Skip to main content

Starting Points of Child Welfare Work (5 cr)

Code: K701S024-3001

General information


Enrollment
01.10.2024 - 05.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
08.01.2025 - 25.03.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bachelor of Social Services
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Bachelor of Social Services
Teachers
Virpi Piira
Groups
KA71S23S_1
Degree Programme in Social Services (blended studies), Kemi, Autumn 2023
KA71S23S_2
Degree Programme in Social Services (blended studies), Kemi, Autumn 2023
Course
K701S024

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakso koostuu seuraavista teemoista:

- Lastensuojelutyön lähtökohdat
- Lastensuojelutyön lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä
- Lastensuojelulliset taustatekijät ja tarpeet
- Systeeminen toimintamalli lastensuojelussa

Objective

Student
• identify the need for child protection
• can look at child protection work as a comprehensive entity
• knows how to apply child protection expertise in client work and in a multi-functional network.

Content

• lastensuojelun ideologiset lähtökohdat
• systeeminen toimintamalli lastensuojelussa
• lasten oikeudet lastensuojelussa
• lastensuojelulliset taustatekijät ja tarpeet
• lastensuojeluprosessi
• lastensuojelulainsäädäntö

Location and time

Kevään 2025 opetusaikataulun mukaisesti.

Materials

Räty, Tapio 2023: Lastensuojelulaki: käytäntö ja soveltaminen.

Araneva, Mirjam 2022: Lapsen suojelu: toteuttaminen ja päätöksenteko.

Marjatta, Bardy (toim.) 2013. Lastensuojelun ytimissä.

Hyvärinen, Sauli & Pösö, Tarja (toim.) 2018: Lapsen haastattelu lastensuojelussa.



Lisäksi Moodle-oppimisympäristössä olevat materiaalit.


Teaching methods

Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä, jossa opiskelijaa pyydetään kertomaan omasta osaamisestaan lastensuojelutyöstä. Opintojaksolla on luentoja sekä itsenäistä opiskelua. Opintojaksolla tehdään lastensuojelutyöhön liittyviä soveltavia harjoitustehtäviä luennoilla ja itsenäisellä opiskeluajalla. Arvioitavassa yksilöoppimistehtävässä opiskelija kirjoittaa havaintopäiväkirjaa luento-opetukseen liittyen.Toinen arvioitava yksilöoppimistehtävä on opintojakson lopussa yksilötentti, joka perustuu vahvasti kirjoitettuun havaintopäiväkirjaan sekä opintojakson kirjallisuuteen, luentoihin ja harjoitustehtäviin. Yksilötenttiin osallistuminen edellyttää havaintopäiväkirjan palauttamista. Ryhmäoppimistehtävänä opiskelijat tekevät ryhmätyönä podcast-äänitteen lastensuojelutyöstä annetusta näkökulmasta.

- Ennakkotehtävä
- Luento-opetus
- Itsenäinen opiskelu, harjoitustehtävät (yksilö/ryhmä)
- Kirjallisuuteen ja muihin materiaaleihin perehtyminen

Arvioitavat oppimistehtävät (oppimistehtävät arvioidaan pisteillä, joista muodostuu opintojakson kokonaisarviointi H-5):
- Havaintopäiväkirja, yksilötentti (yksilö)
- Podcast (ryhmä)

Employer connections

Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan työelämäyhteistyötä videotallenteen/livevierailun//harjoitustehtävän avulla.

Exam schedules

Opintojakson suoritusten ja yksilötentin palautus- ja uusintamahdollisuus tutkintosäännön mukaisesti.

Completion alternatives

Opinnollistaminen, osaamisen näyttö.

Student workload

5 op = 135h opiskelijan työnä

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa kuvata lastensuojelun tarpeen lähtökohtia
- tunnistaa ja tietää lastensuojelutyön laaja-alaisen kokonaisuuden
- tunnistaa ja tietää lastensuojelun asiantuntijuuteen liittyvät lähtökohdat soveltaen joiltakin osin sitä asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa antaa esimerkkejä lastensuojelun tarpeista ja työskentelyn lähtökohdista
- osaa kuvata lastensuojelutyön laaja-alaisen kokonaisuuden ja siihen sisältyvät käsitteet
- osaa soveltaa lastensuojelun asiantuntijuuteen liittyvää tietoa asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa sekä ymmärtää lastensuojelun asiantuntijuuden merkityksen moniammatillisessa yhteistyössä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- ymmärtää ja osaa soveltaa lastensuojelun lähtökohtia asiakkaan tarpeisiin vastaamisessa
- osaa soveltaa ja hyödyntää lastensuojelutyön laaja-alaista kokonaisuutta asiakastilanteisiin
- osaa soveltaa lastensuojelun asiantuntijuutta monipuolisesti ja laajasti asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa huomioiden lastensuojelun asiantuntijuuden kokonaisuuden
- osaa tehdä yksittäisessä asiakastilanteissa johtopäätöksiä ymmärtäen lastensuojelun asiantuntijuuden merkityksen moniammatillisessa yhteistyössä

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa analysoida ja vertailla lastensuojelua aiheuttavia tarpeita ja soveltaa työskentelyyn lastensuojelutyön lähtökohtia
- osaa soveltaa, analysoida ja vertailla lastensuojelutyön laaja-alaista kokonaisuutta ja sen toteutumista asiakastilanteissa
- osaa soveltaa, analysoida ja vertailla lastensuojelun asiantuntijuuden toteutumista asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida lastensuojelun tarpeita ja sen perusteella ehdottaa uusia näkökulmia työskentelyyn huomioiden lastensuojelutyön lähtökohdat
- osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ehdottaen uusia näkökulmia lastensuojelutyön laaja-alaiseen kokonaisuuteen
- osaa kehittää ja soveltaa lastensuojelutyön asiantuntijuutta monitoimijaisessa verkostossa analysoiden lastensuojeutyötä kriittisesti ja ehdottamalla asiakastyöhön uusia näkökulmia

Further information

Opintojakson alussa opiskelijoita tiedotetaan mahdollisista vaihtoehtoisista suoritustavoista osaan opintojakson tehtävistä. Vaihtoehtoiset suoritustavat liittyvät mahdollisiin avautuviin hankeyhteistyömahdollisuuksiin SaamSote-hankkeen opintojakso pilotoinneissa.

Go back to top of page