Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatusLaajuus (10 op)
Tunnus: K701SL49OJ
Laajuus
10 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi lasten omaan leikkiin, kerrontaan ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- osaa toimia lapsilähtöisesti sekä huomioi lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana
- laajentaa ja syventää käsitystään lastenkulttuurista ja sen ilmenemismuodoista sekä ymmärtää lastenkulttuurin merkityksen lapsen kehitykselle
- ymmärtää leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
Sisältö:
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle
Edeltävät opinnot: Varhaiskasvatus ja oppimisen ja kehityksen tuki 5 op
Sisältö
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat - Kokopäiväpedagogiikka
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen sisäistäminen. Toteutus on suhteellisen mekaanista. Osaamistavoitteet toteutuvat jossain määrin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen sisäistäminen hyvin. Toteutuksessa on käytetty luovuutta. Osaamistavoitteet toteutuvat hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen erinomainen sisäistäminen. Toteutuksessa on käytetty luovuutta monipuolisesti ja innostavasti. Osaamistavoitteet toteutuvat erinomaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty (0):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa ei näy käsiteltyjen teemojen sisäistämistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 13.09.2023
Ajoitus
14.09.2023 - 17.12.2023
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
7 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sari Leppälä
- Anneli Ylikärppä
Vastuuhenkilö
Sari Leppälä
Opiskelijaryhmät
-
KA71S21S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
-
KA71S21S_2Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi lasten omaan leikkiin, kerrontaan ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- osaa toimia lapsilähtöisesti sekä huomioi lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana
- laajentaa ja syventää käsitystään lastenkulttuurista ja sen ilmenemismuodoista sekä ymmärtää lastenkulttuurin merkityksen lapsen kehitykselle
- ymmärtää leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
Sisältö:
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle
Edeltävät opinnot: Varhaiskasvatus ja oppimisen ja kehityksen tuki 5 op
Sisältö
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat - Kokopäiväpedagogiikka
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle
Aika ja paikka
Syksy 2023, 1. ja 2.periodi. Kontaktit Kemin kampuksella ja zoomissa.
Oppimateriaalit
Luento- ja lisämateriaalit löytyvät moodlesta Kirjavinkkejä- ja linkkejä moodlessa.
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutuksellisia luentoja, pieniä ryhmä- tai yksilötehtäviä
- Ennakko- ja välitehtäviä
- Workshopit
Läsnäolovelvoite 80%, workshopit 100%
Leikkitoiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Soveltava akvaario kirjatentti 14.12.2023 kirjasta Kangas & Lastikka& Karlsson; Voimauttava varhaiskasvatus 2021
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projektin toteutus varhaiskasvatuksen sektorilla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson uusiminen tai arvosanan korottaminen:
Tutkintoon johtavassa koulutuksessa hylätyn arvioinnin saatuaan opiskelijalla on oikeus kahteen uusintasuorituskertaan opintojakson päättymistä seuraavan
lukukauden loppuun mennessä.
Mikäli opiskelija ei kolmella (3) suorituskerralla saa hyväksyttyä arvosanaa, hänen on
aloitettava opintojakson/lukukauden opiskelu uudelleen mahdollisesti muuttuneiden
vaatimusten mukaisesti.
Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa yhden (1) kerran opintojakson päättymisajankohtaa seuraavan lukukauden loppuun mennessä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen sisäistäminen. Toteutus on suhteellisen mekaanista. Osaamistavoitteet toteutuvat jossain määrin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen sisäistäminen hyvin. Toteutuksessa on käytetty luovuutta. Osaamistavoitteet toteutuvat hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen erinomainen sisäistäminen. Toteutuksessa on käytetty luovuutta monipuolisesti ja innostavasti. Osaamistavoitteet toteutuvat erinomaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty (0):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa ei näy käsiteltyjen teemojen sisäistämistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Välitehtävien ja tunneilla tehtävien tehtävien suorittaminen.
Opintojakson arvosana koostuu
Projekti 0-5 50% lopullisesta arvosanasta
Tentti 50% lopullisesta arvosanasta
Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät moodlesta
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 03.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 17.12.2023
Laajuus
10 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sari Leppälä
- Anneli Ylikärppä
Vastuuhenkilö
Sari Leppälä
Opiskelijaryhmät
-
K71S21SSosionomikoulutus (päiväopinnot) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi lasten omaan leikkiin, kerrontaan ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- osaa toimia lapsilähtöisesti sekä huomioi lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana
- laajentaa ja syventää käsitystään lastenkulttuurista ja sen ilmenemismuodoista sekä ymmärtää lastenkulttuurin merkityksen lapsen kehitykselle
- ymmärtää leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
Sisältö:
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle
Edeltävät opinnot: Varhaiskasvatus ja oppimisen ja kehityksen tuki 5 op
Sisältö
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat - Kokopäiväpedagogiikka
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle
Aika ja paikka
Syksy 2023; 1. ja 2.periodi.
Kemin kampuksella
Oppimateriaalit
Luento- ja lisämateriaalit löytyvät moodlesta Kirjavinkkejä ja -linkkejä moodlessa Toiminnan suunnitteluun tarvittava materiaali tulee jokaisen opiskelijan hankkia itse.
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutuksellisia luentoja, pieniä ryhmä- tai yksilötehtäviä
- Ennakko- ja välitehtäviä
- Liikuntaan ja taidekasvatukseen liittyvä toiminnan toteutus Torniossa 18. -19.10.2023 (suunnittelu, toteutus ja arviointi)
- Toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi pareittain tai pienryhmissä
- Workshopit
Läsnäolovelvoite 80%, workshopit 100%
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toiminnan toteutus Tornion varhaiskasvatuksen järjestämässä tapahtumassa sekä projektin toteutus varhaiskasvatusyksikössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien palautukseen on kolme "eräpäivää". Opiskelijalle merkitään hylätty, jos ei ole ensimmäiseen ”eräpäivään” mennessä palauttanut vaadittuja suorituksia. Sen jälkeen opiskelijalla on oikeus kahteen uusintapalautukseen, jolloin opintojakson suoritukset oltava tehtynä/ uusittava. Mikäli suorituksesta ei saa hyväksyttyä kolmella suorituskerralla, merkitään opintojakso hylätyksi. Tämä tarkoittaa uudelleen opintojaksolle tulemista.
Vakan tapahtuman suunnitelman palautus vko 41/2023, 1. uusintapalautus vko 42/2023, 2. uusinta vko 43/2023
Projektin peruspalautus vko 48/2023, 1. uusintapalautus vko 50, 2. uusintapalautus vko 1/2024.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen sisäistäminen. Toteutus on suhteellisen mekaanista. Osaamistavoitteet toteutuvat jossain määrin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen sisäistäminen hyvin. Toteutuksessa on käytetty luovuutta. Osaamistavoitteet toteutuvat hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen erinomainen sisäistäminen. Toteutuksessa on käytetty luovuutta monipuolisesti ja innostavasti. Osaamistavoitteet toteutuvat erinomaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty (0):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa ei näy käsiteltyjen teemojen sisäistämistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Varhaiskasvatuksen tapahtuman suunnitelma ja arviointi 0-5 (50% lopullisesta arvioinnista)
Projekti 0-5, suunnitelma 75% ja toteutuksen arviointi 25% (50% lopullisesta arvioinnista)
Välitehtävien ja tunneilla tehtävien tehtävien suorittaminen
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 02.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 15.05.2023
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sari Leppälä
- Anneli Ylikärppä
Vastuuhenkilö
Sari Leppälä
Opiskelijaryhmät
-
KA71S21KSosionomikoulutus (verkkototeutus) Kemi kevät 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi lasten omaan leikkiin, kerrontaan ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- osaa toimia lapsilähtöisesti sekä huomioi lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana
- laajentaa ja syventää käsitystään lastenkulttuurista ja sen ilmenemismuodoista sekä ymmärtää lastenkulttuurin merkityksen lapsen kehitykselle
- ymmärtää leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
Sisältö:
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle
Edeltävät opinnot: Varhaiskasvatus ja oppimisen ja kehityksen tuki 5 op
Sisältö
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat - Kokopäiväpedagogiikka
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle
Aika ja paikka
Kevät 2023
Opetusmenetelmät
Läsnäolovelvollisuus 80% zoom kontaktiopetuksessa
•Vuorovaikutukselliset luennot
• välitehtäviä
* pieniä ryhmätehtäviä kontaktitunneilla
* Oppimispäiväkirja
•Toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi yksin tai parin kanssa
- Oman projektin esittely workshopissa 8.5.2023
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projektin toteutus varhaiskasvatusympäristössä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Projektin suunnitelma ja arviointi5/2023
Oppimispäiväkirja 5/2023
Sisällön jaksotus
Kevät 2023 1. ja 2. periodi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen sisäistäminen. Toteutus on suhteellisen mekaanista. Osaamistavoitteet toteutuvat jossain määrin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen sisäistäminen hyvin. Toteutuksessa on käytetty luovuutta. Osaamistavoitteet toteutuvat hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen erinomainen sisäistäminen. Toteutuksessa on käytetty luovuutta monipuolisesti ja innostavasti. Osaamistavoitteet toteutuvat erinomaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty (0):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa ei näy käsiteltyjen teemojen sisäistämistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektin suunnitelman ja arvioinnin arviointi 0-5 (50%)
Oppimispäiväkirja 0-5 (50%)
Arviointikriteerit moodlessa
Välitehtävien palauttaminen ja hyväksytysti suorittaminen.
Vähintään 80% läsnäolo tunneilla/opettaja ja aktiivinen osallistuminen
Workshop 100% läsnäolovelvollisuus 8.5.2023
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 29.08.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 20.12.2022
Laajuus
10 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettaja
- Sari Leppälä
- Tarja Jussila
Vastuuhenkilö
Tarja Jussila
Opiskelijaryhmät
-
K71S20S1Sosiaalialan koulutus
-
K71S20SSosionomikoulutus (päivätoteutus), Kemi, syksy, 2020
-
K71S20S2Sosiaalialan koulutus
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi lasten omaan leikkiin, kerrontaan ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- osaa toimia lapsilähtöisesti sekä huomioi lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana
- laajentaa ja syventää käsitystään lastenkulttuurista ja sen ilmenemismuodoista sekä ymmärtää lastenkulttuurin merkityksen lapsen kehitykselle
- ymmärtää leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
Sisältö:
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle
Edeltävät opinnot: Varhaiskasvatus ja oppimisen ja kehityksen tuki 5 op
Sisältö
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat - Kokopäiväpedagogiikka
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle
Aika ja paikka
Syksy 2022; 1. ja 2.periodi.
Kemin kampuksella
Oppimateriaalit
Luento- ja lisämateriaalit löytyvät moodlesta
Kirjavinkit- ja linkit moodlessa
Toiminnan ja "esityksen" suunnitteluun tarvittava materiaali tulee jokaisen opiskelijan hankkia itse
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutuksellisia luentoja, pieniä ryhmä- tai yksilötehtäviä
- Ennakko- ja välitehtäviä
- Toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi pienryhmissä
- "Esityksen" tuottaminen lasten kanssa (suunnittelu, toteutus ja arviointi)
- Workshopit
Läsnäolovelvoite 80%, workshopit 100%
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projektin ja "esityksen" toteutus varhaiskasvatuksessa. Esityksen osalta toteutetaan työelämäyhteistyötä Joulupukki säätiön kanssa tehtyyn sopimujkseen pohjautuvana toimintana.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien palautukseen on kolme "eräpäivää". Opiskelijalle merkitään hylätty, jos ei ole ensimmäiseen ”eräpäivään” mennessä palauttanut vaadittuja suorituksia. Sen jälkeen opiskelijalla on oikeus kahteen uusintapalautukseen, jolloin opintojakson suoritukset oltava tehtynä/ uusittava. Mikäli suorituksesta ei saa hyväksyttyä kolmella suorituskerralla, merkitään opintojakso hylätyksi. Tämä tarkoittaa uudelleen opintojaksolle tulemista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen sisäistäminen. Toteutus on suhteellisen mekaanista. Osaamistavoitteet toteutuvat jossain määrin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen sisäistäminen hyvin. Toteutuksessa on käytetty luovuutta. Osaamistavoitteet toteutuvat hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen erinomainen sisäistäminen. Toteutuksessa on käytetty luovuutta monipuolisesti ja innostavasti. Osaamistavoitteet toteutuvat erinomaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty (0):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa ei näy käsiteltyjen teemojen sisäistämistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projekti 0-5, suunnitelma 75% ja toteutuksen arviointi 25%
"Esitys" 0-5
Välitehtävien ja tunneilla tehtävien tehtävien suorittaminen
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 10.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
10 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sari Leppälä
- Tarja Jussila
Vastuuhenkilö
Sari Leppälä
Opiskelijaryhmät
-
KA71S20K2Sosiaalialan koulutus
-
KA71S20K1Sosiaalialan koulutus
-
KA71S20KSosionomikoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2020
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi lasten omaan leikkiin, kerrontaan ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- osaa toimia lapsilähtöisesti sekä huomioi lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana
- laajentaa ja syventää käsitystään lastenkulttuurista ja sen ilmenemismuodoista sekä ymmärtää lastenkulttuurin merkityksen lapsen kehitykselle
- ymmärtää leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
Sisältö:
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle
Edeltävät opinnot: Varhaiskasvatus ja oppimisen ja kehityksen tuki 5 op
Sisältö
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat - Kokopäiväpedagogiikka
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle
Aika ja paikka
Kevät 2022
Opetusmenetelmät
Läsnäolovelvollisuus 80% AC kontaktiopetuksessa
•Vuorovaikutukselliset luennot AC:ssä
• välitehtäviä
* pieniä ryhmätehtäviä kontaktitunneilla
* Oppimispäiväkirja
•Toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi yksin tai parin kanssa, huomioiden Koronan aiheuttamat rajoitukset
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projektin toteutus varhaiskasvatusympäristössä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Projektin palautus 9.5.2022, 1. uusintapalautus 23.5.2022 ja 2. uusintapalautus 6.6.2022 ( Arviointi voi jäädä elokuulle, mutta pisteet tulevat keväälle -22)
Oppimispäiväkirja
Oppimispäiväkirjan palautus 22.5.2022
1. uusinta 5.6.2022
2.uusinta 12.6.2022 (arviointi syksyllä, pisteet keväälle 2022)
Sisällön jaksotus
Kevät 2022 1. ja 2. periodi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen sisäistäminen. Toteutus on suhteellisen mekaanista. Osaamistavoitteet toteutuvat jossain määrin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen sisäistäminen hyvin. Toteutuksessa on käytetty luovuutta. Osaamistavoitteet toteutuvat hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen erinomainen sisäistäminen. Toteutuksessa on käytetty luovuutta monipuolisesti ja innostavasti. Osaamistavoitteet toteutuvat erinomaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty (0):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa ei näy käsiteltyjen teemojen sisäistämistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektin suunnitelman ja arvioinnin arviointi 0-5 (50%)
Oppimispäiväkirja 0-5 (50%)
Välitehtävien palauttaminen ja hyväksytysti suorittaminen.
Vähintään 80% läsnäolo tunneilla ja aktiivinen osallistuminen