Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin ja myynnin perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: T31L122OJ-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 13.01.2025

Ajoitus

14.01.2025 - 09.03.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous T

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Liiketalouden koulutus, Tornio

Opettaja

  • Jonna Kaarivaara

Vastuuhenkilö

Jonna Kaarivaara

Opiskelijaryhmät

  • TA31L24S
    Tradenomikoulutus, liiketalous (verkko-opinnot), Tornio, syksy 2024

Tavoitteet

Opintojakson suoritettua osaat markkinoinnin peruskäsitteet ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa. Tunnistat yrityksen asiakkaat ja hahmottaa asiakassegmenttejä ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Osaat toimia markkinointiviestinnän eettisten periaatteiden mukaisesti. Ymmärrät yrityksen keskeiset markkinoinnin kilpailukeinot. Tunnistat asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet.

Sisältö

* markkinoinnin peruskäsitteet
* asiakassegmentit
* ostokäyttäytyminen
* markkinoinnin kilpailukeinot

Aika ja paikka

Zoom-luennot:

16.1. klo 17.00–20.15
30.1. klo 17.00–20.15

Oppimateriaalit

Bergström, S., & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi (19., uudistettu painos.). Edita.

Opetusmenetelmät

Opintojakso aloitetaan yhteisellä Zoom-luennolla 16.1. Kurssilla on vain kaksi luentoa, joten osallistuminen on suositeltavaa. Luennoilla on toiminnallisia tehtäviä, jotka tukevat oppimista. Kurssi sisältää sekä ryhmätyöskentelyä että itsenäistä opiskelua, ja tehtävät perustuvat Moodlessa oleviin videoihin ja materiaaleihin, joita opiskelijat hyödyntävät oppimisen tukena.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osa tehtävistä kytkeytyy aitoon yritykseen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävän palautuspäivämäärä 9.3.2025

Jos tehtäviä ei ole palautettu määräpäiviin mennessä, tulee arvosanaksi automaattisesti hylätty. Tehtävä on voitu myös arvioida hylätyksi. Tällöin opiskelijalla on mahdollisuus uusia tehtävä kaksi kertaa. Uusintapäivämäärät ovat seuraavat:

9.4.2025
20.10.2025

Opiskelijalla on mahdollisuus korottaa yhden kerran saatua hyväksyttyä arvosanaansa. Korotukset on mahdollista suorittaa em. uusintapäivämäärinä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet ja markkinointiin ja myyntiin liittyvät riskit. Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot.

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Tiedät myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaat soveltaa niitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut. Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinaympäristöstä.

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1-5-hylätty
Hyväksytty/hylätty