Yhteiskunnan muutos ja hyvinvointipalvelujen kehittäminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: K700BE10-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 14.01.2025
Ajoitus
15.01.2025 - 15.05.2025
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
8 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Timo Marttala
- Seija Järvi
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22S_2Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
-
KA71S22S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa analysoida yhteiskunnan muutosta
- osaa soveltaa tutkittua tietoa palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- ymmärtää taloudellisen ja poliittisen ohjauksen merkityksen hyvinvointipolitiikassa
- osaa käyttää palvelujen laadun ja arvioinnin kehittämisen välineitä
- muodostaa käsityksen tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamistavoista
Sisältö
Sisältö:
- hyvinvointiyhteiskunnan muutos
- sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittäminen
- palvelujen kehittäminen ja laatu
Aika ja paikka
Lapin AMK
Kevätlukukausi 2025
Oppimateriaalit
Moodle-ympäristössä oleva ja erikseen sovittava materiaali.
Opetusmenetelmät
Verkko-opintojakso Moodle-ympäristössä. Orientaatio Zoomissa opintojakson alkaessa, oppimistehtävät, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöskentely, tentti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla on monivalintatentti, joka suoritetaan Moodle-alustalla. Tenttipäivä ilmoitetaan opintojakson alussa, uusinnat tutkintosäännön mukaisesti. Sovitaan tarkemmin opintojaksolla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa määritellä opintojakson keskeisiä peruskäsitteitä eikä lähestymistapoja (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka). Opiskelija ei kykene toimimaan ammatillisesti eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka) mekaanisesti niitä sisäistämättä. Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot mekaanisesti. Opiskelija toimii ohjatusti ja mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka) mekaanisesti ja osin selittäen. Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa osin selittäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot mekaanisesti osin sisäistäen ne. Opiskelija toimii ohjatusti ja mekaanisesti, osin selittäen ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat sekä pääpiirteittäin niiden väliset suhteet (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka). Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti sekä luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka) analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa analyyttistä otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa analyyttisyyttä hyvin hyödyntäen. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä, Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti analyyttisyyttä otetta hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka) analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija arvioi, kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti ja erinomaisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla hylätty-5.
Välitehtävät arvioidaan asteikolla hyv./hyl (täydennettävä), tentti arvioidaan numeraalisesti asteikolla hylätty-5.
Kaikki opintojakson aikana suoritettavat tehtävät vaikuttavat kokonaisarviointiin.
Hylätty (0)
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa määritellä opintojakson keskeisiä peruskäsitteitä eikä lähestymistapoja (yhteiskunnan ja elinkeinorakenteen muutos; hyvinvointipalvelujärjestelmä, erit. sosiaalipalvelut; hyvinvointi- ja sosiaalipolitiikka). Opiskelija ei kykene toimimaan ammatillisesti eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.