Lastensuojelutyön lähtökohdatLaajuus (5 op)
Tunnus: K701S024
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• tunnistaa lastensuojelun tarpeen
• osaa tarkastella lastensuojelutyötä laaja-alaisena kokonaisuutena
• osaa soveltaa lastensuojelun asiantuntijuutta asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa.
Sisältö
• lastensuojelun ideologiset lähtökohdat
• systeeminen toimintamalli lastensuojelussa
• lasten oikeudet lastensuojelussa
• lastensuojelulliset taustatekijät ja tarpeet
• lastensuojeluprosessi
• lastensuojelulainsäädäntö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa kuvata lastensuojelun tarpeen lähtökohtia
- tunnistaa ja tietää lastensuojelutyön laaja-alaisen kokonaisuuden
- tunnistaa ja tietää lastensuojelun asiantuntijuuteen liittyvät lähtökohdat soveltaen joiltakin osin sitä asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa antaa esimerkkejä lastensuojelun tarpeista ja työskentelyn lähtökohdista
- osaa kuvata lastensuojelutyön laaja-alaisen kokonaisuuden ja siihen sisältyvät käsitteet
- osaa soveltaa lastensuojelun asiantuntijuuteen liittyvää tietoa asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa sekä ymmärtää lastensuojelun asiantuntijuuden merkityksen moniammatillisessa yhteistyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää ja osaa soveltaa lastensuojelun lähtökohtia asiakkaan tarpeisiin vastaamisessa
- osaa soveltaa ja hyödyntää lastensuojelutyön laaja-alaista kokonaisuutta asiakastilanteisiin
- osaa soveltaa lastensuojelun asiantuntijuutta monipuolisesti ja laajasti asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa huomioiden lastensuojelun asiantuntijuuden kokonaisuuden
- osaa tehdä yksittäisessä asiakastilanteissa johtopäätöksiä ymmärtäen lastensuojelun asiantuntijuuden merkityksen moniammatillisessa yhteistyössä
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa analysoida ja vertailla lastensuojelua aiheuttavia tarpeita ja soveltaa työskentelyyn lastensuojelutyön lähtökohtia
- osaa soveltaa, analysoida ja vertailla lastensuojelutyön laaja-alaista kokonaisuutta ja sen toteutumista asiakastilanteissa
- osaa soveltaa, analysoida ja vertailla lastensuojelun asiantuntijuuden toteutumista asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida lastensuojelun tarpeita ja sen perusteella ehdottaa uusia näkökulmia työskentelyyn huomioiden lastensuojelutyön lähtökohdat
- osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ehdottaen uusia näkökulmia lastensuojelutyön laaja-alaiseen kokonaisuuteen
- osaa kehittää ja soveltaa lastensuojelutyön asiantuntijuutta monitoimijaisessa verkostossa analysoiden lastensuojeutyötä kriittisesti ja ehdottamalla asiakastyöhön uusia näkökulmia
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 05.01.2025
Ajoitus
08.01.2025 - 25.03.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Virpi Piira
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23S_1Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
-
KA71S23S_2Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija
• tunnistaa lastensuojelun tarpeen
• osaa tarkastella lastensuojelutyötä laaja-alaisena kokonaisuutena
• osaa soveltaa lastensuojelun asiantuntijuutta asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa.
Sisältö
• lastensuojelun ideologiset lähtökohdat
• systeeminen toimintamalli lastensuojelussa
• lasten oikeudet lastensuojelussa
• lastensuojelulliset taustatekijät ja tarpeet
• lastensuojeluprosessi
• lastensuojelulainsäädäntö
Aika ja paikka
Kevään 2025 opetusaikataulun mukaisesti.
Oppimateriaalit
Räty, Tapio 2023: Lastensuojelulaki: käytäntö ja soveltaminen.
Araneva, Mirjam 2022: Lapsen suojelu: toteuttaminen ja päätöksenteko.
Marjatta, Bardy (toim.) 2013. Lastensuojelun ytimissä.
Hyvärinen, Sauli & Pösö, Tarja (toim.) 2018: Lapsen haastattelu lastensuojelussa.
Lisäksi Moodle-oppimisympäristössä olevat materiaalit.
