Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701SL30OJ-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 16.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2024 - 10.03.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosiaalialan koulutus, Kemi
Sosionomikoulutus
Opettajat
Virpi Piira
Vastuuopettaja
Virpi Piira
Ryhmät
KA71S21S_2
Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
Opintojakso
K701SL30OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Lähiopetus sekä opiskelijan itsenäinen työskentely erikseen vahvistettavan työsuunnitelman mukaisesti.

Sisältö jakaantuu seuraaviin teemohin:
- Työn muutos ja organisaatiomallit
- Tiimityö ja tiimiorganisaatio
- Työelämätaidot ja osaaminen
- Viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- Työhyvinvointi
- Työsuojelu- ja työturvallisuus

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet (TO, EH)
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt (TO, LO)
Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit,
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

Opetus työsuunnitelman mukaisesti

Oppimateriaalit

Opetuksessa hyödynnetään erityisesti seuraavia teoksia: Anttila J. ym. 2018. Tulevaisuusselonteon taustaselvitys Pitkän aikavälin politiikalla läpi murroksen – tahtotiloja työn tulevaisuudesta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 34/2018. sivut: 33-59. Työturvallisuuskeskus TTK. 2016. Sosiaalialan työsuojelu ja -hyvinvointi. Manka, M-L 2016. Työhyvinvointi. Hiila I., Tukiainen M. & Hakola, I. 2019. Tiimiäly. Opas muuttuvaan työelämään. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy. Kuntatyö 2030: Työn murros. Työn murroksen seuranta kunta-alalla, yhteenveto ja johdanto 2.6.2021. Yhteenveto vuoden 2021 työn murroksen seurannasta (kt.fi) Harisalo, R. 2021. Organisaatioteoriat (2. painos). Helsinki: Tietosanoma. Pohjola A., Kemppainen T., Niskala A. & Peronius N. (toim.) 2019: Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö. Tampere: Vastapaino. Mönkkönen, K. & Roos, S. 2010: Työyhteisötaidot. Painettu EU:ssa. Skogholm, L. 2021. Kohtaamisen koodit. Kuinka ymmärtää ihmisiä ja saada parempi (työ)elämä. Stocholm: HarperCollins Nordic. Salminen, J. 2016. Työntekijän vastuu ja työelämätaidot. Vantaa: Grano Oy. Tamminen N. & Solin P. (toim.) 2014. Mielenterveyden edistäminen työpaikalla. THL Opas 32, 2014. THL_OPA2014_032_verkko.pdf (julkari.fi). Viitattu 21.3.2022. Sydänmaanlakka, P. 2002. Älykäs organisaatio – tiedon, osaamisen ja suorituksen johtaminen. Helsinki: Talentum.


Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävät
Lähiluennot, videoluentotallenteet
Tutkiva oppiminen
Oppimistehtävät
Toiminnalliset harjoitteet
Ryhmätyöskentely
Itse- ja vertaisarviointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävien integrointi työelämään.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson aikana tehdään

- erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä hyödyntäen Moodle alustaa. Palautukset opintojakson aikana opintojaksolla annetun aikataulun mukaisesti (Hyl/Hyv).
- ryhmätyöskentelynä yhteinen oppimistehtävä, jonka ryhmä palauttaa kontaktiopetuksen päättymisen jälkeen (H-5) .
- itse- ja vertaisarviointi rymätyöskentelystä (Hyl/Hyv).

Tehtävien palautukset ja uusintamahdollisuus tutkintosäännön mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistaminen, osaamisen näyttö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135h, jonka tarkempi sisälöllinen jakautuminen annetaan opintojakson alkaessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun