Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan koulutus, Kemi

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sosionomi (AMK)

Laajuus:
210 op

Sosionomikoulutus (päiväopinnot), Kemi, syksy, 2021
Tunnus
(K71S21S)
Ilmoittautumisaika

03.10.2024 - 11.05.2025

Ajoitus

12.05.2025 - 31.07.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettaja
  • Eija Kehus
  • Kirsi Heikkinen
  • Hanne Luosujärvi

Tavoitteet

EA:
Tavoittena on lisätä auttamisrohkeutta hätäensiapua vaativissa tilanteissa sekä arjen pienemmissä tapaturmissa.

Lääkehoito sosiaalialalla:

Opiskelija:
- tunnistaa lääkehoitoa ohjaavan lainsäädännön ja ymmärtää sen merkityksen turvallisen lääkehoidon toteuttamisessa
- tiedostaa vastuunsa lääkehoidon toteuttamisessa omassa työssään
- osaa määrittää lääkehoidon keskeiset käsitteet, lääkemuodot ja lääkkeiden oikeat antotavat
- ymmärtää lääkeaineiden vaiheet elimistössä
- osaa etsiä lääkkeisiin ja lääkehoitoon liittyvää tietoa eri tietokannoista
- osaa tunnistaa lääkehoitoon liittyvät yleisimmät haitta- ja yhteisvaikutukset
- osaa ohjata potilasta/asiakasta turvallisen ja oikean lääkehoidon toteuttamisessa.

Sisältö

EA:
- toiminta auttamistilanteessa
- tajuttoman henkilön tunnistaminen ja ensiapu
- painelu-puhalluselvytys sekä neuvovan sydäniskurin käyttö
- tukehtumassa olevan henkilön ensiapu
- raajassa olevan suuren verenvuodon tyrehdyttäminen
- sokki
- tavallisimpien sairauskohtausten ensiapu
- tyypillisimpien haavojen ja palovammojen ensiapu
- nivelvammojen ja murtumien ensiapu
- muut tapaturmat
- myrkytyksien ensiapu
- tapaturmien ehkäisy
- terveyden edistäminen
- henkinen ensiapu
- tarvittaessa ryhmäkohtaisia painotuksia.


Lääkehoito:
- lääkehoitoa ohjaava lainsäädäntö
- vastuukysymykset ja turvallisuus lääkehoidossa
- lääkehoidon peruskäsitteet, lääkemuodot ja antotavat
- lääkkeiden vaiheet elimistössä
- lääkkeiden haitta- ja yhteisvaikutukset
- lääkehoitoon liittyviä erityiskysymyksiä - Ikääntyneiden lääkehoidon erityispiirteet.

Aika ja paikka

12.5.-31.7.2025 Lapin ammattikorkeakoulu, Kemin kampus.
Ensiavun opetus kampuksella toukokuussa 12-13.5.2025, lääkehoidon opiskelu verkossa 12.5-31.7.2025 välisenä aikana.

Oppimateriaalit

Saano S. & Taam-Ukkonen M. (2020) Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro. (Osa I) soveltuvin osin.



Materiaali Moodlessa.

Opetusmenetelmät

EA 1: opetus kampuksella. Läsnäolovaatimus 100%
Lääkehoito: Itsenäinen opiskelu verkossa, Oppiportin verkkokurssit, itsenäiset tehtävät ja verkkotentit.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lääkehoidon ja farmakologian verkkotentit 12.5.-31.7.2025 välisenä aikana. Lääkehoidon lopputentin uusinta verkossa elo-syyskuussa 2025.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Lääkehoidon arviointi:

Hylätty (0): Et saavuta tyydyttävän tasoa.

Tyydyttävä 1-2: Osaat kuvata lääkehoidon lainsäädännön ja sen merkityksen sekä sosionomilta vaadittavan lääkehoidon toteuttamisen vastuun turvallisessa lääkehoitoprosessissa. Osaat kuvata keskeiset lääkehoidon käsitteet sekä farmakologian perusteet. Osaat kuvata eri lääkemuodot ja oikeat antotavat luonnollista reittiä annettavissa lääkkeissä. Osaat kuvata yleisimmät lääkehoitoon liittyviä haitta- ja yhteisvaikutukset. Osaat nimetä luotettavia lääkehoidon tietokantoja. Osaat toteuttaa potilasohjausta turvallisessa lääkehoidon toteuttamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Lääkehoidon arviointi:

