Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
Terveydenhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot) Rovaniemi, Syksy 2023
Terveydenhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot) Rovaniemi, Syksy 2021
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 04.08.2024
Ajoitus
05.08.2024 - 13.10.2024
Laajuus
15 op
Virtuaaliosuus (op)
12 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Noora Majava
- Tarja Pykäläinen
- Sari Kilpeläinen
Vastuuhenkilö
Noora Majava
Opiskelijaryhmät
-
RA72T21STerveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaat kartoittaa ja auttaa tunnistamaan lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä. Suunnittelet, toteutat ja arvioit lasta odottavan perheen, eri-ikäisen lapsen ja nuoren perheen terveyden, hyvinvoinnin ja voimavarojen seurannan sekä vahvistamisen yhteistyössä perheiden kanssa. Osaat vahvistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja. Osaat käyttää terveyden edistämisen työmenetelmiä hyödyntäen myös digitaalisia välineitä. Osaat tukea yhteistyössä eri kulttuuritaustasta tulevia asiakkaita ja perheitä terveyden edistämisessä. Osaat toteuttaa kansallista rokotusohjelmaa ja syvennät rokotusosaamistasi.
Osaat ohjata ja tukea asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa. Osaat arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä sekä tunnistat raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaat ohjata hoitoon tarvittaessa. Osaat synnytyksen hoidon ja osaat toimia äkillisessä synnytyksessä.
Suunnittelet, toteutat ja arviot vastasyntyneen lapsen ja hänen perheensä tuen tarvetta ja vahvistat osallisuutta. Osaat kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä sekä tukea terveyttä edistäviin valintoihin.
Suunnittelet, toteutat ja arvioit kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Osaat tukea kouluikäistä ja nuorta terveyttä edistäviin valintoihin. Osaat arvioida kouluikäisen ja nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä perheiden ja muiden hoidontarpeen arviointiin osallistuvien kanssa. Tiedät ja tunnistat ammatinvalinnan kannalta tärkeät terveydelliset vaatimukset sekä osaat seurata koululaisen tai nuoren terveydentilan kehitystä tästä näkökulmasta. Osaat selvittää koulun terveystiedon opetuksen sisällöt eri-ikäisille ja osallistua opetuksen yhteissuunnitteluun sekä toteutukseen. Osaat toimia terveysalan asiantuntijana oppilas- ja opiskeluhuollossa.
Teemat ja keskeiset sisällöt:
Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö
- Lasta odottavan ja lapsivuodeaikaisen äidin ja perheen terveystarkastukset, seulontatutkimukset, terveysneuvonta ja ohjaus sekä isyyden tunnustaminen
- Raskauden riskitekijät ja niiden tunnistaminen sekä hoitoonohjaus, erityisen tuen ja seurannan tarve
- Varhainen vuorovaikutus ja tuki
- Imetysohjaus
Lapsiperheen terveydenhoitajatyö
- Lapsen terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi
- Erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen, pitkäaikaissairaan omahoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen
- Perheen voimavarojen tukeminen, vanhempien terveys ja hyvinvointi ja monikulttuurinen verkostotyö
- Varhainen avoin yhteistyö, huolen puheeksi ottaminen
Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö
- Kouluikäisen ja nuoren terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi
- Oppilas- ja opiskelijahuolto ja monitoimijainen yhteistyö
- Erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen, pitkäaikaissairaan omahoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen
Aika ja paikka
Syksy 2024
Opintojakson tarkempi toteutussuunnitelma: https://docs.google.com/document/d/1iN7VedH5BPRNcsPo5tPhOuL44p4cQTbREB93sFNbehQ/edit?usp=sharing
(kopioi linkki työpöydälle) Itsenäisen opiskelun aikataulutus on viitteellinen.
Opintojakson info on tallenteena Moodle-verkkoalustalla. Moodle-alusta avautuu sinulle noin viikko ennen opintojakson virallista aloitusta.
Oppimateriaalit
NEUKO-tietokanta. Terveysportti
Muu e-aineisto ja materiaali kuvattu Moodle-oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Itsenäiset tehtävät, työpajat, webinaarit, projektiluontoiset opinnot, tentit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Äitiys- ja lastenneuvolan tentti
Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon tentti 11.10.2024
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Imetysohjaus on mahdollista hyväksilukea Imetysohjauskoulutustodistuksella tai osaamisen näytöllä. Opintojakso sisältää WHO:n imetysohjauskoulutuksen.
Sisällön jaksotus
Lasta odottava perhe, äitiysneuvolatyö
Lastenneuvolatyö
Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1-2
Osaat kartoittaa ja tunnistaa joitakin lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä huomioiden eri kulttuurit. Osaat tunnistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja ja tukea hänen terveyttä edistäviä valintojaan.
Osaat käyttää joitakin terveyden edistämisen työmenetelmiä hyödyntäen myös digitaalisia välineitä.
Osaat kuvata keinoja, joilla arvioidaan odottavan äidin ja sikiön terveyttä sekä tunnistat keskeiset raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaat ohjata hoitoon tarvittaessa.
Osaat kuvata keinoja, joilla ohjataan ja tuetaan asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa.
Osaat tunnistaa kouluikäisen ja nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä perheiden ja muiden hoidontarpeen arviointiin osallistuvien kanssa.
Tiedät ammatinvalinnan kannalta tärkeimpiä terveydellisiä vaatimuksia sekä osaat kuvata koululaisen tai nuoren terveydentilan kehityksen seurantaa tästä näkökulmasta.
