Siirry suoraan sisältöön

Käyttäytymistieteellinen osaaminen sosiaalialallaLaajuus (5 op)

Tunnus: K701S005

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
• tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä sosiaalisesti kestävällä tavalla.

Sisältö

• käyttäytymistieteiden peruslähtökohdat ja merkitys sosiaalialan asiakastyölle
• ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkulun eri vaiheissa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa kuvata kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa määritellä kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja tulkita niiden merkitystä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen näkökulmista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa perustella käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen tietoperustan avulla kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja soveltaa tietoperustaa kasvun ja kehityksen tukemisessa.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa kehittävää otetta hyödyntäen analysoida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittistä ja kehittävää otetta hyödyntäen arvioida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 21.01.2025

Ajoitus

22.01.2025 - 18.04.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Seija Järvi
Opiskelijaryhmät
  • KA71S24S_1
    Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2024

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
• tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä sosiaalisesti kestävällä tavalla.

Sisältö

• käyttäytymistieteiden peruslähtökohdat ja merkitys sosiaalialan asiakastyölle
• ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkulun eri vaiheissa

Aika ja paikka

Lapin AMK
Kevätlukukausi 2025
Kampuksella (Kemi, Kosmos) ja Zoomissa lukujärjestyksen mukaisesti.

Oppimateriaalit

Moodle-ympäristö sekä toteutuksen alussa sovittava materiaali. Tenttiaineistona ovat luennot, Moodle-materiaalit sekä esim. Rinne, R. ym. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin, luvut 1-4 (s. 10-101). Suominen, E. ym. 2013. Arjen sosiaalipsykologia, luku 5 (s. 185-242). Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia, luku 3 (s. 219-272)

Opetusmenetelmät

Luennot Zoomissa ja kampuksella, itsenäinen opiskelu Moodle-alustalla sekä pienryhmätyöskentely pienryhmän sopimalla tavalla.
Kurssin teemoihin liittyvät oppimistehtävät
Monivalintatentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Monivalintatentti opintojakson lopussa. 2 uusintamahdollisuutta tutkintosäännön mukaisesti.

Sisällön jaksotus

- ennakkotehtävä, sekä opintojakson alussa tarkennettavat välitehtävät
- opintojakson luento-osuuden jälkeen monivalintatentti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa kuvata kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa määritellä kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja tulkita niiden merkitystä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen näkökulmista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa perustella käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen tietoperustan avulla kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja soveltaa tietoperustaa kasvun ja kehityksen tukemisessa.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa kehittävää otetta hyödyntäen analysoida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittistä ja kehittävää otetta hyödyntäen arvioida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

tehtävät hyväksytty-hylätty
tentti hyl.-5
itse- ja vertaisarvioinnin hyödyntäminen

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 19.01.2025

Ajoitus

20.01.2025 - 18.04.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Seija Järvi
Opiskelijaryhmät
  • KA71S24S_2
    Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2024

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
• tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä sosiaalisesti kestävällä tavalla.

Sisältö

• käyttäytymistieteiden peruslähtökohdat ja merkitys sosiaalialan asiakastyölle
• ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkulun eri vaiheissa

Aika ja paikka

Lapin AMK
Kevätlukukausi 2025
Kampuksella (Kemi, Kosmos) ja Zoomissa lukujärjestyksen mukaisesti.

Oppimateriaalit

Moodle-ympäristö sekä toteutuksen alussa sovittava materiaali. Tenttiaineistona ovat luennot, Moodle-materiaalit sekä esim. Rinne, R. ym. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin, luvut 1-4 (s. 10-101). Suominen, E. ym. 2014. Arjen sosiaalipsykologia, luku 5 (s. 185-242). Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia, luku 3 (s. 219-272)

Opetusmenetelmät

Luennot Zoomissa ja kampuksella, itsenäinen opiskelu Moodle-alustalla sekä pienryhmätyöskentely pienryhmän sopimalla tavalla.

Kurssin teemoihin liittyvät oppimistehtävät

Monivalintatentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Monivalintatentti opintojakson lopussa. 2 uusintamahdollisuutta tutkintosäännön mukaisesti.

Sisällön jaksotus

- ennakkotehtävä, sekä opintojakson alussa tarkennettavat välitehtävät
- opintojakson luento-osuuden jälkeen monivalintatentti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa kuvata kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa määritellä kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja tulkita niiden merkitystä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen näkökulmista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa perustella käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen tietoperustan avulla kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja soveltaa tietoperustaa kasvun ja kehityksen tukemisessa.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa kehittävää otetta hyödyntäen analysoida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittistä ja kehittävää otetta hyödyntäen arvioida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

tehtävät hyväksytty-hylätty
tentti hyl.-5
itse- ja vertaisarvioinnin hyödyntäminen

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

05.09.2024 - 07.10.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Juuso
Vastuuhenkilö

Sanna Juuso

Opiskelijaryhmät
  • KA71S24K_2
    Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
• tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä sosiaalisesti kestävällä tavalla.