Hyvä 3-4: Osaat hyödyntää lääkehoidon lainsäädännön osaamista. Osaat kuvata vastuullisen toimintasi sosionomina turvallisessa lääkehoitoprosessissa. Osaat kuvata perustellen keskeiset lääkehoidon käsitteet sekä farmakologian perusteet. Osaat kuvata perustellen eri lääkemuodot ja oikeat antotavat luonnollista reittiä annettavissa lääkkeissä. Osaat kuvata perustellen yleisimmät lääkehoitoon liittyviä haitta- ja yhteisvaikutukset ja tunnistaa luotettavia lääkehoidon tietokantoja. Osaat toteuttaa perustellen potilasohjausta turvallisessa lääkehoidon toteuttamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lääkehoidon arviointi:

Kiitettävä (5):
Osaat hyödyntää ja arvioida lääkehoidon lainsäädännön osaamista. Osaat toimia vastuullisesti turvallisessa lääkehoitoprosessissa. Osaat hyödyntää keskeisiä lääkehoidon ja farmakologian perusteita lääkehoitoprosessissa. Ymmärrät ja osaat hyödyntää eri lääkemuodot ja oikeat antotavat luonnollista reittiä annettavissa lääkkeissä. Osaat kuvata ja arvioida yleisimmät lääkehoitoon liittyviä haitta- ja yhteisvaikutukset, ja hyödyntää luotettavia lääkehoidon tietokantoja. Osaat toteuttaa ja arvioida potilasohjausta turvallisessa lääkehoidon toteuttamisessa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

EAn arviointi:

Kurssin läpäistäkseen osallistujan on osallistuttava kaikkiin ea-kurssin aikana järjestettäviin ensiapuharjoituksiin. Kurssilla läsnäolovaatimus 100%.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana koostuu lääkehoidon lopputentin arvosanasta ja farmakologian testin arvosanasta niin, että
- Lääkehoidon lopputentin arvosanan vaikutus on 80 % kokonaisarvosanasta
- Farmakologian testin arvosanan vaikutus on 20 % kokonaisarvosanasta
- Muut pakolliset lääkehoidon tehtävät ja testit hyväksytty/hylätty tai hyväksytty/täydennettävä
- 100 % osallistuminen kampuksella EA:n opetukseen, EA1 (hyv./hyl.)

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 23.03.2025

Ajoitus

24.03.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettaja
  • Sanna Juuso
Opiskelijaryhmät
  • K71S22S
    Sosionomikoulutus (päiväopinnot), Kemi syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:

Opiskelija
- tuntee johtamisteorioita
- tietää johtamisen ja henkilöstöhallinnon periaatteita ja käytäntöjä
- tuntee hyvän hallinnon periaatteet
- osaa toimia työyhteisön lähijohtajana julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- tuntee hallinnollisen päätöksenteon ja osaa ohjata asiakasta hallintokäytännöissä
- tuntee työ- ja virkasuhteen perusteet

Sisältö

Sisältö:

- yleisimmät johtamisteoriat
- hyvää hallintoa ja lähijohtamista ohjaava lainsäädäntö

Aika ja paikka

Kevät 2025. Lapin AMK, Kemin kampus, Tietokatu 1.

Oppimateriaalit

Opintojakson kirjallisuutta, joka tarkennetaan Moodle-alustalla: 



Hallintolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434



Kulla, H. (2018). Hallintomenettelyn perusteet (10., uudistettu painos.). [Helsinki]: Alma Talent Oy.



Liukko, E. & Nykänen, E. 2019. Sosiaalityön tulevaisuus – sosiaalityö julkisena hallintotehtävänä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:47. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161660/Rap_47_2019_Sosiaalityon%20tulevaisuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y 



Niiranen, V. & Seppänen-Järvelä, R.& Sinkkonen, M. & Vartiainen, P. (2010): Johtaminen sosiaalialalla. Helsinki: Gaudeamus.



Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus. 



Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (2017): Sosiaali-ja terveysjohtaminen. Helsinki: Sanomapro.



Opintojaksolla on myös muita materiaalia käytössä, kuten aiheisiin liittyviä tutkimuksia ja artikkeleita, jotka löytyvät Moodlesta.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus ja itsenäinen opiskelu. Lähiopetus Lapin AMK:n Kemin kampuksella, Tietokatu 1. Itsenäinen opiskelu Moodle alustalla, yksilö- ja ryhmätehtävin.

Opintojaksolla toteutetaan yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä. Oppimisessa hyödynnetään opiskelijan yksilöllistä työskentelyä ja yhteistoiminnallista oppimista. Opintojaksolla toteutetaan aktivoivia kirjoitustehtäviä ja ryhmäkeskusteluja pohjautuen opintojakson oheislukemistoon.
Opintojaksoon sisältyviä oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty ja itsenäinen kirjallinen tentti sekä kirjallinen oppimistehtävä numeerisesti (asteikolla Hylätty-5) annettujen arviointikriteereiden mukaisesti. Oppimistehtävien tekeminen ja pienryhmätyöskentely vaativat aktiivista läsnäoloa opetuksessa ja työskentely tukee itsenäisen tehtävän suorittamista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollinen työelämävierailija luennolla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti kontaktiopetuksen päättymisen jälkeen viikolla 19. Arviointi numeraalinen Hylätty- 5. Toinen ja kolmas suoritusmahdollisuus tarjotaan tarpeen mukaan, aikataulu sovitaan erikseen.

Kirjallisen oppimistehtävän palautus viikolla 19. Arviointi numeraalinen: Hylätty-5
Kaikkien oppimistehtävien palautuspäivämäärä 11.5.2025, toinen ja kolmas uusintapalautuspäivä sovitaan orientaatiossa ja merkitään tiedoksi Moodleen.

Sisällön jaksotus

Opetus kampuksella vahvistetun työsuunnitelman mukaisesti ja Moodle alustalla työskentelyä toteutuksen aikana. Kontaktiopetukseen liittyen oppimistehtäviä. Kontaktiopetuksen jälkeen verkkotentti. Kirjallista oppimistehtävää on tarkoutuksenmukaista työstää ajantasaisesti luentojen edetessä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija ei tiedä johtamisteorioita.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tiedä johtamiseen sisältyviä osa-alueita eikä tiedä henkilöstöhallinnon sisältöjä ja periaatteita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei tunnista, eikä tiedä hyvän hallinnon ja päätöksenteon toimintaperiaatteiden merkitystä asiakastyössä. Opiskelija ei osaa noudattaa sosiaalialan eettisiä periaatteita asiakastyössä.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä vähintään yhden johtamisteorian sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tunnistaa joitakin johtamisen osa-alueita. Opiskelija osaa tunnistaa joiltakin osin henkilöstöhallinnon keskeisiä sisältöjä ja periaatteita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tietää sosiaalialan eettiset periaatteet, joita noudattaa asiakastyön tilanteissa ja tunnistaa hyvän hallinnon mukaista toimintaa asiakastyöntilanteissa.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä joitakin johtamisteorioita- ja tapoja sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää johtamisen osa-alueet ja tietää pääpiirteittäin henkilöstöhallinnon keskeisen sisällön ja periaatteet.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tietää sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hyvän hallinnon käytäntöjen merkityksen asiakastyössä. Opiskelija osaa toimia hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti asiakastyöntilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa analysoida erilaisia johtamisteorioita- ja tapoja sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytänteissä ja johtamisen eri osa-alueissa. Opiskelija selittää henkilöstöhallinnon sisällön ja periaatteet sekä sen toteutuksen.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa kuvata sosiaalialan eettiset periaatteet ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvät periaatteet. Opiskelija osaa toimia hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti asiakastyöntilanteissa.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa vertailla erilaisia johtamisteorioita ja niiden toteutumista sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija perustelee ja arvioi erilaisia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytännöissä ja johtamisen eri osa-alueissa. Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä henkilöstöhallinnosta ja sen toteutumisesta.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija analysoi sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvien oikeudellisten periaatteiden toteutumista käytännön työtilanteissa. Opiskeilja osaa rakentaa hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti toteutuvan asiakassuhteen sekä tehdä perusteltuja päätöksiä hallintoon liittyvissä asioissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa arvioida ja vertailla erilaisia johtamisteorioita ja niiden toteutumista sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta
Opiskelija osaa ehdottaa ja tuottaa uusia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytäntöihin ja johtamisen osa-alueisiin. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää henkilöstöhallinnon toteutumista.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskeilja osaa arvioida sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvien oikeudellisten periaatteiden toteutumista käytännön työtilanteissa. Opiskelija osaa rakentaa hyvän hallinnon ja eettisten periaatteiden mukaisesti toteutuvan asiakassuhteen sekä tehdä perusteltuja päätöksiä hallintoon liittyvissä asioissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Verkkotentin arviointi ja kirjallisen oppimistehtävän arviointi numeraalinen arviointi asteikolla HYL-5 annetujen arviointikriteeiden mukaisesti.

