Siirry suoraan sisältöön

Kuvataiteilijakoulutus

Tutkinto:
Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Kuvataiteilija (AMK)

Laajuus:
240 op

Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio syksy, 2024
Tunnus
(T26K24S)
Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, syksy 2023
Tunnus
(T26K23S)
Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, syksy 2022
Tunnus
(T26K22S)
Kuvataiteilijakoulutus (päivätoteutus), Tornio, syksy 2020
Tunnus
(T26K20S)
Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 16.02.2025

Ajoitus

17.02.2025 - 11.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
  • Kuvataiteilijakoulutus
Opettaja
  • Minttu Merivirta
  • Eija Rajalin
Vastuuhenkilö

Eija Rajalin

Opiskelijaryhmät
  • T26K22S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, syksy 2022

Tavoitteet

Tunnet taiteellisen tutkimuksen perusrakenteet. Osaat käyttää taiteellisen tutkimuksen menetelmiä ja analyysimenetelmiä sekä tunnistat tarvittavan tietoperustan. Osaat hyödyntää tiedonhakua. Osaat yhdistää toiminnallisen tutkimuksen taiteelliseen tutkimukseen. Osaat raportoida ja purkaa tekemisesi opinnäytetyön ohjeistuksen mukaiseen muotoon. Osaa hankkia, kriittisesti arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alansa kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä.

Sisältö

Teet sopivin menetelmin Taiteellinen tieteellinen ja tuotannollinen kehittämistyö -opintojakson teoksestasi pienimuotoisen tutkielman (laajuus 10 sivua). Osaat hankkia, kriittisesti arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alansa kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä.

Ennakoiva kehittäminen, kuvallinen osaaminen ja oppimaan oppiminen toteutuu tässä opintojaksossa.

Aika ja paikka

Zoom

Opetusmenetelmät

Opetus toteutuu verkossa. Luennot
Itsenäinen työskentely - vaiheistettu raportointi
Kirjalliset palautteet vaiheista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollisuus tehdä tilaustyöstä

Lisätietoja opiskelijoille

Raportti kytketään Taiteellinen tutkimus ja kehitystyö (18 op) produktioon/työprosessiin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: “Tutkimusraportti” ja oppimistehtävät

Tutkimusraportti on ja oppimistehtävät on tehty.
Tunnet tieteellisiä menetelmiä ja tiedät miten niitä voi käyttää taiteellisessa työskentelyssä. Tunnet kehittämistoiminnassa käytettäviä taiteen tutkimustuloksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osaat käyttää tieteellisiä menetelmiä taiteellisessa työskentelyssä. Osaat hyödyntää kehittämistoiminnassa taiteen tutkimustuloksia.
Tutkimusraportista on luettavissa opiskelijan ymmärtäminen taiteellisen produktion ja tutkimisen välisestä yhteydestä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat käyttää ja soveltaa tieteellisiä menetelmiä taiteellisessa työskentelyssä.Osaat käyttää ja soveltaa kehittämistoiminnassa taiteen tutkimustuloksia.
Opiskelija tuo esille taiteellisen produktion ja tutkimisen välisen yhteyden.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikohde: “Tutkimusraportti” ja oppimistehtävät

Katso vielä kompetenssit tähän!

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tutkimusraportti on ja oppimistehtävät on tehty.
Tunnet tieteellisiä menetelmiä ja tiedät miten niitä voi käyttää taiteellisessa työskentelyssä. Tunnet kehittämistoiminnassa käytettäviä taiteen tutkimustuloksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaat käyttää tieteellisiä menetelmiä taiteellisessa työskentelyssä. Osaat hyödyntää kehittämistoiminnassa taiteen tutkimustuloksia.
Tutkimusraportista on luettavissa opiskelijan ymmärtäminen taiteellisen produktion ja tutkimisen välisestä yhteydestä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat käyttää ja soveltaa tieteellisiä menetelmiä taiteellisessa työskentelyssä.Osaat käyttää ja soveltaa kehittämistoiminnassa taiteen tutkimustuloksia.
Opiskelija tuo esille taiteellisen produktion ja tutkimisen välisen yhteyden.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 19.01.2025

Ajoitus

20.01.2025 - 16.02.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
  • Kuvataiteilijakoulutus
Opettaja
  • Pia Keränen
Vastuuhenkilö

Pia Keränen

Opiskelijaryhmät
  • T26K24S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2024

Tavoitteet

Osaat bittikartta- ja vektorigrafiikan perusteet. Osaat valita oikean työvälineen käyttötarkoituksen mukaisesti ja käyttää digitaalisia ohjelmistoja ristiin. Osaat luoda digitaalisia teoksia ja luoda kuvataiteilijan viestintämateriaaleja verkkoon ja fyysiseen muotoon.

Sisältö

Opit käyttämään bittikartta- ja vektorigrafiikka ohjelmia. Opit erottamaan oikean työvälineen käyttötarkoituksen mukaisesti ja käyttämään digitaalisia ohjelmia ristiin sekä luomaan digitaalisia teoksia ja kuvataiteilijan viestintämateriaaleja verkkoon ja fyysiseen muotoon.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Oppimistehtävät ja näyttelyn oheismateriaalit

Osaat tehdä ja toteuttaa perustasolla visuaalisia teoksia ja kuvataiteilijan viestintämateriaaleja perustasolla. Tunnet peruskäsitteet ja erotat bitti- ja vektorigrafiikan toisistaan. Visuaalisessa ilmaisussa on kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osaat tehdä ja toteuttaa perustasolla visuaalisia teoksia ja kuvataiteilijan viestintämateriaaleja. Hallitset peruskäsitteet ja osaat käyttää bitti- ja vektorigrafiikkaa oikean käyttötarkoituksen mukaan. Visuaalinen ilmaisu on suunniteltua ja toimivaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat tehdä ja toteuttaa ammattimaisesti visuaalisia teoksia ja kuvataiteilijan viestintämateriaaleja. Hallitset käsitteet ja osaat käyttää bitti- ja vektorigrafiikkaa oikein käyttötarkoituksen mukaan. Osaat käyttää työkaluohjelmia ristiin ja valita kulloinkin soveltuvimman ohjelman. Visuaalinen ilmaisu on perusteltua ja persoonallista.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 09.02.2025

Ajoitus

10.02.2025 - 25.05.2025

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteilijakoulutus
Opettaja
  • Eija Rajalin
Vastuuhenkilö

Eija Rajalin

Opiskelijaryhmät
  • T26K24S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2024

Tavoitteet

Osaat hyödyntää maalauksessa ja piirtämisessä digitaalista toimintaympäristöä. Osaat rakentaa ja maalata sekä yhdistellä eri tekniikoin teoksia, joissa hyödynnät värioppia, sommittelua ja perspektiiviä.
Osaat valita teokseesi sopivan työskentelymetodin ja ohjelman.
Osaat yhdistää erilaisia digitaalisia tekoja yhdeksi teokseksi (valokuva+maalaus). Osaat valita teoksistasi näyttelyyn sopivat teokset.

Hallitset näyttelyn laajuisen kuvajoukon ideoimisen, suunnittelun, budjetoinnin, valmistelun, prosessimaisen tuottamisen, jälkikäsittelyn, kirjalliset pohdinnat, dokumentit ja esittelyt, tulostuksen, kehystyksen, hinnoittelun, myynnin ja nimeämisen sekä ripustuksen yleisön näkökulmasta elämykselliseksi kokonaisuudeksi.

Osaat analysoida kuva-analyysin keinoin olemassa olevaa kuvaa ja osaat käyttää kuva-analyysin keinoja arvioidessasi omaa tekemistäsi. Osaat ottaa vastaan ja hyödyntää saamaasi palautetta (jurytys)

Osaat rakentaa ryhmässä näyttelyn, tunnet näyttelyn rakentamisen perusidean.

