Käyttäytymistieteellinen osaaminen sosiaalialallaLaajuus (5 op)
Tunnus: K701S005
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
• tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä sosiaalisesti kestävällä tavalla.
Sisältö
• käyttäytymistieteiden peruslähtökohdat ja merkitys sosiaalialan asiakastyölle
• ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkulun eri vaiheissa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa kuvata kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa määritellä kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja tulkita niiden merkitystä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen näkökulmista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa perustella käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen tietoperustan avulla kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja soveltaa tietoperustaa kasvun ja kehityksen tukemisessa.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa kehittävää otetta hyödyntäen analysoida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittistä ja kehittävää otetta hyödyntäen arvioida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 21.01.2025
Ajoitus
22.01.2025 - 18.04.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Seija Järvi
Opiskelijaryhmät
-
KA71S24S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2024
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
• tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä sosiaalisesti kestävällä tavalla.
Sisältö
• käyttäytymistieteiden peruslähtökohdat ja merkitys sosiaalialan asiakastyölle
• ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkulun eri vaiheissa
Aika ja paikka
Lapin AMK
Kevätlukukausi 2025
Kampuksella (Kemi, Kosmos) ja Zoomissa lukujärjestyksen mukaisesti.
Oppimateriaalit
Moodle-ympäristö sekä toteutuksen alussa sovittava materiaali. Tenttiaineistona ovat luennot, Moodle-materiaalit sekä esim. Rinne, R. ym. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin, luvut 1-4 (s. 10-101). Suominen, E. ym. 2013. Arjen sosiaalipsykologia, luku 5 (s. 185-242). Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia, luku 3 (s. 219-272)
Opetusmenetelmät
Luennot Zoomissa ja kampuksella, itsenäinen opiskelu Moodle-alustalla sekä pienryhmätyöskentely pienryhmän sopimalla tavalla.
Kurssin teemoihin liittyvät oppimistehtävät
Monivalintatentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Monivalintatentti opintojakson lopussa. 2 uusintamahdollisuutta tutkintosäännön mukaisesti.
Sisällön jaksotus
- ennakkotehtävä, sekä opintojakson alussa tarkennettavat välitehtävät
- opintojakson luento-osuuden jälkeen monivalintatentti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa kuvata kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa määritellä kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja tulkita niiden merkitystä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen näkökulmista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa perustella käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen tietoperustan avulla kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja soveltaa tietoperustaa kasvun ja kehityksen tukemisessa.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa kehittävää otetta hyödyntäen analysoida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittistä ja kehittävää otetta hyödyntäen arvioida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
tehtävät hyväksytty-hylätty
tentti hyl.-5
itse- ja vertaisarvioinnin hyödyntäminen
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 19.01.2025
Ajoitus
20.01.2025 - 18.04.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Seija Järvi
Opiskelijaryhmät
-
KA71S24S_2Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2024
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
• tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä sosiaalisesti kestävällä tavalla.
Sisältö
• käyttäytymistieteiden peruslähtökohdat ja merkitys sosiaalialan asiakastyölle
• ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkulun eri vaiheissa
Aika ja paikka
Lapin AMK
Kevätlukukausi 2025
Kampuksella (Kemi, Kosmos) ja Zoomissa lukujärjestyksen mukaisesti.
Oppimateriaalit
Moodle-ympäristö sekä toteutuksen alussa sovittava materiaali. Tenttiaineistona ovat luennot, Moodle-materiaalit sekä esim. Rinne, R. ym. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin, luvut 1-4 (s. 10-101). Suominen, E. ym. 2014. Arjen sosiaalipsykologia, luku 5 (s. 185-242). Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia, luku 3 (s. 219-272)
Opetusmenetelmät
Luennot Zoomissa ja kampuksella, itsenäinen opiskelu Moodle-alustalla sekä pienryhmätyöskentely pienryhmän sopimalla tavalla.
Kurssin teemoihin liittyvät oppimistehtävät
Monivalintatentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Monivalintatentti opintojakson lopussa. 2 uusintamahdollisuutta tutkintosäännön mukaisesti.
Sisällön jaksotus
- ennakkotehtävä, sekä opintojakson alussa tarkennettavat välitehtävät
- opintojakson luento-osuuden jälkeen monivalintatentti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa kuvata kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa määritellä kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja tulkita niiden merkitystä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen näkökulmista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa perustella käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen tietoperustan avulla kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja soveltaa tietoperustaa kasvun ja kehityksen tukemisessa.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa kehittävää otetta hyödyntäen analysoida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittistä ja kehittävää otetta hyödyntäen arvioida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
tehtävät hyväksytty-hylätty
tentti hyl.-5
itse- ja vertaisarvioinnin hyödyntäminen
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
05.09.2024 - 07.10.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Juuso
Vastuuhenkilö
Sanna Juuso
Opiskelijaryhmät
-
KA71S24K_2Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
• tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä sosiaalisesti kestävällä tavalla.
Sisältö
• käyttäytymistieteiden peruslähtökohdat ja merkitys sosiaalialan asiakastyölle
• ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkulun eri vaiheissa
Aika ja paikka
Syksy 2024
Oppimateriaalit
Oppimismateriaalit ovat kokonaisuudessaan Moodlessa.
Tenttiaineistona ovat luennot, oppimismateriaalit sekä esim. Rinne, R. ym. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin, luvut 1-4 (s. 10-101). Suominen, E. ym. 2014. Arjen sosiaalipsykologia, luku 5 (s. 185-242). Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia, luku 3 (s. 219-272). Sovitaan tenttimateriaali tarkemmin vielä opintojakson alkaessa orientaatiolla.
Opetusmenetelmät
Opetusta 10h verkko-opetuksena zoomissa. Opetuksessa luentoja ja oppimistehtäviä.
125h itsenäistä opiskelua. Monivalintatentti opetuksen päätteeksi. Itsenäinen opiskelu sisältää erilaisten oppimistehtävien tekemistä sekä keskustelua Moodlessa ohjeistuksen mukaisesti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien palautus 29.10.2024 mennessä.
2. uusintapalautusmahdollisuus 5.11.2024
3. uusintapalautusmahdollisuus 26.11.2024
Monivalintatentti avautuu Moodlessa opetuksen jälkeen ja tentin voi uusia 2 kertaa. Aikaa on opintojakson loppuun saakka.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäisessä opiskelussa opiskelijat voivat halutessaan muodostaa pareja tai pienryhmiä tai tehdä oppimistehtävät täysin itsenäisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa kuvata kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa määritellä kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja tulkita niiden merkitystä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen näkökulmista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa perustella käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen tietoperustan avulla kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja soveltaa tietoperustaa kasvun ja kehityksen tukemisessa.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa kehittävää otetta hyödyntäen analysoida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittistä ja kehittävää otetta hyödyntäen arvioida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Monivalintatentti arvioidaan Hylätty-5.
Lopullisessa arvioinnissa huomioidaan arvosanaa korottavasti tai laskevasti osallistuminen opetukseen ja kaikkien oppimistehtävien myös itsearvioinnin tekeminen ohjeiden mukaisesti ja hyväksytysti. Mikäli opiskelija valitsee tehdä oppimistehtäviä parin tai pienryhmän kanssa, tulee tehdä vertaisarviointi ohjeiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 29.10.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Juuso
Vastuuhenkilö
Sanna Juuso
Opiskelijaryhmät
-
KA71S24K_1Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
• tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä sosiaalisesti kestävällä tavalla.
Sisältö
• käyttäytymistieteiden peruslähtökohdat ja merkitys sosiaalialan asiakastyölle
• ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkulun eri vaiheissa
Aika ja paikka
Syksy 2024
Oppimateriaalit
Oppimismateriaalit ovat kokonaisuudessaan Moodlessa.
Tenttiaineistona ovat luennot, oppimismateriaalit sekä esim. Rinne, R. ym. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin, luvut 1-4 (s. 10-101). Suominen, E. ym. 2014. Arjen sosiaalipsykologia, luku 5 (s. 185-242). Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia, luku 3 (s. 219-272). Sovitaan tenttimateriaali tarkemmin vielä opintojakson alkaessa orientaatiolla.
Opetusmenetelmät
Verkko-opinnot.
Opetusta 10h verkko-opetuksena zoomissa. Opetuksessa luentoja ja oppimistehtäviä.
125h itsenäistä opiskelua. Monivalintatentti opetuksen päätteeksi. Itsenäinen opiskelu sisältää erilaisten oppimistehtävien tekemistä sekä keskustelua Moodlessa ohjeistuksen mukaisesti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien palautus 29.10.2024 mennessä.
2. uusintapalautusmahdollisuus 5.11.2024
3. uusintapalautusmahdollisuus 26.11.2024
Monivalintatentti avautuu Moodlessa opetuksen jälkeen ja tentin voi uusia 2 kertaa. Aikaa on opintojakson loppuun saakka.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäisessä opiskelussa opiskelijat voivat halutessaan muodostaa pareja tai pienryhmiä tai tehdä oppimistehtävät täysin itsenäisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa kuvata kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa määritellä kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja tulkita niiden merkitystä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen näkökulmista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa perustella käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen tietoperustan avulla kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja soveltaa tietoperustaa kasvun ja kehityksen tukemisessa.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa kehittävää otetta hyödyntäen analysoida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittistä ja kehittävää otetta hyödyntäen arvioida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Monivalintatentti arvioidaan Hylätty-5.
Lopullisessa arvioinnissa huomioidaan arvosanaa korottavasti tai laskevasti osallistuminen opetukseen ja kaikkien oppimistehtävien myös itsearvioinnin tekeminen ohjeiden mukaisesti ja hyväksytysti. Mikäli opiskelija valitsee tehdä oppimistehtäviä parin tai pienryhmän kanssa, tulee tehdä vertaisarviointi ohjeiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 09.01.2024
Ajoitus
10.01.2024 - 14.03.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Seija Järvi
Vastuuhenkilö
Seija Järvi
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23S_2Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
• tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä sosiaalisesti kestävällä tavalla.
Sisältö
• käyttäytymistieteiden peruslähtökohdat ja merkitys sosiaalialan asiakastyölle
• ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkulun eri vaiheissa
Aika ja paikka
Kosmos tammi-maaliskuu 2024
Oppimateriaalit
Moodle-ympäristö sekä toteutuksen alussa sovittava kurssimateriaali. Tenttiaineistona ovat luennot, Moodle-materiaalit sekä esim. Rinne, R. ym. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin, luvut 1-4 (s. 10-101). Suominen, E. ym. 2014. Arjen sosiaalipsykologia, luku 5 (s. 185-242). Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia, luku 3 (s. 219-272)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
mahdolliset webinaarit ja työelämävierailijat
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
sovitaan opintojakson alussa, uusinnat tutkintosäännön mukaisesti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa kuvata kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa määritellä kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja tulkita niiden merkitystä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen näkökulmista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa perustella käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen tietoperustan avulla kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja soveltaa tietoperustaa kasvun ja kehityksen tukemisessa.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa kehittävää otetta hyödyntäen analysoida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittistä ja kehittävää otetta hyödyntäen arvioida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
opsin mukaan
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 19.03.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Seija Järvi
Vastuuhenkilö
Seija Järvi
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23S_1Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
• tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä sosiaalisesti kestävällä tavalla.
Sisältö
• käyttäytymistieteiden peruslähtökohdat ja merkitys sosiaalialan asiakastyölle
• ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkulun eri vaiheissa
Aika ja paikka
Kosmos tammi-maaliskuu 2024
Oppimateriaalit
Moodle-ympäristö sekä toteutuksen alussa sovittava kurssimateriaali. Tenttiaineistona ovat luennot, Moodle-materiaalit sekä esim. Rinne, R. ym. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin, luvut 1-4 (s. 10-101). Suominen, E. ym. 2014. Arjen sosiaalipsykologia, luku 5 (s. 185-242). Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia, luku 3 (s. 219-272)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
mahdolliset webinaarit ja työelämävierailijat
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
sovitaan opintojakson alussa, uusinnat tutkintosäännön mukaisesti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa kuvata kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa määritellä kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja tulkita niiden merkitystä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen näkökulmista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa perustella käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen tietoperustan avulla kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja soveltaa tietoperustaa kasvun ja kehityksen tukemisessa.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa kehittävää otetta hyödyntäen analysoida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittistä ja kehittävää otetta hyödyntäen arvioida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
opsin mukaan
Ilmoittautumisaika
05.08.2023 - 03.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 17.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
• tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä sosiaalisesti kestävällä tavalla.
Sisältö
• käyttäytymistieteiden peruslähtökohdat ja merkitys sosiaalialan asiakastyölle
• ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkulun eri vaiheissa
Aika ja paikka
Rovalan toteutus lv 2023-2024
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa kuvata kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa määritellä kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja tulkita niiden merkitystä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen näkökulmista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa perustella käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen tietoperustan avulla kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja soveltaa tietoperustaa kasvun ja kehityksen tukemisessa.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa kehittävää otetta hyödyntäen analysoida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittistä ja kehittävää otetta hyödyntäen arvioida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.
Ilmoittautumisaika
29.07.2023 - 27.08.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 17.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 10
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sari Leppälä
- Mari Louste
- Matti Virtasalo
Vastuuhenkilö
Sari Leppälä
Opiskelijaryhmät
-
AVOINSOSTOA2023Työssä oppimalla AMK-opintoihin, 2023S
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
• tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä sosiaalisesti kestävällä tavalla.
Sisältö
• käyttäytymistieteiden peruslähtökohdat ja merkitys sosiaalialan asiakastyölle
• ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkulun eri vaiheissa
Opetusmenetelmät
TOP - Työssä oppimalla amk-opintoihin - pilotti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa kuvata kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa määritellä kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja tulkita niiden merkitystä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen näkökulmista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa perustella käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen tietoperustan avulla kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja soveltaa tietoperustaa kasvun ja kehityksen tukemisessa.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa kehittävää otetta hyödyntäen analysoida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittistä ja kehittävää otetta hyödyntäen arvioida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.