Siirry suoraan sisältöön

Lastensuojelutyön lähtökohdat (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701S024-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.03.2025 - 28.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
29.08.2025 - 10.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Virpi Piira
Ryhmät
KA71S24K_1
Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024
KA71S24K_2
Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024
Opintojakso
K701S024

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso arvioidaan asteikolla H-5. Arviointi perustuu yksilötenttiin (50%) sekä ryhmätyöskentelyn oppimistehtävään (50%).

Orientaatiotehtävä sekä ennakko- ja kotitehtävät arvioidaan asteikolla Hylätty-Hyväksytty.

Opintojakson kokonaisarviointi edellyttää kaikkien suoritusten hyväksyttyä suorittamista sekä aktiivisuutta ja sitoutumista opetukseen.

Tavoitteet

Opiskelija
• tunnistaa lastensuojelun tarpeen
• osaa tarkastella lastensuojelutyötä laaja-alaisena kokonaisuutena
• osaa soveltaa lastensuojelun asiantuntijuutta asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa.

Sisältö

• lastensuojelun ideologiset lähtökohdat
• systeeminen toimintamalli lastensuojelussa
• lasten oikeudet lastensuojelussa
• lastensuojelulliset taustatekijät ja tarpeet
• lastensuojeluprosessi
• lastensuojelulainsäädäntö

Aika ja paikka

Syksy 2025 opetusaikataulun mukaisesti.

Oppimateriaalit

Räty, Tapio 2023: Lastensuojelulaki: käytäntö ja soveltaminen.

Araneva, Mirjam 2022: Lapsen suojelu: toteuttaminen ja päätöksenteko.

Marjatta, Bardy (toim.) 2013. Lastensuojelun ytimissä.

Hyvärinen, Sauli & Pösö, Tarja (toim.) 2018: Lapsen haastattelu lastensuojelussa.



Luento-opetuksen oppimateriaali luentokohtaisesti saatavilla Moodle-työtilasta.


Opetusmenetelmät

- Orientaatiotehtävä ennen opintojakson alkamista
- Luento-opetus Zoomissa, mihin sisältyy myös toiminnallisia harjoituksia. Luento-opetus tallennetaan.
- Itsenäinen opiskelu, videotallenteet
- Kirjallisuuteen ja muihin materiaaleihin perehtyminen
- Luentoja ennen ennakkotehtävät, luentojen jälkeen kotitehtävät
- Ryhmätyöskentelynä oppimistehtävä
- Yksilötentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään työelämä asiantuntijuutta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson suoritusten ja yksilötentin palautus- ja uusintamahdollisuus tutkintosäännön mukaisesti. Tarkennettu oppimistehtävien palautusaikataulu ilmoitetaan Moodle-työtilassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistaminen, osaamisen näyttö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135h, jonka tarkempi sisällöllinen jakautuminen annetaan opintojakson alkaessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa kuvata lastensuojelun tarpeen lähtökohtia
- tunnistaa ja tietää lastensuojelutyön laaja-alaisen kokonaisuuden
- tunnistaa ja tietää lastensuojelun asiantuntijuuteen liittyvät lähtökohdat soveltaen joiltakin osin sitä asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa antaa esimerkkejä lastensuojelun tarpeista ja työskentelyn lähtökohdista
- osaa kuvata lastensuojelutyön laaja-alaisen kokonaisuuden ja siihen sisältyvät käsitteet
- osaa soveltaa lastensuojelun asiantuntijuuteen liittyvää tietoa asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa sekä ymmärtää lastensuojelun asiantuntijuuden merkityksen moniammatillisessa yhteistyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- ymmärtää ja osaa soveltaa lastensuojelun lähtökohtia asiakkaan tarpeisiin vastaamisessa
- osaa soveltaa ja hyödyntää lastensuojelutyön laaja-alaista kokonaisuutta asiakastilanteisiin
- osaa soveltaa lastensuojelun asiantuntijuutta monipuolisesti ja laajasti asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa huomioiden lastensuojelun asiantuntijuuden kokonaisuuden
- osaa tehdä yksittäisessä asiakastilanteissa johtopäätöksiä ymmärtäen lastensuojelun asiantuntijuuden merkityksen moniammatillisessa yhteistyössä

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa analysoida ja vertailla lastensuojelua aiheuttavia tarpeita ja soveltaa työskentelyyn lastensuojelutyön lähtökohtia
- osaa soveltaa, analysoida ja vertailla lastensuojelutyön laaja-alaista kokonaisuutta ja sen toteutumista asiakastilanteissa
- osaa soveltaa, analysoida ja vertailla lastensuojelun asiantuntijuuden toteutumista asiakastyössä ja monitoimijaisessa verkostossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida lastensuojelun tarpeita ja sen perusteella ehdottaa uusia näkökulmia työskentelyyn huomioiden lastensuojelutyön lähtökohdat
- osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ehdottaen uusia näkökulmia lastensuojelutyön laaja-alaiseen kokonaisuuteen
- osaa kehittää ja soveltaa lastensuojelutyön asiantuntijuutta monitoimijaisessa verkostossa analysoiden lastensuojeutyötä kriittisesti ja ehdottamalla asiakastyöhön uusia näkökulmia

Siirry alkuun