Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: K701SL30OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet (TO, EH)
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt (TO, LO)
Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit,
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet

Sisältö

Tieto puuttuu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 17.03.2024

Ajoitus

18.03.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaalialan koulutus, Kemi
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Juuso
Vastuuhenkilö

Sanna Juuso

Opiskelijaryhmät
  • K71S21S
    Sosionomikoulutus (päiväopinnot) Kemi syksy 2021

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet (TO, EH)
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt (TO, LO)
Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit,
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

Opetus työsuunnitelman mukaisesti

Oppimateriaalit

Opetuksessa hyödynnetään erityisesti seuraavia teoksia: Anttila J. ym. 2018. Tulevaisuusselonteon taustaselvitys Pitkän aikavälin politiikalla läpi murroksen – tahtotiloja työn tulevaisuudesta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 34/2018. sivut: 33-59. Työturvallisuuskeskus TTK. 2016. Sosiaalialan työsuojelu ja -hyvinvointi. Manka, M-L 2016. Työhyvinvointi. Hiila I., Tukiainen M. & Hakola, I. 2019. Tiimiäly. Opas muuttuvaan työelämään. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy. Kuntatyö 2030: Työn murros. Työn murroksen seuranta kunta-alalla, yhteenveto ja johdanto 2.6.2021. Yhteenveto vuoden 2021 työn murroksen seurannasta (kt.fi) Harisalo, R. 2021. Organisaatioteoriat (2. painos). Helsinki: Tietosanoma. Pohjola A., Kemppainen T., Niskala A. & Peronius N. (toim.) 2019: Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö. Tampere: Vastapaino. Mönkkönen, K. & Roos, S. 2010: Työyhteisötaidot. Painettu EU:ssa. Skogholm, L. 2021. Kohtaamisen koodit. Kuinka ymmärtää ihmisiä ja saada parempi (työ)elämä. Stocholm: HarperCollins Nordic. Salminen, J. 2016. Työntekijän vastuu ja työelämätaidot. Vantaa: Grano Oy. Tamminen N. & Solin P. (toim.) 2014. Mielenterveyden edistäminen työpaikalla. THL Opas 32, 2014. THL_OPA2014_032_verkko.pdf (julkari.fi). Viitattu 21.3.2022. Sydänmaanlakka, P. 2002. Älykäs organisaatio – tiedon, osaamisen ja suorituksen johtaminen. Helsinki: Talentum.

Opetusmenetelmät

Luennot
Tutkiva oppiminen
Oppimistehtävät
Toiminnalliset harjoitteet
Ryhmätyöskentely
Itse- ja vertaisarviointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävien integrointi työelämään.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson aikana tehdään

- erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä hyödyntäen Moodle alustaa. Palautukset opintojakson aikana opintojaksolla annetun aikataulun mukaisesti (Hyl/Hyv).
- ryhmätyöskentelynä yhteinen oppimistehtävä, jonka ryhmä palauttaa kontaktiopetuksen päättymisen jälkeen (H-5) .
- itse- ja vertaisarviointi rymätyöskentelystä (Hyl/Hyv).

Tehtävien palautukset ja uusintamahdollisuus tutkintosäännön mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistaminen, osaamisen näyttö.

Sisällön jaksotus

Lähiopetus sekä opiskelijan itsenäinen työskentely erikseen vahvistettavan työsuunnitelman mukaisesti.

Sisältö jakaantuu seuraaviin teemohin:
- Työn muutos ja organisaatiomallit
- Tiimityö ja tiimiorganisaatio
- Työelämätaidot ja osaaminen
- Viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- Työhyvinvointi
- Työsuojelu- ja työturvallisuus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät yksin, parityönä ja ryhmissä: Hyv/Hyv (Kokonaisarvosanaan korottava vaikutus)
Oppimistehtävät itse- ja vertaisarviointi: Hyl/Hyv (Kokonaisarvosanaan korottava vaikutus)

Pienryhmien oppimistehtävän arviointi H-5:

KIITETTÄVÄ (5) Opiskelija osaa:
• arvioida työhyvinvointiin, työn tekemiseen sekä organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä syvällisesti erilaisten organisaatio- ja
työyhteisöön sekä työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• analysoida ja arvioida työyhteisön erilaisia hyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• ehdottaa uusia näkökulmia erilaisten työyhteisöjen toimivuuden vahvistamiseksi tutkimusten ja teoriatiedon pohjalta
• kehittää työorganisaatioiden tiimityöskentelyä
• kehittää ja arvioida työyhteisön vuorovaikutusta tutkimukseen ja teoriatietoon pohjautuen
• kehittää teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointia, työturvallisuutta ja laatua osaamisen
näkökulmasta
• huomioida Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset moitteettomasti

HYVÄ (4) Opiskelija osaa
• analysoida työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatio- ja työyhteisöön sekä
työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• analysoida ja hyödyntää työyhteisön erilaisia hyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• vertailla erilaisten työyhteisöjen toimivuutta tutkimusten ja teoriatiedon pohjalta
• arvioida työorganisaatioissa tapahtuvaa tiimityöskentelyä
• arvioida työyhteisön vuorovaikutusta tutkimukseen ja teoriatietoon pohjautuen
• analysoida teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointia, työturvallisuutta ja laatua osaamisen
näkökulmasta
• huomioida Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset moitteettomasti

HYVÄ (3) Opiskelija osaa
• ymmärtää työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatio- ja työyhteisöön sekä
työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• selittää ja kuvata työhyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• tietää työyhteisöjen toimivuuteen vaikuttavia keskeisiä teoreettisia periaatteita
• ymmärtää työorganisaatioissa tapahtuvan tiimityöskentelyn perusteet
• kuvata työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä keskeisiä tekijöitä teoriatietoon pohjautuen
• tietää teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen sekä laatuun vaikuttavia
tekijöitä
• raportissa on pääsääntöisesti huomioitu Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset

TYYDYTTÄVÄ (2) Opiskelija osaa
• kuvata työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia ja käsitteitä
• antaa esimerkin työyhteisön hyvinvoinnin tai osaamisen kehittämisen menetelmästä
• antaa esimerkkejä työyhteisöjen toimivuuteen liittyvistä keskeisistä periaatteista
• toimia tiimin jäsenenä
• nimetä joitakin työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä teoriatietoon pohjautuen
• antaa esimerkkejä työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen sekä laatuun vaikuttavista tekijöistä
• raportissa on pyritty huomioimaan Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset

TYYDYTTÄVÄ (1) Opiskelija osaa
• tunnistaa joitakin työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia
• nimetä jonkin työhyvinvoinnin tai työyhteisön osaamisen kehittämisen menetelmän
• tunnistaa joitakin työyhteisöjen toimivuuteen liittyviä keskeisiä teoreettisia periaatteita
• toimia tiimin jäsenenä
• kuvata teorian pohjalta työyhteisön vuorovaikutukseen liittyvän tekijän
• nimetä jonkun työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen ja laatuun vaikuttavista tekijöistä
• raportissa on vain osin huomioitu Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset

HYLÄTTY (H) Opiskelija
• ei tunnista työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia
• ei osaa nimetä yhtään työyhteisön osaamiseen ja hyvinvointiin liittyvää kehittämismenetelmää
• ei tunnista työyhteisön toimivuuteen liittyviä keskeisiä periaatteita
• ei osaa toimia tiimin jäsenenä
• ei osaa kuvat teorian avulla työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä
• ei osaa nimetä työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen ja laatuun vaikuttavia tekijöitä
• raportissa ei ole huomioitu Lapin amk:n kirjallisia ohjeita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 10.03.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaalialan koulutus, Kemi
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Virpi Piira
Vastuuhenkilö

Virpi Piira

Opiskelijaryhmät
  • KA71S21S_1
    Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet (TO, EH)
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt (TO, LO)
Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit,
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

Opetus työsuunnitelman mukaisesti

Oppimateriaalit

Opetuksessa hyödynnetään erityisesti seuraavia teoksia: Anttila J. ym. 2018. Tulevaisuusselonteon taustaselvitys Pitkän aikavälin politiikalla läpi murroksen – tahtotiloja työn tulevaisuudesta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 34/2018. sivut: 33-59. Työturvallisuuskeskus TTK. 2016. Sosiaalialan työsuojelu ja -hyvinvointi. Manka, M-L 2016. Työhyvinvointi. Hiila I., Tukiainen M. & Hakola, I. 2019. Tiimiäly. Opas muuttuvaan työelämään. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy. Kuntatyö 2030: Työn murros. Työn murroksen seuranta kunta-alalla, yhteenveto ja johdanto 2.6.2021. Yhteenveto vuoden 2021 työn murroksen seurannasta (kt.fi) Harisalo, R. 2021. Organisaatioteoriat (2. painos). Helsinki: Tietosanoma. Pohjola A., Kemppainen T., Niskala A. & Peronius N. (toim.) 2019: Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö. Tampere: Vastapaino. Mönkkönen, K. & Roos, S. 2010: Työyhteisötaidot. Painettu EU:ssa. Skogholm, L. 2021. Kohtaamisen koodit. Kuinka ymmärtää ihmisiä ja saada parempi (työ)elämä. Stocholm: HarperCollins Nordic. Salminen, J. 2016. Työntekijän vastuu ja työelämätaidot. Vantaa: Grano Oy. Tamminen N. & Solin P. (toim.) 2014. Mielenterveyden edistäminen työpaikalla. THL Opas 32, 2014. THL_OPA2014_032_verkko.pdf (julkari.fi). Viitattu 21.3.2022. Sydänmaanlakka, P. 2002. Älykäs organisaatio – tiedon, osaamisen ja suorituksen johtaminen. Helsinki: Talentum.

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävät
Lähiluennot, videoluentotallenteet
Tutkiva oppiminen
Oppimistehtävät
Toiminnalliset harjoitteet
Ryhmätyöskentely
Itse- ja vertaisarviointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävien integrointi työelämään.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson aikana tehdään

- erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä hyödyntäen Moodle alustaa. Palautukset opintojakson aikana opintojaksolla annetun aikataulun mukaisesti (Hyl/Hyv).
- ryhmätyöskentelynä yhteinen oppimistehtävä, jonka ryhmä palauttaa kontaktiopetuksen päättymisen jälkeen (H-5) .
- itse- ja vertaisarviointi rymätyöskentelystä (Hyl/Hyv).

Tehtävien palautukset ja uusintamahdollisuus tutkintosäännön mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistaminen, osaamisen näyttö.

Sisällön jaksotus

Lähiopetus sekä opiskelijan itsenäinen työskentely erikseen vahvistettavan työsuunnitelman mukaisesti.

Sisältö jakaantuu seuraaviin teemohin:
- Työn muutos ja organisaatiomallit
- Tiimityö ja tiimiorganisaatio
- Työelämätaidot ja osaaminen
- Viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- Työhyvinvointi
- Työsuojelu- ja työturvallisuus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät yksin, parityönä ja ryhmissä: Hyv/Hyv (Kokonaisarvosanaan korottava vaikutus)
Oppimistehtävät itse- ja vertaisarviointi: Hyl/Hyv (Kokonaisarvosanaan korottava vaikutus)

Pienryhmien oppimistehtävän arviointi H-5:

KIITETTÄVÄ (5) Opiskelija osaa:
• arvioida työhyvinvointiin, työn tekemiseen sekä organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä syvällisesti erilaisten organisaatio- ja
työyhteisöön sekä työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• analysoida ja arvioida työyhteisön erilaisia hyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• ehdottaa uusia näkökulmia erilaisten työyhteisöjen toimivuuden vahvistamiseksi tutkimusten ja teoriatiedon pohjalta
• kehittää työorganisaatioiden tiimityöskentelyä
• kehittää ja arvioida työyhteisön vuorovaikutusta tutkimukseen ja teoriatietoon pohjautuen
• kehittää teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointia, työturvallisuutta ja laatua osaamisen
näkökulmasta
• huomioida Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset moitteettomasti

HYVÄ (4) Opiskelija osaa
• analysoida työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatio- ja työyhteisöön sekä
työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• analysoida ja hyödyntää työyhteisön erilaisia hyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• vertailla erilaisten työyhteisöjen toimivuutta tutkimusten ja teoriatiedon pohjalta
• arvioida työorganisaatioissa tapahtuvaa tiimityöskentelyä
• arvioida työyhteisön vuorovaikutusta tutkimukseen ja teoriatietoon pohjautuen
• analysoida teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointia, työturvallisuutta ja laatua osaamisen
näkökulmasta
• huomioida Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset moitteettomasti

HYVÄ (3) Opiskelija osaa
• ymmärtää työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatio- ja työyhteisöön sekä
työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• selittää ja kuvata työhyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• tietää työyhteisöjen toimivuuteen vaikuttavia keskeisiä teoreettisia periaatteita
• ymmärtää työorganisaatioissa tapahtuvan tiimityöskentelyn perusteet
• kuvata työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä keskeisiä tekijöitä teoriatietoon pohjautuen
• tietää teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen sekä laatuun vaikuttavia
tekijöitä
• raportissa on pääsääntöisesti huomioitu Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset

TYYDYTTÄVÄ (2) Opiskelija osaa
• kuvata työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia ja käsitteitä
• antaa esimerkin työyhteisön hyvinvoinnin tai osaamisen kehittämisen menetelmästä
• antaa esimerkkejä työyhteisöjen toimivuuteen liittyvistä keskeisistä periaatteista
• toimia tiimin jäsenenä
• nimetä joitakin työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä teoriatietoon pohjautuen
• antaa esimerkkejä työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen sekä laatuun vaikuttavista tekijöistä
• raportissa on pyritty huomioimaan Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset

TYYDYTTÄVÄ (1) Opiskelija osaa
• tunnistaa joitakin työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia
• nimetä jonkin työhyvinvoinnin tai työyhteisön osaamisen kehittämisen menetelmän
• tunnistaa joitakin työyhteisöjen toimivuuteen liittyviä keskeisiä teoreettisia periaatteita
• toimia tiimin jäsenenä
• kuvata teorian pohjalta työyhteisön vuorovaikutukseen liittyvän tekijän
• nimetä jonkun työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen ja laatuun vaikuttavista tekijöistä
• raportissa on vain osin huomioitu Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset

HYLÄTTY (H) Opiskelija
• ei tunnista työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia
• ei osaa nimetä yhtään työyhteisön osaamiseen ja hyvinvointiin liittyvää kehittämismenetelmää
• ei tunnista työyhteisön toimivuuteen liittyviä keskeisiä periaatteita
• ei osaa toimia tiimin jäsenenä
• ei osaa kuvat teorian avulla työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä
• ei osaa nimetä työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen ja laatuun vaikuttavia tekijöitä
• raportissa ei ole huomioitu Lapin amk:n kirjallisia ohjeita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 16.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 10.03.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaalialan koulutus, Kemi
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Virpi Piira
Vastuuhenkilö

Virpi Piira

Opiskelijaryhmät
  • KA71S21S_2
    Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet (TO, EH)
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt (TO, LO)
Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit,
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

Opetus työsuunnitelman mukaisesti

Oppimateriaalit

Opetuksessa hyödynnetään erityisesti seuraavia teoksia: Anttila J. ym. 2018. Tulevaisuusselonteon taustaselvitys Pitkän aikavälin politiikalla läpi murroksen – tahtotiloja työn tulevaisuudesta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 34/2018. sivut: 33-59. Työturvallisuuskeskus TTK. 2016. Sosiaalialan työsuojelu ja -hyvinvointi. Manka, M-L 2016. Työhyvinvointi. Hiila I., Tukiainen M. & Hakola, I. 2019. Tiimiäly. Opas muuttuvaan työelämään. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy. Kuntatyö 2030: Työn murros. Työn murroksen seuranta kunta-alalla, yhteenveto ja johdanto 2.6.2021. Yhteenveto vuoden 2021 työn murroksen seurannasta (kt.fi) Harisalo, R. 2021. Organisaatioteoriat (2. painos). Helsinki: Tietosanoma. Pohjola A., Kemppainen T., Niskala A. & Peronius N. (toim.) 2019: Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö. Tampere: Vastapaino. Mönkkönen, K. & Roos, S. 2010: Työyhteisötaidot. Painettu EU:ssa. Skogholm, L. 2021. Kohtaamisen koodit. Kuinka ymmärtää ihmisiä ja saada parempi (työ)elämä. Stocholm: HarperCollins Nordic. Salminen, J. 2016. Työntekijän vastuu ja työelämätaidot. Vantaa: Grano Oy. Tamminen N. & Solin P. (toim.) 2014. Mielenterveyden edistäminen työpaikalla. THL Opas 32, 2014. THL_OPA2014_032_verkko.pdf (julkari.fi). Viitattu 21.3.2022. Sydänmaanlakka, P. 2002. Älykäs organisaatio – tiedon, osaamisen ja suorituksen johtaminen. Helsinki: Talentum.

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävät
Lähiluennot, videoluentotallenteet
Tutkiva oppiminen
Oppimistehtävät
Toiminnalliset harjoitteet
Ryhmätyöskentely
Itse- ja vertaisarviointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävien integrointi työelämään.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson aikana tehdään

- erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä hyödyntäen Moodle alustaa. Palautukset opintojakson aikana opintojaksolla annetun aikataulun mukaisesti (Hyl/Hyv).
- ryhmätyöskentelynä yhteinen oppimistehtävä, jonka ryhmä palauttaa kontaktiopetuksen päättymisen jälkeen (H-5) .
- itse- ja vertaisarviointi rymätyöskentelystä (Hyl/Hyv).

Tehtävien palautukset ja uusintamahdollisuus tutkintosäännön mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistaminen, osaamisen näyttö.

Sisällön jaksotus

Lähiopetus sekä opiskelijan itsenäinen työskentely erikseen vahvistettavan työsuunnitelman mukaisesti.

Sisältö jakaantuu seuraaviin teemohin:
- Työn muutos ja organisaatiomallit
- Tiimityö ja tiimiorganisaatio
- Työelämätaidot ja osaaminen
- Viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- Työhyvinvointi
- Työsuojelu- ja työturvallisuus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät yksin, parityönä ja ryhmissä: Hyv/Hyv (Kokonaisarvosanaan korottava vaikutus)
Oppimistehtävät itse- ja vertaisarviointi: Hyl/Hyv (Kokonaisarvosanaan korottava vaikutus)

Pienryhmien oppimistehtävän arviointi H-5:

KIITETTÄVÄ (5) Opiskelija osaa:
• arvioida työhyvinvointiin, työn tekemiseen sekä organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä syvällisesti erilaisten organisaatio- ja
työyhteisöön sekä työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• analysoida ja arvioida työyhteisön erilaisia hyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• ehdottaa uusia näkökulmia erilaisten työyhteisöjen toimivuuden vahvistamiseksi tutkimusten ja teoriatiedon pohjalta
• kehittää työorganisaatioiden tiimityöskentelyä
• kehittää ja arvioida työyhteisön vuorovaikutusta tutkimukseen ja teoriatietoon pohjautuen
• kehittää teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointia, työturvallisuutta ja laatua osaamisen
näkökulmasta
• huomioida Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset moitteettomasti

HYVÄ (4) Opiskelija osaa
• analysoida työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatio- ja työyhteisöön sekä
työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• analysoida ja hyödyntää työyhteisön erilaisia hyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• vertailla erilaisten työyhteisöjen toimivuutta tutkimusten ja teoriatiedon pohjalta
• arvioida työorganisaatioissa tapahtuvaa tiimityöskentelyä
• arvioida työyhteisön vuorovaikutusta tutkimukseen ja teoriatietoon pohjautuen
• analysoida teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointia, työturvallisuutta ja laatua osaamisen
näkökulmasta
• huomioida Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset moitteettomasti

HYVÄ (3) Opiskelija osaa
• ymmärtää työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatio- ja työyhteisöön sekä
työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• selittää ja kuvata työhyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• tietää työyhteisöjen toimivuuteen vaikuttavia keskeisiä teoreettisia periaatteita
• ymmärtää työorganisaatioissa tapahtuvan tiimityöskentelyn perusteet
• kuvata työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä keskeisiä tekijöitä teoriatietoon pohjautuen
• tietää teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen sekä laatuun vaikuttavia
tekijöitä
• raportissa on pääsääntöisesti huomioitu Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset

TYYDYTTÄVÄ (2) Opiskelija osaa
• kuvata työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia ja käsitteitä
• antaa esimerkin työyhteisön hyvinvoinnin tai osaamisen kehittämisen menetelmästä
• antaa esimerkkejä työyhteisöjen toimivuuteen liittyvistä keskeisistä periaatteista
• toimia tiimin jäsenenä
• nimetä joitakin työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä teoriatietoon pohjautuen
• antaa esimerkkejä työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen sekä laatuun vaikuttavista tekijöistä
• raportissa on pyritty huomioimaan Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset

TYYDYTTÄVÄ (1) Opiskelija osaa
• tunnistaa joitakin työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia
• nimetä jonkin työhyvinvoinnin tai työyhteisön osaamisen kehittämisen menetelmän
• tunnistaa joitakin työyhteisöjen toimivuuteen liittyviä keskeisiä teoreettisia periaatteita
• toimia tiimin jäsenenä
• kuvata teorian pohjalta työyhteisön vuorovaikutukseen liittyvän tekijän
• nimetä jonkun työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen ja laatuun vaikuttavista tekijöistä
• raportissa on vain osin huomioitu Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset

HYLÄTTY (H) Opiskelija
• ei tunnista työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia
• ei osaa nimetä yhtään työyhteisön osaamiseen ja hyvinvointiin liittyvää kehittämismenetelmää
• ei tunnista työyhteisön toimivuuteen liittyviä keskeisiä periaatteita
• ei osaa toimia tiimin jäsenenä
• ei osaa kuvat teorian avulla työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä
• ei osaa nimetä työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen ja laatuun vaikuttavia tekijöitä
• raportissa ei ole huomioitu Lapin amk:n kirjallisia ohjeita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 29.08.2023

Ajoitus

05.09.2023 - 17.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Virpi Piira
Vastuuhenkilö

Laura Jokela

Opiskelijaryhmät
  • KA71S21K
    Sosionomikoulutus (verkkototeutus) Kemi kevät 2021

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet (TO, EH)
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt (TO, LO)
Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit,
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

Opetus työsuunnitelman mukaisesti.

Oppimateriaalit

Harisalo, R. 2021. Organisaatioteoriat.
Salminen, J. 2016. Työntekijän vastuu ja työelämätaidot.
Hiila I., Tukiainen M. & Hakola, I. 2019. Tiimiäly. Opas muuttuvaan työelämään.
Manka, M-L 2016. Työhyvinvointi
Työturvallisuuskeskus TTK. 2016. Sosiaalialan työsuojelu ja -hyvinvointi

Opetusmenetelmät

Luennot
Tutkiva oppiminen
Toiminnalliset harjoitteet
Oppimistehtävät
Tiimityötehtävä
Oppimistehtävien integrointi työelämään

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävien integrointi työelämään.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson
- aikana tehdään erilaisia toiminnallisia harjoitteita yksin, parityönä ja pienryhmissä luennolla sekä hyödyntäen Moodle alustaa.
- lopussa palautetaan pienryhmissä toteuttava oppimistehtävä, joka sisältää pienryhmien prosessiin liittyviä osatehtäviä (6 kpl:tta).
- aikana opiskelija kirjoittaa luentopäiväkirjaa yksilötehtävänä.

Palautettavien tehtävien uusiminen tutkintosäännön mukaisesti.

Sisällön jaksotus

Osaamistavoite 1: Opiskelija tunnistaa erilaisia työn jäsentymisen tapoja sosiaalipalveluorganisaatiossa.
Sisältö: Työn muutos ja organisaatiomallit

Osaamistavoite 2: Opiskelija tietää hyvin toimivan työyhteisön ja tiimityöskentelyn toiminnan periaatteet ja ymmärtää työelämätaidot osana työyhteisön toimintaa.
Sisältö: Viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
Työelämätaidot
Tiimityö ja tiimiorganisaatio

Osaamistavoite 3: Tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt ja osaa soveltaa niitä omassa työssään.
Sisältö: Työhyvinvointi
Työturvallisuus
Osaamisen kehittäminen organisaatiossa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Luentojen väliajalla tehtävät pienryhmien osatehtävät ja oppimistehtävän toteutuksen vertaisarviointi HYL-HYV.
- Yksilötehtävänä luentopäiväkirja H-5. Vaikuttaa lopulliseen arviointiin 50%.
- Pienryhmässä toteutettava oppimistehtävä (ryhmäessee) H-5. Vaikuttaa lopulliseen arviointiin 50%.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 13.03.2023

Ajoitus

20.03.2023 - 29.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettaja
  • Virpi Piira
Vastuuhenkilö

Virpi Piira

Opiskelijaryhmät
  • K71S20S1
    Sosiaalialan koulutus
  • K71S20S
    Sosionomikoulutus (päivätoteutus), Kemi, syksy, 2020
  • K71S20S2
    Sosiaalialan koulutus

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet (TO, EH)
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt (TO, LO)
Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit,
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

Opetus työsuunnitelman mukaisesti

Oppimateriaalit

Opetuksessa hyödynnetään erityisesti seuraavia teoksia:

Anttila J. ym. 2018. Tulevaisuusselonteon taustaselvitys Pitkän aikavälin politiikalla läpi murroksen – tahtotiloja työn tulevaisuudesta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 34/2018. sivut: 33-59.

Työturvallisuuskeskus TTK. 2016. Sosiaalialan työsuojelu ja -hyvinvointi.

Manka, M-L 2016. Työhyvinvointi.

Hiila I., Tukiainen M. & Hakola, I. 2019. Tiimiäly. Opas muuttuvaan työelämään. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy.

Kuntatyö 2030: Työn murros. Työn murroksen seuranta kunta-alalla, yhteenveto ja johdanto 2.6.2021. Yhteenveto vuoden 2021 työn murroksen seurannasta (kt.fi)

Harisalo, R. 2021. Organisaatioteoriat (2. painos). Helsinki: Tietosanoma.

Pohjola A., Kemppainen T., Niskala A. & Peronius N. (toim.) 2019: Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö. Tampere: Vastapaino.

Mönkkönen, K. & Roos, S. 2010: Työyhteisötaidot. Painettu EU:ssa.

Skogholm, L. 2021. Kohtaamisen koodit. Kuinka ymmärtää ihmisiä ja saada parempi (työ)elämä. Stocholm: HarperCollins Nordic.

Salminen, J. 2016. Työntekijän vastuu ja työelämätaidot. Vantaa: Grano Oy.

Tamminen N. & Solin P. (toim.) 2014. Mielenterveyden edistäminen työpaikalla. THL Opas 32, 2014. THL_OPA2014_032_verkko.pdf (julkari.fi). Viitattu 21.3.2022.

Sydänmaanlakka, P. 2002. Älykäs organisaatio – tiedon, osaamisen ja suorituksen johtaminen. Helsinki: Talentum.

Opetusmenetelmät

Luennot
Tutkiva oppiminen
Oppimistehtävät
Toiminnalliset harjoitteet
Ryhmätyöskentely
Itse- ja vertaisarviointi
Oppimistehtävien integrointi työelämään/harjoitteluun

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson aikana tehdään

- erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä hyödyntäen Moodle alustaa. Palautukset opintojakson aikana opintojaksolla annetun aikataulun mukaisesti (Hyl/Hyv).
- ryhmätyöskentelynä yhteinen oppimistehtävä, jonka ryhmä palauttaa kontaktiopetuksen päättymisen jälkeen (H-5) .
- itse- ja vertaisarviointi rymätyöskentelystä (Hyl/Hyv).

Uusintamahdollisuus AMK tutkintosäännön mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.

Sisällön jaksotus

Lähiopetus sekä opiskelijan itsenäinen työskentely erikseen vahvistettavan työsuunnitelman mukaisesti.

Sisältö jakaantuu seuraaviin teemohin:
- Työn muutos ja organisaatiomallit
- Tiimityö ja tiimiorganisaatio
- Työelämätaidot ja osaaminen
- Viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- Työhyvinvointi
- Työsuojelu- ja työturvallisuus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät yksin, parityönä ja ryhmissä: Hyv/Hyv (Kokonaisarvosanaan korottava vaikutus)
Oppimistehtävät itse- ja vertaisarviointi: Hyl/Hyv (Kokonaisarvosanaan korottava vaikutus)

Pienryhmien oppimistehtävän arviointi H-5:

KIITETTÄVÄ (5) Opiskelija osaa:
• arvioida työhyvinvointiin, työn tekemiseen sekä organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä syvällisesti erilaisten organisaatio- ja
työyhteisöön sekä työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• analysoida ja arvioida työyhteisön erilaisia hyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• ehdottaa uusia näkökulmia erilaisten työyhteisöjen toimivuuden vahvistamiseksi tutkimusten ja teoriatiedon pohjalta
• kehittää työorganisaatioiden tiimityöskentelyä
• kehittää ja arvioida työyhteisön vuorovaikutusta tutkimukseen ja teoriatietoon pohjautuen
• kehittää teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointia, työturvallisuutta ja laatua osaamisen
näkökulmasta
• huomioida Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset moitteettomasti

HYVÄ (4) Opiskelija osaa
• analysoida työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatio- ja työyhteisöön sekä
työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• analysoida ja hyödyntää työyhteisön erilaisia hyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• vertailla erilaisten työyhteisöjen toimivuutta tutkimusten ja teoriatiedon pohjalta
• arvioida työorganisaatioissa tapahtuvaa tiimityöskentelyä
• arvioida työyhteisön vuorovaikutusta tutkimukseen ja teoriatietoon pohjautuen
• analysoida teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointia, työturvallisuutta ja laatua osaamisen
näkökulmasta
• huomioida Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset moitteettomasti

HYVÄ (3) Opiskelija osaa
• ymmärtää työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatio- ja työyhteisöön sekä
työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• selittää ja kuvata työhyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• tietää työyhteisöjen toimivuuteen vaikuttavia keskeisiä teoreettisia periaatteita
• ymmärtää työorganisaatioissa tapahtuvan tiimityöskentelyn perusteet
• kuvata työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä keskeisiä tekijöitä teoriatietoon pohjautuen
• tietää teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen sekä laatuun vaikuttavia
tekijöitä
• raportissa on pääsääntöisesti huomioitu Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset

TYYDYTTÄVÄ (2) Opiskelija osaa
• kuvata työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia ja käsitteitä
• antaa esimerkin työyhteisön hyvinvoinnin tai osaamisen kehittämisen menetelmästä
• antaa esimerkkejä työyhteisöjen toimivuuteen liittyvistä keskeisistä periaatteista
• toimia tiimin jäsenenä
• nimetä joitakin työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä teoriatietoon pohjautuen
• antaa esimerkkejä työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen sekä laatuun vaikuttavista tekijöistä
• raportissa on pyritty huomioimaan Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset

TYYDYTTÄVÄ (1) Opiskelija osaa
• tunnistaa joitakin työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia
• nimetä jonkin työhyvinvoinnin tai työyhteisön osaamisen kehittämisen menetelmän
• tunnistaa joitakin työyhteisöjen toimivuuteen liittyviä keskeisiä teoreettisia periaatteita
• toimia tiimin jäsenenä
• kuvata teorian pohjalta työyhteisön vuorovaikutukseen liittyvän tekijän
• nimetä jonkun työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen ja laatuun vaikuttavista tekijöistä
• raportissa on vain osin huomioitu Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset

HYLÄTTY (H) Opiskelija
• ei tunnista työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia
• ei osaa nimetä yhtään työyhteisön osaamiseen ja hyvinvointiin liittyvää kehittämismenetelmää
• ei tunnista työyhteisön toimivuuteen liittyviä keskeisiä periaatteita
• ei osaa toimia tiimin jäsenenä
• ei osaa kuvat teorian avulla työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä
• ei osaa nimetä työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen ja laatuun vaikuttavia tekijöitä
• raportissa ei ole huomioitu Lapin amk:n kirjallisia ohjeita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.