Tunnistat terveysalan asiantuntijan roolin oppilas- ja opiskeluhuollossa koululaisen ja opiskelijan terveyden näkökulmasta
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3-4
Osaat kartoittaa ja auttaa tunnistamaan lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä huomioiden eri kulttuurit. Osaat vahvistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja ja tukea hänen terveyttä edistäviä valintojaan.
Osaat kartoittaa ja auttaa tunnistamaan lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä huomioiden eri kulttuurit. Osaat vahvistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja ja tukea hänen terveyttä edistäviä valintojaan.
Osaat arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä sekä tunnistat raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaat ohjata hoitoon tarvittaessa.
Osaat ohjata ja tukea asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa.
Osaat arvioida kouluikäisen ja nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä perheiden ja muiden hoidontarpeen arviointiin osallistuvien kanssa.
Tiedät ammatinvalinnan kannalta tärkeät terveydelliset vaatimukset sekä osaat seurata koululaisen tai nuoren terveydentilan kehitystä tästä näkökulmasta.
Osaat toimia terveysalan asiantuntijana oppilas- ja opiskeluhuollossa koululaisen ja opiskelijan terveyden näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Osaat vastuullisesti ja näyttöön perustuen kartoittaa ja auttaa tunnistamaan lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä huomioiden eri kulttuurit. Osaat vahvistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja asiakaslähtöisesti ja tukea hänen terveyttä edistäviä valintojaan.
Osaat käyttää perustellusti ja soveltaen terveyden edistämisen työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden ja perheiden kanssa hyödyntäen myös digitaalisia välineitä.
Osaat vastuullisesti ja näyttöön perustuen arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä sekä tunnistat raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaat ohjata hoitoon tarvittaessa.
Osaat perustellusti valita keinoja, joilla ohjaat ja tuet asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa.
Osaat perustellen arvioida kouluikäisen ja nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä perheiden ja muiden hoidontarpeen arviointiin osallistuvien kanssa.
Tiedät ja tunnistat ammatinvalinnan kannalta tärkeät terveydelliset vaatimukset sekä osaat seurata koululaisen tai nuoren terveydentilan kehitystä tästä näkökulmasta.
Osaat aloitteellisesti toimia terveysalan asiantuntijana oppilas- ja opiskeluhuollossa koululaisen ja opiskelijan terveyden näkökulmasta.
Ilmoittautumisaika
29.05.2024 - 30.11.2024
Ajoitus
06.01.2025 - 16.03.2025
Laajuus
15 op
Virtuaaliosuus (op)
8 op
Toteutustapa
47 % Lähiopetus, 53 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Noora Majava
- Tarja Pykäläinen
- Sari Kilpeläinen
Vastuuhenkilö
Noora Majava
Opiskelijaryhmät
-
RAO72T25KTerveydenhoitajakoulutus (avoin amk) Rovaniemi kevät 2025
Tavoitteet
Osaat kartoittaa ja auttaa tunnistamaan lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä. Suunnittelet, toteutat ja arvioit lasta odottavan perheen, eri-ikäisen lapsen ja nuoren perheen terveyden, hyvinvoinnin ja voimavarojen seurannan sekä vahvistamisen yhteistyössä perheiden kanssa. Osaat vahvistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja. Osaat käyttää terveyden edistämisen työmenetelmiä hyödyntäen myös digitaalisia välineitä. Osaat tukea yhteistyössä eri kulttuuritaustasta tulevia asiakkaita ja perheitä terveyden edistämisessä. Osaat toteuttaa kansallista rokotusohjelmaa ja syvennät rokotusosaamistasi.
Osaat ohjata ja tukea asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa. Osaat arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä sekä tunnistat raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaat ohjata hoitoon tarvittaessa. Osaat synnytyksen hoidon ja osaat toimia äkillisessä synnytyksessä.
Suunnittelet, toteutat ja arviot vastasyntyneen lapsen ja hänen perheensä tuen tarvetta ja vahvistat osallisuutta. Osaat kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä sekä tukea terveyttä edistäviin valintoihin.
Suunnittelet, toteutat ja arvioit kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Osaat tukea kouluikäistä ja nuorta terveyttä edistäviin valintoihin. Osaat arvioida kouluikäisen ja nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä perheiden ja muiden hoidontarpeen arviointiin osallistuvien kanssa. Tiedät ja tunnistat ammatinvalinnan kannalta tärkeät terveydelliset vaatimukset sekä osaat seurata koululaisen tai nuoren terveydentilan kehitystä tästä näkökulmasta. Osaat selvittää koulun terveystiedon opetuksen sisällöt eri-ikäisille ja osallistua opetuksen yhteissuunnitteluun sekä toteutukseen. Osaat toimia terveysalan asiantuntijana oppilas- ja opiskeluhuollossa.
Teemat ja keskeiset sisällöt:
Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö
- Lasta odottavan ja lapsivuodeaikaisen äidin ja perheen terveystarkastukset, seulontatutkimukset, terveysneuvonta ja ohjaus sekä isyyden tunnustaminen
- Raskauden riskitekijät ja niiden tunnistaminen sekä hoitoonohjaus, erityisen tuen ja seurannan tarve
- Varhainen vuorovaikutus ja tuki
- Imetysohjaus
Lapsiperheen terveydenhoitajatyö
- Lapsen terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi
- Erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen, pitkäaikaissairaan omahoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen
- Perheen voimavarojen tukeminen, vanhempien terveys ja hyvinvointi ja monikulttuurinen verkostotyö
- Varhainen avoin yhteistyö, huolen puheeksi ottaminen
Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö
- Kouluikäisen ja nuoren terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi
- Oppilas- ja opiskelijahuolto ja monitoimijainen yhteistyö
- Erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen, pitkäaikaissairaan omahoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen
Aika ja paikka
kevät 2025
Opintojakson tarkempi toteutussuunnitelma: https://docs.google.com/document/d/12XeGWVzDjWF5bruTw0ecoEpybcQG-qz18DmlRmKtX8A/edit?usp=sharing
(kopioi linkki työpöydälle) Itsenäisen opiskelun aikataulutus on viitteellinen.
Opintojakson info on tallenteena Moodle-verkkoalustalla. Moodle-alusta avautuu sinulle noin viikko ennen opintojakson virallista aloitusta.
Oppimateriaalit
NEUKO-tietokanta. Terveysportti
Muu e-aineisto ja materiaali kuvattu Moodle-oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Itsenäiset tehtävät, työpajat, webinaarit, projektiluontoiset opinnot, tentit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Äiitys- ja lastenneuvolassa ei ole tenttiä, vaan arvioitavana on pienryhmissä tehtävä projektityö.
Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon tentti 14.3.2025 (yksilötentti, saa tehdä etänä Moodlessa klo 8.00-20.00 välillä)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Imetysohjaus on mahdollista hyväksilukea Imetysohjauskoulutustodistuksella tai osaamisen näytöllä. Opintojakso sisältää WHO:n imetysohjauskoulutuksen.
Sisällön jaksotus
Lasta odottava perhe, äitiysneuvolatyö
Lastenneuvolatyö
Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1-2
Osaat kartoittaa ja tunnistaa joitakin lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä huomioiden eri kulttuurit. Osaat tunnistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja ja tukea hänen terveyttä edistäviä valintojaan.
Osaat käyttää joitakin terveyden edistämisen työmenetelmiä hyödyntäen myös digitaalisia välineitä.
Osaat kuvata keinoja, joilla arvioidaan odottavan äidin ja sikiön terveyttä sekä tunnistat keskeiset raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaat ohjata hoitoon tarvittaessa.
Osaat kuvata keinoja, joilla ohjataan ja tuetaan asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa.
Osaat tunnistaa kouluikäisen ja nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä perheiden ja muiden hoidontarpeen arviointiin osallistuvien kanssa.
Tiedät ammatinvalinnan kannalta tärkeimpiä terveydellisiä vaatimuksia sekä osaat kuvata koululaisen tai nuoren terveydentilan kehityksen seurantaa tästä näkökulmasta.
Tunnistat terveysalan asiantuntijan roolin oppilas- ja opiskeluhuollossa koululaisen ja opiskelijan terveyden näkökulmasta
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3-4
Osaat kartoittaa ja auttaa tunnistamaan lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä huomioiden eri kulttuurit. Osaat vahvistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja ja tukea hänen terveyttä edistäviä valintojaan.
Osaat kartoittaa ja auttaa tunnistamaan lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä huomioiden eri kulttuurit. Osaat vahvistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja ja tukea hänen terveyttä edistäviä valintojaan.
Osaat arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä sekä tunnistat raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaat ohjata hoitoon tarvittaessa.
Osaat ohjata ja tukea asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa.
Osaat arvioida kouluikäisen ja nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä perheiden ja muiden hoidontarpeen arviointiin osallistuvien kanssa.
Tiedät ammatinvalinnan kannalta tärkeät terveydelliset vaatimukset sekä osaat seurata koululaisen tai nuoren terveydentilan kehitystä tästä näkökulmasta.
Osaat toimia terveysalan asiantuntijana oppilas- ja opiskeluhuollossa koululaisen ja opiskelijan terveyden näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Osaat vastuullisesti ja näyttöön perustuen kartoittaa ja auttaa tunnistamaan lasta odottavan perheen, lapsen ja nuoren perheen voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä huomioiden eri kulttuurit. Osaat vahvistaa asiakkaan päätöksentekotaitoja asiakaslähtöisesti ja tukea hänen terveyttä edistäviä valintojaan.
Osaat käyttää perustellusti ja soveltaen terveyden edistämisen työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden ja perheiden kanssa hyödyntäen myös digitaalisia välineitä.
Osaat vastuullisesti ja näyttöön perustuen arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä sekä tunnistat raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä ja osaat ohjata hoitoon tarvittaessa.
Osaat perustellusti valita keinoja, joilla ohjaat ja tuet asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa.
Osaat perustellen arvioida kouluikäisen ja nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä perheiden ja muiden hoidontarpeen arviointiin osallistuvien kanssa.
Tiedät ja tunnistat ammatinvalinnan kannalta tärkeät terveydelliset vaatimukset sekä osaat seurata koululaisen tai nuoren terveydentilan kehitystä tästä näkökulmasta.
Osaat aloitteellisesti toimia terveysalan asiantuntijana oppilas- ja opiskeluhuollossa koululaisen ja opiskelijan terveyden näkökulmasta.
