Markkinoinnin ja myynnin perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: T31L122OJ-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 14.08.2024
Ajoitus
13.08.2024 - 13.10.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Irina Puisto
Vastuuhenkilö
Irina Puisto
Opiskelijaryhmät
-
TA31L24KTradenomikoulutus, liiketalous (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2024
-
T31L24KTradenomi (AMK) liiketalous, Xbit-akatemia, päiväopinnot, Tornio, kevät 2024
Tavoitteet
Opintojakson suoritettua osaat markkinoinnin peruskäsitteet ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa. Tunnistat yrityksen asiakkaat ja hahmottaa asiakassegmenttejä ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Osaat toimia markkinointiviestinnän eettisten periaatteiden mukaisesti. Ymmärrät yrityksen keskeiset markkinoinnin kilpailukeinot. Tunnistat asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet.
Sisältö
* markkinoinnin peruskäsitteet
* asiakassegmentit
* ostokäyttäytyminen
* markkinoinnin kilpailukeinot
Aika ja paikka
Zoom orientaatioluento 13.8. klo 15.00 - 17.00
Oppimateriaalit
Bergström, S., & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi (19., uudistettu painos.). Edita.
Opetusmenetelmät
Opintojakso aloitetaan yhteisellä Zoom -luennolla 13.8. Muita yhteisiä luentoja aiheesta ole. Opintojakso on rakennettu niin, että opiskelija opiskelee aiheet itsenäisesti Moodlessa tai muulla alustalla olevien videoiden ja materiaalien kautta.
XBit akatemialaisilla on soveltavat tehtävät, jotka tehdään osittain ryhmätyönä kampuksen studioita hyödyntäen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 6.10.
Muut opintojakson tehtävät opiskelijan oman aikataulun mukaisesti itsenäisesti.
Jos tehtäviä ei ole palautettu määräpäiviin mennessä, tulee arvosanaksi automaattisesti hylätty. Tehtävä on voitu myös arvioida hylätyksi. Tällöin opiskelijalla on mahdollisuus uusia tehtävä kaksi kertaa. Uusintapäivämäärät ovat seuraavat:
2.1.2025
9.3.2025
Opiskelijalla on mahdollisuus korottaa yhden kerran saatua hyväksyttyä arvosanaansa. Korotukset on mahdollista suorittaa em. uusintapäivämäärinä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet ja markkinointiin ja myyntiin liittyvät riskit. Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot.
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Tiedät myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaat soveltaa niitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut. Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinaympäristöstä.
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa
Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1-5-hylätty
Hyväksytty/hylätty