Sisältö

Osallistut näyttelyyn omilla töilläsi. Osaat valita näyttelyä varten työsi ja tuoda ne esille kuratointia ja jurytystä varten perustellen. Järjestät yhdessä ryhmän kanssa näyttelyn. Saat näyttelyorganisaation roolisi. Opit toimimaan eettisten periaateiden mukaisesti.
Teet digitaalisia teoksia yhteisnäyttelyyn. Rakennat sekä maalaamalla että yhdistelemällä eri tekniikoin teoksia, joissa hyödynnät värioppia, sommittelua, perspektiiviä. Kehität omaa taiteellista ilmaisuasi digitaalisin keinoin. Valitset työsi jurytettävään näyttelyyn.
Opintojakson aikana huomoidaan kestävän kehityksen periaatteet.

Taide-esineen valmistus (tulostus) on osa tätä opintojaksoa.

Opetusmenetelmät

Oppiminen on organisoitu projektioppimisena, jossa ongelmia ratkotaan ongelmaperustaisesti. Oppimisprosessi sisältää ryhmätyöskentelyä, ryhmätehtäviä, ryhmäohjausta, tiedonhankintaa ja itsenäisiä oppimistehtäviä.

Osaat tuoda sisäisen maailmasi näkyväksi digitaalisin keinoin. Osaat käsitellä kuvaa. Osaat tehdä digitaalisen maalauksen Ja sekatekniikkaa hyödyntävän teoksen.

Osllistut yhteinäyttelyyn, sen järjestelyihin roolisi mukaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Toteutussuunnitelmassa ja tehtävien yhteydessä on kuvattu tarkemmat arviointiperusteet.

Arviointikohde: Digitaalinen maalaus/Sekatekniikka työ, oppimistehtävät
Osaat muokata kuvaa teknisesti. Osaat kuvasiirtymän analogisen ja digitaalisen kuvamateriaalin välillä. Visuaalinen ilmaisusi kaipaa kehittämistä. Jätät työsi jurytykseen ja osaat avata teoksesi. Osaat hyödyntää värioppia ja sommittelua työssäsi.

Osaat tehdä osaamisesi näkyväksi. Osallistut näyttelyyn.
Ymmärrät mitä tarkoittaa toimiminen taiteilijana nykytaiteen kentässä.
Osaat tuottaa yhdessä ryhmäsi kanssa näyttelyn.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osaat muokata kuvaa ja tuottaa digitaalista kuvamateriaalia yhdistelmällä tekniikoita. Osaat kuvasiirtymän analogisen ja digitaalisen kuvamateriaalin välillä ja ymmärrät sen merkityksen. Visuaalinen ilmaisusi on suunniteltua ja toimivaa. Työsi on jätetty jurytykseen asianmukaisesti. Osaat hyödyntää perustellusti värioppia ja sommittelua työssäsi.

Osaat tehdä osaamisesi näkyväksi ja perustella omaa tekemistäsi. Osaat valita teoksistasi työt näyttelyyn.
Osaat toimia taiteilijana nykytaiteen kentässä.
Osaat tuottaa yhdessä ryhmäsi kanssa näyttelyn ja toimintasi on aktiivista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat muokata kuvaa ja tuottaa digitaalista kuvamateriaalia yhdistelemällä erilaisia tekniikoita ja rakentaa uusia sisältöjä kuvalle. Osaat kuvasiirtymän analogisen ja digitaalisen kuvamateriaalin välillä ja osaat käyttää sitä tarkoituksenmukaisesti. Visuaalinen ilmaisusi on perusteltua ja persoonallista. Työsi on jätetty jurytkseen asianmukaisesti. Osaat hyödyntää ja kehittää ilmaisuasi värioppia ja sommittelua hyödyntäen.

Osaat tehdä osaamisesi näkyväksi ja analysoida tekemistäsi oman kehittymisesi näkökulmasta. Osaat perustellen valita teoksia näyttelyyn (jurytys).
Osaat sijoittaa itsesi taitelijana nykytaiteen kenttään.
Osaat tuottaa yhdessä ryhmäsi kanssa näyttelyn ja toimintasi on aktiivista sekä yhteistyötä ja tavoitetta edistävää.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksossa arvioidaan oppimista (prossessia) ja teoksia (tuotosarvionti) erillisen Moodlessa ilmoitetun arviointa asteikon mukaisesti.
arviointtiin vaikuttaa opiskelijan aktiivisuus, palautekeskusteluihin osallistuminen ja näyttelyprojektiin osallistuminen.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt riittävää määrää teoksia ja ei ole osallistunut yhteiseen näyttelyyn.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa osaavansa hyödyntää digitaalisia työvälineitä työssään, osaa valita oikeat työohjelmat työskentelun mukaisesti. Osaaminen on kuitenkin jäänyt pinnalliseksi. Opiskelija osallistuu palautekeskusteluhin.
Osallistuminen yhteisen näyttelyn järjestelyihin jää mukana olon tasolle.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osoittaa osaavansa hyödyntää digitaalisia työvälineitä työssään, osaa valita oikeat työohjelmat työskentelun mukaisesti. Opiskelija hallitsee työvälineet, mutta lopputulos on tavanomainen. Palautekeskusteluihi opiskelija osallistuu aktiivisesti.
Osallistuminen yhteisen näyttelyn järjestelyihin on aktiivista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaavansa hyödyntää digitaalisia työvälineitä työssään, osaa valita oikeat työohjelmat työskentelun mukaisesti. Opiskelija hallitsee työvälineet, lopputuloksella on uutuusarvoa ja opiskelija osaa perustella ratkaisunsa. Palautekeskustelun keskustelu on kehittävää.
Osallistuminen yhteisen näyttelyn järjestelyihin on aktiivista ja opiskelija ottaa vastuuta yhteisestä näyttelystä, toiminta kehittää.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 28.01.2025

Ajoitus

29.01.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteilijakoulutus
Opettaja
  • Eija Rajalin
Vastuuhenkilö

Eija Rajalin

Opiskelijaryhmät
  • T26K21S
    Kuvataiteilijakoulutus, Tornio, syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa viimeistellä opinnäytetyön esitettäväksi ja arvioitavaksi.

Kompetenssit: Oppimaan oppiminen, eettisyys, työelämässä toimiminen, ennakoiva kehittäminen

Sisältö

- Opinnäytetyön raportti
- Englanninkielinen tiivistelmä
- Opinnäytetyön plagioinnin tarkistus
- Opinnäytetyön esitys koulutuksen käytänteiden mukaisesti
- Kypsyysnäyte
- Toimeksiantajan arviointi
- Opiskelijan itse- ja vertaisarviointi koulutuksen käytänteiden mukaisesti
- Opinnäytetyön arkistointi ja julkaistu

Aika ja paikka

Moodle-ympäristö:
https://moodle.eoppimispalvelut.fi/course/view.php?id=17480

Opetusmenetelmät

Ohjaus ja palautteet

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

- Opinnäytetyö on esitetty
- Kypsyysnäyte on hyväksytty
- Opinnäytetyö on arvioitu opinnäytetyön arviointikriteerien mukaisesti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnäytetyön raportti
- Englanninkielinen tiivistelmä
- Opinnäytetyön plagioinnin tarkistus
- Opinnäytetyön esitys koulutuksen käytänteiden mukaisesti
- Kypsyysnäyte
- Toimeksiantajan arviointi
- Opiskelijan itse- ja vertaisarviointi koulutuksen käytänteiden mukaisesti
- Opinnäytetyön arkistointi ja julkaistu

Arviointikriteerit: Lapinammattikorkeakoulun opinnnäytetyön kriteerit

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit: Lapinammattikorkeakoulun opinnnäytetyön kriteerit

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit: Lapinammattikorkeakoulun opinnnäytetyön kriteerit

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit: Lapinammattikorkeakoulun opinnnäytetyön kriteerit

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 21.01.2025

Ajoitus

22.01.2025 - 24.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteilijakoulutus
Opettaja
  • Eija Rajalin
Vastuuhenkilö

Eija Rajalin

Opiskelijaryhmät
  • T26K21S
    Kuvataiteilijakoulutus, Tornio, syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa toteuttaa ja raportoida opinnäytetyötään suunnitelmansa mukaisesti.

