Asiakaskokemuksen kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: T42T168OJ-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.10.2025 - 01.03.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 02.03.2026 - 25.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso jakautuu neljlälle viikolle.
1.-2. viikot: ennakkotehtävän tekemistä.
2. viikko: ZOOM-kontakti
3. viikko: Sparrauskerta
4. viikko: loppupresentaatiot
Tavoitteet
Tunnet asiakaskokemuksen keskeiset käsitteet sekä tiedät millaiset elementit ja tekijät vaikuttavat asiakaskokemukseen. Osaat kartoittaa asiakaskokemuksen nykytilan, suunnitella asiakaskokemuksen kehittämistoimenpiteitä ja toteuttaa niitä..
Suoritustavat
Voit suorittaa tämän opintojakson toteutuksen mukaisesti tai esittää vastuuopettajalle oman suoritussuunnitelmasi. Oma suunnitelma pitää esittää vastuuopettajalle ennen toteutuksen alkua. Suunnitelman tulee olla realistinen ja johtaa vahvistettavissa olevaan opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamiseen kasvuun. Toteutuksen vastuuopettaja(t) voivat hyväksyä tai hylätä suunnitelmasi.
Sisältö
Tällä opintojaksolla opit analysoimaan ja kehittämään asiakaskokemusta. Perehdyt asiakaskokemuksen keskeisiin käsitteisiin, elementteihin ja tekijöihin. Tutustut asiakaskokemuksen kartoittamisen ja kehittämisen mentelemiin ja työvälineisiin sekä sovellat niitä käytännönssä.
Aika ja paikka
Opintojakson on osittain itsenäisesti ja omatahtisesti suoritettava, ajasta ja paikasta riippumaton.
Opintojakso alkaa itsenäisellä ennakkotehtävällä maanantaina 2.3.2026. Ennakkotehtävän löydät Moodlesta. Ennakkotehtävä pitää olla suoritettuna ennen ensimmäistä kontaktia, joka on torstaina 12.3 klo 17-20.
Opintojaksossa on kontaktikertoja ZOOM:ssa, jotka tukevat opintojakson teemoja ja sisältöjä.
Kontaktikerrat ovat:
Torstai 12.3 klo 17-20 (Opintojakson info, ennakkotehtävän läpikäynti ja jatko-ohjeistus)
Keskiviikko 18.3 klo 17-18 (Sparraushetki)
Keskiviikko 25.3 klo 17-20 (Opintojakson loppupresentaatiot)
Aktiivinen osallistuminen verkko-oppitunneille on suositeltavaa, sillä ne sisältävät toisten kanssa oppimista, jota tallenne ei voi korvata.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään oppimateriaaleina esimerkiksi verkkoaineistoja, aiheeseen liittyviä artikkeleita, kirjoja. Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa opintojakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
Opiskelu sisältää käänteistä oppimista (opiskelijat tutustuvat aiheeseen etukäteen, ja tapaamisessa keskitytään soveltamiseen ja keskusteluun), vertaisarviointia ja reflektiota sekä itsenäistä aineistoon tutustumista ja niihin liittyviä oppimistehtäviä.
Opintojaksolla opiskellaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä.
Opintosuoritukset arvioidaan kuukauden kuluessa opintojakson päätyttyä.
Opintojaksolla hyödynnetään ARENEN liikennevalomallia. Opintojaksolla tekoälyn käyttö on sallittu ja siitä pitää kertoa (keltainen).
Tehtävät on oltava palautettuna/tehtynä viimeistään su 29.3.2026 klo 23.55 mennessä.
Opintojakso arvioidaan teematehtävien ja harjoitustyön suoritusten perusteella.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Arvosanan korotus ja hylätyn arvosanan uusinta:
- Opintojakson arvosanaa on mahdollista korottaa seuraavan lukukauden loppuun mennessä. Korotustapa katsotaan tapauskohtaisesti yhdessä vastuuopettajan kanssa.
- Hylätyn arvosanan voi uusia seuraavan lukukauden loppuun mennessä. Uusiminen tapahtuu opettajan ohjeistuksen mukaisesti ja suoritusperiaatteet sovitaan tapauskohtaisesti peilaten niitä opintojakson tavoitteisiin.
Uusintasuoritusmahdollisuudet ilmoitetaan Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit suorittaa opintojakson lopputehtävän yksin tai pareittain.
Voit suorittaa opintojakson opinnollistamisella. Opinnollistamisessa teet näkyväksi työssä tai muussa toiminnassa (työskentely yrityksessä/vapaaehtoistoiminnassa) hankkimaasi osaamista suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Osoitat osaamisesi videotallenteella (asiantuntijaluento), joka jaetaan opintojakson Moodle-tilassa muille opiskelijoille nähtäväksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa 135 tunnin kokonaistyömäärää. Työmääräsi jakautuu keskimäärin seuraavasti:
- Ennakkotehtävä (Työmäärä arviolta 5h)
- Ennakkotehtävään valitun tapauksen (case) kehittäminen ja viimeistely (Työmäärä arviolta 75h)
- Moodlessa teema-alueisiin sisältyvät luentotallenteet, muihin materiaaleihin tutustumiset ja oppimistehtävät (Työmäärä on arviolta 50h).
- Kirjallinen oman oppimisen reflektointi (Työmäärä arviolta 5h)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kuvailet asiakaskokemuksen nykytilan ja määrittelet kehitystyöhön yleisesti sopivia toimenpiteitä ja työvälineitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Selität ja havainnollistat asiakaskokemuksen nykytilan. Asetat kehitystyölle tavoitteita ja valitset niiden saavuttamista tukevat menetelmät ja toimenpiteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suunnittelet asiakaskokemuksen kehittämisen kokonaisuuden. Perustelet asiakakokemuksen nykytilan kartoittamis- ja kehitystyöhön käytettävät menetelmät, toimenpiteet ja työvälineet.
Lisätiedot
Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtävä, joka annetaan Moodlessa maanantaina 2.3.2026. Ennakkotehtävä pitää olla suoritettuna ennen ensimmäistä kontaktia, joka on torstaina 12.3 klo 17-20.