Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701SL30OJ-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 17.03.2024

Ajoitus

18.03.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma

  • Sosiaalialan koulutus, Kemi
  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sanna Juuso

Vastuuhenkilö

Sanna Juuso

Opiskelijaryhmät

  • K71S21S
    Sosionomikoulutus (päiväopinnot) Kemi syksy 2021

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet (TO, EH)
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt (TO, LO)
Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit,
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

Opetus työsuunnitelman mukaisesti

Oppimateriaalit

Opetuksessa hyödynnetään erityisesti seuraavia teoksia: Anttila J. ym. 2018. Tulevaisuusselonteon taustaselvitys Pitkän aikavälin politiikalla läpi murroksen – tahtotiloja työn tulevaisuudesta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 34/2018. sivut: 33-59. Työturvallisuuskeskus TTK. 2016. Sosiaalialan työsuojelu ja -hyvinvointi. Manka, M-L 2016. Työhyvinvointi. Hiila I., Tukiainen M. & Hakola, I. 2019. Tiimiäly. Opas muuttuvaan työelämään. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy. Kuntatyö 2030: Työn murros. Työn murroksen seuranta kunta-alalla, yhteenveto ja johdanto 2.6.2021. Yhteenveto vuoden 2021 työn murroksen seurannasta (kt.fi) Harisalo, R. 2021. Organisaatioteoriat (2. painos). Helsinki: Tietosanoma. Pohjola A., Kemppainen T., Niskala A. & Peronius N. (toim.) 2019: Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö. Tampere: Vastapaino. Mönkkönen, K. & Roos, S. 2010: Työyhteisötaidot. Painettu EU:ssa. Skogholm, L. 2021. Kohtaamisen koodit. Kuinka ymmärtää ihmisiä ja saada parempi (työ)elämä. Stocholm: HarperCollins Nordic. Salminen, J. 2016. Työntekijän vastuu ja työelämätaidot. Vantaa: Grano Oy. Tamminen N. & Solin P. (toim.) 2014. Mielenterveyden edistäminen työpaikalla. THL Opas 32, 2014. THL_OPA2014_032_verkko.pdf (julkari.fi). Viitattu 21.3.2022. Sydänmaanlakka, P. 2002. Älykäs organisaatio – tiedon, osaamisen ja suorituksen johtaminen. Helsinki: Talentum.

Opetusmenetelmät

Luennot
Tutkiva oppiminen
Oppimistehtävät
Toiminnalliset harjoitteet
Ryhmätyöskentely
Itse- ja vertaisarviointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävien integrointi työelämään.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson aikana tehdään

- erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä hyödyntäen Moodle alustaa. Palautukset opintojakson aikana opintojaksolla annetun aikataulun mukaisesti (Hyl/Hyv).
- ryhmätyöskentelynä yhteinen oppimistehtävä, jonka ryhmä palauttaa kontaktiopetuksen päättymisen jälkeen (H-5) .
- itse- ja vertaisarviointi rymätyöskentelystä (Hyl/Hyv).

Tehtävien palautukset ja uusintamahdollisuus tutkintosäännön mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistaminen, osaamisen näyttö.

Sisällön jaksotus

Lähiopetus sekä opiskelijan itsenäinen työskentely erikseen vahvistettavan työsuunnitelman mukaisesti.

Sisältö jakaantuu seuraaviin teemohin:
- Työn muutos ja organisaatiomallit
- Tiimityö ja tiimiorganisaatio
- Työelämätaidot ja osaaminen
- Viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- Työhyvinvointi
- Työsuojelu- ja työturvallisuus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät yksin, parityönä ja ryhmissä: Hyv/Hyv (Kokonaisarvosanaan korottava vaikutus)
Oppimistehtävät itse- ja vertaisarviointi: Hyl/Hyv (Kokonaisarvosanaan korottava vaikutus)

Pienryhmien oppimistehtävän arviointi H-5:

KIITETTÄVÄ (5) Opiskelija osaa:
• arvioida työhyvinvointiin, työn tekemiseen sekä organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä syvällisesti erilaisten organisaatio- ja
työyhteisöön sekä työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• analysoida ja arvioida työyhteisön erilaisia hyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• ehdottaa uusia näkökulmia erilaisten työyhteisöjen toimivuuden vahvistamiseksi tutkimusten ja teoriatiedon pohjalta
• kehittää työorganisaatioiden tiimityöskentelyä
• kehittää ja arvioida työyhteisön vuorovaikutusta tutkimukseen ja teoriatietoon pohjautuen
• kehittää teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointia, työturvallisuutta ja laatua osaamisen
näkökulmasta
• huomioida Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset moitteettomasti

HYVÄ (4) Opiskelija osaa
• analysoida työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatio- ja työyhteisöön sekä
työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• analysoida ja hyödyntää työyhteisön erilaisia hyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• vertailla erilaisten työyhteisöjen toimivuutta tutkimusten ja teoriatiedon pohjalta
• arvioida työorganisaatioissa tapahtuvaa tiimityöskentelyä
• arvioida työyhteisön vuorovaikutusta tutkimukseen ja teoriatietoon pohjautuen
• analysoida teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointia, työturvallisuutta ja laatua osaamisen
näkökulmasta
• huomioida Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset moitteettomasti

HYVÄ (3) Opiskelija osaa
• ymmärtää työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatio- ja työyhteisöön sekä
työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• selittää ja kuvata työhyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• tietää työyhteisöjen toimivuuteen vaikuttavia keskeisiä teoreettisia periaatteita
• ymmärtää työorganisaatioissa tapahtuvan tiimityöskentelyn perusteet
• kuvata työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä keskeisiä tekijöitä teoriatietoon pohjautuen
• tietää teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen sekä laatuun vaikuttavia
tekijöitä
• raportissa on pääsääntöisesti huomioitu Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset

TYYDYTTÄVÄ (2) Opiskelija osaa
• kuvata työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia ja käsitteitä
• antaa esimerkin työyhteisön hyvinvoinnin tai osaamisen kehittämisen menetelmästä
• antaa esimerkkejä työyhteisöjen toimivuuteen liittyvistä keskeisistä periaatteista
• toimia tiimin jäsenenä
• nimetä joitakin työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä teoriatietoon pohjautuen
• antaa esimerkkejä työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen sekä laatuun vaikuttavista tekijöistä
• raportissa on pyritty huomioimaan Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset

TYYDYTTÄVÄ (1) Opiskelija osaa
• tunnistaa joitakin työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia
• nimetä jonkin työhyvinvoinnin tai työyhteisön osaamisen kehittämisen menetelmän
• tunnistaa joitakin työyhteisöjen toimivuuteen liittyviä keskeisiä teoreettisia periaatteita
• toimia tiimin jäsenenä
• kuvata teorian pohjalta työyhteisön vuorovaikutukseen liittyvän tekijän
• nimetä jonkun työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen ja laatuun vaikuttavista tekijöistä
• raportissa on vain osin huomioitu Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset

HYLÄTTY (H) Opiskelija
• ei tunnista työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia
• ei osaa nimetä yhtään työyhteisön osaamiseen ja hyvinvointiin liittyvää kehittämismenetelmää
• ei tunnista työyhteisön toimivuuteen liittyviä keskeisiä periaatteita
• ei osaa toimia tiimin jäsenenä
• ei osaa kuvat teorian avulla työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä
• ei osaa nimetä työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen ja laatuun vaikuttavia tekijöitä
• raportissa ei ole huomioitu Lapin amk:n kirjallisia ohjeita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.