Muut opintojakson oppimistehtävät arvioidaan HYV/HYL. Opintojakson suorittaminen hyväksytysti vaatii kaikkien oppimistehtävien tekemistä ja palauttamista tehtäväkohtaisten ohjeiden mukaisesti ja hyväksytysti. Tämä sekä aktiivinen osallistuminen opetukseen huomioidaan myös kokonaisarvosanaan laskevasti tai korottavasti vaikuttavana.

Hylätty (0)

Verkkotentin arviointi ja kirjallisen oppimistehtävän arviointi numeraalinen arviointi asteikolla Hylätty-5 annetujen arviointikriteereiden mukaisesti.

Muut opintojakson oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty. Opintojakson suorittaminen hyväksytysti vaatii kaikkien tehtävien suorittamista ja palauttamista tehtäväkohtaisten ohjeiden mukaisesti ja hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 15.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 150

Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaalialan koulutus, Kemi
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Virpi Piira
  • Timo Marttala
  • Sanna Viinonen
  • Sari Halttunen
  • Leena Seppälä
  • Johanna Majala
  • Seija Järvi
  • Matti Virtasalo
  • Kirsi Poikajärvi
  • Sari Leppälä
  • Tarja Jussila
  • Leila Nisula
  • Riikka Korhola
Vastuuhenkilö

Leila Nisula

Opiskelijaryhmät
  • K71S21S
    Sosionomikoulutus (päiväopinnot) Kemi syksy 2021
  • KA71S21S_1
    Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
  • KA71S21S_2
    Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
  • KA71S22SL
    Sosionomikoulutus, varhaiskasvatuksen sosionomi (monimuoto- ja verkko-opinnot), Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija osaa viimeistellä opinnäytetyön esitettäväksi ja arvioitavaksi.

Kompetenssit: Oppimaan oppiminen, eettisyys, työelämässä toimiminen, ennakoiva kehittäminen

Sisältö

- Opinnäytetyön raportti
- Englanninkielinen tiivistelmä
- Opinnäytetyön plagioinnin tarkistus
- Opinnäytetyön esitys koulutuksen käytänteiden mukaisesti
- Kypsyysnäyte
- Toimeksiantajan arviointi
- Opiskelijan itse- ja vertaisarviointi koulutuksen käytänteiden mukaisesti
- Opinnäytetyön arkistointi ja julkaistu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

- Opinnäytetyö on esitetty
- Kypsyysnäyte on hyväksytty
- Opinnäytetyö on arvioitu opinnäytetyön arviointikriteerien mukaisesti

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 08.01.2025

Ajoitus

09.01.2025 - 04.04.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaalialan koulutus, Kemi
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Raija Lummi
Vastuuhenkilö

Raija Lummi

Opiskelijaryhmät
  • KA71S23S_1
    Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa kommunikoida ruotsin kielellä sosiaalialan työssä sekä suullisesti että kirjallisesti
• osaa käyttää alansa perussanastoa ja ruotsin kielen rakenteita sosiaalialan suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa
• osaa tulkita olennaisen sisällön sosiaalialan ruotsinkielisistä lähteistä.
• laajentaa kuvaansa alansa pohjoismaisesta ulottuvuudesta tutustumalla sosiaalialan teemoihin ruotsin kielellä
• saavuttaa sellaisen suullisen ja kirjallisen ruotsin kielen taidon, jota edellytetään kaksikielisellä virka-alueella toimivalta korkeakoulututkinnon suorittaneelta valtion virkamieheltä (eurooppalaisen viitekehyksen mukainen ammatillisen osaamisen taso B1)

Aika ja paikka

Kevät 2025 lukujärjestyksen mukaisesti. Ajat ilmoitettu opiskelijoille.

Oppimateriaalit

Kirja Flexsocial svenska för högskolor + Suomen kaksikielisen maan sivustoja, esim. kela, hyvinvointialueet ja muu opettajan suunnittelema materiaali.

Opetusmenetelmät

Opetus on hybridiopetusta eli osa tunneista on Zoom-välineellä ja osa kampuksella kasvotusten. Materiaali ja tehtävät ovat Moodle-alustalla. Tunneille paritehtäviä ja opettajajohtoista opetusta ja ohjausta. Opiskelijan aktiivisuus myös verkkotunneilla on edellytys opintojakson onnistuneelle suorittamiselle. Tunneilla harjoitetaan lähinnä kielen suullista taitoa kirjallisen näytön lisäksi. Opetus ohjaa suullisen ja kirjallisen osaamisen vahvistamiseen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

27.3. tenttiaika Kemissä.
1. uusinta on kevään 2025 aikana ja mahdollinen 2. uusinta syyslukukaudella 2025 tutkintosäännön mukaisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):

Opiskelija
- käyttää viestinnässään yksinkertaisia rakenteita ja suppeaa sanastoa, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä
- ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta ja helpohkoa ammattialan tekstiä
- selviää auttavasti ennakoitavissa työelämän tilanteissa
- ääntämisessä havaittavissa muiden kielten vaikutusta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):

Opiskelija
- käyttää viestinnässään perusrakenteita lähes virheettömästi ja ammattialan perussanastoa ymmärrettävästi
- opiskelija selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa
- ääntää ruotsia ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- käyttää viestinnässään lähes virheettömästi monipuolisia rakenteita ja laajaa ammattialan sanastoa
- on aktiivinen ja selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa
- ääntäminen on kohdekielenomaista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena B1-tason ruotsin tavoitteet: ns. virkamiesruotsin suorittaminen (puhuminen, lukeminen, kirjoittaminen sekä kuullun ymmärtäminen)

Osa kontaktitunneista vaatii erityisesti läsnäoloa, kuten omaan opintoalaan kuuluvat esittelyt ja muut suullista kommunikaatiota vaativat yksilö- ja parityöt. Tuntisuunnitelma esitellään opintojakson alussa.

Kirjallisen tentin arviointitaulukko: 0 - K5. Hyväksytty tenttisuoritus vaatii 50 % maksimipisteistä. Tentit ovat valvottuja tilanteita.

Ruotsi: Suullinen (2,5 op) ja kirjallinen (2,5 op) osaaminen arvioidaan erikseen (0 - K5)
Opiskelijan suullinen ja kirjallinen kielitaito kehittyy tuntityöskentelyssä yhteisöllisesti.

Suoritettuaan opintojakson hyväksytysti opiskelija saa todistukseensa merkinnän myös asetuksen mukaisesta kielitaidosta (ns. virkamiesruotsi) asteikolla tyydyttävä - hyvä. Arviointi määräytyy siten, että opintojakson arvosana 1 - 3 vastaa arvosanaa 'tyydyttävä' ja arvosanat 4-5 'hyvä'. Ruotsin suullinen ja kirjallinen taito ilmoitetaan erikseen tutkintotodistuksessa.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 08.01.2025

Ajoitus

09.01.2025 - 07.03.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettaja
  • Martti Ainonen
Opiskelijaryhmät
  • KA71S23K_1
    Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023
  • KA71S23K_2
    Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee työmarkkinoiden toimintalogiikan ja keskeiset työllistymiseen liittyvät lainsäädäntöön perustuvat palvelumuodot
- tietää työllistymiseen liittyvät palvelut ja palveluprosessit ja osaa soveltaa niitä työssä
- osaa tukea ja ohjata ihmistä työllistymiseen ja ammatillisen polun etsimiseen liittyvissä kysymyksissä

Sisältö

Sisältö:
- työvoimapolitiikka
- työmarkkinat ja niiden toimintalogiikka
- työvoimapalvelujen palveluprosessit ja toimintaa ohjaava lainsäädäntö
- yksilöllinen ja ryhmäohjaus

Aika ja paikka

6.1. - 28.2..2025 Verkkototeutus.

Oppimateriaalit

-Kajanoja, Jouko & Ahokas, Jussi (toim.) (2018) Työllisyyskysymys.


-Murto, J. (2018). Työnhakijan ja työntekijän osaamisen kehittäminen työvoimapolitiikan osana. Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta.


-Palmgren, M., Ainonen, M., Hirvonen, J., Puisto, I. (2023). Lapin sosiaalinen kädenjälki: Yhteinen toimintamalli työn ja tekijöiden kohtaamiseen. Lapin ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-316-501-4


-Pietiläinen, R., Räty, R., Isometsä, P., Lindh, J., Pulju, K., Raappana, M. & Romakkaniemi, M. (2017). Lappilaisen nuoren tulevaisuutta tukemassa: SOKU-hankkeessa tehtyä, koettua ja uusia visioita. Lapin ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-316-162-7


-Salmi, E. & Savela-Vilmari, K. (toim.) (2021) Yhteiskunnallinen yrittäjyys suomessa malli osatyökykyisten henkilöiden työllistämiseen. Diakonia-ammattikorkeakoulu. DIAK työelämä 24. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-387-2


-Työ- ja elinkeinoministeriö 2024. Työpoliittinen aikakauskirja vuosilta 2023-2024. https://tem.fi/tyopoliittinen-aikakauskirja -


-Moodlessa oleva materiaali


Verkkosivuja:


-https://tyomarkkinatori.fi/


-Työ- ja elinkeinoministeriö., https://tem.fi/etusivu

Opetusmenetelmät

Orientoivia luentoja ja tehtäviä. Tehtävät yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä toteutuksen aikana.
Yksilöllinen työskentely ja yhteistoiminnallinen oppiminen, aktivoivia kirjoitustehtäviä, ryhmäkeskusteluja sekä oheislukemistojen hyödyntämistä. Tehtäviä ja työskentelyä myös Moodle alustaa hyödyntäen.

Opiskelija saa palautetta toteutuksen aikana tehtävistään muilta opiskelijoilta ja opettajalta.
Referaatti tehtävä ja Moodle alustalla käytävä keskustelu arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Opetuksen päätyttyä yhteinen verkkotentti, jossa monivalintatehtäviä ja essee tyyppinen vastaus.
Läsnäolovelvoite. Oppimistehtävien tekeminen ja työskentely Moodle alustalla vaativat aktiívista läsnäoloa ja yhdessä työskentelyä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijavierailuja mahdollisuuksien mukaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

1. tentti viikolla 9. Tarkempi ajankohta sovitaan opskelijoiden kanssa ensimmäisellä yhteisellä kerralla.
2. tentti viikolla 13.. Tarkempi ajankohta sovitaan opskelijoiden kanssa ensimmäisellä yhteisellä kerralla.
3. tentti viikolla 36. Tarkempi ajankohta sovitaan opiskelijoiden kanssa ensimmäisellä kerralla.

Referaatti tehtävän palautus vastaavasti viimeistään näillä viikoilla 9, 13 ja 36.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kirjatentti. Tentittävät teokset ovat:
--Kajanoja, Jouko & Ahokas, Jussi (toim.) (2018) Työllisyyskysymys.
-Lindh, J. "Sosiaalinen kuntoutus" sekä Pulju, Raappana & Isometsä "Potkurin kyydissä ja ohjaksissa Tehtyä, koettua ja tärkeitä askelia" teoksessa Pietiläinen, R., Räty, R., Isometsä, P., Lindh, J., Pulju, K., Raappana, M. & Romakkaniemi, M. (2017). Lappilaisen nuoren tulevaisuutta tukemassa: SOKU-hankkeessa tehtyä, koettua ja uusia visioita. Lapin ammattikorkeakoulu.
-Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta.

Sisällön jaksotus

Kontaktitunnit ja etäopetus vahvistetun lukujärjestyksen mukaisesti.
Moodle alustalla työskentelyä ensimmäisen ja viimeisen lukujärjestunnin välillä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä. Hän osaa raportoida palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija selittää toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa erotella asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän ymmärtää ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tulkitsee sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän selittää ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa ja analysoi erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa ja arvioi asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Hän tunnistaa ja arvioi sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida ja tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Moodle alustalla tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Jakson arvosana tehdyn tentin perusteella vahvistetun arviointiasteikon mukaan (hylätty - 5).
Samoin kirjatentti.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Laajuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaalialan koulutus, Kemi
Vastuuhenkilö

Mikko Ravantti

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22K
    Sosionomikoulutus,Kemi kevät 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- ymmärtää organisaation tavoitteellisen ja strategisen toiminnan merkityksen
- osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa työyhteisön jäsenenä
- osaa kuvata ja selittää työyhteisön ja organisaation toimintaa ohjaavan lainsäädännön sekä talous- ja henkilöstöhallinnon toimintaperiaatteet
- osaa jäsentää esimiehen tehtävien keskeiset sisällöt
- osaa arvioida omia valmiuksiaan toimia esimiestehtävissä
Sisältö:
- harjoittelu sosiaalialan toimintaympäristössä (9 vko)
- kirjallinen ammattianalyysi
Edeltävät opinnot:
Asiakastyöosaaminen (harjoittelu) 15 op ja ammatillinen osaamisen syventäminen (harjoittelu) 15 op tulee olla suoritettuna hyväksytysti ja työyhteisö- ja organisaatio-opinnot vähintään aloitettuna ennen tätä harjoittelua.

Sisältö

Tieto puuttuu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija on toiminut harjoittelupaikkansa työtehtävissä aktiivisesti. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa työyhteisön jäsenenä sekä arvioida omia valmiuksiaan toimia esimiestehtävissä. Opiskelija osaa kuvata ja selittää työyhteisön ja organisaation toimintaa ohjaavan lainsäädännön ja talous- ja henkilöstöhallinnon. Opiskelija osaa arvioida verkostotyön merkitystä sosiaalialan palveluissa sekä esittää näkemyksiä työkäytäntöjen kehittämiseksi. Opiskelijan toiminta harjoittelussa on ollut sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaista ja hän on toiminut työelämän sääntöjen mukaisesti.