Kompetenssit: Oppimaan oppiminen, eettisyys, työelämässä toimiminen, ennakoiva kehittäminen

Sisältö

- Opinnäytetyön toteutus
- Opinnäytetyön ohjaukseen osallistuminen
- Työn etenemisen raportointi ohjaajalle ja toimeksiantajalle
- Opinnäytetyöraportin kirjoittaminen

Aika ja paikka

Moodle-ympäristö
https://moodle.eoppimispalvelut.fi/course/view.php?id=17480

Opetusmenetelmät

Luennot ja palautteet

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

- Opinnäytetyön toteutus
- Opinnäytetyön ohjaukseen osallistuminen
- Työn etenemisen raportointi ohjaajalle ja toimeksiantajalle
- Opinnäytetyöraportin kirjoittaminen
tehty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opinnäytetyön toteutus ja raportointi on hyväksytty

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

03.09.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
  • Kuvataiteilijakoulutus
Opettaja
  • Panu Pohjola
Vastuuhenkilö

Panu Pohjola

Opiskelijaryhmät
  • T26K24S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2024

Tavoitteet

Tunnet länsimaisen kuvataiteen jatkumon ja nykytaiteen ilmiöitä, osaat sijoittaa oman tekemisesi tähän jatkumoon.
Tunnet valokuvauksen historiaa ja teknistä kehitystä, sekä suomalaisen valokuvataiteen päävaiheet, myös suhteessa taidehistoriaan, ja osaat sijoittaa itsesi tai projektisi tähän jatkumoon.

Sisältö

Länsimaisen kuvataiteen historia ja nykytaiteen ilmiöitä.
Valokuvauksen historia ja suomalaisen valokuvataiteen päävaiheet
Kuvallinen ossamine ja taide-esineen valmistus toteutuvat tässä opintojaksossa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: valokuvan historia: Valokuvaportfolioon tehty taiteilijaesittely ja projektiesittely
Länsimaisen kuvataiteen jatkumon ymmärtäminen: Tunnet länsimaisen kuvataiteen jatkumon
Nykytaiteen ilmiöt ja yhteikunnallinen merkitys: Tunnistat nykytaiteen ilmiöitä
Taitelijaesittelystä käy nykypäivän tradition mukaisella tavalla ilmi perustiedot portfolion tekijästä, projekti on esitelty niin, että esittelyn ja kuvien välille syntyy dialogi, joka voi johtaa oivalluksiin yleisössä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Länsimaisen kuvataiteen jatkumon ymmärtäminen: Tiedät länsimaisen kuvataiteen jatkumon ja sen
merkityksen.
Nykytaiteen ilmiöt ja yhteiskunnallinen merkitys: Tunnistat nykytaiteen ilmiöitä ja osaat hyödyntää
niitä omassa tekemisessäsi.
Taiteilija on osannut avata suhdettaan projektiin ja omia motiivejaan sen tekoon perustietojen lisäksi, projekti on osattu sijoittaa valokuvataiteen jatkumoon, ja sen esittely voi synnyttää oivalluksia yleisössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Länsimaisen kuvataiteen jatkumon ymmärtäminen: Tiedät länsimaisen kuvataiteen jatkumon ja
osaat suhteuttaa oman tekemisesi siihen.
Nykytaiteen ilmiöt ja yhteiskunnallinen merkitys:
Tunnistat nykytaiteen ilmiöitä ja osaat hyödyntää niitä omassa tekemisessäsi
Taiteilija on löytänyt henkilökohtaisen syyn projektin kokoiseen havainnointiin, osaa eritellä sitä ja itseään taiteilijana ja havainnon tekijänä, hän osaa avata tekniikan ja projektin sisällön välistä suhdetta ja sijoittaa projektinsa valokuvataiteen jatkumoon sekä yhteiskuntaan niin että yleisön oivalluksille ja tulkinnoille on mahdollisuus

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 31.12.2024

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteilijakoulutus
Opettaja
  • Panu Pohjola
Vastuuhenkilö

Panu Pohjola

Opiskelijaryhmät
  • T26K24S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2024

Tavoitteet

Tunnistat itsesi luovana toimijana ja osaat hyödyntää toiminnassasi luovaa ajattelua sekä luovuutta tukevia työtapoja ja arviointikohteita. Osaat analysoida omaa taiteellista tekemistäsi. Osaat visualisoida kokemusta ja elämystä. Osaat rakentaa näyttelykokonaisuuden lukukauden teosten pohjalta. Tunnet kuvataiteilijana pohjoisen toimintaympäristön ja vastuullisen ympäristössä toimimisen. Pystyt havainnoimaan yhteiskuntaa, sen arvoja ja ihmisen elämää ja löytämään niistä lähtö- ja yhtymäkohtia muiden kuvataiteilijoiden taiteessa ja omaan taiteeseesi.

Opit tekemään riskianalyysin sekä opit sähköturvallisuuden perusteet.

Opit luonnon- ja keinovalon havainnoinnin ja analysoinnin. Opit siirtämään havaintoihisi pohjautuvan valo tilanteen studioon. Opit myös valaisun perustermistön, termistön merkityksen käytännön toteutuksessa ja valokuvavalaisun historiaa.

Opit käsittelemään digitaalisen valokuvan.

Opit tuottamaan analogisen valokuvan.

Henkilökuvan teon kautta opit kohtaamaan toisen ihmisen kamerasi avulla ja huolehtimaan alusta loppuun valokuvan teon pienistäkin yksityiskohdista koko prosessin varrella.

Opit tuottamaan matkapuhelimella julkaisukynnyksen ylittävää markkinointimateriaalia omaan käyttöösi ja näyttelysi markkinointiin. Opit työajan seurannan hinnoittelun pohjana.

Sisältö

Työskentelemme työpajatyyppisesti studiossa ja luonnossa, sekä asutussa miljöössä. Käytämme oppilaitokselta lainattavaa tai omaa digitaalista ja analogista valokuvalaitteistoa ja studion kalustoja sekä kuvankäsittelylaitteistoja. Pohdimme valokuvaa taiteena, traditiona ja elinkeinona ja itseämme taiteilijana tai valokuvaajana suhteessa niihin. Pohdimme suhdettamme yleisöön ja alamme kokoamaan omaa näyttelykokonaisuuttamme kevääksi. Opetuksessa käytettävät materiaalit kustantaa oppilaitos. Muut projektinsa kulut kustantaa opiskelija.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Sähköturvallisuuden tentti on suoritettu tyydyttävästi.

Riskianalyysistä löytyy seuraavat kohdat: Paikat, ajat, henkilöt ja toiminta, kulkeminen paikkoihin, tarvittava kalusto ja muu erityishuomiota vaativa. Riskit on osattu jaotella epätodennäköisiin, mahdollisiin ja todennäköisiin.
Riskit ei on osattu myös tunnistaa sen mukaan aiheuttavatko ne pysyvää haittaa tai ovatko ne kohtalokkaita. Ohjeet näiden riskien toteutumisen välttämiseksi on tyydyttävästi kirjattu.

Kuvat ovat pikselitasolla käsitelty painokuntoon eli sopivat Adobe RGB/Coated Forgra39 gamuttiin värien ja valoisuuden puolesta. Metadata on täytetty sovitulla tavalla. Kuvia on 30 kappaletta. Kuvat on kuvattu RAW formaattiin. Itsearviointilomakkeen hyvän kuvan tunnusmerkit toteutuvat myös viimeisten kohtien osalta eli kuvat herättävät ajatuksia ja tunteita.

Valoharjoitukset

Suora valo kohdistuu johonkin kohteeseen ja se on saatu kuvattua ilmaisevalla tavalla. Kuvan käsittely on ohjeen mukainen. Suoraksi valoksi mielletään valo, jossa valonlähteen ja kohteen välillä ei havaita minkäänlaista väliainetta.

Suodattunut valo kohdistuu johonkin kohteeseen ja se on saatu kuvattua ilmaisevalla tavalla. Kuvan käsittely on ohjeen mukainen. Suodattuneeksi valoksi mielletään valo, jossa valonlähteen ja kohteen välillä havaitaan valoa läpisevä väliaine.

