Markkinoinnin ja myynnin perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: T31L122OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettua osaat markkinoinnin peruskäsitteet ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa. Tunnistat yrityksen asiakkaat ja hahmottaa asiakassegmenttejä ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Osaat toimia markkinointiviestinnän eettisten periaatteiden mukaisesti. Ymmärrät yrityksen keskeiset markkinoinnin kilpailukeinot. Tunnistat asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet.
Sisältö
* markkinoinnin peruskäsitteet
* asiakassegmentit
* ostokäyttäytyminen
* markkinoinnin kilpailukeinot
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet ja markkinointiin ja myyntiin liittyvät riskit. Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot.
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Tiedät myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaat soveltaa niitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut. Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinaympäristöstä.
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 13.01.2025
Ajoitus
14.01.2025 - 09.03.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Jonna Kaarivaara
Vastuuhenkilö
Jonna Kaarivaara
Opiskelijaryhmät
-
TA31L24STradenomikoulutus, liiketalous (verkko-opinnot), Tornio, syksy 2024
Tavoitteet
Opintojakson suoritettua osaat markkinoinnin peruskäsitteet ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa. Tunnistat yrityksen asiakkaat ja hahmottaa asiakassegmenttejä ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Osaat toimia markkinointiviestinnän eettisten periaatteiden mukaisesti. Ymmärrät yrityksen keskeiset markkinoinnin kilpailukeinot. Tunnistat asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet.
Sisältö
* markkinoinnin peruskäsitteet
* asiakassegmentit
* ostokäyttäytyminen
* markkinoinnin kilpailukeinot
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet ja markkinointiin ja myyntiin liittyvät riskit. Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot.
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Tiedät myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaat soveltaa niitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut. Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinaympäristöstä.
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 14.08.2024
Ajoitus
13.08.2024 - 13.10.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Irina Puisto
Vastuuhenkilö
Irina Puisto
Opiskelijaryhmät
-
TA31L24KTradenomikoulutus, liiketalous (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2024
-
T31L24KTradenomi (AMK) liiketalous, Xbit-akatemia, päiväopinnot, Tornio, kevät 2024
Tavoitteet
Opintojakson suoritettua osaat markkinoinnin peruskäsitteet ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa. Tunnistat yrityksen asiakkaat ja hahmottaa asiakassegmenttejä ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Osaat toimia markkinointiviestinnän eettisten periaatteiden mukaisesti. Ymmärrät yrityksen keskeiset markkinoinnin kilpailukeinot. Tunnistat asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet.
Sisältö
* markkinoinnin peruskäsitteet
* asiakassegmentit
* ostokäyttäytyminen
* markkinoinnin kilpailukeinot
Aika ja paikka
Zoom orientaatioluento 13.8. klo 15.00 - 17.00
Oppimateriaalit
Bergström, S., & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi (19., uudistettu painos.). Edita.
Opetusmenetelmät
Opintojakso aloitetaan yhteisellä Zoom -luennolla 13.8. Muita yhteisiä luentoja aiheesta ole. Opintojakso on rakennettu niin, että opiskelija opiskelee aiheet itsenäisesti Moodlessa tai muulla alustalla olevien videoiden ja materiaalien kautta.
XBit akatemialaisilla on soveltavat tehtävät, jotka tehdään osittain ryhmätyönä kampuksen studioita hyödyntäen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 6.10.
Muut opintojakson tehtävät opiskelijan oman aikataulun mukaisesti itsenäisesti.
Jos tehtäviä ei ole palautettu määräpäiviin mennessä, tulee arvosanaksi automaattisesti hylätty. Tehtävä on voitu myös arvioida hylätyksi. Tällöin opiskelijalla on mahdollisuus uusia tehtävä kaksi kertaa. Uusintapäivämäärät ovat seuraavat:
2.1.2025
9.3.2025
Opiskelijalla on mahdollisuus korottaa yhden kerran saatua hyväksyttyä arvosanaansa. Korotukset on mahdollista suorittaa em. uusintapäivämäärinä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet ja markkinointiin ja myyntiin liittyvät riskit. Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot.
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Tiedät myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaat soveltaa niitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut. Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinaympäristöstä.
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1-5-hylätty
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 09.01.2024
Ajoitus
10.01.2024 - 10.03.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Pilvi Taskinen
Vastuuhenkilö
Pilvi Taskinen
Opiskelijaryhmät
-
TA31L23STradenomikoulutus, liiketalous (verkko-opinnot), Tornio, syksy 2023
Tavoitteet
Opintojakson suoritettua osaat markkinoinnin peruskäsitteet ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa. Tunnistat yrityksen asiakkaat ja hahmottaa asiakassegmenttejä ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Osaat toimia markkinointiviestinnän eettisten periaatteiden mukaisesti. Ymmärrät yrityksen keskeiset markkinoinnin kilpailukeinot. Tunnistat asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet.
Sisältö
* markkinoinnin peruskäsitteet
* asiakassegmentit
* ostokäyttäytyminen
* markkinoinnin kilpailukeinot
Aika ja paikka
Zoom
Oppimateriaalit
Päivittyy myöhemmin.
Opetusmenetelmät
Online-ohjaus, yksilötyötä, suullista, kirjallista, visuaalista ja auditiivista materiaalia.
Kirjallinen tentti opintojakson päättötyönä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suoritettua osaat markkinoinnin peruskäsitteet ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa. Tunnistat yrityksen asiakkaat ja hahmottaa asiakassegmenttejä ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Osaat toimia markkinointiviestinnän eettisten periaatteiden mukaisesti. Ymmärrät yrityksen keskeiset markkinoinnin kilpailukeinot. Tunnistat asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet.
Sisältö
Suomeksi
* markkinoinnin peruskäsitteet
* asiakassegmentit
* ostokäyttäytyminen
* markkinoinnin kilpailukeinot
Englanniksi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet ja markkinointiin ja myyntiin liittyvät riskit. Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot.
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Tiedät myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaat soveltaa niitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut. Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinaympäristöstä.
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet ja markkinointiin ja myyntiin liittyvät riskit. Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot.
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Tiedät myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaat soveltaa niitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut. Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinaympäristöstä.
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.
Englanniksi
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
16.08.2023 - 31.10.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 65
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Pilvi Taskinen
Vastuuhenkilö
Pilvi Taskinen
Opiskelijaryhmät
-
TA31L23KTradenomikoulutus, liiketalous (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2023
Tavoitteet
Opintojakson suoritettua osaat markkinoinnin peruskäsitteet ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa. Tunnistat yrityksen asiakkaat ja hahmottaa asiakassegmenttejä ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Osaat toimia markkinointiviestinnän eettisten periaatteiden mukaisesti. Ymmärrät yrityksen keskeiset markkinoinnin kilpailukeinot. Tunnistat asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet.
Sisältö
* markkinoinnin peruskäsitteet
* asiakassegmentit
* ostokäyttäytyminen
* markkinoinnin kilpailukeinot
Oppimateriaalit
Orientoivaa materiaalia: Belz ja Peattie / Sustainability marketing (2013) Latinen ja Isoviita / Markkinoinnin perusteet (2004) Kurssin varsinainen materiaali julkaistaan kurssiin liittyvällä Moodle-alustalla.
Opetusmenetelmät
Zoom
Kaksi kontaktia: toinen vapaaehtoinen ohjaus lähiohjauksena.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Yksi uusintakerta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tentti
Lisätietoja opiskelijoille
Lapin yliopiston läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin ammattikorkeakoulun tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin ammattikorkeakoulun Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-amk.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/opiskeluhaku#2929
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet ja markkinointiin ja myyntiin liittyvät riskit. Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot.
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Tiedät myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaat soveltaa niitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut. Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinaympäristöstä.
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet ja markkinointiin ja myyntiin liittyvät riskit. Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot.
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Tiedät myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaat soveltaa niitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut. Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinaympäristöstä.
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.
Englanniksi
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 11.01.2023
Ajoitus
12.01.2023 - 12.03.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Anna-Maija Tapojärvi
Vastuuhenkilö
Anna-Maija Tapojärvi
Opiskelijaryhmät
-
TA31L22STradenomikoulutus, liiketalous (verkko-opinnot), Tornio, syksy 2022
Tavoitteet
Opintojakson suoritettua osaat markkinoinnin peruskäsitteet ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa. Tunnistat yrityksen asiakkaat ja hahmottaa asiakassegmenttejä ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Osaat toimia markkinointiviestinnän eettisten periaatteiden mukaisesti. Ymmärrät yrityksen keskeiset markkinoinnin kilpailukeinot. Tunnistat asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet.
Sisältö
* markkinoinnin peruskäsitteet
* asiakassegmentit
* ostokäyttäytyminen
* markkinoinnin kilpailukeinot
Aika ja paikka
Kurssiympäristö avautuu viikolla 1, perjantaina 6.1.2023.
Kick-off tapaaminen 12.1.2023 klo 16-17 AC:ssa.
Keskustelutehtävä on käynnissä viikot 4-5.
Lopputentti tulee tehdä viikolla 9, määräaika 5.3.2023 klo 23.59 mennessä.
Oppimateriaalit
Bergström, S. (2018). Yrityksen asiakasmarkkinointi.
