Siirry suoraan sisältöön

Yhteiskunnan muutos ja hyvinvointipalvelujen kehittäminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: K700BE10-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 01.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.09.2024 - 15.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 80
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Seija Järvi
Riikka Korhola
Vastuuopettaja
Riikka Korhola
Ryhmät
KA71S22K
Sosionomikoulutus,Kemi kevät 2022
KA71S22SL
Sosionomikoulutus, varhaiskasvatuksen sosionomi (monimuoto- ja verkko-opinnot), Kemi, syksy 2022
Opintojakso
K700BE10

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa analysoida yhteiskunnan muutosta
- osaa soveltaa tutkittua tietoa palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- ymmärtää taloudellisen ja poliittisen ohjauksen merkityksen hyvinvointipolitiikassa
- osaa käyttää palvelujen laadun ja arvioinnin kehittämisen välineitä
- muodostaa käsityksen tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamistavoista

Sisältö

Sisältö:
- hyvinvointiyhteiskunnan muutos
- sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittäminen
- palvelujen kehittäminen ja laatu

Aika ja paikka

Lapin AMK
Syyslukukausi 2024

Oppimateriaalit

Moodle-ympäristössä oleva ja erikseen sovittava materiaali.


Opetusmenetelmät

Verkko-opintojakso Moodle-ympäristössä. Opintojakso sisältää sekä itsenäisesti että ryhmässä suoritettavia oppimistehtäviä ja monivalintatentin.

Opintojaksolla pidetään orientaatioluennot (2h) Zoomissa opintojakson alussa sekä kaksi ohjauskertaa opintojakson aikana. Ohjauskertojen ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa. Orientaatioluennot järjestetään 2.9.2024 sekä 4.9.2024, kellonajat tarkentuvat myöhemmin. Orientaatioluennot ovat keskenään samansisältöiset, eli opiskelija voi valita kumpaan osallistuu. Sekä orientaatioluennot että ohjauskerrat tallennetaan, ja ovat katsottavissa myöhemmin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yhtenä opintojakson oppimistehtävänä on suorittaa kehittämistehtävä yhdessä työelämäkumppanin kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla on monivalintatentti, joka suoritetaan Moodle-alustalla. Tenttipäivä ilmoitetaan opintojakson alussa, uusinnat tutkintosäännön mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

268 h opiskelijan työtä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa määritellä opintojakson keskeisiä peruskäsitteitä eikä lähestymistapoja (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka). Opiskelija ei kykene toimimaan ammatillisesti eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.

Tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka) mekaanisesti niitä sisäistämättä. Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot mekaanisesti. Opiskelija toimii ohjatusti ja mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Tyydyttävä (2)

Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka) mekaanisesti ja osin selittäen. Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa osin selittäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot mekaanisesti osin sisäistäen ne. Opiskelija toimii ohjatusti ja mekaanisesti, osin selittäen ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat sekä pääpiirteittäin niiden väliset suhteet (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka). Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti sekä luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Hyvä (4)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka) analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa analyyttistä otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa analyyttisyyttä hyvin hyödyntäen. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä, Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti analyyttisyyttä otetta hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka) analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija arvioi, kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti ja erinomaisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun