Siirry suoraan sisältöön

Havaintojen teko kameralla (8 op)

Toteutuksen tunnus: T26K116OJ-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 30

Tutkinto-ohjelma

  • Kuvataiteen koulutus
  • Kuvataiteilijakoulutus

Vastuuhenkilö

Panu Pohjola

Opiskelijaryhmät

  • T26K24S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2024

Tavoitteet

Tunnet luonnonvalon havainnointiin ja analysointiin liittyvän terminologian ja osaat käyttää tuloksia muiden töiden ja havaintojesi analysointiin sekä omien töidesi toteuttamiseen.
Tunnet valokuvauksen perinteisiä menetelmiä ja osaat mustavalkoisen valokuvan kuvaamisen, kehittämisen ja skannauksen kuvankäsittelyyn projektisi vaatimusten mukaisesti.
Ymmärrät valokuvakameran havaintojesi tekemisen ja välittämisen välineenä ja pystyt käyttämään tätä taitoa yleisösi hyväksi luodessasi eri laajuisia valokuvakokonaisuuksia.
Osaat tuottaa digitaalisen valokuvan sisällöllisesti, sommittelullisesti ja teknisesti paino- ja printtauskuntoon.
Osaat kuvata ja käsitellä analogisia teoksiasi, niitä mahdollisimman vähän muuttaen, internettiä varten.

Sisältö

Havainnoit ja analysoit luonnonvaloa. Käytät analysointiin liittyvää terminologiaa ja tuloksia.
Opit valokuvauksen perinteisiä menetelmiä ja mustavalkoisen valokuvan kuvaamisen, kehittämisen ja skannauksen kuvankäsittelyyn projektisi vaatimusten mukaisesti.
Käytät valokuvakameraa havaintojesi tekemisen ja välittämisen välineenä ja pystyt käyttämään tätä taitoa yleisösi hyväksi luodessasi eri laajuisia valokuvakokonaisuuksia.
Tuotat digitaalisen valokuvan sisällöllisesti, sommittelullisesti ja teknisesti paino- ja printtauskuntoon. Kuvaat ja käsittelet analogisia teoksiasi, niitä mahdollisimman vähän muuttaen, internettiä varten.
Teet valokuvaportfoliostasi itsearvioinnin ja annat vertaispalautetta ryhmäläisiille heidän porftolioistaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Valokuvaportfolio, oppimistehtävät
Opintojakson arviointiin käytetään pisteytystä, joka muodostuu oppimistehtävien pisteistä ja valokuvaportfoliosta

Valokuvasarja ja oheismateriaali sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, käyttötarkoituksen mukaisessa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Valokuvasarja ja oheismateriaali sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, käyttötarkoituksen mukaisessa formaatissa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla. Valokuvien muoto ja toteutustapa tukevat kokonaisuutta visuaalisesti pääväittämän kautta perustelulla tavalla. Valokuvasarjan otsikointi ja kuvien nimeäminen auttaa oivalluksen syntymisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Valokuvasarja ja oheismateriaali sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, käyttötarkoituksen mukaisessa formaatissa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla. Valokuvasarja toteuttaa pääväittämän niin, että katsojalle syntyy oivallus pääväittämästä kuviin ja niitä tukeviin teksteihin paneutuessa.

Valokuvasarjan otsikointi ja kuvien nimeäminen auttaa oivalluksen syntymisessä. Pääväittämää toteutetaan projektin sisältöä tukevin monipuolisin visuaalisin, teknisin ja sanallisin keinoin. Valokuvien muoto ja toteutustapa tukevat kokonaisuutta visuaalisesti pääväittämän kautta perustelulla tavalla.

Taiteilijaesittelyssä on osattu sijoittaa tekijä valokuvataiteen jatkumoon ja projektisesittely sitoo projektin laajemmin yleistettävään asiayhteyteen.