Sisältö

• käyttäytymistieteiden peruslähtökohdat ja merkitys sosiaalialan asiakastyölle
• ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkulun eri vaiheissa

Aika ja paikka

Syksy 2024

Oppimateriaalit

Oppimismateriaalit ovat kokonaisuudessaan Moodlessa.



Tenttiaineistona ovat luennot, oppimismateriaalit sekä esim. Rinne, R. ym. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin, luvut 1-4 (s. 10-101). Suominen, E. ym. 2014. Arjen sosiaalipsykologia, luku 5 (s. 185-242). Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia, luku 3 (s. 219-272). Sovitaan tenttimateriaali tarkemmin vielä opintojakson alkaessa orientaatiolla.

Opetusmenetelmät

Opetusta 10h verkko-opetuksena zoomissa. Opetuksessa luentoja ja oppimistehtäviä.
125h itsenäistä opiskelua. Monivalintatentti opetuksen päätteeksi. Itsenäinen opiskelu sisältää erilaisten oppimistehtävien tekemistä sekä keskustelua Moodlessa ohjeistuksen mukaisesti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävien palautus 29.10.2024 mennessä.
2. uusintapalautusmahdollisuus 5.11.2024
3. uusintapalautusmahdollisuus 26.11.2024

Monivalintatentti avautuu Moodlessa opetuksen jälkeen ja tentin voi uusia 2 kertaa. Aikaa on opintojakson loppuun saakka.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Itsenäisessä opiskelussa opiskelijat voivat halutessaan muodostaa pareja tai pienryhmiä tai tehdä oppimistehtävät täysin itsenäisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa kuvata kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa määritellä kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja tulkita niiden merkitystä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen näkökulmista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa perustella käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen tietoperustan avulla kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja soveltaa tietoperustaa kasvun ja kehityksen tukemisessa.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa kehittävää otetta hyödyntäen analysoida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittistä ja kehittävää otetta hyödyntäen arvioida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Monivalintatentti arvioidaan Hylätty-5.

Lopullisessa arvioinnissa huomioidaan arvosanaa korottavasti tai laskevasti osallistuminen opetukseen ja kaikkien oppimistehtävien myös itsearvioinnin tekeminen ohjeiden mukaisesti ja hyväksytysti. Mikäli opiskelija valitsee tehdä oppimistehtäviä parin tai pienryhmän kanssa, tulee tehdä vertaisarviointi ohjeiden mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

03.09.2024 - 29.10.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Juuso
Vastuuhenkilö

Sanna Juuso

Opiskelijaryhmät
  • KA71S24K_1
    Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
• tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä sosiaalisesti kestävällä tavalla.

Sisältö

• käyttäytymistieteiden peruslähtökohdat ja merkitys sosiaalialan asiakastyölle
• ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkulun eri vaiheissa

Aika ja paikka

Syksy 2024

Oppimateriaalit

Oppimismateriaalit ovat kokonaisuudessaan Moodlessa.



Tenttiaineistona ovat luennot, oppimismateriaalit sekä esim. Rinne, R. ym. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin, luvut 1-4 (s. 10-101). Suominen, E. ym. 2014. Arjen sosiaalipsykologia, luku 5 (s. 185-242). Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia, luku 3 (s. 219-272). Sovitaan tenttimateriaali tarkemmin vielä opintojakson alkaessa orientaatiolla.

Opetusmenetelmät

Verkko-opinnot.
Opetusta 10h verkko-opetuksena zoomissa. Opetuksessa luentoja ja oppimistehtäviä.
125h itsenäistä opiskelua. Monivalintatentti opetuksen päätteeksi. Itsenäinen opiskelu sisältää erilaisten oppimistehtävien tekemistä sekä keskustelua Moodlessa ohjeistuksen mukaisesti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävien palautus 29.10.2024 mennessä.
2. uusintapalautusmahdollisuus 5.11.2024
3. uusintapalautusmahdollisuus 26.11.2024

Monivalintatentti avautuu Moodlessa opetuksen jälkeen ja tentin voi uusia 2 kertaa. Aikaa on opintojakson loppuun saakka.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Itsenäisessä opiskelussa opiskelijat voivat halutessaan muodostaa pareja tai pienryhmiä tai tehdä oppimistehtävät täysin itsenäisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa kuvata kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa määritellä kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja tulkita niiden merkitystä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen näkökulmista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa perustella käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen tietoperustan avulla kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja soveltaa tietoperustaa kasvun ja kehityksen tukemisessa.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa kehittävää otetta hyödyntäen analysoida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittistä ja kehittävää otetta hyödyntäen arvioida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Monivalintatentti arvioidaan Hylätty-5.

Lopullisessa arvioinnissa huomioidaan arvosanaa korottavasti tai laskevasti osallistuminen opetukseen ja kaikkien oppimistehtävien myös itsearvioinnin tekeminen ohjeiden mukaisesti ja hyväksytysti. Mikäli opiskelija valitsee tehdä oppimistehtäviä parin tai pienryhmän kanssa, tulee tehdä vertaisarviointi ohjeiden mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 09.01.2024

Ajoitus

10.01.2024 - 14.03.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Seija Järvi
Vastuuhenkilö

Seija Järvi

Opiskelijaryhmät
  • KA71S23S_2
    Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
• tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä sosiaalisesti kestävällä tavalla.

Sisältö

• käyttäytymistieteiden peruslähtökohdat ja merkitys sosiaalialan asiakastyölle
• ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkulun eri vaiheissa

Aika ja paikka

Kosmos tammi-maaliskuu 2024

Oppimateriaalit

Moodle-ympäristö sekä toteutuksen alussa sovittava kurssimateriaali. Tenttiaineistona ovat luennot, Moodle-materiaalit sekä esim. Rinne, R. ym. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin, luvut 1-4 (s. 10-101). Suominen, E. ym. 2014. Arjen sosiaalipsykologia, luku 5 (s. 185-242). Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia, luku 3 (s. 219-272)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

mahdolliset webinaarit ja työelämävierailijat

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

sovitaan opintojakson alussa, uusinnat tutkintosäännön mukaisesti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa kuvata kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa määritellä kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja tulkita niiden merkitystä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen näkökulmista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa perustella käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen tietoperustan avulla kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja soveltaa tietoperustaa kasvun ja kehityksen tukemisessa.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa kehittävää otetta hyödyntäen analysoida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittistä ja kehittävää otetta hyödyntäen arvioida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

opsin mukaan

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 19.03.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Seija Järvi
Vastuuhenkilö

Seija Järvi

Opiskelijaryhmät
  • KA71S23S_1
    Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
• tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä sosiaalisesti kestävällä tavalla.

Sisältö

• käyttäytymistieteiden peruslähtökohdat ja merkitys sosiaalialan asiakastyölle
• ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkulun eri vaiheissa

Aika ja paikka

Kosmos tammi-maaliskuu 2024

Oppimateriaalit

Moodle-ympäristö sekä toteutuksen alussa sovittava kurssimateriaali. Tenttiaineistona ovat luennot, Moodle-materiaalit sekä esim. Rinne, R. ym. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin, luvut 1-4 (s. 10-101). Suominen, E. ym. 2014. Arjen sosiaalipsykologia, luku 5 (s. 185-242). Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia, luku 3 (s. 219-272)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

mahdolliset webinaarit ja työelämävierailijat

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

sovitaan opintojakson alussa, uusinnat tutkintosäännön mukaisesti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa kuvata kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa määritellä kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja tulkita niiden merkitystä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen näkökulmista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa perustella käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen tietoperustan avulla kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja soveltaa tietoperustaa kasvun ja kehityksen tukemisessa.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa kehittävää otetta hyödyntäen analysoida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittistä ja kehittävää otetta hyödyntäen arvioida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

opsin mukaan

Ilmoittautumisaika

05.08.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 17.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
• tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä sosiaalisesti kestävällä tavalla.

Sisältö

• käyttäytymistieteiden peruslähtökohdat ja merkitys sosiaalialan asiakastyölle
• ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkulun eri vaiheissa

Aika ja paikka

Rovalan toteutus lv 2023-2024

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa kuvata kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa määritellä kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja tulkita niiden merkitystä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen näkökulmista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa perustella käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen tietoperustan avulla kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja soveltaa tietoperustaa kasvun ja kehityksen tukemisessa.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa kehittävää otetta hyödyntäen analysoida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittistä ja kehittävää otetta hyödyntäen arvioida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Ilmoittautumisaika

29.07.2023 - 27.08.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 17.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 10

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sari Leppälä
  • Mari Louste
  • Matti Virtasalo
Vastuuhenkilö

Sari Leppälä

Opiskelijaryhmät
  • AVOINSOSTOA2023
    Työssä oppimalla AMK-opintoihin, 2023S

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
• tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä sosiaalisesti kestävällä tavalla.

Sisältö

• käyttäytymistieteiden peruslähtökohdat ja merkitys sosiaalialan asiakastyölle
• ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkulun eri vaiheissa

Opetusmenetelmät

TOP - Työssä oppimalla amk-opintoihin - pilotti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa kuvata kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa määritellä kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja tulkita niiden merkitystä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen näkökulmista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa perustella käyttäytymistieteiden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen tietoperustan avulla kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja soveltaa tietoperustaa kasvun ja kehityksen tukemisessa.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa kehittävää otetta hyödyntäen analysoida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittistä ja kehittävää otetta hyödyntäen arvioida kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä käyttäytymistieteiden ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmista.