Siirry suoraan sisältöön

Sosionomikoulutus (päiväopinnot), Kemi, syksy, 2021: K71S21S

Tunnus: K71S21S

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sosionomi (AMK)

Laajuus:
210 op

Kesto:
3.5 vuotta (210 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2021

Kuvaus

Sosionomi (AMK) 210 op

Sosiaalialan koulutuksessa opiskelet sosionomiksi (AMK). Sosionomi (AMK) on sosiaalihuollon laillistettu ammatti (L sosiaalihuollon ammattihenkilöistä 817/2015). Tutkinnon suoritettuasi voit työskennellä sosiaalipalvelujen ja muiden yhteiskunnallisten palvelujen asiakastyö-, suunnittelu-, johtamis- ja kehittämistehtävissä. Työpaikkasi voi olla julkisella sektorilla, järjestöissä, hankkeissa ja projekteissa. Sosionomina voit toimia myös yrittäjänä sosiaalipalveluissa.

Sosionomina voit työskennellä
- varhaiskasvatuksen sosionomina
- lastensuojelussa ja perhetyössä ohjaajana ja esimiehenä
- nuorisotyössä esim. erityisnuorisotyöntekijänä
- vammaistyössä ja kuntoutuksessa ohjaajana ja esimiehenä
- mielenterveys- ja päihdetyössä tai kriminaalihuollossa ohjaajana ja esimiehenä
- maahanmuuttajatyössä pakolaistyöntekijänä ja ohjaajana
- työvoimahallinnossa, sosiaalitoimessa tai Kelassa esim. sosiaaliohjaajana tai työvoimaneuvojana

Sosiaalialan ydintä on ihmisarvon ja ihmisyyden edistäminen ihmisten kohtaamisessa arjessa, palvelujen toteuttamisessa ja niiden kehittämisessä. Sosiaalialan koulutuksessa vahvistamme opiskelijoiden valmiuksia toimia ihmisläheisellä ja eettisesti kestävällä tavalla. Koulutuksessa opiskelijat saavat ajattelun ja toiminnan ”välineitä”, joilla he voivat itse olla, ja joilla he voivat tukea ihmisiä olemaan, oman elämänsä ja keskinäisen elämän rakentajina sekä vaikuttajina ja toiminnan uudistajina yhteiskunnassa. Sosiaalialan koulutuksessa sosiaalisten siltojen rakentaminen, rikkoutuneiden siltojen korjaaminen ja uusien siltojen rakentaminen ovat perusta, jolle kestävää tulevaisuutta rakennetaan.

Sosiaalialan koulutuksessa toteutuu Lapin korkeakoulukonsernin strategiset valinnat toimia ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla. Erityisesti tulevaisuuden palvelutarpeiden tunnistaminen, palveluratkaisujen muotoilu ja kehittämisen palveluiden saavutettavuuden, tasa-arvoisen koulutuksen ja hyvinvoinnin toteutumiseksi korostuvat koulutuksessa. Sosiaalialan koulutuksessa ja TKI-toiminnassa tuotetaan osaamista, jolla tuetaan ja vahvistetaan ihmisen turvallista arkea, itsenäistä toimintakykyä, osallisuutta ja elämänhallintaa. Osaamisen ydintä ovat ymmärrys yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvoinnista, ja toimiminen eettisesti kestävällä tavalla. Osaamisen kehittäminen painottuu monitoimijuuteen, asiakas- ja palveluohjausosaamiseen sekä teknologisten ratkaisujen hyödyntämiseen. Sosiokulttuurinen osaaminen ja kehittyvä hyvinvointiteknologia ovat tulevaisuuden ratkaisuja ihmisten toimijuuden ja toimintakyvyn tukemisessa.

Sosionomi (AMK) -tutkinto rakentuu yleisistä työelämävalmiuksista ja sosiaalialan osaamisesta. Ydinosaamiseen liittyvien opintojen tavoitteena on, että perehdyt alan ammatillisiin tehtäväalueisiin sekä niiden perusteisiin siten, että valmistuttuasi kykenet työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntija- ja kehittämistehtävissä. Profiloivissa opinnoissa syvennät osaamistasi omien ammatillisten osaamistavoitteiden mukaisesti.

Opetussuunnitelma rakentuu lukuvuosi- ja lukukausiteemoista ja opintojaksoista. Opintojaksojen osaamistavoitteet ja teemojen sisällöt kuvaavat alan keskeisen ammatillisen ydinosaamisen. Lukuvuosi- ja lukukausiteemat kokoavat opintoja ammatillisen kasvun etenemisen näkökulmasta (ks. liitetaulukko):

1. vuositeema: Sosiaalialan perehtyjä
Ensimmäisenä opiskeluvuotena perehdyt sosiaalialan ammatillisen toiminnan perusteisiin. Keskeisiä teemoja ovat asiakastyö sekä yksilön ja yhteiskunnan välisen kytköksen ymmärtäminen. Osaat kuvata sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet, luoda ammatillisen vuorovaikutussuhteen sekä tunnet hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevan palvelujärjestelmän. Ihmisenä yhteiskunnassa -teemassa opit edistämään osallisuutta, tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta, sekä ehkäisemään huono-osaisuutta. Lisäksi harjaannut vähitellen reflektiiviseen ja tutkivaan työskentelyyn.

2. vuositeema: Sosiaalialan harjaantuja
Toisena lukuvuotena suuntaat osaamistasi monimuotoisen sosiaalialan alueille. Aloitat profiloivien opintojen opiskelun, joissa valitset ammatillisten osaamistavoitteidesi mukaisesti 25-30 opintopisteen verran tarjolla olevia opintoja. Profiloivien opintojen sisällöt liittyvät mm. varhaiskasvatukseen, lastensuojeluun, vammaistyöhön ja kuntoutukseen sekä aikuissosiaalityöhön. Opit soveltamaan erilaisia sosiaalialan teoreettisia lähestymistapoja ja työmenetelmiä. Asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen ja heidän voimavarojen tukeminen on osa tämän vaiheen ammatillista kehittymistä.

Profiloivien ammattiopintojen Yrittäjyysopinnnoista voit valita itsellesi Vapaasti valittaviin opintoihin 5 op. Yrittäjyysopinnot eivät korvaa sosiaalialan ammatillisia profiloivia opintoja.

3. vuositeema: Sosiaalialan soveltaja
Kolmantena vuonna osaat työskennellä tavoitteellisesti asiakasryhmien kanssa sekä soveltaa palvelujärjestelmän mahdollisuuksia ja erilaisia työmenetelmiä. Työyhteisö- ja organisaatio-osaamisen osa-alueet ovat keskeinen osa opintoja.

4. vuositeema: Sosiaalialan kehittäjä
Neljäntenä opiskeluvuotena perehdyt organisaatiotoimintaan ja johtamiseen sekä toimintaan työyhteisön jäsenenä ja lähiesimiehenä. Opintojen loppuvaiheessa osaat kehittää sosiaalialan osaamista, työyhteisöjä ja palveluja moniammatillisesti.

Osaaminen rakentuu teoriaopintojen ja käytännön harjoittelun yhteistoimintana. Opintoihin kuuluu 45 op harjoittelua. Harjoittelujen jaksotus perustuu jokaisen vuositeeman osaamistavoitteisiin. Harjoitteluissa perehdyt ohjatusti ammattiopintojen kannalta keskeisiin käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä.

Opinnäytetyön tavoitteena on, että kehität valmiuksiasi soveltaa tietoja ja taitoja ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä.

Oppimisen tavoitteena on ammatillisen osaamisen kehittyminen opiskelijakeskeisten ja aktivoivien oppimis- ja ohjausmenetelmien avulla. Ammatillinen osaaminen syvenee myös ongelmanratkaisu- ja päätöksentekotaitoja vahvistavien työelämäläheisten oppimis- ja kehittämisprojektien avulla. Oppiminen on yhteisöllistä, yhteistoiminnallista, opiskelijoiden, opettajien ja työelämän aktiivista vuorovaikutusta ja osallistumista yhteisen tiedon rakentamiseen. Opiskelijana olet aktiivinen ja vastuullinen oman oppimisesi subjekti. Opettaja on oppimisen asiantuntija, ohjaaja ja mahdollistaja. Sosiaalialan opiskelussa korostetaan oma-aloitteisuutta, itseohjautuvuutta sekä yhteistyötaitoja. Oppimaan oppimisen valmiudet samoin kuin oman toiminnan ja ammattitaidon arviointikyky ovat perusvalmiuksia sosiaalialan työn muuttuvissa olosuhteissa.

