Skip to main content

Starting Points of Child Welfare Work (5cr)

Code: K701S024-3003

General information


Enrollment
06.10.2025 - 07.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
08.01.2026 - 12.03.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Bachelor of Social Services
Teachers
Virpi Piira
Course
K701S024

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opetuskerrat jaksotetaan opintojakson osaamistavoitteiden ja sisällön mukaisesti.

Objective

Student
• identify the need for child protection
• can look at child protection work as a comprehensive entity
• knows how to apply child protection expertise in client work and in a multi-functional network.

Content

• lastensuojelun ideologiset lähtökohdat
• systeeminen toimintamalli lastensuojelussa
• lasten oikeudet lastensuojelussa
• lastensuojelulliset taustatekijät ja tarpeet
• lastensuojeluprosessi
• lastensuojelulainsäädäntö

Location and time

Kevään 2026 lukujärjestyksen mukaisesti.

Materials

Suositeltavia kirjallisuuslähteitä ovat: 



Räty, Tapio 2023: Lastensuojelulaki: käytäntö ja soveltaminen.

Araneva, Mirjam 2022: Lapsen suojelu: toteuttaminen ja päätöksenteko.

Marjatta, Bardy (toim.) 2013. Lastensuojelun ytimissä.

Hyvärinen, Sauli & Pösö, Tarja (toim.) 2018: Lapsen haastattelu lastensuojelussa.



Luento-opetuksen oppimateriaali luentokohtaisesti saatavilla Moodle-työtilasta.


Teaching methods

Opintojaksolla opiskellaan Moodle-oppimisympäristössä. Opetuskerrat ovat lukujärjestyksen mukaisina aikoina joko etäopetuksena Zoomissa tai lähiopetuksena Kampuksella. Opiskelijaa pyydetään tekemään ennakkotehtävä ennen ensimmäistä opetuskertaa.

Opetuskerroilla tehdään yhdessä opetuksen ohessa soveltavia tuntitehtäviä ja opetuskertojen välillä kotitehtäviä. Opintojakson oppimistehtävinä on yksilötehtäviä, yksilötentti ja ryhmätehtävä.

Opintojakson opetusmenetelminä ovat käänteinen oppiminen, aktiivinen keskustelu ja debatti, ongelmalähtöinen oppiminen. Opintojaksolla hyödynnetään ARENEn liikennevalomallia.

Opintojaksolla on mahdollisuus henkilökohtaiseen opastukseen Teams-yhteydellä. Ajankohdat sovitaan tarpeen mukaan opiskelijakohtaisesti.

Opintojakson kaikkien oppimistehtävien viimeinen palautuspvämäärä on opintojaksolle merkitty päättymispvä ellei muusta sovita opintojaksolla. Opintojakso arvioidaan tutkintosäännön mukaisesti 4 vkon kuluessa opintojakson päättymispäivästä lukien.

Mikäli opiskelija joutuu olemaan poissa live-opetuskerralta, opintojakson opetusosuus tallennetaan Zoom -opetuskerroilta. Poissaolosta johtuen, opiskelijaa pyydetään tekemään tuntitehtävä jälkikäteen osalta opetuskerroilta Moodle ohjeistuksen mukaisesti.

Employer connections

Opintojaksolla hyödynnetään työelämä asiantuntijuutta.

Exam schedules

Opintojakson oppimistehtävien ja yksilötentin palautusajankohdat sekä uusintamahdollisuudet toteutuvat tutkintosäännön mukaisesti. Tarkennettu oppimistehtävien ja verkkotentin aikataulu ilmoitetaan opintojakson alkaessa Moodle-työtilassa.

International connections

-

Completion alternatives

Voit suorittaa opintojakson opinnollistamisella. Opinnollistamisessa teet näkyväksi työssä tai muussa toiminnassa hankkimaasi osaamista suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin.
Voit suorittaa opintojakson myös osaamisen näytöllä. Opinnollistamisessa ja osaamisen näytössä sinua ohjaaopintojakson opettaja.

Student workload

135h, jonka tarkempi sisällöllinen jakautuminen annetaan opintojakson alkaessa.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa kuvata lastensuojelun tarpeen lähtökohtia
- tunnistaa ja tietää lastensuojelutyön laaja-alaisen kokonaisuuden
- tunnistaa ja tietää lastensuojelun asiantuntijuuteen liittyvät lähtökohdat soveltaen joiltakin osin sitä asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa antaa esimerkkejä lastensuojelun tarpeista ja työskentelyn lähtökohdista
- osaa kuvata lastensuojelutyön laaja-alaisen kokonaisuuden ja siihen sisältyvät käsitteet
- osaa soveltaa lastensuojelun asiantuntijuuteen liittyvää tietoa asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa sekä ymmärtää lastensuojelun asiantuntijuuden merkityksen moniammatillisessa yhteistyössä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- ymmärtää ja osaa soveltaa lastensuojelun lähtökohtia asiakkaan tarpeisiin vastaamisessa
- osaa soveltaa ja hyödyntää lastensuojelutyön laaja-alaista kokonaisuutta asiakastilanteisiin
- osaa soveltaa lastensuojelun asiantuntijuutta monipuolisesti ja laajasti asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa huomioiden lastensuojelun asiantuntijuuden kokonaisuuden
- osaa tehdä yksittäisessä asiakastilanteissa johtopäätöksiä ymmärtäen lastensuojelun asiantuntijuuden merkityksen moniammatillisessa yhteistyössä

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa analysoida ja vertailla lastensuojelua aiheuttavia tarpeita ja soveltaa työskentelyyn lastensuojelutyön lähtökohtia
- osaa soveltaa, analysoida ja vertailla lastensuojelutyön laaja-alaista kokonaisuutta ja sen toteutumista asiakastilanteissa
- osaa soveltaa, analysoida ja vertailla lastensuojelun asiantuntijuuden toteutumista asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida lastensuojelun tarpeita ja sen perusteella ehdottaa uusia näkökulmia työskentelyyn huomioiden lastensuojelutyön lähtökohdat
- osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ehdottaen uusia näkökulmia lastensuojelutyön laaja-alaiseen kokonaisuuteen
- osaa kehittää ja soveltaa lastensuojelutyön asiantuntijuutta monitoimijaisessa verkostossa analysoiden lastensuojeutyötä kriittisesti ja ehdottamalla asiakastyöhön uusia näkökulmia

Go back to top of page