Siirry suoraan sisältöön

Lastensuojelutyön lähtökohdat (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701S024-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

08.01.2025 - 25.03.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Virpi Piira

Opiskelijaryhmät

  • KA71S23S_1
    Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
  • KA71S23S_2
    Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija
• tunnistaa lastensuojelun tarpeen
• osaa tarkastella lastensuojelutyötä laaja-alaisena kokonaisuutena
• osaa soveltaa lastensuojelun asiantuntijuutta asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa.

Sisältö

• lastensuojelun ideologiset lähtökohdat
• systeeminen toimintamalli lastensuojelussa
• lasten oikeudet lastensuojelussa
• lastensuojelulliset taustatekijät ja tarpeet
• lastensuojeluprosessi
• lastensuojelulainsäädäntö

Aika ja paikka

Kevään 2025 opetusaikataulun mukaisesti.

Oppimateriaalit

Räty, Tapio 2023: Lastensuojelulaki: käytäntö ja soveltaminen.

Araneva, Mirjam 2022: Lapsen suojelu: toteuttaminen ja päätöksenteko.

Marjatta, Bardy (toim.) 2013. Lastensuojelun ytimissä.

Hyvärinen, Sauli & Pösö, Tarja (toim.) 2018: Lapsen haastattelu lastensuojelussa.



Lisäksi Moodle-oppimisympäristössä olevat materiaalit.

Opetusmenetelmät

Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä, jossa opiskelijaa pyydetään kertomaan omasta osaamisestaan lastensuojelutyöstä. Opintojaksolla on luentoja sekä itsenäistä opiskelua. Opintojaksolla tehdään lastensuojelutyöhön liittyviä soveltavia harjoitustehtäviä luennoilla ja itsenäisellä opiskeluajalla. Arvioitavassa yksilöoppimistehtävässä opiskelija kirjoittaa havaintopäiväkirjaa luento-opetukseen liittyen.Toinen arvioitava yksilöoppimistehtävä on opintojakson lopussa yksilötentti, joka perustuu vahvasti kirjoitettuun havaintopäiväkirjaan sekä opintojakson kirjallisuuteen, luentoihin ja harjoitustehtäviin. Yksilötenttiin osallistuminen edellyttää havaintopäiväkirjan palauttamista. Ryhmäoppimistehtävänä opiskelijat tekevät ryhmätyönä podcast-äänitteen lastensuojelutyöstä annetusta näkökulmasta.

- Ennakkotehtävä
- Luento-opetus
- Itsenäinen opiskelu, harjoitustehtävät (yksilö/ryhmä)
- Kirjallisuuteen ja muihin materiaaleihin perehtyminen

Arvioitavat oppimistehtävät (oppimistehtävät arvioidaan pisteillä, joista muodostuu opintojakson kokonaisarviointi H-5):
- Havaintopäiväkirja, yksilötentti (yksilö)
- Podcast (ryhmä)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan työelämäyhteistyötä videotallenteen/livevierailun//harjoitustehtävän avulla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson suoritusten ja yksilötentin palautus- ja uusintamahdollisuus tutkintosäännön mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistaminen, osaamisen näyttö.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu seuraavista teemoista:

- Lastensuojelutyön lähtökohdat
- Lastensuojelutyön lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä
- Lastensuojelulliset taustatekijät ja tarpeet
- Systeeminen toimintamalli lastensuojelussa

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson alussa opiskelijoita tiedotetaan mahdollisista vaihtoehtoisista suoritustavoista osaan opintojakson tehtävistä. Vaihtoehtoiset suoritustavat liittyvät mahdollisiin avautuviin hankeyhteistyömahdollisuuksiin SaamSote-hankkeen opintojakso pilotoinneissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa kuvata lastensuojelun tarpeen lähtökohtia
- tunnistaa ja tietää lastensuojelutyön laaja-alaisen kokonaisuuden
- tunnistaa ja tietää lastensuojelun asiantuntijuuteen liittyvät lähtökohdat soveltaen joiltakin osin sitä asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa antaa esimerkkejä lastensuojelun tarpeista ja työskentelyn lähtökohdista
- osaa kuvata lastensuojelutyön laaja-alaisen kokonaisuuden ja siihen sisältyvät käsitteet
- osaa soveltaa lastensuojelun asiantuntijuuteen liittyvää tietoa asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa sekä ymmärtää lastensuojelun asiantuntijuuden merkityksen moniammatillisessa yhteistyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- ymmärtää ja osaa soveltaa lastensuojelun lähtökohtia asiakkaan tarpeisiin vastaamisessa
- osaa soveltaa ja hyödyntää lastensuojelutyön laaja-alaista kokonaisuutta asiakastilanteisiin
- osaa soveltaa lastensuojelun asiantuntijuutta monipuolisesti ja laajasti asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa huomioiden lastensuojelun asiantuntijuuden kokonaisuuden
- osaa tehdä yksittäisessä asiakastilanteissa johtopäätöksiä ymmärtäen lastensuojelun asiantuntijuuden merkityksen moniammatillisessa yhteistyössä

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa analysoida ja vertailla lastensuojelua aiheuttavia tarpeita ja soveltaa työskentelyyn lastensuojelutyön lähtökohtia
- osaa soveltaa, analysoida ja vertailla lastensuojelutyön laaja-alaista kokonaisuutta ja sen toteutumista asiakastilanteissa
- osaa soveltaa, analysoida ja vertailla lastensuojelun asiantuntijuuden toteutumista asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida lastensuojelun tarpeita ja sen perusteella ehdottaa uusia näkökulmia työskentelyyn huomioiden lastensuojelutyön lähtökohdat
- osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ehdottaen uusia näkökulmia lastensuojelutyön laaja-alaiseen kokonaisuuteen
- osaa kehittää ja soveltaa lastensuojelutyön asiantuntijuutta monitoimijaisessa verkostossa analysoiden lastensuojeutyötä kriittisesti ja ehdottamalla asiakastyöhön uusia näkökulmia

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla H-5. Arviointi perustuu yksilötenttiin sekä ryhmätyöskentelyn oppimistehtävään.

Ennakkotehtävä sekä harjoitustehtävät arvioidaan asteikolla Täydennettävä-Hyväksytty.

Opintojakson hyväksytty arviointi edellyttää kaikkien tehtävien hyväksyttyä suorittamista sekä aktiivisuutta ja sitoutumista opetukseen.