Siirry suoraan sisältöön

Lastensuojelutyön lähtökohdat (5op)

Toteutuksen tunnus: K701S024-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.10.2025 - 07.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
08.01.2026 - 12.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Virpi Piira
Opintojakso
K701S024

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opetuskerrat jaksotetaan opintojakson osaamistavoitteiden ja sisällön mukaisesti.

Tavoitteet

Opiskelija
• tunnistaa lastensuojelun tarpeen
• osaa tarkastella lastensuojelutyötä laaja-alaisena kokonaisuutena
• osaa soveltaa lastensuojelun asiantuntijuutta asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa.

Sisältö

• lastensuojelun ideologiset lähtökohdat
• systeeminen toimintamalli lastensuojelussa
• lasten oikeudet lastensuojelussa
• lastensuojelulliset taustatekijät ja tarpeet
• lastensuojeluprosessi
• lastensuojelulainsäädäntö

Aika ja paikka

Kevään 2026 lukujärjestyksen mukaisesti.

Oppimateriaalit

Suositeltavia kirjallisuuslähteitä ovat: 



Räty, Tapio 2023: Lastensuojelulaki: käytäntö ja soveltaminen.

Araneva, Mirjam 2022: Lapsen suojelu: toteuttaminen ja päätöksenteko.

Marjatta, Bardy (toim.) 2013. Lastensuojelun ytimissä.

Hyvärinen, Sauli & Pösö, Tarja (toim.) 2018: Lapsen haastattelu lastensuojelussa.



Luento-opetuksen oppimateriaali luentokohtaisesti saatavilla Moodle-työtilasta.


Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskellaan Moodle-oppimisympäristössä. Opetuskerrat ovat lukujärjestyksen mukaisina aikoina joko etäopetuksena Zoomissa tai lähiopetuksena Kampuksella. Opiskelijaa pyydetään tekemään ennakkotehtävä ennen ensimmäistä opetuskertaa.

Opetuskerroilla tehdään yhdessä opetuksen ohessa soveltavia tuntitehtäviä ja opetuskertojen välillä kotitehtäviä. Opintojakson oppimistehtävinä on yksilötehtäviä, yksilötentti ja ryhmätehtävä.

Opintojakson opetusmenetelminä ovat käänteinen oppiminen, aktiivinen keskustelu ja debatti, ongelmalähtöinen oppiminen. Opintojaksolla hyödynnetään ARENEn liikennevalomallia.

Opintojaksolla on mahdollisuus henkilökohtaiseen opastukseen Teams-yhteydellä. Ajankohdat sovitaan tarpeen mukaan opiskelijakohtaisesti.

Opintojakson kaikkien oppimistehtävien viimeinen palautuspvämäärä on opintojaksolle merkitty päättymispvä ellei muusta sovita opintojaksolla. Opintojakso arvioidaan tutkintosäännön mukaisesti 4 vkon kuluessa opintojakson päättymispäivästä lukien.

Mikäli opiskelija joutuu olemaan poissa live-opetuskerralta, opintojakson opetusosuus tallennetaan Zoom -opetuskerroilta. Poissaolosta johtuen, opiskelijaa pyydetään tekemään tuntitehtävä jälkikäteen osalta opetuskerroilta Moodle ohjeistuksen mukaisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään työelämä asiantuntijuutta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson oppimistehtävien ja yksilötentin palautusajankohdat sekä uusintamahdollisuudet toteutuvat tutkintosäännön mukaisesti. Tarkennettu oppimistehtävien ja verkkotentin aikataulu ilmoitetaan opintojakson alkaessa Moodle-työtilassa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit suorittaa opintojakson opinnollistamisella. Opinnollistamisessa teet näkyväksi työssä tai muussa toiminnassa hankkimaasi osaamista suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin.
Voit suorittaa opintojakson myös osaamisen näytöllä. Opinnollistamisessa ja osaamisen näytössä sinua ohjaaopintojakson opettaja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135h, jonka tarkempi sisällöllinen jakautuminen annetaan opintojakson alkaessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa kuvata lastensuojelun tarpeen lähtökohtia
- tunnistaa ja tietää lastensuojelutyön laaja-alaisen kokonaisuuden
- tunnistaa ja tietää lastensuojelun asiantuntijuuteen liittyvät lähtökohdat soveltaen joiltakin osin sitä asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa antaa esimerkkejä lastensuojelun tarpeista ja työskentelyn lähtökohdista
- osaa kuvata lastensuojelutyön laaja-alaisen kokonaisuuden ja siihen sisältyvät käsitteet
- osaa soveltaa lastensuojelun asiantuntijuuteen liittyvää tietoa asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa sekä ymmärtää lastensuojelun asiantuntijuuden merkityksen moniammatillisessa yhteistyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- ymmärtää ja osaa soveltaa lastensuojelun lähtökohtia asiakkaan tarpeisiin vastaamisessa
- osaa soveltaa ja hyödyntää lastensuojelutyön laaja-alaista kokonaisuutta asiakastilanteisiin
- osaa soveltaa lastensuojelun asiantuntijuutta monipuolisesti ja laajasti asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa huomioiden lastensuojelun asiantuntijuuden kokonaisuuden
- osaa tehdä yksittäisessä asiakastilanteissa johtopäätöksiä ymmärtäen lastensuojelun asiantuntijuuden merkityksen moniammatillisessa yhteistyössä

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa analysoida ja vertailla lastensuojelua aiheuttavia tarpeita ja soveltaa työskentelyyn lastensuojelutyön lähtökohtia
- osaa soveltaa, analysoida ja vertailla lastensuojelutyön laaja-alaista kokonaisuutta ja sen toteutumista asiakastilanteissa
- osaa soveltaa, analysoida ja vertailla lastensuojelun asiantuntijuuden toteutumista asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida lastensuojelun tarpeita ja sen perusteella ehdottaa uusia näkökulmia työskentelyyn huomioiden lastensuojelutyön lähtökohdat
- osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ehdottaen uusia näkökulmia lastensuojelutyön laaja-alaiseen kokonaisuuteen
- osaa kehittää ja soveltaa lastensuojelutyön asiantuntijuutta monitoimijaisessa verkostossa analysoiden lastensuojeutyötä kriittisesti ja ehdottamalla asiakastyöhön uusia näkökulmia

Siirry alkuun