Valitaan kaikki)

30
K72GE016H Harjoittelu: Ikääntyvän väestön palveluiden kehittämis- ja johtamisosaaminen 15
K72GE017H Ammatillisuutta vahvistava ja syventävä harjoittelu 15
PROGER-1003
PROFILOIVA OSAAMINEN

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20
VAPGER-001
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 20)

0 - 20
AKAS3115 Aikuisten ja ikääntyvien digitaitojen ohjaaminen 5
TUTGER-1003
TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

20
HYVO2OJ Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen 5
KA72G24S-1004
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

15
AMKO001 Opinnäytetyön suunnitteluvaihe 5
AMKO002 Opinnäytetyön toteuttamisvaihe 5
AMKO003 Opinnäytetyön viimeistelyvaihe 5