Oppiminen, tutkiminen ja kehittäminen tapahtuvat monipuolisissa oppimis- ja kehittämisympäristöissä, joita ovat mm. virtuaaliympäristöt, kansainvälisten kumppaneiden tarjoamat ympäristöt, työelämä sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeet. Opinnoissa huomioidaan mahdollisuus monialaisuuden hyödyntämiseen oppimistilanteissa ja uusissa oppimisympäristöissä. Sosiaalialan opiskelijoiden keskeisiä oppimisympäristöjä ovat sosiaalihuollon sekä varhaiskasvatuksen toimintayksiköt sekä yksityisen ja kolmannen sektorin tarjoamat työelämäympäristöt. Opiskelua tapahtuu kampuksella ja verkko-oppimisympäristöissä yhdessä muiden kanssa sekä itsenäisesti. Koulutus antaa mahdollisuuden hyödyntää työelämäkokemustasi, asiantuntijuuttasi ja työtehtäviäsi opintojen eteenpäin viemisessä. Työympäristösi voi olla osana opintojasi oppimis- ja kehittämisympäristönä (työn opinnollistaminen).

Kansainvälistymistä tuetaan kieliopinnoilla, opintojen vieraskielisellä materiaalilla, rohkaisemalla kansainväliseen opiskelijavaihtoon ja huomioimalla opintojaksoissa toimintaympäristön kansainvälistyminen. Kansainväliseen vaihtoon sinulla on mahdollisuus lähteä 2.-3. opintovuoden aikana ja kaikki kv-vaihdossa suorittamasi opinnot luetaan hyväksi opintoihin. Lisäksi voit osallistua erilaisiin kotikansainvälistämistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainvälisten opiskelijoiden tutorointiin.

Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö

Päivätoteutus järjestetään pääsääntöisesti lähi- ja kontaktiopetuksena Lapin amk:n kampuksella sekä opiskelijan itsenäisenä työskentelynä. Lähiopetus ja itsenäinen työskentely vuorottelevat siten, että ne muodostavat oppimista ja opiskelun etenemistä parhaiten tukevan kokonaisuuden. Itsenäinen oppiminen tapahtuu suunnitellusti opiskelijoiden muodostamissa vertaisryhmissä. Opiskelussa ja oppimisessa painottuvat ohjauksellisuus ja opiskelijoiden keskinäinen vertaistuki niin lähiopetuksen kuin itsenäisen työskentelyn aikana. Lähtökohtana oppimisessa on sitoutuminen oppimisyhteisöön, oman alan ammattikulttuuriin ja työelämän käytäntöihin, opiskelijayhteisöön, opiskelijaryhmiin sekä Lapin amk:n kampukseen. Oppimisessa hyödynnetään monipuolisesti erilaisia pedagogisia malleja ja menetelmiä, tuetaan yhteisöllisyyttä ja yhdessä oppimista sekä vahvistetaan opiskelijoiden keskinäistä vertaistukea.

Opinnoissa hyödynnät myös Moodle-verkko-oppimisympäristöä ja Adobe Connect-etäopetusjärjestelmää

Opiskelu edellyttää sinulta riittävää laitteistoa ja tietotekniikan perustaitojen hallintaa, motivaatiota tarttua erilaisiin tietoteknisiin sovelluksiin sekä aktiivista opiskeluotetta. Sinun tulee toimia aktiivisesti ja vastuullisesti sekä sitoutua itsenäiseen ja ryhmässä tapahtuvaan opiskeluun.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2021-2022 2022-2023 2023-2024 2024-2025 Syksy
2021
Kevät
2022
Syksy
2022
Kevät
2023
Syksy
2023
Kevät
2024
Syksy
2024
1. / 2021 2. / 2022 3. / 2022 1. / 2022 2. / 2023 3. / 2023 1. / 2023 2. / 2024 3. / 2024 1. / 2024
K71S21S-AMK_PERTR-1032
YDINOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

160
K701SL11OJ Oppiminen Lapin ammattikorkeakoulussa 5 5 5 5
K701SL13OJ Suomen kieli ja viestintä 5 5 5 5
K701SL24OJ English for Social Services 5 5 5 5
K701SL27OJ Svenska för socionomer 5 5 5 5
RUOTSIS Ruotsin suullinen taito 0
RUOTSIK Ruotsin kirjallinen taito 0
K701SL14OJ Ammatillinen osaaminen sosiaalialan asiakastyössä 15 15 15 15
K701SL55OJ Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen 5 5 5 5
K701SL15OJ Yhteiskuntatieteellinen osaaminen sosiaalialalla 5 5 5 5
K701SL16OJ Käyttäytymistieteellinen osaaminen sosiaalialalla 5 5 5 5
K701SL17OJ Taidelähtöisiä työtapoja sosiaalialalla 5 5 5 5
K701SL19OJ Sosiaalityö ja sosiaalipedagogiikka ammatillisina orientaatioina 10 10 10 10
K701SL20OJ Sosiaalilainsäädäntö, sosiaaliturva ja sosiaaliset oikeudet ammatillisen toiminnan normistona 5 5 5 5
K701SL22OJ Monikulttuurinen työ 5 5 5 5
K701SL21OJ Mielenterveystyö 5 5 5 5
K701SL23OJ Päihde- ja huumetyö 5 5 5 5
HYVO3OJ Talous- ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla 5 5 5 5
K701SL52OJ Dokumentointi sosiaalialan työssä 5 5 5 5
K701SL33OJ Yhteiskunnan muutos ja hyvinvointipalvelujen kehittäminen 10 10 10 10
K701SL30OJ Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminen 5 5 5 5
K701SL32OJ Esimiestyön ja hyvän hallintokäytännön osaaminen 5 5 5 5
K701SL18OJ Asiakastyöosaaminen 15 15 15 15
K701SL29OJ Ammatillisen osaamisen syventäminen 15 15 15 15
K701SL31OJ Työyhteisö- ja organisaatio-osaaminen 15 15 15 15
K71S21S-AMMTR-1033
PROFILOIVA OSAAMINEN

(Valitaan opintopisteitä: 30)

25 - 30
K701SL34OJ Muuttuvat sosiaaliset ongelmat 5 5 5 5
K701SL35OJ Aikuissosiaalityö 5 5 5 5
K701SL37OJ Työllistymisen tukeminen 5 5 5 5
K701SL36OJ Nuorisososiaalityö 5 5 5 5
K701SL38OJ Koulusosiaalityö 5 5 5 5
K701SL40OJ Kuntoutustoiminta 5 5 5 5
K701SL70 Sosiaalialan työ ikääntyvien parissa 5 5 5 5
K701SL50OJ Osallistavat ja aktivoivat työmenetelmät 5 5 5 5
K701SL42OJ Vammaistyön erityiskysymykset 5 5 5 5
K701SL43OJ Vammaistyön ja -palvelujen kehittäminen 5 5 5 5
K701SL41OJ Osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden tukeminen 5 5 5 5
K701SL39OJ Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret 5 5 5 5
K701SL44OJ Lastensuojelutyön lähtökohdat ja prosessit 5 5 5 5
K701SL45OJ Lastensuojelun sijaishuolto 5 5 5 5
K701SL46OJ Lapsi- ja perhetyön menetelmät 5 5 5 5
K701SL47OJ Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki 5 5 5 5
K701SL49OJ Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus 10 10 10 10
K701SL71 Digipalvelut sosiaalialalla 5 5 5 5
K701SL54OJ Projektiosaaminen 5 5 5 5
K701SL51OJ EA 1 ja lääkehoito sosiaalialalle 5 5 5 5
VAP_VALTR-1225
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5 5 5 2.5 2.5
K71S21S-AMMTR-1033-LUCYRT
Yrittäjyyden perusopinnot

(Valitaan opintopisteitä: 10)

5 - 10
R707LL65 Yrittäjyyden mahdollisuudet liikunta-alalla 5 5 5 5
YRIT1112 Ideasta markkinoille 5 5 5 5
YRIT1113 Digitaalisuuden mahdollisuudet liiketoiminnassa 5 2.5 2.5 2.5
YRIT1114 Aloittavan yrityksen taloushallinto 5 5 5 5
YRIT1115 Yrityksen perustaminen ja toiminnan kehittäminen 5 5 5 5
K71S21S-TUTKKEHIT
TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

20
HYVO2AOJ Tutkimus-, kehittämis ja innovaatio-osaaminen 5 5 5 5
K71S21S-K701SL26OK-1003
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

15
AMKO001 Opinnäytetyön suunnitteluvaihe 5 5 5 5
AMKO002 Opinnäytetyön toteuttamisvaihe 5 5 5 5
AMKO003 Opinnäytetyön viimeistelyvaihe 5 5 5 5
Yhteensä 210 82.5 95 100 30 40 42.5 30 65 70 30 30 40 42.5 0 30 65 0 70 30 0 30

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Todistusjäsentely - AMK

Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..

Ammattiopinnot
Ammatillinen osaaminen sosiaalialan asiakastyössä
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
Yhteiskuntatieteellinen osaaminen sosiaalialalla
Käyttäytymistieteellinen osaaminen sosiaalialalla
Taidelähtöisiä työtapoja sosiaalialalla
Sosiaalityö ja sosiaalipedagogiikka ammatillisina orientaatioina
Sosiaalilainsäädäntö, sosiaaliturva ja sosiaaliset oikeudet ammatillisen toiminnan normistona
Monikulttuurinen työ
Mielenterveystyö
Päihde- ja huumetyö
Talous- ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla
Dokumentointi sosiaalialan työssä
Yhteiskunnan muutos ja hyvinvointipalvelujen kehittäminen
Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminen
Esimiestyön ja hyvän hallintokäytännön osaaminen
Muuttuvat sosiaaliset ongelmat
Aikuissosiaalityö
Työllistymisen tukeminen
Nuorisososiaalityö
Koulusosiaalityö
Kuntoutustoiminta
Sosiaalialan työ ikääntyvien parissa
Osallistavat ja aktivoivat työmenetelmät
Vammaistyön erityiskysymykset
Vammaistyön ja -palvelujen kehittäminen
Osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden tukeminen
Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret
Lastensuojelutyön lähtökohdat ja prosessit
Lastensuojelun sijaishuolto
Lapsi- ja perhetyön menetelmät
Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus
Digipalvelut sosiaalialalla
Projektiosaaminen
EA 1 ja lääkehoito sosiaalialalle
Tutkimus-, kehittämis ja innovaatio-osaaminen
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
Asiakastyöosaaminen
Ammatillisen osaamisen syventäminen
Työyhteisö- ja organisaatio-osaaminen
Opinnäytetyö
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Perusopinnot
Oppiminen Lapin ammattikorkeakoulussa
Suomen kieli ja viestintä
English for Social Services
Svenska för socionomer
Vapaasti valittavat opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat
Ruotsin suullinen taito
Ruotsin kirjallinen taito
Yrittäjyyden mahdollisuudet liikunta-alalla
Ideasta markkinoille
Digitaalisuuden mahdollisuudet liiketoiminnassa
Aloittavan yrityksen taloushallinto
Yrityksen perustaminen ja toiminnan kehittäminen

Sosiaalialan koulutuksen kompetenssit (syksy 2017-)

Ammattikorkeakoulun yhteiset ja koulutuksen kompetenssit

Asiakastyön osaaminen

- Sosionomi (AMK) osaa luoda ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen sekä arvioida asiakkaan palvelutarpeita.
- Sosionomi (AMK) osaa tukea yksilöiden kasvua ja kehitystä sekä perheiden arkea ja perheenjäsenten keskinäisiä suhteita.
- Sosionomi (AMK) osaa osallistaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin.
- Sosionomi (AMK) tunnistaa hyvinvoinnin suojaavia- ja riskitekijöitä sekä osaa soveltaa ennalta ehkäisevän työn ja varhaisen puuttumisen näkökulmia.
- Sosionomi (AMK) osaa tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja osallisuutta tukien ohjata asiakkaita, asiakasryhmiä ja yhteisöjä.
- Sosionomi (AMK) osaa soveltaa ja arvioida asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä.
- Sosionomi (AMK) osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja moninaisuutta tukien asiakastyössä sekä edistää kulttuurien välistä vuoropuhelua.
- Sosionomi (AMK) osaa tehdä ohjaustyötä erilaisissa sähköisissä toimintaympäristöissä ja ohjata asiakkaita e-palvelujen käytössä.
- Sosionomi (AMK) osaa arvioida asiakastyötä ja dokumentoida sitä asiakaslähtöisesti.

Ammatillinen osaaminen sosiaalialan asiakastyössä
Käyttäytymistieteellinen osaaminen sosiaalialalla
Taidelähtöisiä työtapoja sosiaalialalla
Sosiaalityö ja sosiaalipedagogiikka ammatillisina orientaatioina
Monikulttuurinen työ
Mielenterveystyö
Päihde- ja huumetyö
Dokumentointi sosiaalialan työssä
Asiakastyöosaaminen
Ammatillisen osaamisen syventäminen
Muuttuvat sosiaaliset ongelmat
Aikuissosiaalityö
Työllistymisen tukeminen
Nuorisososiaalityö
Koulusosiaalityö
Kuntoutustoiminta
Sosiaalialan työ ikääntyvien parissa
Osallistavat ja aktivoivat työmenetelmät
Vammaistyön erityiskysymykset
Vammaistyön ja -palvelujen kehittäminen
Osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden tukeminen
Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret
Lastensuojelutyön lähtökohdat ja prosessit
Lastensuojelun sijaishuolto
Lapsi- ja perhetyön menetelmät
Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus
Digipalvelut sosiaalialalla
EA 1 ja lääkehoito sosiaalialalle
Eettinen osaaminen

- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista
- osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa ottaa erilaiset toimijat huomioon työskentelyssään
- osaa soveltaa tasa-arvoisuuden periaatteita
- osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita
- kykenee vaikuttamaan yhteiskunnallisesti osaamistaan hyödyntäen ja eettisiin arvoihin perustuen

Ammatillinen osaaminen sosiaalialan asiakastyössä
Yhteiskuntatieteellinen osaaminen sosiaalialalla
Dokumentointi sosiaalialan työssä
Asiakastyöosaaminen
Ammatillisen osaamisen syventäminen
Innovaatio-osaaminen

- kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
- osaa työskennellä projekteissa
- osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämishankkeita soveltaen alan olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja

Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Kansainvälistymisosaaminen

- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kieli-taidon
- kykenee monikulttuuriseen yhteistyöhön
- osaa ottaa työssään huomioon alansa kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia

English for Social Services
Svenska för socionomer
Monikulttuurinen työ
Kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen

- Sosionomi (AMK) kykenee ammatilliseen kriittiseen reflektioon.
- Sosionomi (AMK) kykenee puolustamaan haavoittuvassa asemassa olevien ja vaiennettujen ihmisten etuja sekä tuomaan poliittiseen päätöksentekoon ja vastuullisille toimijoille tietoa kohtuuttomista elämäntilanteista.
- Sosionomi (AMK) osaa analysoida epätasa-arvoa, huono-osaisuutta sekä hyvinvointia tuottavia kansallisia ja globaaleja rakenteita ja prosesseja sekä ehkäistä syrjäytymistä.
- Sosionomi (AMK) kykenee puolustamaan haavoittuvassa asemassa olevien ja vaiennettujen ihmisten etuja sekä tuomaan poliittiseen päätöksentekoon ja vastuullisille toimijoille tietoa kohtuuttomista elämäntilanteista.
- Sosionomi (AMK) tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän ja osaa toimia sen toimintaperiaatteiden mukaan.
- Sosionomi (AMK) osaa edistää kansalaisten osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia sekä kykenee vaikuttamistyöhön eri toimijoiden kanssa.

Yhteiskuntatieteellinen osaaminen sosiaalialalla
Sosiaalilainsäädäntö, sosiaaliturva ja sosiaaliset oikeudet ammatillisen toiminnan normistona
Yhteiskunnan muutos ja hyvinvointipalvelujen kehittäminen
Muuttuvat sosiaaliset ongelmat
Digipalvelut sosiaalialalla
Projektiosaaminen
Oppimisen taidot

- osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan
- osaa hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa kriittisesti
- kykenee ottamaan vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta

Oppiminen Lapin ammattikorkeakoulussa
Suomen kieli ja viestintä
Asiakastyöosaaminen
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Sosiaalialan eettinen osaaminen

- Sosionomi (AMK) osaa toimia ihmis- ja perusoikeussäädösten, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- Sosionomi (AMK) ymmärtää oman ihmiskäsityksensä ja arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä.
- Sosionomi (AMK) osaa toimia arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa eettisesti perustellusti.
- Sosionomi (AMK) osaa edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa.
- Sosionomi (AMK) osaa asettua yhteiskunnalliselta asemaltaan haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja ryhmien puolelle.

Ammatillinen osaaminen sosiaalialan asiakastyössä
Yhteiskuntatieteellinen osaaminen sosiaalialalla
Dokumentointi sosiaalialan työssä
Asiakastyöosaaminen
Ammatillisen osaamisen syventäminen
Muuttuvat sosiaaliset ongelmat
Aikuissosiaalityö
Työllistymisen tukeminen
Nuorisososiaalityö
Koulusosiaalityö
Kuntoutustoiminta
Sosiaalialan työ ikääntyvien parissa
Osallistavat ja aktivoivat työmenetelmät
Vammaistyön erityiskysymykset
Vammaistyön ja -palvelujen kehittäminen
Osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden tukeminen
Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret
Lastensuojelutyön lähtökohdat ja prosessit
Lastensuojelun sijaishuolto
Lapsi- ja perhetyön menetelmät
Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus
Digipalvelut sosiaalialalla
EA 1 ja lääkehoito sosiaalialalle
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen

- Sosionomi (AMK) osaa jäsentää hyvinvointiin ja kestävään kehitykseen liittyviä paikallisia ja globaaleja haasteita sekä niiden vaikutuksia sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
- Sosionomi (AMK) tuntee alan juridisen säädöspohjan ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä.
- Sosionomi (AMK) hallitsee sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kasvatus- ja koulutuspalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat sekä niiden ohjauksen ja valvonnan.
- Sosionomi (AMK) tuntee sosiaaliturvan ja hyvinvointipalvelujärjestelmät julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla sekä hallitsee sosiaaliturvaohjauksen.
- Sosionomi (AMK) osaa sovittaa yhteen palveluita tarvelähtöisesti ja toimia muutoksen eteenpäin viejänä.
- Sosionomi (AMK) osaa toimia aktiivisena sosiaalialan asiantuntijana ja perustella asiakkaan etua sekä moniammatillisessa että monialaisessa yhteistyössä.

Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
Sosiaalilainsäädäntö, sosiaaliturva ja sosiaaliset oikeudet ammatillisen toiminnan normistona
Monikulttuurinen työ
Mielenterveystyö
Päihde- ja huumetyö
Yhteiskunnan muutos ja hyvinvointipalvelujen kehittäminen
Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminen
Työyhteisö- ja organisaatio-osaaminen
Aikuissosiaalityö
Työllistymisen tukeminen
Nuorisososiaalityö
Koulusosiaalityö
Kuntoutustoiminta
Sosiaalialan työ ikääntyvien parissa
Osallistavat ja aktivoivat työmenetelmät
Vammaistyön erityiskysymykset
Vammaistyön ja -palvelujen kehittäminen
Osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden tukeminen
Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret
Lastensuojelutyön lähtökohdat ja prosessit
Lastensuojelun sijaishuolto
Lapsi- ja perhetyön menetelmät
Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus
Digipalvelut sosiaalialalla
Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen

- Sosionomi (AMK) kykenee innovatiiviseen ongelmaratkaisuun ja verkostotyöhön sosiaalialan kehittämisessä.
- Sosionomi (AMK) osaa kehittää kumppanuuslähtöisesti asiakastyön menetelmiä, työkäytäntöjä sekä palveluprosesseja.
- Sosionomi (AMK) osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sosiaalialan kehittämishankkeita.
- Sosionomi (AMK) osaa soveltaa tutkimus- ja kehittämismenetelmiä toimintakäytäntöjen kehittämiseksi.
- Sosionomi (AMK) osaa tuottaa ja arvioida tietoa hyvinvoinnin edistämiseksi.
- Sosionomi (AMK) osaa toimia tutkimus- ja kehittämistyön eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti.

Oppiminen Lapin ammattikorkeakoulussa
Suomen kieli ja viestintä
Talous- ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla
Projektiosaaminen
Tutkimus-, kehittämis ja innovaatio-osaaminen
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen

- Sosionomi (AMK) osaa toimia yhteistyökykyisesti monialaisessa tiimissä ja työyhteisössä sekä kansainvälisissä ympäristöissä.
- Sosionomi (AMK) tuntee keskeisen työlainsäädännön ja edistää työturvallisuutta.
- Sosionomi (AMK) osaa toimia työyhteisön lähijohtajana.
- Sosionomi (AMK) osaa johtaa itseään sekä edistää omaa ja työyhteisön työhyvinvointia.
- Sosionomi (AMK) osaa arvioida työn laatua, tuloksia ja vaikutuksia.
- Sosionomi (AMK) ymmärtää talouden ja strategisen johtamisen merkityksen omassa työssään.

Sosionomi (AMK) tuntee sosiaalialan yrittäjätoiminnan perusedellytykset.

Talous- ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla
Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminen
Esimiestyön ja hyvän hallintokäytännön osaaminen
Työyhteisö- ja organisaatio-osaaminen
Projektiosaaminen
Työyhteisöosaaminen

- osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia
- osaa toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
- osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa tehtävissä
- kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimi-maan verkostoissa
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa
- kykenee työn johtamiseen ja itsenäiseen työskentelyyn asiantuntijatehtävissä
- omaa valmiuksia yrittäjyyteen

Talous- ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla
Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminen
Esimiestyön ja hyvän hallintokäytännön osaaminen
Työyhteisö- ja organisaatio-osaaminen
Luokittelemattomat
Ruotsin suullinen taito
Ruotsin kirjallinen taito
Yrittäjyyden mahdollisuudet liikunta-alalla
Ideasta markkinoille
Digitaalisuuden mahdollisuudet liiketoiminnassa
Aloittavan yrityksen taloushallinto
Yrityksen perustaminen ja toiminnan kehittäminen

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
K71S21S-AMK_PERTR-1032
YDINOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

160
K701SL11OJ Oppiminen Lapin ammattikorkeakoulussa 5
K701SL13OJ Suomen kieli ja viestintä 5
K701SL24OJ English for Social Services 5
K701SL27OJ Svenska för socionomer 5
RUOTSIS Ruotsin suullinen taito 0
RUOTSIK Ruotsin kirjallinen taito 0
K701SL14OJ Ammatillinen osaaminen sosiaalialan asiakastyössä 15
K701SL55OJ Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen 5
K701SL15OJ Yhteiskuntatieteellinen osaaminen sosiaalialalla 5
K701SL16OJ Käyttäytymistieteellinen osaaminen sosiaalialalla 5
K701SL17OJ Taidelähtöisiä työtapoja sosiaalialalla 5
K701SL19OJ Sosiaalityö ja sosiaalipedagogiikka ammatillisina orientaatioina 10
K701SL20OJ Sosiaalilainsäädäntö, sosiaaliturva ja sosiaaliset oikeudet ammatillisen toiminnan normistona 5
K701SL22OJ Monikulttuurinen työ 5
K701SL21OJ Mielenterveystyö 5
K701SL23OJ Päihde- ja huumetyö 5
HYVO3OJ Talous- ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla 5
K701SL52OJ Dokumentointi sosiaalialan työssä 5
K701SL33OJ Yhteiskunnan muutos ja hyvinvointipalvelujen kehittäminen 10
K701SL30OJ Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminen 5
K701SL32OJ Esimiestyön ja hyvän hallintokäytännön osaaminen 5
K701SL18OJ Asiakastyöosaaminen 15
K701SL29OJ Ammatillisen osaamisen syventäminen 15
K701SL31OJ Työyhteisö- ja organisaatio-osaaminen 15
K71S21S-AMMTR-1033
PROFILOIVA OSAAMINEN

(Valitaan opintopisteitä: 30)

25 - 30
K701SL34OJ Muuttuvat sosiaaliset ongelmat 5
K701SL35OJ Aikuissosiaalityö 5
K701SL37OJ Työllistymisen tukeminen 5
K701SL36OJ Nuorisososiaalityö 5
K701SL38OJ Koulusosiaalityö 5
K701SL40OJ Kuntoutustoiminta 5
K701SL70 Sosiaalialan työ ikääntyvien parissa 5
K701SL50OJ Osallistavat ja aktivoivat työmenetelmät 5
K701SL42OJ Vammaistyön erityiskysymykset 5
K701SL43OJ Vammaistyön ja -palvelujen kehittäminen 5
K701SL41OJ Osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden tukeminen 5
K701SL39OJ Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret 5
K701SL44OJ Lastensuojelutyön lähtökohdat ja prosessit 5
K701SL45OJ Lastensuojelun sijaishuolto 5
K701SL46OJ Lapsi- ja perhetyön menetelmät 5
K701SL47OJ Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki 5
K701SL49OJ Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus 10
K701SL71 Digipalvelut sosiaalialalla 5
K701SL54OJ Projektiosaaminen 5
K701SL51OJ EA 1 ja lääkehoito sosiaalialalle 5
VAP_VALTR-1225
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5
K71S21S-AMMTR-1033-LUCYRT
Yrittäjyyden perusopinnot

(Valitaan opintopisteitä: 10)

5 - 10
R707LL65 Yrittäjyyden mahdollisuudet liikunta-alalla 5
YRIT1112 Ideasta markkinoille 5
YRIT1113 Digitaalisuuden mahdollisuudet liiketoiminnassa 5
YRIT1114 Aloittavan yrityksen taloushallinto 5
YRIT1115 Yrityksen perustaminen ja toiminnan kehittäminen 5
K71S21S-TUTKKEHIT
TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

20
HYVO2AOJ Tutkimus-, kehittämis ja innovaatio-osaaminen 5
K71S21S-K701SL26OK-1003
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

15
AMKO001 Opinnäytetyön suunnitteluvaihe 5
AMKO002 Opinnäytetyön toteuttamisvaihe 5
AMKO003 Opinnäytetyön viimeistelyvaihe 5