Heijastunut valo kohdistuu johonkin kohteeseen ja se on saatu kuvattua ilmaisevalla tavalla. Kuvan käsittely on ohjeen mukainen. Heijastuneeksi valoksi mielletään valo, jossa valonlähteen ja kohteen välillä havaitaan valo läpisemätön väliaine, eli varjo. Varjossa olevat valot ovat heijastumia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Sähköturvallisuuden tentti on suoritettu hyvällä tasolla.

Riskianalyysistä löytyy seuraavat kohdat: Paikat, ajat, henkilöt ja toiminta, kulkeminen paikkoihin, tarvittava kalusto ja muu erityis huomiota vaativa ja näihin liittyvät riskejä on kuvattu. Riskit on osattu jaotella epätodennäköisiin, mahdollisiin ja todennäköisiin. Riskit on osattu myös tunnistaa sen mukaan aiheuttavatko ne pysyvää haittaa tai ovatko ne kohtalokkaita. Ohjeet näiden riskien toteutumisen välttämiseksi ovat toimivat.¨

Kuvat on pikselitasolla käsitelty painokuntoon eli sopivat Adobe RGB/Coated Forgra39 gamuttiin värien ja valoisuuden puolesta. Metadata on täytetty sovitulla tavalla. Kuvat on kuvattu RAW formaattiin. Itsearviointilomakkeen hyvän kuvan tunnusmerkit toteutuvat suurimmalta osin. Kuvien toimitus pilvipalvelimen yli toimii. Kuvat on säädetty oikeaan kokoisiksi ja ne ovat oikeassa formaatissa.

Valoharjoitukset

Suora valo kohdistuu johonkin kohteeseen ja se on saatu kuvattua ilmaisevalla tavalla. Kuvan käsittely on ohjeen mukainen. Suoraksi valoksi mielletään valo, jossa valonlähteen ja kohteen välillä ei havaita minkäänlaista väliainetta.

Suodattunut valo kohdistuu johonkin kohteeseen ja se on saatu kuvattua ilmaisevalla tavalla. Kuvan käsittely on ohjeen mukainen. Suodattuneeksi valoksi mielletään valo, jossa valonlähteen ja kohteen välillä havaitaan valoa läpisevä väliaine.

Heijastunut valo kohdistuu johonkin kohteeseen ja se on saatu kuvattua ilmaisevalla tavalla. Kuvan käsittely on ohjeen mukainen. Heijastuneeksi valoksi mielletään valo, jossa valonlähteen ja kohteen välillä havaitaan valo läpisemätön väliaine, eli varjo. Varjossa olevat valot ovat heijastumia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Sähköturvallisuuden tentti on suoritettu kiitettävästi

Riskianalyysistä löytyy seuraavat kohdat: Paikat, ajat, henkilöt ja toiminta, kulkeminen paikkoihin, tarvittava kalusto ja muu erityis huomiota vaativa ja näihin liittyvät riskit on kattavasti kuvattu. Riskit on osattu jaotella epätodennäköisiin, mahdollisiin ja todennäköisiin.
Riskit ei on osattu myös tunnistaa sen mukaan aiheuttavatko ne pysyvää haittaa tai ovatko ne kohtalokkaita. Ohjeet näiden riskien toteutumisen välttämiseksi ovat toimivat.

Henkilö on valaistu studiossa 5 pistevalaisua tarkoituksen mukaisesti soveltaen. Kuva on käsitelty tehtävänannon mukaisesti. Kuvattava on saatu vangittua persoonallisesti. Kuva on käsitelty kuten ohjeessa on sovittu.

Kuvat ovat pikselitasolla käsitelty painokuntoon eli sopivat Adobe RGB/Coated Forgra39 gamuttiin värien ja valoisuuden puolesta. Metadata on täytetty sovitulla tavalla. Kuvia on 30 kappaletta. Kuvat on kuvattu RAW formaattiin. Itsearviointilomakkeen hyvän kuvan tunnusmerkit toteutuvat myös viimeisten kohtien osalta eli kuvat herättävät ajatuksia ja tunteita.

Valoharjoitukset

Suora valo kohdistuu johonkin kohteeseen ja se on saatu kuvattua ilmaisevalla tavalla. Kuvan käsittely on ohjeen mukainen. Suoraksi valoksi mielletään valo, jossa valonlähteen ja kohteen välillä ei havaita minkäänlaista väliainetta.

Suodattunut valo kohdistuu johonkin kohteeseen ja se on saatu kuvattua ilmaisevalla tavalla. Kuvan käsittely on ohjeen mukainen. Suodattuneeksi valoksi mielletään valo, jossa valonlähteen ja kohteen välillä havaitaan valoa läpisevä väliaine.

Heijastunut valo kohdistuu johonkin kohteeseen ja se on saatu kuvattua ilmaisevalla tavalla. Kuvan käsittely on ohjeen mukainen. Heijastuneeksi valoksi mielletään valo, jossa valonlähteen ja kohteen välillä havaitaan valo läpisemätön väliaine, eli varjo. Varjossa olevat valot ovat heijastumia.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

17.03.2025 - 04.05.2025

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteilijakoulutus
Opettaja
  • Panu Pohjola
Vastuuhenkilö

Panu Pohjola

Opiskelijaryhmät
  • T26K24S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2024

Tavoitteet

Opit taiteellisen prosessin synnyttämän projektin suunnitelman teon sekä osaat sanallistaa projektin niin, että se tukee projektin oivaltamista.

Opit tuottamaan näyttelylaajuisen teoskokonaisuuden johonkin valokuvan tulonmuodostuksen mukaisen nelikenttäjaon kentistä.

Opit kuvaamaan digitaalisella kameralla ammattimaisesti ja käsittelemään kuvat painokelpoisiksi sekä toimittamaan ne hyvän ammattikäytännön mukaisesti. Opit arvioimaan kuvaa ja teos kokonaisuutta, sekä osallistumaan taidekeskusteluun asianmukaisella tavalla itsearvioinnin menetelmin, vertaisarvioinnin ja taidehistorian sekä nykytaiteen kentän asiantuntemuksen perusteella

Opit toteuttamaan valokuvasi pigmenttitulosteeksi asti. Osaat asemoida teoksesi taidehistoriaan ja nykytaiteeseen. Osaat tuottaa yksityisen näyttelysi ja markkinoida sitä sosiaalisessa mediassa.

Sisältö

Pääsisältönä käymme läpi taiteellisen näyttelylaajuisen projektin ideoinnista, asemoinnista ja suunnittelusta toteutuksen kautta julkaisuun asti hyödyntäen digitaalista valokuvauskalustoa ja kuvankäsittelyohjelmaa. Projektin laajuus 30 digitaalista valokuvaa määritellyssä formaatissa toimitettuna pilvipalvelun yli opettajalle. Tästä kuratoidaan oma näyttelykokonaisuutesi, jonka tulostuksesta ja esille saattamisesta huolehdit. Valokuvan teoreettinen tarkastelu, historia ja jaottelu tulonmuodostuksen mukaan tukee asemointia ja keskusteluun osallistumista. Turvallisuus ja kestävä kehitys otetaan huomioon koko projektin ja työskentelyn ajan. Opetuksessa käytettävät materiaalit kustantaa oppilaitos. Muut projektinsa kulut kustantaa opiskelija

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Näyttelykokonaisuuden suunnitelmassa aihe/aiheet on osattu kuvata. Oma näkökulma aiheeseen on kuvattu.
Kuvauksen aikataulu ja tekniikka, sekä muut järjestelyt selkeästi kuvattu, turvallisuus huomioon ottaen. Suullinen esitys on laadittu kuvataiteilijan ammatillisen viestinnän opein.

Kuvat on pikselitasolla käsitelty painokuntoon eli sopivat Adobe RGB/Coated Forgra39 gamuttiin värien ja valoisuuden puolesta, pikselitasolla voi olla pientä poikkeamaa. Metadata on täytetty sovitulla tavalla. Kuvia on 30 kappaletta. Kuvat on kuvattu RAW formaattiin. Kuvien toimitus pilvipalvelimen yli toimii. Kuvat on säädetty oikeaan kokoisiksi ja ne ovat oikeassa formaatissa.

Huolehdit jokaisen näyttelyyn hyväksytyn kuvan tulostuksen valvonnasta ja niiden saattamisesta näyttelykuntoon.

