Siirry suoraan sisältöön

Käyttäytymistieteellinen osaaminen sosiaalialalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701S005-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

05.09.2024 - 07.10.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sanna Juuso

Vastuuhenkilö

Sanna Juuso

Opiskelijaryhmät

  • KA71S24K_2
    Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
• tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä sosiaalisesti kestävällä tavalla.

Sisältö

• käyttäytymistieteiden peruslähtökohdat ja merkitys sosiaalialan asiakastyölle
• ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkulun eri vaiheissa

Aika ja paikka

Syksy 2024

Oppimateriaalit

Oppimismateriaalit ovat kokonaisuudessaan Moodlessa.



Tenttiaineistona ovat luennot, oppimismateriaalit sekä esim. Rinne, R. ym. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin, luvut 1-4 (s. 10-101). Suominen, E. ym. 2014. Arjen sosiaalipsykologia, luku 5 (s. 185-242). Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia, luku 3 (s. 219-272). Sovitaan tenttimateriaali tarkemmin vielä opintojakson alkaessa orientaatiolla.

Opetusmenetelmät

Opetusta 10h verkko-opetuksena zoomissa. Opetuksessa luentoja ja oppimistehtäviä.
125h itsenäistä opiskelua. Monivalintatentti opetuksen päätteeksi. Itsenäinen opiskelu sisältää erilaisten oppimistehtävien tekemistä sekä keskustelua Moodlessa ohjeistuksen mukaisesti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävien palautus 29.10.2024 mennessä.
2. uusintapalautusmahdollisuus 5.11.2024
3. uusintapalautusmahdollisuus 26.11.2024

Monivalintatentti avautuu Moodlessa opetuksen jälkeen ja tentin voi uusia 2 kertaa. Aikaa on opintojakson loppuun saakka.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Itsenäisessä opiskelussa opiskelijat voivat halutessaan muodostaa pareja tai pienryhmiä tai tehdä oppimistehtävät täysin itsenäisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa kuvata kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa määritellä kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja tulkita niiden merkitystä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen näkökulmista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa perustella käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen tietoperustan avulla kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja soveltaa tietoperustaa kasvun ja kehityksen tukemisessa.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa kehittävää otetta hyödyntäen analysoida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittistä ja kehittävää otetta hyödyntäen arvioida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Monivalintatentti arvioidaan Hylätty-5.

Lopullisessa arvioinnissa huomioidaan arvosanaa korottavasti tai laskevasti osallistuminen opetukseen ja kaikkien oppimistehtävien myös itsearvioinnin tekeminen ohjeiden mukaisesti ja hyväksytysti. Mikäli opiskelija valitsee tehdä oppimistehtäviä parin tai pienryhmän kanssa, tulee tehdä vertaisarviointi ohjeiden mukaisesti.