Siirry suoraan sisältöön

Yhteiskunnan muutos ja hyvinvointipalvelujen kehittäminenLaajuus (10 op)

Tunnus: K700BE10

Laajuus

10 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa analysoida yhteiskunnan muutosta
- osaa soveltaa tutkittua tietoa palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- ymmärtää taloudellisen ja poliittisen ohjauksen merkityksen hyvinvointipolitiikassa
- osaa käyttää palvelujen laadun ja arvioinnin kehittämisen välineitä
- muodostaa käsityksen tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamistavoista

Sisältö

Sisältö:
- hyvinvointiyhteiskunnan muutos
- sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittäminen
- palvelujen kehittäminen ja laatu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa määritellä opintojakson keskeisiä peruskäsitteitä eikä lähestymistapoja (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka). Opiskelija ei kykene toimimaan ammatillisesti eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.

Tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka) mekaanisesti niitä sisäistämättä. Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot mekaanisesti. Opiskelija toimii ohjatusti ja mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Tyydyttävä (2)

Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka) mekaanisesti ja osin selittäen. Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa osin selittäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot mekaanisesti osin sisäistäen ne. Opiskelija toimii ohjatusti ja mekaanisesti, osin selittäen ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat sekä pääpiirteittäin niiden väliset suhteet (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka). Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti sekä luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Hyvä (4)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka) analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa analyyttistä otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa analyyttisyyttä hyvin hyödyntäen. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä, Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti analyyttisyyttä otetta hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka) analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija arvioi, kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti ja erinomaisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 15.12.2024

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Seija Järvi
  • Riikka Korhola
Vastuuhenkilö

Riikka Korhola

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22K
    Sosionomikoulutus,Kemi kevät 2022
  • KA71S22SL
    Sosionomikoulutus, varhaiskasvatuksen sosionomi (monimuoto- ja verkko-opinnot), Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa analysoida yhteiskunnan muutosta
- osaa soveltaa tutkittua tietoa palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- ymmärtää taloudellisen ja poliittisen ohjauksen merkityksen hyvinvointipolitiikassa
- osaa käyttää palvelujen laadun ja arvioinnin kehittämisen välineitä
- muodostaa käsityksen tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamistavoista

Sisältö

Sisältö:
- hyvinvointiyhteiskunnan muutos
- sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittäminen
- palvelujen kehittäminen ja laatu

Aika ja paikka

Lapin AMK
Syyslukukausi 2024

Oppimateriaalit

Moodle-ympäristössä oleva ja erikseen sovittava materiaali.

Opetusmenetelmät

Verkko-opintojakso Moodle-ympäristössä. Opintojakso sisältää sekä itsenäisesti että ryhmässä suoritettavia oppimistehtäviä ja monivalintatentin.

Opintojaksolla pidetään orientaatioluennot (2h) Zoomissa opintojakson alussa sekä kaksi ohjauskertaa opintojakson aikana. Ohjauskertojen ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa. Orientaatioluennot järjestetään 2.9.2024 sekä 4.9.2024, kellonajat tarkentuvat myöhemmin. Orientaatioluennot ovat keskenään samansisältöiset, eli opiskelija voi valita kumpaan osallistuu. Sekä orientaatioluennot että ohjauskerrat tallennetaan, ja ovat katsottavissa myöhemmin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yhtenä opintojakson oppimistehtävänä on suorittaa kehittämistehtävä yhdessä työelämäkumppanin kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla on monivalintatentti, joka suoritetaan Moodle-alustalla. Tenttipäivä ilmoitetaan opintojakson alussa, uusinnat tutkintosäännön mukaisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa määritellä opintojakson keskeisiä peruskäsitteitä eikä lähestymistapoja (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka). Opiskelija ei kykene toimimaan ammatillisesti eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.

Tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka) mekaanisesti niitä sisäistämättä. Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot mekaanisesti. Opiskelija toimii ohjatusti ja mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Tyydyttävä (2)

Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka) mekaanisesti ja osin selittäen. Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa osin selittäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot mekaanisesti osin sisäistäen ne. Opiskelija toimii ohjatusti ja mekaanisesti, osin selittäen ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat sekä pääpiirteittäin niiden väliset suhteet (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka). Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti sekä luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Hyvä (4)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka) analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa analyyttistä otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa analyyttisyyttä hyvin hyödyntäen. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä, Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti analyyttisyyttä otetta hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka) analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija arvioi, kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti ja erinomaisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla hylätty-5.
Välitehtävät arvioidaan asteikolla hyv./hyl (täydennettävä)., tentti arvioidaan numeraalisesti asteikolla hylätty-5.
Kaikki opintojakson aikana suoritettavat tehtävät vaikuttavat kokonaisarviointiin.