Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701SL30OJ-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
13.03.2023 - 29.08.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
05.09.2023 - 17.12.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Virpi Piira
- Vastuuopettaja
- Laura Jokela
- Ryhmät
-
KA71S21KSosionomikoulutus (verkkototeutus) Kemi kevät 2021
- Opintojakso
- K701SL30OJ
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Osaamistavoite 1: Opiskelija tunnistaa erilaisia työn jäsentymisen tapoja sosiaalipalveluorganisaatiossa.
Sisältö: Työn muutos ja organisaatiomallit
Osaamistavoite 2: Opiskelija tietää hyvin toimivan työyhteisön ja tiimityöskentelyn toiminnan periaatteet ja ymmärtää työelämätaidot osana työyhteisön toimintaa.
Sisältö: Viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
Työelämätaidot
Tiimityö ja tiimiorganisaatio
Osaamistavoite 3: Tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt ja osaa soveltaa niitä omassa työssään.
Sisältö: Työhyvinvointi
Työturvallisuus
Osaamisen kehittäminen organisaatiossa
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet (TO, EH)
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt (TO, LO)
Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit,
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Opetus työsuunnitelman mukaisesti.
Oppimateriaalit
Harisalo, R. 2021. Organisaatioteoriat.
Salminen, J. 2016. Työntekijän vastuu ja työelämätaidot.
Hiila I., Tukiainen M. & Hakola, I. 2019. Tiimiäly. Opas muuttuvaan työelämään.
Manka, M-L 2016. Työhyvinvointi
Työturvallisuuskeskus TTK. 2016. Sosiaalialan työsuojelu ja -hyvinvointi
Opetusmenetelmät
Luennot
Tutkiva oppiminen
Toiminnalliset harjoitteet
Oppimistehtävät
Tiimityötehtävä
Oppimistehtävien integrointi työelämään
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävien integrointi työelämään.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson
- aikana tehdään erilaisia toiminnallisia harjoitteita yksin, parityönä ja pienryhmissä luennolla sekä hyödyntäen Moodle alustaa.
- lopussa palautetaan pienryhmissä toteuttava oppimistehtävä, joka sisältää pienryhmien prosessiin liittyviä osatehtäviä (6 kpl:tta).
- aikana opiskelija kirjoittaa luentopäiväkirjaa yksilötehtävänä.
Palautettavien tehtävien uusiminen tutkintosäännön mukaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luento-opetus ja opiskelijan itsenäinen työskentely yhteensä 135 h.
- Luento-opetukseen osallistuminen 14 h
- Itsenäinen opiskelu ja kirjallisuuteen tutustuminen 20 h
- Luentojen väliajalla tehtävät pienryhmien osatehtävät ja vertaisarviointi 31 h
- Yksilötehtävänä luentopäiväkirja 35 h
- Pienryhmässä toteutettava oppimistehtävä (ryhmäessee) 35 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Esitietovaatimukset
NULL