Osallistut kuratointiin, mutta näyttelyn esille saattamisessa ja markkinoinnissa on puutteita

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Näyttelykokonaisuuden suunnitelmassa aihe/aiheet on osattu kuvata ja asettaa yhteiskuntaan, ihmisen elämään ja taidehistorian jatkumoon. Oma näkökulma aiheeseen on kuvattu.
Esikuvia, esimerkkejä ja samaa aihetta käsitelleet on selvitetty ja esitelty.
Kuvauksen aikataulu ja tekniikka, sekä muut järjestelyt selkeästi kuvattu, turvallisuus huomioon ottaen. Suullinen esitys on laadittu kuvataiteilijan ammatillisen viestinnän opein

Kuvat on pikselitasolla käsitelty painokuntoon eli sopivat Adobe RGB/Coated Forgra39 gamuttiin värien ja valoisuuden puolesta. Metadata on täytetty sovitulla tavalla. Kuvia on 30 kappaletta. Kuvat on kuvattu RAW formaattiin. Itsearviointilomakkeen hyvän kuvan tunnusmerkit toteutuvat suurimmalta osin. Kuvamateriaali ja projektisuunnitelma ovat sellaisessa suhteessa toisiinsa, että sanallistaminen tukee projektin oivaltamista. Kuvien toimitus pilvipalvelimen yli toimii. Kuvat on säädetty oikeaan kokoisiksi ja ne ovat oikeassa formaatissa.

Huolehdit jokaisen näyttelyyn hyväksytyn kuvan tulostuksen valvonnasta ja niiden saattamisesta näyttelykuntoon

Osallistus kuratointiin kuvataitelijan ammattilaisuutta noudattaen ja saatat kuvat yleisön saataville. Markkinointi tukee yleisön saavuttamista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Näyttelykokonaisuuden suunnitelmassa aihe/aiheet on osattu kuvata ja asettaa yhteiskuntaan, ihmisen elämään ja taidehistorian jatkumoon. Oma näkökulma aiheeseen on kuvattu.
Esikuvia, esimerkkejä ja samaa aihetta käsitelleet on selvitetty ja esitelty.
Kuvauksen aikataulu ja tekniikka, sekä muut järjestelyt selkeästi kuvattu, turvallisuus huomioon ottaen. Suullinen esitys on laadittu ja pidetty kuvataiteilijan ammatillisen viestinnän opein.

Toteutussuunnitelmassa on otettu huomioon paikat, henkilöt, kalusto, vuorokauden ajat/valot, tarpeisto ja kalusto. Suunnitelmassa on huomioitu turvallisuus ja kestävä kehitys. Suunnitelma on toteutettavissa annetussa aikataulussa ja olosuhteissa.

Kuvat ovat pikselitasolla käsitelty painokuntoon eli sopivat Adobe RGB/Coated Forgra39 gamuttiin värien ja valoisuuden puolesta. Metadata on täytetty sovitulla tavalla. Kuvia on 30 kappaletta. Kuvat on kuvattu RAW formaattiin. Itsearviointilomakkeen hyvän kuvan tunnusmerkit toteutuvat myös viimeisten kohtien osalta eli kuvat herättävät ajatuksia ja tunteita.

Kuvamateriaali ja projektisuunnitelma ovat sellaisessa suhteessa toisiinsa, että sanallistaminen tukee projektin oivaltamista. Kuvien toimitus pilvipalvelimen yli toimii. Kuvat on säädetty oikeaan kokoisiksi ja ne ovat oikeassa formaatissa.

Huolehdit jokaisen näyttelyyn hyväksytyn kuvan tulostuksen valvonnasta ja niiden saattamisesta näyttelykuntoon.

Osallistus kuratointiin kuvataitelijan ammattilaisuutta noudattaen ja saatat kuvat yleisön saataville. Markkinointi usealla tavalla tukee yleisön saavuttamista. Markkinointimateriaalin kuvat ovat toteutettu ja käsitelty asianmukaiseen formaattiin. Kuvat tukevat taiteilijan omaa brändiä.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 26.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 16.12.2024

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteilijakoulutus
Opettaja
  • Eija Rajalin
Vastuuhenkilö

Eija Rajalin

Opiskelijaryhmät
  • T26K24S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2024

Tavoitteet

Tunnistat itsesi luovana toimijana ja osaat hyödyntää toiminnassasi luovaa ajattelua sekä luovuutta tukevia työtapoja ja arviointikohteita. Osaat analysoida omaa taiteellista tekemistäsi. Osaat visualisoida kokemusta ja elämystä. Osaat rakentaa portfoliosi lukukauden teosten pohjalta (alkaa täältä, kehittyy opintojen aikana). Tunnet kuvataiteilijana pohjoisen toimintaympäristön ja vastuullisen ympäristössä toimimisen.

Osaat käyttää piirtämistä havaintojesi näkyväksi tekemisessä. Osaat hyödyntää viivaa.
Osaat sommittelun perusteet (pinnan jako, kolmen sääntö, kultainen leikkaus, verikaali, horisontaali ja diagonaali)
Osaat käyttää värejä havaintojesi näkyväksi tekemisessä, osaat väriopin perusteet.

Sisältö

Osallistut ryhmätyöhön, jonka teemana on kuvataiteiljan toimintaympäristö. Havainnoit yhteiskuntaa, sen arvoja ja ihmisen elämää ja löytämään niistä lähtö- ja yhtymäkohtia muiden kuvataiteilijoiden taiteessa ja omaan taiteeseesi. Tutustut luovaan ajatteluun ja kuvataiteilijan luovaan toimintatapaan.

Teet havaintoja ympäristöstäsi ja piirrät ja maalaat ne näkyväksi. Hyödynnät sommittelua ja väriopin teorioita tekemisessäsi. Käytät lyijynää ja hiiltä sekä vesiväreja ja akryylejä. Osallistut vertaispalautteisiin, otat vastaan palautetta ja annat sitä. Rakennat oppimismisportfolion 1. lukukauden töistäsi.

Kestävä kehitys toteutuu materiialivalintoina tässä opintojaksossa.

Opintojakson aikana huomoidaan kestävä kehitys materiaalien käytössä.

Aika ja paikka

Opinnot tehdään pääosin kontaktiopetuksessa luokkatiloissa.
Opintohin kuuluu vierailut mm. taidemuseoissa.

Oppimateriaalit

Piirustukseen ja maalaukseen liittyvä kirjallisuus: Väriopin kirjallisuus, Sommiteluun liittyvä kirjallisuus. Opiskelija hankkii itse perusmateriaalit (luonnoslehtiö/-paperit, vesiväri/akvarellipaperit koko A4, lyijykynät, useita vahvuuksia, vesi/akvarellivärit). Yhteihankintana (materiaalimaksu) litoposterit, suurpaperit (elävä malli), hiilet, kartonki, akryylivärit, ryhmän käyttöön.