Opetusmenetelmät
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä, jossa opiskelijaa pyydetään kertomaan omasta osaamisestaan lastensuojelutyöstä. Opintojaksolla on luentoja sekä itsenäistä opiskelua. Opintojaksolla tehdään lastensuojelutyöhön liittyviä soveltavia harjoitustehtäviä luennoilla ja itsenäisellä opiskeluajalla. Arvioitavassa yksilöoppimistehtävässä opiskelija kirjoittaa havaintopäiväkirjaa luento-opetukseen liittyen.Toinen arvioitava yksilöoppimistehtävä on opintojakson lopussa yksilötentti, joka perustuu vahvasti kirjoitettuun havaintopäiväkirjaan sekä opintojakson kirjallisuuteen, luentoihin ja harjoitustehtäviin. Yksilötenttiin osallistuminen edellyttää havaintopäiväkirjan palauttamista. Ryhmäoppimistehtävänä opiskelijat tekevät ryhmätyönä podcast-äänitteen lastensuojelutyöstä annetusta näkökulmasta.
- Ennakkotehtävä
- Luento-opetus
- Itsenäinen opiskelu, harjoitustehtävät (yksilö/ryhmä)
- Kirjallisuuteen ja muihin materiaaleihin perehtyminen
Arvioitavat oppimistehtävät (oppimistehtävät arvioidaan pisteillä, joista muodostuu opintojakson kokonaisarviointi H-5):
- Havaintopäiväkirja, yksilötentti (yksilö)
- Podcast (ryhmä)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan työelämäyhteistyötä videotallenteen/livevierailun//harjoitustehtävän avulla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson suoritusten ja yksilötentin palautus- ja uusintamahdollisuus tutkintosäännön mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnollistaminen, osaamisen näyttö.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu seuraavista teemoista:
- Lastensuojelutyön lähtökohdat
- Lastensuojelutyön lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä
- Lastensuojelulliset taustatekijät ja tarpeet
- Systeeminen toimintamalli lastensuojelussa
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson alussa opiskelijoita tiedotetaan mahdollisista vaihtoehtoisista suoritustavoista osaan opintojakson tehtävistä. Vaihtoehtoiset suoritustavat liittyvät mahdollisiin avautuviin hankeyhteistyömahdollisuuksiin SaamSote-hankkeen opintojakso pilotoinneissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa kuvata lastensuojelun tarpeen lähtökohtia
- tunnistaa ja tietää lastensuojelutyön laaja-alaisen kokonaisuuden
- tunnistaa ja tietää lastensuojelun asiantuntijuuteen liittyvät lähtökohdat soveltaen joiltakin osin sitä asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa antaa esimerkkejä lastensuojelun tarpeista ja työskentelyn lähtökohdista
- osaa kuvata lastensuojelutyön laaja-alaisen kokonaisuuden ja siihen sisältyvät käsitteet
- osaa soveltaa lastensuojelun asiantuntijuuteen liittyvää tietoa asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa sekä ymmärtää lastensuojelun asiantuntijuuden merkityksen moniammatillisessa yhteistyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää ja osaa soveltaa lastensuojelun lähtökohtia asiakkaan tarpeisiin vastaamisessa
- osaa soveltaa ja hyödyntää lastensuojelutyön laaja-alaista kokonaisuutta asiakastilanteisiin
- osaa soveltaa lastensuojelun asiantuntijuutta monipuolisesti ja laajasti asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa huomioiden lastensuojelun asiantuntijuuden kokonaisuuden
- osaa tehdä yksittäisessä asiakastilanteissa johtopäätöksiä ymmärtäen lastensuojelun asiantuntijuuden merkityksen moniammatillisessa yhteistyössä
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa analysoida ja vertailla lastensuojelua aiheuttavia tarpeita ja soveltaa työskentelyyn lastensuojelutyön lähtökohtia
- osaa soveltaa, analysoida ja vertailla lastensuojelutyön laaja-alaista kokonaisuutta ja sen toteutumista asiakastilanteissa
- osaa soveltaa, analysoida ja vertailla lastensuojelun asiantuntijuuden toteutumista asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida lastensuojelun tarpeita ja sen perusteella ehdottaa uusia näkökulmia työskentelyyn huomioiden lastensuojelutyön lähtökohdat
- osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ehdottaen uusia näkökulmia lastensuojelutyön laaja-alaiseen kokonaisuuteen
- osaa kehittää ja soveltaa lastensuojelutyön asiantuntijuutta monitoimijaisessa verkostossa analysoiden lastensuojeutyötä kriittisesti ja ehdottamalla asiakastyöhön uusia näkökulmia
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla H-5. Arviointi perustuu yksilötenttiin sekä ryhmätyöskentelyn oppimistehtävään.
Ennakkotehtävä sekä harjoitustehtävät arvioidaan asteikolla Täydennettävä-Hyväksytty.
Opintojakson hyväksytty arviointi edellyttää kaikkien tehtävien hyväksyttyä suorittamista sekä aktiivisuutta ja sitoutumista opetukseen.