Siirry suoraan sisältöön

Digitaalinen maalaus ja sekatekniikka (10 op)

Toteutuksen tunnus: T26K149OJ-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 09.02.2025

Ajoitus

10.02.2025 - 25.05.2025

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 30

Tutkinto-ohjelma

  • Kuvataiteilijakoulutus

Opettaja

  • Eija Rajalin

Vastuuhenkilö

Eija Rajalin

Opiskelijaryhmät

  • T26K24S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2024

Tavoitteet

Osaat hyödyntää maalauksessa ja piirtämisessä digitaalista toimintaympäristöä. Osaat rakentaa ja maalata sekä yhdistellä eri tekniikoin teoksia, joissa hyödynnät värioppia, sommittelua ja perspektiiviä.
Osaat valita teokseesi sopivan työskentelymetodin ja ohjelman.
Osaat yhdistää erilaisia digitaalisia tekoja yhdeksi teokseksi (valokuva+maalaus). Osaat valita teoksistasi näyttelyyn sopivat teokset.

Hallitset näyttelyn laajuisen kuvajoukon ideoimisen, suunnittelun, budjetoinnin, valmistelun, prosessimaisen tuottamisen, jälkikäsittelyn, kirjalliset pohdinnat, dokumentit ja esittelyt, tulostuksen, kehystyksen, hinnoittelun, myynnin ja nimeämisen sekä ripustuksen yleisön näkökulmasta elämykselliseksi kokonaisuudeksi.

Osaat analysoida kuva-analyysin keinoin olemassa olevaa kuvaa ja osaat käyttää kuva-analyysin keinoja arvioidessasi omaa tekemistäsi. Osaat ottaa vastaan ja hyödyntää saamaasi palautetta (jurytys)

Osaat rakentaa ryhmässä näyttelyn, tunnet näyttelyn rakentamisen perusidean.

Sisältö

Osallistut näyttelyyn omilla töilläsi. Osaat valita näyttelyä varten työsi ja tuoda ne esille kuratointia ja jurytystä varten perustellen. Järjestät yhdessä ryhmän kanssa näyttelyn. Saat näyttelyorganisaation roolisi. Opit toimimaan eettisten periaateiden mukaisesti.
Teet digitaalisia teoksia yhteisnäyttelyyn. Rakennat sekä maalaamalla että yhdistelemällä eri tekniikoin teoksia, joissa hyödynnät värioppia, sommittelua, perspektiiviä. Kehität omaa taiteellista ilmaisuasi digitaalisin keinoin. Valitset työsi jurytettävään näyttelyyn.
Opintojakson aikana huomoidaan kestävän kehityksen periaatteet.

Taide-esineen valmistus (tulostus) on osa tätä opintojaksoa.

Opetusmenetelmät

Oppiminen on organisoitu projektioppimisena, jossa ongelmia ratkotaan ongelmaperustaisesti. Oppimisprosessi sisältää ryhmätyöskentelyä, ryhmätehtäviä, ryhmäohjausta, tiedonhankintaa ja itsenäisiä oppimistehtäviä.

Osaat tuoda sisäisen maailmasi näkyväksi digitaalisin keinoin. Osaat käsitellä kuvaa. Osaat tehdä digitaalisen maalauksen Ja sekatekniikkaa hyödyntävän teoksen.

Osllistut yhteinäyttelyyn, sen järjestelyihin roolisi mukaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Toteutussuunnitelmassa ja tehtävien yhteydessä on kuvattu tarkemmat arviointiperusteet.

Arviointikohde: Digitaalinen maalaus/Sekatekniikka työ, oppimistehtävät
Osaat muokata kuvaa teknisesti. Osaat kuvasiirtymän analogisen ja digitaalisen kuvamateriaalin välillä. Visuaalinen ilmaisusi kaipaa kehittämistä. Jätät työsi jurytykseen ja osaat avata teoksesi. Osaat hyödyntää värioppia ja sommittelua työssäsi.

Osaat tehdä osaamisesi näkyväksi. Osallistut näyttelyyn.
Ymmärrät mitä tarkoittaa toimiminen taiteilijana nykytaiteen kentässä.
Osaat tuottaa yhdessä ryhmäsi kanssa näyttelyn.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osaat muokata kuvaa ja tuottaa digitaalista kuvamateriaalia yhdistelmällä tekniikoita. Osaat kuvasiirtymän analogisen ja digitaalisen kuvamateriaalin välillä ja ymmärrät sen merkityksen. Visuaalinen ilmaisusi on suunniteltua ja toimivaa. Työsi on jätetty jurytykseen asianmukaisesti. Osaat hyödyntää perustellusti värioppia ja sommittelua työssäsi.

Osaat tehdä osaamisesi näkyväksi ja perustella omaa tekemistäsi. Osaat valita teoksistasi työt näyttelyyn.
Osaat toimia taiteilijana nykytaiteen kentässä.
Osaat tuottaa yhdessä ryhmäsi kanssa näyttelyn ja toimintasi on aktiivista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat muokata kuvaa ja tuottaa digitaalista kuvamateriaalia yhdistelemällä erilaisia tekniikoita ja rakentaa uusia sisältöjä kuvalle. Osaat kuvasiirtymän analogisen ja digitaalisen kuvamateriaalin välillä ja osaat käyttää sitä tarkoituksenmukaisesti. Visuaalinen ilmaisusi on perusteltua ja persoonallista. Työsi on jätetty jurytkseen asianmukaisesti. Osaat hyödyntää ja kehittää ilmaisuasi värioppia ja sommittelua hyödyntäen.

Osaat tehdä osaamisesi näkyväksi ja analysoida tekemistäsi oman kehittymisesi näkökulmasta. Osaat perustellen valita teoksia näyttelyyn (jurytys).
Osaat sijoittaa itsesi taitelijana nykytaiteen kenttään.
Osaat tuottaa yhdessä ryhmäsi kanssa näyttelyn ja toimintasi on aktiivista sekä yhteistyötä ja tavoitetta edistävää.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksossa arvioidaan oppimista (prossessia) ja teoksia (tuotosarvionti) erillisen Moodlessa ilmoitetun arviointa asteikon mukaisesti.
arviointtiin vaikuttaa opiskelijan aktiivisuus, palautekeskusteluihin osallistuminen ja näyttelyprojektiin osallistuminen.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt riittävää määrää teoksia ja ei ole osallistunut yhteiseen näyttelyyn.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa osaavansa hyödyntää digitaalisia työvälineitä työssään, osaa valita oikeat työohjelmat työskentelun mukaisesti. Osaaminen on kuitenkin jäänyt pinnalliseksi. Opiskelija osallistuu palautekeskusteluhin.
Osallistuminen yhteisen näyttelyn järjestelyihin jää mukana olon tasolle.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osoittaa osaavansa hyödyntää digitaalisia työvälineitä työssään, osaa valita oikeat työohjelmat työskentelun mukaisesti. Opiskelija hallitsee työvälineet, mutta lopputulos on tavanomainen. Palautekeskusteluihi opiskelija osallistuu aktiivisesti.
Osallistuminen yhteisen näyttelyn järjestelyihin on aktiivista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaavansa hyödyntää digitaalisia työvälineitä työssään, osaa valita oikeat työohjelmat työskentelun mukaisesti. Opiskelija hallitsee työvälineet, lopputuloksella on uutuusarvoa ja opiskelija osaa perustella ratkaisunsa. Palautekeskustelun keskustelu on kehittävää.
Osallistuminen yhteisen näyttelyn järjestelyihin on aktiivista ja opiskelija ottaa vastuuta yhteisestä näyttelystä, toiminta kehittää.