Opetusmenetelmät

Oppiminen on organisoitu projektioppimisena, jossa ongelmia ratkotaan ongelmaperustaisesti. Oppimisprosessi sisältää ryhmätyöskentelyä, ryhmätehtäviä, ryhmäohjausta, tiedonhankintaa ja itsenäisiä oppimistehtäviä.
Piirustus- ja maalausosio sisältävät Sommittelun ja Väriopin perusteet.
Piirustukseen kuuluvat osina vapaapiirustus, itsenäiset tehtävät, ohjatut tehtävät, asetelmat ja elävämalli. Toteutetaan käsintekemällä
Maalaukseen kuuluvat materiaaleina akvarelli(vesiväri) ja akryyli, vapaat itsenäiset tehtävät, ohjatut maisemat, asetelmat ja ismien kokeilu.
Vierailut alueen nättelyissä ja taide- ja maakuntamuseoissa.
Opiskelija aloittaa portfolionsa tekemisen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija palauttaa työnäytekansion, jolla todentaa väriopin, sommittelun ja perspektiivin käytön osaamisen.
Työnäytekansio sisältää otteita piirustuksista, maalauksista (tekniikka vapaa) ja elävästä mallista

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija hankkii osan tarvittavsta materiaalista itse (luonnospaperit, A4 akvarelli/vesiväri paperit, eri vahvuisia lyijykyniä, vesivärit/akvareillit, muut värit) Yhteishankintana hankita osa matriaaleista (materiaalimaksu):

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Toteutussuunnitelmassa ja tehtävien yhteydessä on kuvattu tarkemmat arviointiperusteet.
Arviointikohde: Piirustus- ja maalausosaaminen
Arviointi tehdään piirustus- sekä maalaustehtävistä kootusta työnäytekansiosta.
Hallitset sommittelu ja väriopin perusteet. Osaat piirtää ja maalata.
Oppimisen arviointi: Itsenäiset piirustustehtävät - tehtävät palautettu, näkyy kehitystä

Portfolio ja sen esitys, Ryhmätehtävä: Kuvataiteilija ja yhteiskunnassa.
Osaat koota osaamisportfolion. Opiskelija osaa aikatauluttaa oman tekemisensä.
Osaat antaa palautetta sekä ottaa palautetta vastaan.
Tunnet pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämää. Tunnet pohjoisen alueen luonnon olot ja niissä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Toteutussuunnitelmassa ja tehtävien yhteydessä on kuvattu tarkemmat arviointiperusteet.
Osaat sommittelun ja väriopin perusteet, osaat hyödyntää niitä piirustus- ja maalausteoksissa.
Oppimisen arviointi: Itsenäiset piirustustehtävät - tehtävät palautettu, kehitys on nähtävissä.

Opiskelija on koonnut portfolion. Opiskelija osaa noudattaa laatimaansa aikataulua ja esitellä
tekemistään ryhmälle. Osaat antaa palautetta ja ymmärrät palautteen merkityksen.
Pystyt hyödyntämään pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämää työskentelyssäsi.
Työskentelysi on kestävän kehityksen mukaista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Toteutussuunnitelmassa ja tehtävien yhteydessä on kuvattu tarkemmat arviointiperusteet.
Osaat käyttää sommittelua ja väriopin perusteita piirustus- ja maalaus teoksissa - osaat perustella valintasi.
Oppimisen arviointi: Itsenäiset piirustustehtävät - tehtävät palautettu, kehitys on huomattava
Opiskelija on työstänyt portfolion. Opiskelija osaa johtaa omaa ajankäyttöään ja esitellä omaa
tekemistään laaja-alaisesti.

Osaat antaa kehittävää palautetta ja hyödyntää saamaasi palautetta.
Osaat luoda yhteyksiä pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämään. Osaat johtaa ryhmän
työskentelyä turvallisesti pohjoisen luonnon oloissa. Työsi hyödyntää pohjoisen alueen
luontoresursseja kestävän kehityksen mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikohde: Piirustus- ja maalausosaaminen sekä väriopin ja väriopin perusteet
Piirustuksen ja maalauksen osio arvioidaan moodlessa olevan ohjeistuksen mukaisesti. Harjoitusten ja tehtävien osalta huomoidaan painotukset.
Opintojakson arviointiin käytetään pisteytystä, joka muodostuu oppimistehtävien pisteistä ja valmiista produktiosta.
Hylätty: Valmis produktio palauttamatta tai pisteet jää alle 50
1 = 50 - 59; 2 = 60 - 69; 3= 70 - 79; 4= 80-89; 5= 90 - 100
Yksityiskohtainen pisteytys avataan opintojakson Moodle-ympäristössä.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
  • Kuvataiteilijakoulutus
Vastuuhenkilö

Panu Pohjola

Opiskelijaryhmät
  • T26K24S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2024

Tavoitteet

Tunnet luonnonvalon havainnointiin ja analysointiin liittyvän terminologian ja osaat käyttää tuloksia muiden töiden ja havaintojesi analysointiin sekä omien töidesi toteuttamiseen.
Tunnet valokuvauksen perinteisiä menetelmiä ja osaat mustavalkoisen valokuvan kuvaamisen, kehittämisen ja skannauksen kuvankäsittelyyn projektisi vaatimusten mukaisesti.
Ymmärrät valokuvakameran havaintojesi tekemisen ja välittämisen välineenä ja pystyt käyttämään tätä taitoa yleisösi hyväksi luodessasi eri laajuisia valokuvakokonaisuuksia.
Osaat tuottaa digitaalisen valokuvan sisällöllisesti, sommittelullisesti ja teknisesti paino- ja printtauskuntoon.
Osaat kuvata ja käsitellä analogisia teoksiasi, niitä mahdollisimman vähän muuttaen, internettiä varten.

Sisältö

Havainnoit ja analysoit luonnonvaloa. Käytät analysointiin liittyvää terminologiaa ja tuloksia.
Opit valokuvauksen perinteisiä menetelmiä ja mustavalkoisen valokuvan kuvaamisen, kehittämisen ja skannauksen kuvankäsittelyyn projektisi vaatimusten mukaisesti.
Käytät valokuvakameraa havaintojesi tekemisen ja välittämisen välineenä ja pystyt käyttämään tätä taitoa yleisösi hyväksi luodessasi eri laajuisia valokuvakokonaisuuksia.
Tuotat digitaalisen valokuvan sisällöllisesti, sommittelullisesti ja teknisesti paino- ja printtauskuntoon. Kuvaat ja käsittelet analogisia teoksiasi, niitä mahdollisimman vähän muuttaen, internettiä varten.
Teet valokuvaportfoliostasi itsearvioinnin ja annat vertaispalautetta ryhmäläisiille heidän porftolioistaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Valokuvaportfolio, oppimistehtävät
Opintojakson arviointiin käytetään pisteytystä, joka muodostuu oppimistehtävien pisteistä ja valokuvaportfoliosta

Valokuvasarja ja oheismateriaali sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, käyttötarkoituksen mukaisessa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Valokuvasarja ja oheismateriaali sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, käyttötarkoituksen mukaisessa formaatissa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla. Valokuvien muoto ja toteutustapa tukevat kokonaisuutta visuaalisesti pääväittämän kautta perustelulla tavalla. Valokuvasarjan otsikointi ja kuvien nimeäminen auttaa oivalluksen syntymisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Valokuvasarja ja oheismateriaali sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, käyttötarkoituksen mukaisessa formaatissa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla. Valokuvasarja toteuttaa pääväittämän niin, että katsojalle syntyy oivallus pääväittämästä kuviin ja niitä tukeviin teksteihin paneutuessa.

Valokuvasarjan otsikointi ja kuvien nimeäminen auttaa oivalluksen syntymisessä. Pääväittämää toteutetaan projektin sisältöä tukevin monipuolisin visuaalisin, teknisin ja sanallisin keinoin. Valokuvien muoto ja toteutustapa tukevat kokonaisuutta visuaalisesti pääväittämän kautta perustelulla tavalla.

Taiteilijaesittelyssä on osattu sijoittaa tekijä valokuvataiteen jatkumoon ja projektisesittely sitoo projektin laajemmin yleistettävään asiayhteyteen.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 21.01.2025

Ajoitus

22.01.2025 - 24.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteilijakoulutus
Opettaja
  • Eija Rajalin
Vastuuhenkilö

Eija Rajalin

Opiskelijaryhmät
  • T26K21S
    Kuvataiteilijakoulutus, Tornio, syksy 2021

Tavoitteet

Opinnäytetyön suunnitteluvaiheessa osaat tehdä valitsemastasi opinnäytetyön aiheesta opinnäytetyösuunnitelman.
Osaat suunnitella opinnäytetyön tavoitteet, toteutuksen ja raportoinnin.

Opinnäytetyössä tavoitteena on, että kehität ja osoitat kykyä soveltaa tutkimustietoa ja käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen.

Opinnäytetyössä kartutat osaamistasi ja osoitat, että osaat soveltaa tietojasi ja taitojasi käytännön asiantuntijatehtävässä.

Opinnäytetyössä kehität ammatillisia tietoja ja taitoja, kehittävää ja tutkimuksellista työotetta sekä yhteistyö-, vuorovaikutus- ja verkostotaitoja.

Kompetenssit: Oppimaan oppiminen, eettisyys, työelämässä toimiminen, ennakoiva kehittäminen

Sisältö

- Aihe-ehdotus
- Opinnäytetyösuunnitelma ja tarvittaessa aineistonhallintasuunnitelma
- Opinnäytetyösopimus ja valmistelulomake
- Tutkimuslupahakemus (tarvittaessa)

Aika ja paikka

Kevät 2025, Moodle-ympäristö

Opetusmenetelmät

Ohjattua työskentelyä verkossa sekä itsenäistä työskentelyä ohjaavan opettajan johdolla.

Avain Moodle-työtilaan:Opiskelijoille = opinnayte25

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

- Aihe-ehdotus
- Opinnäytetyösuunnitelma ja tarvittaessa aineistonhallintasuunnitelma
- Opinnäytetyösopimus ja valmistelulomake
- Tutkimuslupahakemus (tarvittaessa)
tehtynä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Aihe-ehdotus hyväksytty
Opinnäytetyön suunnitelma hyväksytty
Opinnäytetyön ensimmäinen vaihe hyväksytty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan Lapin ammattikorkeakoulun opinnäytetyökriteerien mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Opinnäytetyön suunnitteluvaiheen suorittaminen edellyttää, että Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamisen (5 op) opintojakso tai vastaavat tiedot on hyväksytysti suoritettu.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 28.01.2025

Ajoitus

27.01.2025 - 11.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteilijakoulutus
Opettaja
  • Minttu Merivirta
Vastuuhenkilö

Minttu Merivirta

Opiskelijaryhmät
  • T26K24S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2024

Tavoitteet

Osaat laatia sisällöltään, kieleltään ja ulkoasultaan opiskeluun ja alaan liittyvät kirjoitustehtävät korkeakoulun edellyttämällä tavalla. Ymmärrät viestintätaitojen merkityksen oman alasi asiantuntijatehtävissä. Osaat huomioida viestinnässä vastaanottajaryhmät. Osaat hyödyntää viestinnässä monipuolisesti suullisen ja kirjallisen sekä digitaalisen viestinnän keinoja. Osaat viestiä asiantuntijana ammattimaisesti, jäsentyneesti ja vakuuttavasti monipuoliseen lähdetietoon perustuen. Osaat hyödyntää relevantteja tiedonlähteitä ja käyttää niitä ohjeistuksen mukaisesti oppimistehtävissä.

Sisältö

Viestit suullisesti ja kirjallisesti ymmärrettävästi ja opit käyttämään annettuja ohjeita ja malleja. Osallistut erillaisiin viestintätilanteisiin. Osaat toimia osallistujana kuvataiteilijan vuorovaikutustilanteissa. Kirjoitat portfolioosi tarvittavat tekstit ja esittelet suullisesti portfoliosi.

Aika ja paikka

Opintojakson toteutuksen ajankohta on 27.1.–11.5.2025. Opetus järjestetään ajalla 29.1.–23.4.2025.

Moodle aukeaa viikko ennen opintojakson alkamispäivämäärää. Opintojakson sisältö ja oppimistehtävät julkaistaan viimeistään aloitustapaamiseen mennessä.

Opintojakson sisältöjä voidaan joiltain osin tarvittaessa linkittää muihin kevätlukukauden opintoihin.

Oppimateriaalit

Luentovideot ja muu sähköinen opiskelumateriaali, joka löytyy toteutuksen Moodle-oppimisympäristöstä. Ohjaustunnit kampuksella.

Opetusmenetelmät

Opintojakson keskeisenä tavoitteena on oppia korkeakoulutetun viestintätaitoja eli kirjallista ja suullista asiantuntijaviestintää. Näiden lisäksi toteutetaan koulutuskohtainen harjoitustehtävä.

Opintojaksoon liittyy itsenäistä opiskelua Moodlessa ja sen pohjalta yhteisiä opiskelutapaamisia kampuksella.

Tehtäviä suoritetaan pääosin yksilötyönä, mutta opintojaksoon kuuluu myös tehtäviä, jotka voi toteuttaa pienryhmätyöskentelynä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutuksessa ei järjestetä läsnäoloa edellyttäviä tenttejä.

Jos opiskelija saa opintojaksosta hylätyn arvosanan, on hänellä Lapin AMKin tutkintosäännön mukaisesti kaksi (2) uusintamahdollisuutta opintojaksoa seuraavan lukukauden loppuun asti.

Sisällön jaksotus

Toteutus ajoittuu kevätlukukauden ajalle. Opiskelu etenee teema kerrallaan, ja oppimistehtävien tarkemmat palautuspäivät on ilmoitettu opintojakson Moodlessa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla on sekä yksilötehtäviä että mahdollisesti pienryhmässä suoritettavia tehtäviä. Oppimistehtävät arvioidaan pisteasteikolla, jonka perusteella määräytyy opintojakson loppuarvosana. Opintojakson arviointi muodostuu seuraavista pakollisista osasuorituksista:
- Aloitustehtävä: tavoitteet ja aikataulu (max. 2 p.)
- Tutkimusessee (max. 30 p. – mahdollisuus korottaa arvosanaa palautteen perusteella)
- Suullinen asiantuntijaesitys ja vertaisarvioinnit (max. 26 p.)
- Kuvataiteen koulutuskohtainen oppimistehtävä (max. 24 p.)
- Lopputehtävä: oman oppimisen reflektointi (max. 2 p.)

Opintojaksolla on yllä mainittujen lisäksi seuraavat vapaaehtoiset harjoitustehtävät (kerryttävät kokonaispistemäärää):
- Kielenhuollon testit x 4 (max. 4 p.)
- Tiedonhankinnan harjoitus (max. 5 p.)
- Suullisen asiantuntijaviestinnän harjoitustehtävä (max. 3 p.)
- Argumentoinnin analyysiharjoitus (max. 3 p.)
- Kuvataiteen koulutuskohtainen harjoitustehtävä (max. 3 p.)
- Viestinnän eri osa-alueet, harjoitustehtävä (max. 5 p. / tehtävä)

Osa vapaaehtoisista tehtävistä tehdään yhdessä ohjatusti kampustunneilla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Kirjallisen ja suullisen asiantuntijaviestinnän tehtävät. Toteutussuunnitelmassa ja tehtävien yhteydessä on kuvattu tarkemmat arviointiperusteet.

Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti ymmärrettävästi ja käyttää annettuja ohjeita ja malleja. Tunnet viestintätilanteiden ja tavoitteiden merkityksen viestinnälle. Osaat toimia osallistujana kuvataiteilijan vuorovaikutustilanteissa. Oman alan asiakirjojen tuottamisessa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Kirjallisen ja suullisen asiantuntijaviestinnän tehtävät. Toteutussuunnitelmassa ja tehtävien yhteydessä on kuvattu tarkemmat arviointiperusteet.

Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti selkeästi ja alan käytänteiden mukaisesti ja osaat valita viestinnän keinot tilanteiden ja tavoitteiden mukaisesti. Osaat toimia kuvataiteilijan vuorovaikutustilanteissa vastuullisesti ja edistää viestinnän onnistumista. Osaat tuottaa oman alasi asiakirjoja korkeakoulun edellyttämällä tavalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kirjallisen ja suullisen asiantuntijaviestinnän tehtävät. Toteutussuunnitelmassa ja tehtävien yhteydessä on kuvattu tarkemmat arviointiperusteet.

Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti erittäin selkeästi ja asiantuntevasti, käytät monipuolisesti erilaisia viestinnän keinoja ja osaat ottaa niiden valinnoissa erittäin hyvin huomioon tilanteen ja tavoitteen. Osaat toimia kuvataiteilijan vuorovaikutustilanteissa eri rooleissa rakentavasti ja aktivoivasti. Osaat tuottaa laadukkaita oman alasi asiakirjoja itsenäisellä otteella ja korkeakoulun edellyttämällä tavalla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toteutuksen tarkempi arviointisuunnitelma löytyy Moodle-oppimisympäristöstä.

Toteutus koostuu pakollisista oppimistehtävistä ja vapaaehtoisista harjoitustehtävistä, jotka arvioidaan pisteasteikolla. Opintojakson kokonaisarvosana määräytyy seuraavien pistemäärien mukaisesti:
90–100 pistettä: 5
80–89 pistettä: 4
70–79 pistettä: 3
60–69 pistettä: 2
50–59 pistettä: 1
Alle 50 pistettä: täydennettävä/hylätty

Hylätty (0)

Ks. opetussuunnitelma

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 02.02.2025

Ajoitus

03.02.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteilijakoulutus
Opettaja
  • Raija Lummi
Vastuuhenkilö

Raija Lummi

Opiskelijaryhmät
  • T26K23S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2023

Tavoitteet

Osaat viestiä ruotsinkielellä suullisesti ja kirjallisesti. Omaat ammattikorkeakouluasetuksen mukaisen kielitaidon.

Sisältö

Ruotsi:
- minä ja opintoni, ennen ja nyt ( jag och mina studier, förr och nu)
- koulutukseni, alani digitaalinen kuvataiden ( min utbildning och bransch inom digital bildkonst)
- työnhaku, cv, hakemus, työtilaisuudet ja tehtävät ( arbete och uppgifter, cv och ansökan)
- kirjallista viestintää s-postista mainontaan (skriva meddelanden) från e-post till att göra reklam)
- suullinen ja kirjallinen kielitaito opinnoista osaamisensa markkinointiin ( muntlig och skriftlig språkkunskap från sina studier till att marknadsföra sitt kunnande)

Aika ja paikka

Tornio, Minerva

Oppimateriaalit

Opettajan laatima materiaali.

Opetusmenetelmät

Lukujärjestyksen mukaiset tunnit/luennot keskiviikkoaamupäivän ovat kontaktiopetusta, joihin osallistutaan ryhmänä vähintään 80%. Läsnäolon tarve pohjautuu sille, että tunneilla harjoitetaan opintojaksoon kuuluvaa suullista ilmaisua parin ja ryhmän kanssa ja opettaja voi ohjata opiskelijaa. Opintojakso arvioidaan sekä suullisen että kirjallisen kielitaidon perusteella. Luennot ovat keskustelua, tehtävien tekemistä parin ja ryhmän kanssa, kuuntelua, puhumista ja osallistumista, jotta kielitaito kehittyy suullisesti ja kirjallisesti. Luennoille valmistaudutaan tekemällä Moodleen ohjeistettuja tehtäviä. Rajan läheisyys antaa mahdollisuuden kontaktiin Ruotsin puolella.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentit, suullinen ja kirjallinen, tehdään kurssin lopussa ja 1. uusinta on vielä saman lukukauden aikana 2025. 2. uusinta on seuraavalla lukukaudella eli syksyllä 2025.

Kansainvälisyys

Lapin AMK kuvataide sijaitsee rajan tuntumassa. Hyödynnämme paikallisuuden suomaa etua mm. vierailuilla.

Sisällön jaksotus

Opinnoista tulee 50% suullinen ja 50% kirjallinen arviointi tutkintotodistukseesi. Osia ei voi keskenään kompensoida. Kontaktitunneilla on pääpaino suullisessa kielitaidon kehittämisessä ja Moodle-ympäristössä on pääpaino kirjallisen kielitaidon kehittämisessä harjoitusten avulla. Moodlen kautta lähetetään opettajalle arvioitavaksi myös suulliset työt. Kontaktitunneilla opettaja ohjaa opiskelijan suullisia ja kirjallisia tehtäviä.
Osallistuminen virkamiestason opintojaksolle edellyttää joko lukio- tai opistotason ruotsin kielen taitoa. Jos sinulla on vapautus aiemmilta asteilta, haet vapautusta myös tällä asteella. Jos olet opiskellut ruotsia toisessa korkeakoulussa 5 op:n verran, voit hakea näytöllä arviointia suorittaen alan ruotsin osuuden tenteillä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä
Arvioinnin kohteet:Kansainvälisyysosaaminen, ruotsi

Osaat kommunikoida autettuna ruotsiksi suullisesti ja kirjallisesti. Selviydyt sanastollisesti autettuna omaan alaasi liittyen ammatinharjoittajana ja osoitat kiinnostusta uuden oppimiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä

Osaat kommunikoida asianmukaisesti ruotsiksi suullisesti ja kirjallisesti näyttelyn suunnittelussa ja toteutuksessa. Osaat käyttää sanastoa ymmärrettävästi omaan alaasi liittyen sekä ammatin harjoittajana että elinikäisenä oppijana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä

Osaat kommunikoida monipuolisesti ruotsiksi suullisesti ja kirjallisesti näyttelyn suunnittelussa ja toteutuksessa. Osaat käyttää sanastoa monipuolisesti omaan alaasi liittyen sekä ammatin harjoittajana että elinikäisenä oppijana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena B1-tason ruotsin tavoitteet: ns. virkamiesruotsin suorittaminen (puhuminen, lukeminen, kirjoittaminen sekä kuullun ymmärtäminen)

Osa kontaktitunneista vaatii erityisesti läsnäoloa, kuten omaan opintoalaan kuuluvat esittelyt ja muut suullista kommunikaatiota vaativat yksilö- ja parityöt. Tuntisuunnitelma esitellään opintojakson alussa.

Kirjallisen tentin arviointitaulukko: 0 - K5. Hyväksytty tenttisuoritus vaatii 50 % maksimipisteistä. Tentit ovat valvottuja tilanteita.

Ruotsi: Suullinen (2,5 op) ja kirjallinen (2,5 op) osaaminen arvioidaan erikseen (0 - K5)
Opiskelijan suullinen ja kirjallinen kielitaito kehittyy tuntityöskentelyssä yhteisöllisesti.

Suoritettuaan opintojakson hyväksytysti opiskelija saa todistukseensa merkinnän myös asetuksen mukaisesta kielitaidosta (ns. virkamiesruotsi) asteikolla tyydyttävä - hyvä. Arviointi määräytyy siten, että opintojakson arvosana 1 - 3 vastaa arvosanaa 'tyydyttävä' ja arvosanat 4-5 'hyvä'. Ruotsin suullinen ja kirjallinen taito ilmoitetaan erikseen tutkintotodistuksessa.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

03.02.2025 - 16.03.2025

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
  • Kuvataiteilijakoulutus
Opettaja
  • Panu Pohjola
Vastuuhenkilö

Panu Pohjola

Opiskelijaryhmät
  • T26K23S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2023

Tavoitteet

Osaat purkaa käsikirjoituksen budjetiksi, toteutussuunnitelmaksi ja teosesittelyksi.
Osaat toteuttaa videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan suunnitelmasi valmiiksi teokseksi ja levittää sen oikeassa kanavassa kanavan vaatimusten mukaisesti.
Osaat käyttää montaasia ja kuvakokojärjestelmiä, vieraannuttamisen ja eläytymisen keinoja kuvatessasi ja leikatessasi kokeellista elokuvasi tai videotaideteostasi.

Sisältö

Purat käsikirjoituksen budjetiksi, toteutussuunnitelmaksi ja teosesittelyksi.
Toteuttaa videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan suunnitelmasi valmiiksi teokseksi ja levität sen oikeassa kanavassa kanavan vaatimusten mukaisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Kokeellinen elokuva tai videotaideteos, oppimistehtävät

Videoteos tai kokeellinen elokuva, sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, halutussa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Videoteos tai kokeellinen elokuva, sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, halutussa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla.

Videotaideteoksessa tai kokeellisessa elokuvassa, sekä oppimistehtävissä on hahmotettu mediataiteen traditioita ja ilmaisua ja pystytty suunnittelemaan oma teos niin, että se toimii suhteessa traditioon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Videoteos tai kokeellinen elokuva, sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, halutussa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla.

Videotaideteoksessa tai kokeellisessa elokuvassa, sekä oppimistehtävissä on hahmotettu mediataiteen traditioita ja ilmaisua ja pystytty suunnittelemaan oma teos niin, että se toimii suhteessa traditioon.

Videoteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä oppimistehtävien toteutus on oivaltavassa suhteessa sisältöön. Myös oheismateriaali auttaa yleisöä oivaltamaan taiteilijan tavoitteita.