Asiakaskokemuksen kehittäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: T42T168OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Tunnet asiakaskokemuksen keskeiset käsitteet sekä tiedät millaiset elementit ja tekijät vaikuttavat asiakaskokemukseen. Osaat kartoittaa asiakaskokemuksen nykytilan, suunnitella asiakaskokemuksen kehittämistoimenpiteitä ja toteuttaa niitä..
Sisältö
Tällä opintojaksolla opit analysoimaan ja kehittämään asiakaskokemusta. Perehdyt asiakaskokemuksen keskeisiin käsitteisiin, elementteihin ja tekijöihin. Tutustut asiakaskokemuksen kartoittamisen ja kehittämisen mentelemiin ja työvälineisiin sekä sovellat niitä käytännönssä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kuvailet asiakaskokemuksen nykytilan ja määrittelet kehitystyöhön yleisesti sopivia toimenpiteitä ja työvälineitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Selität ja havainnollistat asiakaskokemuksen nykytilan. Asetat kehitystyölle tavoitteita ja valitset niiden saavuttamista tukevat menetelmät ja toimenpiteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suunnittelet asiakaskokemuksen kehittämisen kokonaisuuden. Perustelet asiakakokemuksen nykytilan kartoittamis- ja kehitystyöhön käytettävät menetelmät, toimenpiteet ja työvälineet.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 02.03.2025
Ajoitus
03.03.2025 - 06.04.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Annukka Pitkänen
Vastuuhenkilö
Annukka Pitkänen
Opiskelijaryhmät
-
TA42T23STradenomikoulutus, tietojenkäsittely (verkko-opinnot), Tornio, syksy 2023
-
R54T23STieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2023
-
RA54T23STieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2023
Tavoitteet
Tunnet asiakaskokemuksen keskeiset käsitteet sekä tiedät millaiset elementit ja tekijät vaikuttavat asiakaskokemukseen. Osaat kartoittaa asiakaskokemuksen nykytilan, suunnitella asiakaskokemuksen kehittämistoimenpiteitä ja toteuttaa niitä..
Sisältö
Tällä opintojaksolla opit analysoimaan ja kehittämään asiakaskokemusta. Perehdyt asiakaskokemuksen keskeisiin käsitteisiin, elementteihin ja tekijöihin. Tutustut asiakaskokemuksen kartoittamisen ja kehittämisen mentelemiin ja työvälineisiin sekä sovellat niitä käytännönssä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kuvailet asiakaskokemuksen nykytilan ja määrittelet kehitystyöhön yleisesti sopivia toimenpiteitä ja työvälineitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Selität ja havainnollistat asiakaskokemuksen nykytilan. Asetat kehitystyölle tavoitteita ja valitset niiden saavuttamista tukevat menetelmät ja toimenpiteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suunnittelet asiakaskokemuksen kehittämisen kokonaisuuden. Perustelet asiakakokemuksen nykytilan kartoittamis- ja kehitystyöhön käytettävät menetelmät, toimenpiteet ja työvälineet.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 28.01.2024
Ajoitus
29.01.2024 - 25.02.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Yrjö Koskenniemi
Vastuuhenkilö
Yrjö Koskenniemi
Opiskelijaryhmät
-
RA54T22STieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2022
-
R54T22STieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2022
-
TA42T22STradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuototo-opinnot), Tornio, syksy 2022
Tavoitteet
Tunnet asiakaskokemuksen keskeiset käsitteet sekä tiedät millaiset elementit ja tekijät vaikuttavat asiakaskokemukseen. Osaat kartoittaa asiakaskokemuksen nykytilan, suunnitella asiakaskokemuksen kehittämistoimenpiteitä ja toteuttaa niitä..
Sisältö
Tällä opintojaksolla opit analysoimaan ja kehittämään asiakaskokemusta. Perehdyt asiakaskokemuksen keskeisiin käsitteisiin, elementteihin ja tekijöihin. Tutustut asiakaskokemuksen kartoittamisen ja kehittämisen mentelemiin ja työvälineisiin sekä sovellat niitä käytännönssä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kuvailet asiakaskokemuksen nykytilan ja määrittelet kehitystyöhön yleisesti sopivia toimenpiteitä ja työvälineitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Selität ja havainnollistat asiakaskokemuksen nykytilan. Asetat kehitystyölle tavoitteita ja valitset niiden saavuttamista tukevat menetelmät ja toimenpiteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suunnittelet asiakaskokemuksen kehittämisen kokonaisuuden. Perustelet asiakakokemuksen nykytilan kartoittamis- ja kehitystyöhön käytettävät menetelmät, toimenpiteet ja työvälineet.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 29.01.2023
Ajoitus
30.01.2023 - 26.02.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Yrjö Koskenniemi
- Tuomo Lindholm
Vastuuhenkilö
Tuomo Lindholm
Opiskelijaryhmät
-
R54T21STieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2021
-
RA54T21STieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2021
-
TA42T21STradenomikoulutus, tietojenkäsittely (verkko-opinnot), Tornio, syksy 2021
Tavoitteet
Tunnet asiakaskokemuksen keskeiset käsitteet sekä tiedät millaiset elementit ja tekijät vaikuttavat asiakaskokemukseen. Osaat kartoittaa asiakaskokemuksen nykytilan, suunnitella asiakaskokemuksen kehittämistoimenpiteitä ja toteuttaa niitä..
Sisältö
Tällä opintojaksolla opit analysoimaan ja kehittämään asiakaskokemusta. Perehdyt asiakaskokemuksen keskeisiin käsitteisiin, elementteihin ja tekijöihin. Tutustut asiakaskokemuksen kartoittamisen ja kehittämisen mentelemiin ja työvälineisiin sekä sovellat niitä käytännönssä.
Aika ja paikka
OnLine opintojakso. Moodlessa on opiskeluympäristö, josta löytyy linkki Zoom-luennoille, tehtäviin ja materiaaliin. Opintojakso alkaa 1.2.2023 klo 17:00
Oppimateriaalit
Materiaali päivitetään opintojakson verkkoympäristöön. Käytettävyystutkimus ja käyttäjäkokemus avainsanat.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskellaan asiakaskokemuksen kehittämistä ja siihen liittyviä menetelmiä. Asiakaskokemusta tarkastellaan digitaalisten palvelujen asiakaskokemuksen näkökulmasta.
Opiskelu tapahtuu osallistumalla online-luentoihin, itseopiskeluna ja tehtäviä tekemällä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi suorittaa opintojakson itsenäisesti esittämällä opettajille suunnitelman toteutustavasta. Suunnitelman tulee vastata opintojakson tavoitteita.
Sisällön jaksotus
Mitä on käyttäjäkokemus - Miten sitä mitataan ja arvioidaan - Miksi käyttäjäkokemus on tärkeää.
Näiden aiheiden parissa käytetään aika opintojaksolla sekä ohjausluentojen, että tehtävien osalta. Jaksotus tarkentuu kurssin alussa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kuvailet asiakaskokemuksen nykytilan ja määrittelet kehitystyöhön yleisesti sopivia toimenpiteitä ja työvälineitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Selität ja havainnollistat asiakaskokemuksen nykytilan. Asetat kehitystyölle tavoitteita ja valitset niiden saavuttamista tukevat menetelmät ja toimenpiteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suunnittelet asiakaskokemuksen kehittämisen kokonaisuuden. Perustelet asiakakokemuksen nykytilan kartoittamis- ja kehitystyöhön käytettävät menetelmät, toimenpiteet ja työvälineet.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi tehdään opiskelijan palauttamien tehtävien perusteella. Arvioinnissa kiinitetään huomiota käyttäjäkokemuksen ymmärtämiseen ja sisäistämiseen.
Kaikki tehtävät tulee palauttaa hyväksytysti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt kaikkia tehtäviä hyväksytysti.
Yksi tai useampi tehtävien vastauksista on hylätty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on tehnyt tehtävät hyväksytysti, mutta tehtävien vastaukset ovat lyhyitä ja vain kopioitu lähteistä eli oma pohdinta puuttuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on osoittanut vastauksissaan ymmärtävän käyttäjä/asiakaskokemuksen merkityksen ja pystyy hyvin pohtimaan sen merkitystä ja tarvittaessa soveltamaan oppimaansa uusiin tilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee käyttäjä/asiakaskokemuksen sisällön erittäin hyvin, pystyy pohtimaan ja perustelemaan sen merkitystä digitaalisissa palveluissa yleisesti. Pystyy kehittämään digitaalisten palvelujen asiakaskokemusta oppimansa perusteella.