Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjausLaajuus (5 op)

Tunnus: K72GE011

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kuvata asiakas ja palveluohjauksen perusteet sekä ikääntyvän väestön keskeisiä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluita ja niiden toimintaa ohjaavia ohjausjärjestelmiä ja strategioita. Opiskelija osaa kuvata asiakas- ja palveluohjauksellisen työotteen, ennakoivan toiminnan merkityksen ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelija osaa työskennellä suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti yhdessä ikääntyvän sekä monialaisten verkostojen kanssa yksilöllisten tarpeiden ja palveluiden koordinoimiseksi. Opiskelija osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti erilaisissa ohjaustehtävissä. Opiskelija osaa ohjeistuksen ja lainsäädännön mukaisesti kirjata ja käsitellä tekemäänsä asiakastyötä.

Sisältö

Ikääntyvän väestön palveluntuottajien sekä niiden ohjausjärjestelmien kuvaaminen Ikääntyvän väestön palveluiden tuottaminen asiakas ja strategialähtöisesti (EU, valtio, hyvinvointialueet, kunnat, yksiköt) eettiset periaatteet huomioiden.
Asiakas- ja palveluohjaus, sekä palvelutarpeen arviointi osana ikääntyvän väestön palveluita Dialoginen moniammatillinen yhteistyö/verkostotyö
Ennakoiva toiminta ikääntyvän hyvinvoinnin vahvistamisessa Asiakastietojen käsittely ja kirjaaminen.

Esitietovaatimukset

Hyväksytty suoritus opintojaksoista:
- HYVO10 Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmäosaaminen
- K72GE002 Monitieteinen gerontologiaosaaminen
- K72GE007 Terveyden edistäminen ja gerontologinen hoiva
- K72GE008 Ohjaaminen geronomin työssä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata ikääntyvän väestön keskeisiä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluita ja niiden toimintaa ohjaavia ohjausjärjestelmiä ja strategioita.
Opiskelija osaa luetella erilaisia orientaatioita asiakas- ja palveluohjaukselliseen työotteeseen.
Opiskelija osaa kuvata eettiset periaatteet asiakas- ja palveluohjauksessa. osaa työskennellä yhdessä ikäihmisen ja monialaisten verkostojen kanssa palveluiden koordinoimiseksi.
Opiskelija osaa ohjatusti käsitellä ja kirjata asiakastietoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata ikääntyvän väestön keskeisiä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluita ja niiden toimintaa ohjaavia ohjausjärjestelmiä ja strategioita.
Opiskelija osaa luetella erilaisia orientaatioita asiakas- ja palveluohjaukselliseen työotteeseen. Opiskelija osaa työskennellä eettisten periaatteiden mukaisesti yhdessä ikäihmisen ja monialaisten verkostojen kanssa palveluiden koordinoimiseksi.
Opiskelija osaa ohjatusti käsitellä ja kirjata asiakastietoja
Opiskelija osaa käyttää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa toimintatapojen kehittämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvata, havainnollistaa asiakastyöesimerkein, soveltaa ja arvioida kriittisesti ikääntyvän väestön keskeisiä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluita ja niiden toimintaa ohjaavia ohjausjärjestelmiä ja strategioita.
Opiskelija osaa kuvata, vertailla sekä kriittisesti arvioida ja valita erilaisia orientaatioita asiakas- ja palveluohjaukselliseen työotteeseen erilaisissa asiakastilanteissa eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa hyödyntää tarkoituksenmukaisesti verkostomaisia työtapoja ja työskennellä suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti yhdessä ikäihmisen ja monialaisten verkostojen kanssa yksilöllisten palveluiden koordinoimiseksi.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti kirjata tekemäänsä asiakastyötä ja käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti.