Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus (10 op)

Toteutuksen tunnus: K701SL49OJ-19010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 13.09.2023

Ajoitus

14.09.2023 - 17.12.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

7 op

T&K-osuus

3 op

Toteutustapa

30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sari Leppälä
  • Anneli Ylikärppä

Vastuuhenkilö

Sari Leppälä

Opiskelijaryhmät

  • KA71S21S_1
    Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
  • KA71S21S_2
    Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi lasten omaan leikkiin, kerrontaan ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- osaa toimia lapsilähtöisesti sekä huomioi lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana
- laajentaa ja syventää käsitystään lastenkulttuurista ja sen ilmenemismuodoista sekä ymmärtää lastenkulttuurin merkityksen lapsen kehitykselle
- ymmärtää leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
Sisältö:
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle

Edeltävät opinnot: Varhaiskasvatus ja oppimisen ja kehityksen tuki 5 op

Sisältö

- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat - Kokopäiväpedagogiikka

- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle

Aika ja paikka

Syksy 2023, 1. ja 2.periodi. Kontaktit Kemin kampuksella ja zoomissa.

Oppimateriaalit

Luento- ja lisämateriaalit löytyvät moodlesta Kirjavinkkejä- ja linkkejä moodlessa.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutuksellisia luentoja, pieniä ryhmä- tai yksilötehtäviä
- Ennakko- ja välitehtäviä

- Workshopit
Läsnäolovelvoite 80%, workshopit 100%

Leikkitoiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Soveltava akvaario kirjatentti 14.12.2023 kirjasta Kangas & Lastikka& Karlsson; Voimauttava varhaiskasvatus 2021

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projektin toteutus varhaiskasvatuksen sektorilla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson uusiminen tai arvosanan korottaminen:
Tutkintoon johtavassa koulutuksessa hylätyn arvioinnin saatuaan opiskelijalla on oikeus kahteen uusintasuorituskertaan opintojakson päättymistä seuraavan
lukukauden loppuun mennessä.
Mikäli opiskelija ei kolmella (3) suorituskerralla saa hyväksyttyä arvosanaa, hänen on
aloitettava opintojakson/lukukauden opiskelu uudelleen mahdollisesti muuttuneiden
vaatimusten mukaisesti.
Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa yhden (1) kerran opintojakson päättymisajankohtaa seuraavan lukukauden loppuun mennessä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen sisäistäminen. Toteutus on suhteellisen mekaanista. Osaamistavoitteet toteutuvat jossain määrin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen sisäistäminen hyvin. Toteutuksessa on käytetty luovuutta. Osaamistavoitteet toteutuvat hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen erinomainen sisäistäminen. Toteutuksessa on käytetty luovuutta monipuolisesti ja innostavasti. Osaamistavoitteet toteutuvat erinomaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty (0):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa ei näy käsiteltyjen teemojen sisäistämistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Välitehtävien ja tunneilla tehtävien tehtävien suorittaminen.
Opintojakson arvosana koostuu
Projekti 0-5 50% lopullisesta arvosanasta
Tentti 50% lopullisesta arvosanasta

Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät moodlesta