Löytyy myös e-kirjana Lapin amk:n kirjastosta https://luc.finna.fi/lapinamk/Record/juolukka.434772
Opetusmenetelmät
Itsenäisesti suoritettava verkkokurssi viikoilla 2-9. Verkkomateriaalien (videot, tekstit) itsenäinen opiskeleminen, keskustelutehtävät/ vertaispalautteet ja tentti.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson aikataulu on tarkka, kurssin kokonaiskesto on kahdeksan (8) viikkoa. Mikäli opiskelija ei palauta suorituksiaan kurssiympäristössä ilmoitettuun määräaikaan mennessä, siirtyy opintojakson suorittaminen seuraavalle toteutukselle (syksy 2023).
Arvosanan korottamisen tai hylätyn arvosanan muuttamiseksi hyväksytyksi seurataan Lapin amkin tutkintosäännön ohjeita.
Kaikki vaaditut osat tulee suorittaa hyväksytysti annetussa aikataulussa. Mikäli jompikumpi tehtävistä hylätään, siirtyy opintojakson suorittaminen seuraavalle toteutukselle. Tentin voi uusia kaksi kertaa viikon 9 aikana
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet ja markkinointiin ja myyntiin liittyvät riskit. Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot.
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Tiedät myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaat soveltaa niitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut. Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinaympäristöstä.
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiperuste numeraalinen 1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1)
Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija tarvitsee laajaa ohjausta itsenäiseen työskentelyyn ja tehtävien palauttamiseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (2)
Opiskelija ymmärtää aiheeseen liittyviä tärkeimpiä teoreettisia ja soveltavia periaatteita. Opiskelija tarvitsee ohjausta itsenäiseen työskentelyyn ja tehtävien palauttamiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa tietoja pääosin asianmukaisesti. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja palauttaa suoritukset annetussa aikataulussa.
Arviointikriteerit - hyvä (4)
Opiskelija osoittaa erittäin hyvää teoreettisen tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa tietoa asianmukaisesti. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja osallistuu aktiivisesti tiedon yhteiseen luomiseen annetussa aikataulussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen tiedon tuntemusta sekä osaa soveltaa tietoa
erittäin hyvin. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja osallistuu aktiivisesti tiedon yhteiseen luomiseen annetussa aikataulussa
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 02.08.2022
Ajoitus
09.08.2022 - 18.09.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Anna-Maija Tapojärvi
Vastuuhenkilö
Anna-Maija Tapojärvi
Opiskelijaryhmät
-
TA31L22KTradenomikoulutus, liiketalous (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2022
Tavoitteet
Opintojakson suoritettua osaat markkinoinnin peruskäsitteet ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa. Tunnistat yrityksen asiakkaat ja hahmottaa asiakassegmenttejä ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Osaat toimia markkinointiviestinnän eettisten periaatteiden mukaisesti. Ymmärrät yrityksen keskeiset markkinoinnin kilpailukeinot. Tunnistat asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet.
Sisältö
* markkinoinnin peruskäsitteet
* asiakassegmentit
* ostokäyttäytyminen
* markkinoinnin kilpailukeinot
Aika ja paikka
Kurssiympäristö avautuu viikolla 32, tiistaina 9.8.2022.
Kick-off tapaaminen 9.8. klo 12.15-14.15 AC:ssa.
Keskustelutehtävä on käynnissä viikot 33-34.
Lopputentti tulee tehdä viikolla 36, määräaika 11.9.2022 klo 23.59 mennessä.
Oppimateriaalit
Bergström, S. (2018). Yrityksen asiakasmarkkinointi.
Löytyy myös e-kirjana Lapin amk:n kirjastosta https://luc.finna.fi/lapinamk/Record/juolukka.434772
Opetusmenetelmät
Itsenäisesti suoritettava verkkokurssi viikoilla 32-36. Verkkomateriaalien (videot, tekstit) itsenäinen opiskeleminen, keskustelutehtävät/ vertaispalautteet ja tentti.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson aikataulu on tarkka, kurssin kokonaiskesto on viisi (5) viikkoa. Mikäli opiskelija ei palauta suorituksiaan kurssiympäristössä ilmoitettuun määräaikaan mennessä, siirtyy opintojakson suorittaminen seuraavalle toteutukselle (kevät 2023).
Arvosanan korottamisen tai hylätyn arvosanan muuttamiseksi hyväksytyksi seurataan Lapin amkin tutkintosäännön ohjeita.
Kaikki vaaditut osat tulee suorittaa hyväksytysti annetussa aikataulussa. Mikäli jompikumpi tehtävistä hylätään, siirtyy opintojakson suorittaminen seuraavalle toteutukselle. Tentin voi uusia kaksi kertaa viikon 36 aikana
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet ja markkinointiin ja myyntiin liittyvät riskit. Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot.
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Tiedät myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaat soveltaa niitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut. Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinaympäristöstä.
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiperuste numeraalinen 1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1)
Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija tarvitsee laajaa ohjausta itsenäiseen työskentelyyn ja tehtävien palauttamiseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (2)
Opiskelija ymmärtää aiheeseen liittyviä tärkeimpiä teoreettisia ja soveltavia periaatteita. Opiskelija tarvitsee ohjausta itsenäiseen työskentelyyn ja tehtävien palauttamiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa tietoja pääosin asianmukaisesti. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja palauttaa suoritukset annetussa aikataulussa.
Arviointikriteerit - hyvä (4)
Opiskelija osoittaa erittäin hyvää teoreettisen tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa tietoa asianmukaisesti. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja osallistuu aktiivisesti tiedon yhteiseen luomiseen annetussa aikataulussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen tiedon tuntemusta sekä osaa soveltaa tietoa
erittäin hyvin. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja osallistuu aktiivisesti tiedon yhteiseen luomiseen annetussa aikataulussa
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 03.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 13.02.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Anna-Maija Tapojärvi
Vastuuhenkilö
Anna-Maija Tapojärvi
Opiskelijaryhmät
-
TA31L21STradenomikoulutus, liiketalous (verkkoto-opinnot), Tornio, syksy 2021
Tavoitteet
Opintojakson suoritettua osaat markkinoinnin peruskäsitteet ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa. Tunnistat yrityksen asiakkaat ja hahmottaa asiakassegmenttejä ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Osaat toimia markkinointiviestinnän eettisten periaatteiden mukaisesti. Ymmärrät yrityksen keskeiset markkinoinnin kilpailukeinot. Tunnistat asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet.
Sisältö
* markkinoinnin peruskäsitteet
* asiakassegmentit
* ostokäyttäytyminen
* markkinoinnin kilpailukeinot
Aika ja paikka
Kurssiympäristö avautuu viikolla 2, maanantaina 10.1.2022.
Kick-off tapaaminen 10.1 klo 16-18 AC:ssa.
Keskustelutehtävä on käynnissä viikot 3-4.
Lopputentti tulee tehdä viikolla 6, määräaika 13.2.2022 klo 23.59 mennessä.
Oppimateriaalit
Bergström, S. (2018). Yrityksen asiakasmarkkinointi.
Löytyy myös e-kirjana Lapin amk:n kirjastosta https://luc.finna.fi/lapinamk/Record/juolukka.434772
Opetusmenetelmät
Itsenäisesti suoritettava verkkokurssi viikoilla 2-6. Verkkomateriaalien (videot, tekstit) itsenäinen opiskeleminen, keskustelutehtävät/ vertaispalautteet ja tentti.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson lisätiedot – opintojakson aikataulu on tarkka, kurssin kokonaiskesto on viisi (5) viikkoa. Mikäli opiskelija ei palauta suorituksiaan kurssiympäristössä ilmoitettuun määräaikaan mennessä, siirtyy opintojakson suorittaminen seuraavalle toteutukselle.
Arvosanan korottamisen tai hylätyn arvosanan muuttamiseksi hyväksytyksi seurataan Lapin amkin tutkintosäännön ohjeita.
Kaikki vaaditut osat tulee suorittaa hyväksytysti annetussa aikataulussa. Mikäli jompikumpi tehtävistä hylätään, siirtyy opintojakson suorittaminen seuraavalle toteutukselle. Tentin voi uusia kaksi kertaa viikon 6 aikana.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet ja markkinointiin ja myyntiin liittyvät riskit. Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot.
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Tiedät myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaat soveltaa niitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut. Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinaympäristöstä.
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiperuste numeraalinen 1-5
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1)
Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija tarvitsee laajaa ohjausta itsenäiseen työskentelyyn ja tehtävien palauttamiseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (2)
Opiskelija ymmärtää aiheeseen liittyviä tärkeimpiä teoreettisia ja soveltavia periaatteita. Opiskelija tarvitsee ohjausta itsenäiseen työskentelyyn ja tehtävien palauttamiseen.
Arviointikriteerit - hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa tietoja pääosin asianmukaisesti. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja palauttaa suoritukset annetussa aikataulussa.
Arviointikriteerit - hyvä (4)
Opiskelija osoittaa erittäin hyvää teoreettisen tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa tietoa asianmukaisesti. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja osallistuu aktiivisesti tiedon yhteiseen luomiseen annetussa aikataulussa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen tiedon tuntemusta sekä osaa soveltaa tietoa
erittäin hyvin. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja osallistuu aktiivisesti tiedon yhteiseen luomiseen annetussa aikataulussa