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
14.10.2024 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Noora Majava
Vastuuhenkilö
Noora Majava
Opiskelijaryhmät
-
RA72T21STerveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi syksy 2021
Tavoitteet
Opiskelijana osaat soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Osaat kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi. Tunnistat oman kehittämis-, innovaatio-ja tutkimusosaamisesi ja vahvistat niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä. Kehität terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Teema:
Terveydenhoitajatyön kehittäminen
Sisältö:
- terveydenhoitajatyön kehittämistehtävän suunnittelu ja toteutus
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Opintojakson Info Teamsissa ke 9.10.2024 klo 15.00-16.00 (tallennetaan)
Aikataulu:
Moodle aukeaa noin viikko ennen opintojakson virallista alkamispäivää (opintojakso alkaa 14.10.2024)
Opintojakso ei sisällä lähiopetuspäiviä eikä aikaan sidottua opetusta.
Kehittämistehtävän ideapaperin palautus 3.11.2024 mennessä. Palautuksen jälkeen saat tiedon kehittämistehtävän ohjaajasta, jonka kanssa sovit yksilöllisestä ohjauksesta.
Valmiin kehittämistehtävän viimeinen palautuspäivämäärä viimeistään 31.5.2025 Voi palauttaa aikaisemminkin.
Oppimateriaalit
Korhonen A, Jylhä V, Korhonen T, Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin.
Hoitotyön tutkimussäätiö & Skhole, Nordestedt. Korhonen T, Holopainen A, Kanerva AM, Petman S, Haavisto E. 2020. The role of ward managers when developing consistent evidence-based practices in long-term care facility: A qualitative study. The Malaysian Journal of Nursing 11(4), 54-62. Saatavissa: https://ejournal.lucp.net/index.php/mjn/article/view/994/1118
Korhonen T, Holopainen A, Kejonen P, Meretoja R, Eriksson E, Korhonen A. Hoitotyöntekijän tärkeä rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa. Tutkiva Hoitotyö 2015, 13 (1); 44-51.
Hoitotyön tutkimussäätiö. Osoitteessa: https://hotus.fi/
Opetusmenetelmät
Itsenäinen ja verkkotyöskentely
Keittämistehtävä työelämässä
Lisätietoja opiskelijoille
Terveydenhoitotyön kehittämistehtävä tehdään käytännön työelämälle haluamallesi th työn alueelle tai artikkelin kirjoittaminen johonkin ammattialanlehteen tai julkaisuun
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2)
Osaat kuvata terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Nimeät terveydenhoitajatyön kehittämistarpeita näyttöön perustuen.
Tunnistat oman kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamisesi.
Tunnistat terveydenhoitajatyön kehittämiskohteita yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
Sovellat keskeisiä terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Osaat kuvata terveydenhoitajatyön laadun kehittämistarpeita näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Tunnistat oman kehittämis-, innovaatio-ja tutkimusosaamisesi ja vahvistat niitä ohjatusti terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Kehität terveydenhoitajatyötä yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Osaat soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Osaat kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Tunnistat oman kehittämis-, innovaatio-ja tutkimusosaamisesi ja vahvistat niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Kehität terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tyydyttävä 1-2
Hyvä 3-4
Kiitettävä 5
Arviointikriteerit esitetään opintojakson infossa
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 20.10.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 01.12.2024
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 38
Tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Sirpa Kaukiainen
- Sari Petäjä
Vastuuhenkilö
Sirpa Kaukiainen
Opiskelijaryhmät
-
RA72T21STerveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaat käyttää innovatiivisesti sekä asiakaslähtöisesti tieto- ja viestintäteknologiaa työssäsi yhdessä muiden asiantuntijoiden kanssa. Osaat käyttää vaikuttavia asiakkaan osallisuutta lisääviä ehkäisevän työn menetelmiä asiakkaiden, heidän perheidensä ja lähiyhteisöjensä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Osaat edistää eri-ikäisten asiakkaiden terveellistä, turvallista ja esteetöntä kasvuyhteisöä ja –ympäristöä. Osaat toimia työryhmän vastuuhenkilönä ja ohjata sen toimintaa. Osaat tunnistaa ja tukea erityistuen tarpeessa olevia asiakkaita ja erilaisia perheitä ja yhteisöjä varhaisella avoimella yhteistyöllä.
Suunnittelet, toteutat ja arvioit työikäisen, työpaikan ja –yhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävää sekä kuntouttavaa terveydenhoitajatyötä hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisesti. Osaat arvioida työn, työyhteisöjen ja työympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja tehdä tarvittavia toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden ja työyhteisöjen terveyden edistämiseksi. Toimit moniammatillisessa työyhteisöissä ja verkostoissa. Toteutat työterveyspainotteista sairaanhoito/ avosairaanhoidon vastaanottotoimintaa.
Toimit yhteistyössä eri ammattilaisten kanssa ympäristöterveyden erityistilanteissa ja poikkeusoloissa. Osaat ehkäistä suunnitelmallisesti tapaturmia ja hallitset ensiavun. Osaat tukea yhteistyössä eri kulttuuritaustasta tulevia asiakkaita ja perheitä terveyden edistämisessä. Noudatat työssäsi tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita ja säädöksiä. Osaat toteuttaa matkailijan terveysneuvontaa.
Teemat ja keskeiset sisällöt:
1.Yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen
- Asiakas-/yhteisöanalyysi, hyvinvointikertomukset
- Terveyttä ylläpitävät, vahvistavat ja uhkaavat globaalit, kansalliset ja paikalliset ympäristötekijät
- Terveyttä, turvallisuutta ja toimintakykyä tukevan ja esteettömän ympäristön toteuttaminen
- Monitoimijaisuus ympäristöterveyden edistämisessä
- Rokotusosaamisen syventäminen
2. Työikäisen terveyden edistäminen
- Hyvän työterveyshuoltokäytännön mukainen toimintatapa, työterveysyhteistyö- ja työelämätietoisuus
- Työpaikkaselvitykset sekä työikäisen terveystarkastukset ja terveyden, työ- ja toimintakyvyn arviointi, ylläpitäminen ja edistäminen.
- Keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit sekä kuntoutuksen ohjaaminen
- Työturvallisuus, työsuojelu ja -ergonomia
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu ajalla 21.10-1.12.2024
21.10.2024 klo 9.00-16.00 klo 12.30-16.00 Opintojakson info ja opetus: Työterveyshuollon perusteet ja työpaikkaselvityksen tehtävänanto; lähiopetus.
4.11.2024 klo 9.00-15.00 Työpaikkaselvitystehtävän purku, terveystarkastustehtävän anto, Webinaari
12.11-13.11.2024 Työterveyshuollon työpajat: terveystarkastukset ja työterveyshuoltopanotteinen sairaanhoito lähiopetus sekä Tano-tehtävän anto
19.11.2024 klo 9.00-15.00 TANO tehtävän purku,Ympäristöterveydenhteisö tehtävän anto Webinaari
27.11.2024 klo 9.00-15.00 Ympäristöterveyden edistämisen tehtävän purku webinaari
Oppimateriaalit
Hyvä työterveyshuoltokäytäntö; toim Jukka Uitti 2014, Työterveyslaitos Terveystarkastukset työterveyshuollossa, Työterveyslaitos 2006 Muu oheismateriaali: Martimo Kari-Pekka, Antti-Poika Mari ym., 2010. Työstä terveyttä Rauramo, P. 2008. Työhyvinvoinnin portaat. Edita Prima Oy Rautio Maria.2009. Tilaa taiten- Työterveyshuoltopalvelujen hankintaopas Verkkolähteet: www.ttl.fi www.tyoturvallisuuskeskus.fi www.finnlex.fi Yhteisön terveyden edistäminen: Terveydenhuoltolaki 1326/2010 (Finlex) Terveydensuojelulaki hae: www.finlex.fi Ympäristöterveyden yhteistoiminta-alue Ympäristöterveyden erityistilanteiden opas. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2014:21 Ympäristö ja terveys –lehdet Ympäristöterveydenhuollon valvontaohjelma Ympäristöterveydenhuollon opas kuntapäättäjille: http://shop.kuntaliitto.fi/product_details.php?p=3403 https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys http://www.valvira.fi/ymparistoterveys Mitä on ympäristöterveys? - Tarja Hartikainen https://www.youtube.com/watch?v=M8QP__g-8io Kunnan elintarvikevalvonta: https://www.youtube.com/watch?v=-HlN1tcGKLQ Yhteisöanalyysi, ideakortti 3/2000. TEA-viisari Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi www.thl.fi/hyvinvointikertomus Hyvinvointikertomus prosessina: • http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135145/Hyvinvointikertomus%20prosessina.pdf?sequence=1 www.thl.fi kouluterveyskysely Terveellinen ja turvallinen oppilaitos –opas: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126936/URN_ISBN_978-952-302-505-9.pdf?sequence=1 Marke Hietanen-Peltola: Oppilaitosten tarkistaminen Marke Hietanen Peltolan powerpoint-esitys: • http://www.avi.fi/documents/10191/5147107/Hietanen-Peltola+Oppilaitostarkastus++241115.pdf/eea0d8b3-f689-4e27-8b09-c8b92f5db607 Kangaspunta, S. 2011. Yksilöllinen yhteisöllisyys. Terveyserojen kaventaminen http://www.avi.fi/web/avi/terveyden-edistaminen Raija Kerättären väitöskirja (työttömyys, syrjäytyminen) http://jultika.oulu.fi/Record/isbn978-952-62-1086-5 https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/tyon_tueksi/nuorten-syrjaytyminen Onko osa nuorista vaarassa syrjäytyä pysyvästi: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/170035/Tutkimuksia144.pdf?sequence=4 Suomi lasten kasvuympäristönä (1997 syntyneiden kohorttitutk 11.2018): http://www.julkari.fi/handle/10024/137104 http://alueuudistus.fi/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-aineistoja Tapaturmaluennot sivuilta: https://www.thl.fi/fi/web/tapaturmat www.kotitapaturma.fi IKINÄ –opas www.liikenneturva.fi
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä ovat itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkkotyöskentely webinaarit sekä työpaja
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan erikseen opintojakson opettajien kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Työikäisen terveyden edistäminen 5 op verkossa itsenäisesti
Yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen 4 op verkossa itsenäisesti
Rokotusosamisen syventävä 1 op
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1-2
Osaat käyttää joitakin asiakkaan osallisuutta lisääviä ehkäisevän työn menetelmiä asiakkaiden, heidän perheidensä ja lähiyhteisöjensä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Nimeät keinoja edistää eri-ikäisten asiakkaiden terveellistä, turvallista ja esteetöntä kasvuyhteisöä ja –ympäristöä hyödyntäen myös digitaalisia välineitä.
Tunnistat hyvän työterveyshuoltokäytännön työikäisen, työpaikan ja –yhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävässä sekä kuntouttavassa terveydenhoitajatyössä.
Nimeät työn, työyhteisöjen ja työympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja kuvailet toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden ja työyhteisöjen terveyden edistämiseksi.
Toteutat sairaanhoitoon liittyvää ja vastaanottotoimintaa.
Osaat kuvata toimintaa yhteistyössä eri ammattilaisten kanssa työterveyshuollossa, ympäristöterveyden erityistilanteissa ja poikkeusoloissa.
