Siirry suoraan sisältöön

Svenska för geronomerLaajuus (5 op)

Tunnus: K72GE010

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa viestiä ja vuorovaikuttaa oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä ja osaa kertoa geronomin opinnoista, ammatista ja työtehtävistä ruotsiksi.
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakouluasetuksen (1129/2014 7§) edellyttämän, oman alansa työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon, joka vastaa vähintään eurooppalaisen viitekehyksen tavoitetasoa B1.1., joka on ns. virkamiesruotsin minimitaitotaso.

Sisältö

Suullisen ja kirjallisen ruotsin kielen ammattiviestintätaidon kehittämiseksi seuraavia teemoja:
- opinnot ja geronomin ammattiosaaminen
- ammattialan erityiskielen piirteitä, ammattisanastoa esim. sosiaaliturva ja -vakuutus
- ikäihmisten palvelut.

Esitietovaatimukset

Opiskelija on suorittanut aiemmin ruotsin opintoja peruskoulussa, lukiossa, ammattioppilaitoksessa tai jossakin muussa koulussa tai koulutuksessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Suullinen osaaminen:
hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.
1
Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
2
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.

Kirjallinen osaaminen:
hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
1
Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
2
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Suullinen osaaminen:

3
Opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
4
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.

Kirjallinen osaaminen:
3
Opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin, vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
4
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Suullinen osaaminen:
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.

Kirjallinen osaaminen:
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.

Oppimateriaalit

Opettajan osoittama ajankohtainen ammattialan materiaali (oppikirjat, OPH:n esitteet jne.) sekä joitakin osioita seuraavista: FLEXVÅRD (Otava): Tuunanen, Maria & Wallinheimo, Kirsi, FLEXSOCIAL (Otava): Tuunanen, Maria & Wallinheimo, Kirsi, Tillsammans-oppikirja, Työministeriö: Työmarkkinatori - sosiaalialan työtehtävät, Kansallinen muistiohjelma 2012–2020 / Nationella minnesprogrammet 2012–2020, Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi / Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen.

Lisätiedot

Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen osaaminen arvioidaan erikseen (0 - K5).

Suullisen ruotsin arvioinnissa käytössä on Ruotsin puhumisen (=suullinen tuottaminen ja suullinen vuorovaikutus) taitotasokuvaukset ammattikorkeakouluille (2006) -malli ja kirjallisen ruotsin arvioinnissa on käytössä Ruotsin kirjoittamisen (=kirjallinen tuottaminen ja kirjallinen vuorovaikutus) taitotasokuvaukset ammattikorkeakouluille (2006) -malli.