Hylätty:
Opiskelijan toiminta harjoittelussa on ollut passiivista ja/tai epäasiallista. Opiskelija ei ole tehnyt ammattianalyysiä tai se ei ole ohjeiden mukainen.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 18.08.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 22.12.2024

Laajuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 140

Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaalialan koulutus, Kemi
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Virpi Piira
  • Tarja Jussila
  • Seija Järvi
  • Martti Ainonen
  • Leila Nisula
Vastuuhenkilö

Leena Seppälä

Opiskelijaryhmät
  • K71S21S
    Sosionomikoulutus (päiväopinnot) Kemi syksy 2021
  • KA71S21S_1
    Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
  • KA71S21S_2
    Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- ymmärtää organisaation tavoitteellisen ja strategisen toiminnan merkityksen
- osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa työyhteisön jäsenenä
- osaa kuvata ja selittää työyhteisön ja organisaation toimintaa ohjaavan lainsäädännön sekä talous- ja henkilöstöhallinnon toimintaperiaatteet
- osaa jäsentää esimiehen tehtävien keskeiset sisällöt
- osaa arvioida omia valmiuksiaan toimia esimiestehtävissä
Sisältö:
- harjoittelu sosiaalialan toimintaympäristössä (9 vko)
- kirjallinen ammattianalyysi
Edeltävät opinnot:
Asiakastyöosaaminen (harjoittelu) 15 op ja ammatillinen osaamisen syventäminen (harjoittelu) 15 op tulee olla suoritettuna hyväksytysti ja työyhteisö- ja organisaatio-opinnot vähintään aloitettuna ennen tätä harjoittelua.

Sisältö

Tieto puuttuu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija on toiminut harjoittelupaikkansa työtehtävissä aktiivisesti. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa työyhteisön jäsenenä sekä arvioida omia valmiuksiaan toimia esimiestehtävissä. Opiskelija osaa kuvata ja selittää työyhteisön ja organisaation toimintaa ohjaavan lainsäädännön ja talous- ja henkilöstöhallinnon. Opiskelija osaa arvioida verkostotyön merkitystä sosiaalialan palveluissa sekä esittää näkemyksiä työkäytäntöjen kehittämiseksi. Opiskelijan toiminta harjoittelussa on ollut sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaista ja hän on toiminut työelämän sääntöjen mukaisesti.

Hylätty:
Opiskelijan toiminta harjoittelussa on ollut passiivista ja/tai epäasiallista. Opiskelija ei ole tehnyt ammattianalyysiä tai se ei ole ohjeiden mukainen.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 23.03.2025

Ajoitus

24.03.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettaja
  • Anneli Ylikärppä
Opiskelijaryhmät
  • K71S22S
    Sosionomikoulutus (päiväopinnot), Kemi syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt

Sisältö

Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti keväällä 2025, 2.periodi

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus löytyy opintojakson alkaessa Moodle-alustalta.



 

Opetusmenetelmät

Kontaktitunnit 28h kampuksella sekä itsenäinen työskentely 107h

Ennakkotehtävät (yksilönä)
Lähiluennot, videoluentotallenteet
Oppimistehtävät opintojakson ajan (ryhmätyöskentely)
Itsearviointi oppimistehtävä (yksilönä)
Toiminnalliset harjoitteet

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävien integrointi työelämälähtöisyyteen.
Mahdollinen työelämävierailija.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtävien palautukset ja uusintamahdollisuus tutkintosäännön mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö

Sisällön jaksotus

Opintojakson sisältö jakaantuu seuraaviin teemoihin:
- Työn muutos ja organisaatiomallit
- Tiimityö ja tiimiorganisaatio
- Työelämätaidot ja osaaminen
- Viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- Työsuojelu, työturvallisuus, työhyvinvointi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tunnista työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia eikä tunnista työyhteisön toimivuuteen liittyviä keskeisiä periaatteita.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa nimetä yhtään työyhteisön kehittämismenetelmää eikä osaa toimia tiimin jäsenenä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvat teorian avulla työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä. Opiskelija ei osaa nimetä työyhteisön hyvinvointiin ja työturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa tunnistaa joitakin työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia. Opiskelija osaa tunnistaa joitakin työyhteisön toimivuuteen liittyviä keskeisiä teoreettisia periaatteita.

Ammatillinen toiminta
Opiskeilja osaa nimetä jonkin työyhteisön kehittämismenetelmän ja toimia tiimin jäsenenä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa kuvata teorian pohjalta työyhteisön vuorovaikutukseen liittyvän tekijän. Opiskelija nimeää jonkun työyhteisön työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa kuvata työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia ja antaa esimerkkejä työyhteisön toimivuuteen liittyvistä keskeisistä teoreettisista periaatteista.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa antaa esimerkin työyhteisön kehittämismenetelmästä ja toimia tiimin jäsenenä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa nimetä joitakin työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä teoriatietoon pohjautuen. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä työyhteisön työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatioteorioiden valossa. Opiskelija tietää työyhteisön toimivuuteen vaikuttavat keskeiset teoreettiset periaatteet.

Ammatillinen toiminta
Opiskelija selittää ja kuvaa työyhteisön kehittämismenetelmiä. Opiskelija ymmärtää työorganisaatioissa tapahtuvan tiimityöskentelyn perusteet

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä keskeisiä tekijöitä teoriatietoon pohjautuen. Opiskelija tietää teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija osaa analysoida työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatioteorioiden valossa ja osaa vertailla erilaisia tekijöitä liittyen työyhteisön toimivuuteen tutkimusten ja teoriatiedon pohjalta.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa analysoida ja hyödyntää työyhteisön kehittämismenetelmiä sekä osaa arvioida työorganisaatioissa tapahtuvaa tiimityöskentelyä

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa arvioida työyhteisön vuorovaikutusta tutkimukseen ja teoriatietoon pohjautuen. Opiskelija analysoi teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointia ja työturvallisuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa arvioida työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatioteorioiden valossa ja ehdottaa uusia näkökulmia työyhteisön toimivuuden vahvistamiseksi tutkimusten ja teoriatiedon pohjalta

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija analysoi ja arvioi työyhteisön kehittämismenetelmiä sekä kehittää työorganisaatioiden tiimityöskentelyä

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija kehittää ja arvioi työyhteisön vuorovaikutusta tutkimukseen ja teoriatietoon pohjautuen. Opiskelija osaa kehittää teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointia ja työturvallisuutta

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävät yksilönä: Hyl/Hyv
Itsearviointi oppimistehtävä: Hyl/Hyv
Oppimistehtävät ryhmätyönä: H-5

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 15.12.2024

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaalialan koulutus, Kemi
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Timo Marttala
  • Seija Järvi
Vastuuhenkilö

Seija Järvi

Opiskelijaryhmät
  • K71S21S
    Sosionomikoulutus (päiväopinnot) Kemi syksy 2021

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa analysoida yhteiskunnan muutosta (TO, EH)
- osaa soveltaa tutkittua tietoa palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä (TO, EH)
- ymmärtää taloudellisen ja poliittisen ohjauksen merkityksen hyvinvointipolitiikassa (PY)
- osaa käyttää palvelujen laadun ja arvioinnin kehittämisen välineitä (PY)
- muodostaa käsityksen tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamistavoista (PY, EH)
Sisältö:
- hyvinvointiyhteiskunnan muutos
- sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittäminen
- palvelujen kehittäminen ja laatu

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

Lapin AMK, Kemin kampus
Syyslukukausi 2024 (lähiopetus loka-joulukuu)

Oppimateriaalit

Moodle-ympäristössä oleva ja erikseen sovittava materiaali.

Opetusmenetelmät

Opetus kampuksella ja Moodle-oppimisympäristössä. Opintojakso sisältää sekä itsenäisesti että ryhmässä suoritettavia oppimistehtäviä ja monivalintatentin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yhtenä opintojakson oppimistehtävänä on suorittaa kehittämistehtävä yhdessä työelämäkumppanin kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla on monivalintatentti, joka suoritetaan Moodle-alustalla. Tenttipäivä ilmoitetaan opintojakson alussa, uusinnat tutkintosäännön mukaisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävät (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä yhteiskunnan muutoksen ja hyvinvointipalveluiden kehittämisen tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla hylätty-5.
Välitehtävät arvioidaan asteikolla hyv./hyl (täydennettävä)., tentti arvioidaan numeraalisesti asteikolla hylätty-5.
Kaikki opintojakson aikana suoritettavat tehtävät vaikuttavat kokonaisarviointiin.

Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä yhteiskunnan muutoksen ja hyvinvointipalveluiden kehittämisen tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.