Osaat ehkäistä keskeisiä tapaturmia ja hallitset ensiavun.
Kuvaat työssäsi tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita ja säädöksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3-4
Osaat käyttää asiakkaan osallisuutta lisääviä ehkäisevän työn menetelmiä asiakkaiden, heidän perheidensä ja lähiyhteisöjensä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Osaat käyttää keskeisiä keinoja, jotka edistävät eri-ikäisten asiakkaiden terveellistä, turvallista ja esteetöntä kasvuyhteisöä ja –ympäristöä hyödyntäen myös digitaalisia välineitä.
Osaat ohjatusti suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen, työpaikan ja –yhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävää sekä kuntouttavaa terveydenhoitajatyötä hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisesti.
Osaat arvioida työn, työyhteisöjen ja työympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja tehdä joitakin toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden ja työyhteisöjen terveyden edistämiseksi.
Toteutat työterveyspainotteista sairaanhoitoon liittyvää vastaanottotoimintaa.
Toimit ohjattuna yhteistyössä eri ammattilaisten kanssatyöterveyshuollossa ympäristöterveyden erityistilanteissa ja poikkeusoloissa.
Osaat ehkäistä tapaturmia ja hallitset ensiavun.
Noudatat työssäsi keskeisiä tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita ja säädöksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Osaat käyttää vaikuttavia asiakkaan osallisuutta lisääviä..
Osaat edistää eri-ikäisten asiakkaiden terveellistä, turvallista ja esteetöntä kasvuyhteisöä ja –ympäristöä hyödyntäen myös digitaalisia välineitä.
Suunnittelet, toteutat ja arvioit työikäisen, työpaikan ja –yhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävää sekä kuntouttavaa terveydenhoitajatyötä hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisesti.
Osaat arvioida työn, työyhteisöjen ja työympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja tehdä tarvittavia toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden ja työyhteisöjen terveyden edistämiseksi.
Toteutat näyttöön perustuvaa työterveyspainotteista sairaanhoitoon liittyvää vastaanottotoimintaa.
Toimit yhteistyössä eri ammattilaisten kanssa työterveyshuollossa ympäristöterveyden erityistilanteissa ja poikkeusoloissa.
Osaat ehkäistä suunnitelmallisesti tapaturmia ja hallitset ensiavun.
Noudatat työssäsi tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita ja säädöksiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lakitentti hyväksytty-hylätty
Webinaari ja työpajat 80% läsnäolo
Numeralisesti arvioitavat tehtävät:
Portfoliotehtävä (työikäinen) hyl-5 (50% arvosanasta)
Yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen (Hyvinvointikertomuksen analyysitehtävä hyl-5 (50% arvosanasta)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä 1-2
Osaat käyttää joitakin asiakkaan osallisuutta lisääviä ehkäisevän työn menetelmiä asiakkaiden, heidän perheidensä ja lähiyhteisöjensä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Nimeät keinoja edistää eri-ikäisten asiakkaiden terveellistä, turvallista ja esteetöntä kasvuyhteisöä ja –ympäristöä hyödyntäen myös digitaalisia välineitä.
Tunnistat hyvän työterveyshuoltokäytännön työikäisen, työpaikan ja –yhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävässä sekä kuntouttavassa terveydenhoitajatyössä.
Nimeät työn, työyhteisöjen ja työympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja kuvailet toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden ja työyhteisöjen terveyden edistämiseksi.
Toteutat sairaanhoitoon liittyvää ja vastaanottotoimintaa.
Osaat kuvata toimintaa yhteistyössä eri ammattilaisten kanssa työterveyshuollossa, ympäristöterveyden erityistilanteissa ja poikkeusoloissa.
Osaat ehkäistä keskeisiä tapaturmia ja hallitset ensiavun.
Kuvaat työssäsi tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita ja säädöksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3-4
Osaat käyttää asiakkaan osallisuutta lisääviä ehkäisevän työn menetelmiä asiakkaiden, heidän perheidensä ja lähiyhteisöjensä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Osaat käyttää keskeisiä keinoja, jotka edistävät eri-ikäisten asiakkaiden terveellistä, turvallista ja esteetöntä kasvuyhteisöä ja –ympäristöä hyödyntäen myös digitaalisia välineitä.
Osaat ohjatusti suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen, työpaikan ja –yhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävää sekä kuntouttavaa terveydenhoitajatyötä hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisesti.
Osaat arvioida työn, työyhteisöjen ja työympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja tehdä joitakin toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden ja työyhteisöjen terveyden edistämiseksi.
Toteutat työterveyspainotteista sairaanhoitoon liittyvää vastaanottotoimintaa.
Toimit ohjattuna yhteistyössä eri ammattilaisten kanssatyöterveyshuollossa ympäristöterveyden erityistilanteissa ja poikkeusoloissa.
Osaat ehkäistä tapaturmia ja hallitset ensiavun.
Noudatat työssäsi keskeisiä t
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suomeksi
Kiitettävä 5
Osaat käyttää vaikuttavia asiakkaan osallisuutta lisääviä..
Osaat edistää eri-ikäisten asiakkaiden terveellistä, turvallista ja esteetöntä kasvuyhteisöä ja –ympäristöä hyödyntäen myös digitaalisia välineitä.
Suunnittelet, toteutat ja arvioit työikäisen, työpaikan ja –yhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävää sekä kuntouttavaa terveydenhoitajatyötä hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisesti.
Osaat arvioida työn, työyhteisöjen ja työympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja tehdä tarvittavia toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden ja työyhteisöjen terveyden edistämiseksi.
Toteutat näyttöön perustuvaa työterveyspainotteista sairaanhoitoon liittyvää vastaanottotoimintaa.
Toimit yhteistyössä eri ammattilaisten kanssa työterveyshuollossa ympäristöterveyden erityistilanteissa ja poikkeusoloissa.
Osaat ehkäistä suunnitelmallisesti tapaturmia ja hallitset ensiavun.
Noudatat työssäsi tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita ja säädöksiä.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.03.2025
Ajoitus
01.04.2025 - 31.07.2025
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Sirpa Kaukiainen
- Sari Petäjä
Vastuuhenkilö
Sari Petäjä
Opiskelijaryhmät
-
RAO72T25KTerveydenhoitajakoulutus (avoin amk) Rovaniemi kevät 2025
Tavoitteet
Osaat käyttää innovatiivisesti sekä asiakaslähtöisesti tieto- ja viestintäteknologiaa työssäsi yhdessä muiden asiantuntijoiden kanssa. Osaat käyttää vaikuttavia asiakkaan osallisuutta lisääviä ehkäisevän työn menetelmiä asiakkaiden, heidän perheidensä ja lähiyhteisöjensä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Osaat edistää eri-ikäisten asiakkaiden terveellistä, turvallista ja esteetöntä kasvuyhteisöä ja –ympäristöä. Osaat toimia työryhmän vastuuhenkilönä ja ohjata sen toimintaa. Osaat tunnistaa ja tukea erityistuen tarpeessa olevia asiakkaita ja erilaisia perheitä ja yhteisöjä varhaisella avoimella yhteistyöllä.
Suunnittelet, toteutat ja arvioit työikäisen, työpaikan ja –yhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävää sekä kuntouttavaa terveydenhoitajatyötä hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisesti. Osaat arvioida työn, työyhteisöjen ja työympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja tehdä tarvittavia toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden ja työyhteisöjen terveyden edistämiseksi. Toimit moniammatillisessa työyhteisöissä ja verkostoissa. Toteutat työterveyspainotteista sairaanhoito/ avosairaanhoidon vastaanottotoimintaa.
Toimit yhteistyössä eri ammattilaisten kanssa ympäristöterveyden erityistilanteissa ja poikkeusoloissa. Osaat ehkäistä suunnitelmallisesti tapaturmia ja hallitset ensiavun. Osaat tukea yhteistyössä eri kulttuuritaustasta tulevia asiakkaita ja perheitä terveyden edistämisessä. Noudatat työssäsi tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita ja säädöksiä. Osaat toteuttaa matkailijan terveysneuvontaa.
Teemat ja keskeiset sisällöt:
1.Yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen
- Asiakas-/yhteisöanalyysi, hyvinvointikertomukset
- Terveyttä ylläpitävät, vahvistavat ja uhkaavat globaalit, kansalliset ja paikalliset ympäristötekijät
- Terveyttä, turvallisuutta ja toimintakykyä tukevan ja esteettömän ympäristön toteuttaminen
- Monitoimijaisuus ympäristöterveyden edistämisessä
- Rokotusosaamisen syventäminen
2. Työikäisen terveyden edistäminen
- Hyvän työterveyshuoltokäytännön mukainen toimintatapa, työterveysyhteistyö- ja työelämätietoisuus
- Työpaikkaselvitykset sekä työikäisen terveystarkastukset ja terveyden, työ- ja toimintakyvyn arviointi, ylläpitäminen ja edistäminen.
- Keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit sekä kuntoutuksen ohjaaminen
- Työturvallisuus, työsuojelu ja -ergonomia
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Toteutus 4-5/2025. Tarkemmat aikataulut syksyllä 2025. Lähiopetusta 5 päivää, joista kampuksella toteutuvat 2 ja verkossa opetusta on 3 päivää.
Oppimateriaalit
Hyvä työterveyshuoltokäytäntö; toim Jukka Uitti 2014, Työterveyslaitos Terveystarkastukset työterveyshuollossa, Työterveyslaitos 2006 Muu oheismateriaali: Martimo Kari-Pekka, Antti-Poika Mari ym., 2010. Työstä terveyttä Rauramo, P. 2008. Työhyvinvoinnin portaat. Edita Prima Oy Rautio Maria.2009. Tilaa taiten- Työterveyshuoltopalvelujen hankintaopas Verkkolähteet: www.ttl.fi www.tyoturvallisuuskeskus.fi www.finnlex.fi Yhteisön terveyden edistäminen: Terveydenhuoltolaki 1326/2010 (Finlex) Terveydensuojelulaki hae: www.finlex.fi Ympäristöterveyden yhteistoiminta-alue Ympäristöterveyden erityistilanteiden opas. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2014:21 Ympäristö ja terveys –lehdet Ympäristöterveydenhuollon valvontaohjelma Ympäristöterveydenhuollon opas kuntapäättäjille: http://shop.kuntaliitto.fi/product_details.php?p=3403 https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys http://www.valvira.fi/ymparistoterveys Mitä on ympäristöterveys? - Tarja Hartikainen https://www.youtube.com/watch?v=M8QP__g-8io Kunnan elintarvikevalvonta: https://www.youtube.com/watch?v=-HlN1tcGKLQ Yhteisöanalyysi, ideakortti 3/2000. TEA-viisari Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi www.thl.fi/hyvinvointikertomus Hyvinvointikertomus prosessina: • http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135145/Hyvinvointikertomus%20prosessina.pdf?sequence=1 www.thl.fi kouluterveyskysely Terveellinen ja turvallinen oppilaitos –opas: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126936/URN_ISBN_978-952-302-505-9.pdf?sequence=1 Marke Hietanen-Peltola: Oppilaitosten tarkistaminen Marke Hietanen Peltolan powerpoint-esitys: • http://www.avi.fi/documents/10191/5147107/Hietanen-Peltola+Oppilaitostarkastus++241115.pdf/eea0d8b3-f689-4e27-8b09-c8b92f5db607 Kangaspunta, S. 2011. Yksilöllinen yhteisöllisyys. Terveyserojen kaventaminen http://www.avi.fi/web/avi/terveyden-edistaminen Raija Kerättären väitöskirja (työttömyys, syrjäytyminen) http://jultika.oulu.fi/Record/isbn978-952-62-1086-5 https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/tyon_tueksi/nuorten-syrjaytyminen Onko osa nuorista vaarassa syrjäytyä pysyvästi: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/170035/Tutkimuksia144.pdf?sequence=4 Suomi lasten kasvuympäristönä (1997 syntyneiden kohorttitutk 11.2018): http://www.julkari.fi/handle/10024/137104 http://alueuudistus.fi/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-aineistoja Tapaturmaluennot sivuilta: https://www.thl.fi/fi/web/tapaturmat www.kotitapaturma.fi IKINÄ –opas www.liikenneturva.fi
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä ovat itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkkotyöskentely webinaarit sekä työpajat
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan erikseen opintojakson opettajien kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Työikäisen terveyden edistäminen 5 op verkossa itsenäisesti
Yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen 4 op verkossa itsenäisesti
Rokotusosamisen syventävä 1 op verkossa itsenäisesti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1-2
Osaat käyttää joitakin asiakkaan osallisuutta lisääviä ehkäisevän työn menetelmiä asiakkaiden, heidän perheidensä ja lähiyhteisöjensä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Nimeät keinoja edistää eri-ikäisten asiakkaiden terveellistä, turvallista ja esteetöntä kasvuyhteisöä ja –ympäristöä hyödyntäen myös digitaalisia välineitä.
Tunnistat hyvän työterveyshuoltokäytännön työikäisen, työpaikan ja –yhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävässä sekä kuntouttavassa terveydenhoitajatyössä.
Nimeät työn, työyhteisöjen ja työympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja kuvailet toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden ja työyhteisöjen terveyden edistämiseksi.
Toteutat sairaanhoitoon liittyvää ja vastaanottotoimintaa.
Osaat kuvata toimintaa yhteistyössä eri ammattilaisten kanssa työterveyshuollossa, ympäristöterveyden erityistilanteissa ja poikkeusoloissa.
Osaat ehkäistä keskeisiä tapaturmia ja hallitset ensiavun.
Kuvaat työssäsi tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita ja säädöksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3-4
Osaat käyttää asiakkaan osallisuutta lisääviä ehkäisevän työn menetelmiä asiakkaiden, heidän perheidensä ja lähiyhteisöjensä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Osaat käyttää keskeisiä keinoja, jotka edistävät eri-ikäisten asiakkaiden terveellistä, turvallista ja esteetöntä kasvuyhteisöä ja –ympäristöä hyödyntäen myös digitaalisia välineitä.
Osaat ohjatusti suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen, työpaikan ja –yhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävää sekä kuntouttavaa terveydenhoitajatyötä hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisesti.
Osaat arvioida työn, työyhteisöjen ja työympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja tehdä joitakin toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden ja työyhteisöjen terveyden edistämiseksi.
Toteutat työterveyspainotteista sairaanhoitoon liittyvää vastaanottotoimintaa.
Toimit ohjattuna yhteistyössä eri ammattilaisten kanssatyöterveyshuollossa ympäristöterveyden erityistilanteissa ja poikkeusoloissa.
Osaat ehkäistä tapaturmia ja hallitset ensiavun.
Noudatat työssäsi keskeisiä tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita ja säädöksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Osaat käyttää vaikuttavia asiakkaan osallisuutta lisääviä..
Osaat edistää eri-ikäisten asiakkaiden terveellistä, turvallista ja esteetöntä kasvuyhteisöä ja –ympäristöä hyödyntäen myös digitaalisia välineitä.
Suunnittelet, toteutat ja arvioit työikäisen, työpaikan ja –yhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävää sekä kuntouttavaa terveydenhoitajatyötä hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisesti.
Osaat arvioida työn, työyhteisöjen ja työympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja tehdä tarvittavia toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden ja työyhteisöjen terveyden edistämiseksi.
Toteutat näyttöön perustuvaa työterveyspainotteista sairaanhoitoon liittyvää vastaanottotoimintaa.
Toimit yhteistyössä eri ammattilaisten kanssa työterveyshuollossa ympäristöterveyden erityistilanteissa ja poikkeusoloissa.
Osaat ehkäistä suunnitelmallisesti tapaturmia ja hallitset ensiavun.
Noudatat työssäsi tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita ja säädöksiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lakitentti hyväksytty-hylätty
Webinaari ja työpajat 80% läsnäolo
Numeralisesti arvioitavat tehtävät:
Portfoliotehtävä (työikäinen) hyl-5 (50% arvosanasta)
Yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen (Hyvinvointikertomuksen analyysitehtävä hyl-5 (50% arvosanasta)