Siirry suoraan sisältöön

Sosionomikoulutus (verkko-opinnot), Kemi, kevät 2023: KA71S23K

Tunnus: KA71S23K_1

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sosionomi (AMK)

Laajuus:
210 op

Kesto:
3.5 vuotta (210 op)

Aloituslukukausi:
Kevät 2023

Kuvaus

Sosionomi (AMK) 210 op

Sosiaalialan koulutuksessa opiskelet sosionomiksi (AMK). Sosionomi (AMK) on sosiaalihuollon laillistettu ammatti (L sosiaalihuollon ammattihenkilöistä 817/2015). Tutkinnon suoritettuasi voit työskennellä sosiaalipalvelujen ja muiden yhteiskunnallisten palvelujen asiakastyö-, suunnittelu-, johtamis- ja kehittämistehtävissä. Työpaikkasi voi olla julkisella sektorilla, järjestöissä, hankkeissa ja projekteissa. Voit toimia myös yrittäjänä sosiaalipalveluissa.

Sosionomina voit työskennellä
- varhaiskasvatuksen sosionomina
- lastensuojelussa ja perhetyössä ohjaajana ja esimiehenä
- nuorisotyössä esim. erityisnuorisotyöntekijänä
- vammaistyössä ja kuntoutuksessa ohjaajana ja esimiehenä
- mielenterveys- ja päihdetyössä tai kriminaalihuollossa ohjaajana ja esimiehenä
- maahanmuuttajatyössä pakolaistyöntekijänä ja ohjaajana
- työvoimahallinnossa, sosiaalitoimessa tai Kelassa esim. sosiaaliohjaajana tai työvoimaneuvojana

Sosiaalialan ydintä on ihmisarvon ja ihmisyyden edistäminen ihmisten kohtaamisessa arjessa, palvelujen toteuttamisessa ja niiden kehittämisessä. Sosiaalialan koulutuksessa vahvistamme opiskelijoiden valmiuksia toimia ihmisläheisellä ja eettisesti kestävällä tavalla. Koulutuksessa opiskelijat saavat ajattelun ja toiminnan ”välineitä”, joilla he voivat itse olla, ja joilla he voivat tukea ihmisiä olemaan, oman elämänsä ja keskinäisen elämän rakentajina sekä vaikuttajina ja toiminnan uudistajina yhteiskunnassa. Sosiaalialan koulutuksessa sosiaalisten siltojen rakentaminen, rikkoutuneiden siltojen korjaaminen ja uusien siltojen rakentaminen ovat perusta, jolle kestävää tulevaisuutta rakennetaan.

Sosiaalialan koulutuksessa toteutuu Lapin korkeakoulukonsernin strategiset valinnat toimia ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla. Koulutuksessa korostuvat erityisesti tulevaisuuden palvelutarpeiden tunnistaminen sekä palveluratkaisujen muotoilu ja kehittäminen palveluiden saavutettavuuden, tasa-arvoisen koulutuksen ja hyvinvoinnin toteutumiseksi. Sosiaalialan koulutuksessa ja TKI-toiminnassa tuotetaan osaamista, jolla tuetaan ja vahvistetaan ihmisen turvallista arkea, itsenäistä toimintakykyä, osallisuutta ja elämänhallintaa. Osaamisen ydintä ovat ymmärrys yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvoinnista, ja toimiminen eettisesti kestävällä tavalla. Osaamisen kehittäminen painottuu monitoimijuuteen, asiakas- ja palveluohjausosaamiseen sekä teknologisten ratkaisujen hyödyntämiseen. Sosiokulttuurinen osaaminen ja kehittyvä hyvinvointiteknologia ovat tulevaisuuden ratkaisuja ihmisten toimijuuden ja toimintakyvyn tukemisessa.

Sosionomi (AMK) -tutkinto rakentuu yleisistä työelämävalmiuksista ja sosiaalialan osaamisesta. Ydinosaamiseen liittyvien opintojen tavoitteena on, että perehdyt alan ammatillisiin tehtäväalueisiin sekä niiden perusteisiin siten, että valmistuttuasi kykenet työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntija- ja kehittämistehtävissä. Profiloivissa opinnoissa syvennät osaamistasi omien ammatillisten osaamistavoitteiden mukaisesti.

Opetussuunnitelma rakentuu lukuvuosi- ja lukukausiteemoista ja opintojaksoista. Opintojaksojen osaamistavoitteet ja teemojen sisällöt kuvaavat alan keskeisen ammatillisen ydinosaamisen. Lukuvuosi- ja lukukausiteemat kokoavat opintoja ammatillisen kasvun etenemisen näkökulmasta (ks. liitetaulukko):

1. vuositeema: Sosiaalialan perehtyjä
Ensimmäisenä opiskeluvuotena perehdyt sosiaalialan ammatillisen toiminnan perusteisiin. Keskeisiä teemoja ovat asiakastyö sekä yksilön ja yhteiskunnan välisen kytköksen ymmärtäminen. Osaat kuvata sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja luoda ammatillisen vuorovaikutussuhteen. Tunnet hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevan palvelujärjestelmän. Ihmisenä yhteiskunnassa -teemassa opit edistämään osallisuutta, tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta, sekä ehkäisemään huono-osaisuutta. Lisäksi harjaannut reflektiiviseen ja tutkivaan työskentelyyn.

2. vuositeema: Sosiaalialan harjaantuja
Toisena lukuvuotena suuntaat osaamistasi monimuotoisen sosiaalialan alueille. Aloitat profiloivien opintojen opiskelun, joissa valitset ammatillisten osaamistavoitteidesi mukaisesti 25-30 opintopisteen verran tarjolla olevia opintoja. Profiloivien opintojen sisällöt liittyvät mm. varhaiskasvatukseen, lastensuojeluun, vammaistyöhön ja kuntoutukseen sekä aikuissosiaalityöhön. Opit soveltamaan erilaisia sosiaalialan teoreettisia lähestymistapoja ja työmenetelmiä. Asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen ja heidän voimavarojen tukeminen on osa tämän vaiheen ammatillista kehittymistä.

3. vuositeema: Sosiaalialan soveltaja
Kolmantena vuonna osaat työskennellä tavoitteellisesti asiakasryhmien kanssa sekä soveltaa palvelujärjestelmän mahdollisuuksia ja erilaisia työmenetelmiä. Työyhteisö- ja organisaatio-osaamisen osa-alueet ovat keskeinen osa opintoja.

4. vuositeema: Sosiaalialan kehittäjä
Neljäntenä opiskeluvuotena perehdyt organisaatiotoimintaan ja johtamiseen sekä toimintaan työyhteisön jäsenenä ja lähiesimiehenä. Opintojen loppuvaiheessa osaat kehittää sosiaalialan osaamista, työyhteisöjä ja palveluja moniammatillisesti.

Osaaminen rakentuu teoriaopintojen ja käytännön harjoittelun yhteistoimintana. Opintoihin kuuluu 45 op harjoittelua. Harjoittelujen jaksotus perustuu jokaisen vuositeeman osaamistavoitteisiin. Harjoitteluissa perehdyt ohjatusti ammattiopintojen kannalta keskeisiin käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä.

Opinnäytetyön tavoitteena on, että kehität valmiuksiasi soveltaa tietoja ja taitoja ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä.

Oppimisen tavoitteena on ammatillisen osaamisen kehittyminen opiskelijakeskeisten ja aktivoivien oppimis- ja ohjausmenetelmien avulla. Ammatillinen osaaminen syvenee myös ongelmanratkaisu- ja päätöksentekotaitoja vahvistavien työelämäläheisten oppimis- ja kehittämisprojektien avulla. Oppiminen on yhteisöllistä, yhteistoiminnallista, opiskelijoiden, opettajien ja työelämän aktiivista vuorovaikutusta ja osallistumista yhteisen tiedon rakentamiseen. Opiskelijana olet aktiivinen ja vastuullinen oman oppimisesi subjekti. Opettaja on oppimisen asiantuntija, ohjaaja ja mahdollistaja. Sosiaalialan opiskelussa korostetaan oma-aloitteisuutta, itseohjautuvuutta sekä yhteistyötaitoja. Oppimaan oppimisen valmiudet samoin kuin oman toiminnan ja ammattitaidon arviointikyky ovat perusvalmiuksia sosiaalialan työn muuttuvissa olosuhteissa.

Oppiminen, tutkiminen ja kehittäminen tapahtuvat monipuolisissa oppimis- ja kehittämisympäristöissä, joita ovat mm. virtuaaliympäristöt, kansainvälisten kumppaneiden tarjoamat ympäristöt, työelämä sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeet. Opinnoissa huomioidaan mahdollisuus monialaisuuden hyödyntämiseen oppimistilanteissa ja uusissa oppimisympäristöissä. Sosiaalialan opiskelijoiden keskeisiä oppimisympäristöjä ovat sosiaalihuollon sekä varhaiskasvatuksen toimintayksiköt sekä yksityisen ja kolmannen sektorin tarjoamat työelämäympäristöt. Opiskelua tapahtuu kampuksella ja verkko-oppimisympäristöissä yhdessä muiden kanssa sekä itsenäisesti. Koulutus antaa mahdollisuuden hyödyntää työelämäkokemustasi, asiantuntijuuttasi ja työtehtäviäsi opintojen eteenpäin viemisessä. Työympäristösi voi olla osa opintojasi oppimis- ja kehittämisympäristönä (työn opinnollistaminen).

Kansainvälistymistä tuetaan kieliopinnoilla, opintojen vieraskielisellä materiaalilla, rohkaisemalla kansainväliseen opiskelijavaihtoon ja huomioimalla opintojaksoissa toimintaympäristön kansainvälistyminen. Kansainväliseen vaihtoon sinulla on mahdollisuus lähteä 2.-3. opintovuoden aikana. Kaikki kv-vaihdossa suorittamasi opinnot luetaan hyväksi opintoihin. Lisäksi voit osallistua kotikansainvälistämistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainvälisten opiskelijoiden tutorointiin.

Lisätiedot

Verkko-opinnoissa hyödynnät erilaisia verkko-opiskelumahdollisuuksia. Oppimisympäristönä käytämme Moodle-verkko-oppimisympäristöä ja Zoom/Kaltura-etäopiskelujärjestelmää. Zoom-yhteydellä tapahtuvaa opetusta ja ohjausta on 1 arkipäivä joka toinen viikko, joihin sinun tulee osallistua. Viikonpäivä voi vaihdella. Ko. päivä sijoittuu klo 8-18 välille siten, että klo 8-16 on opintojaksoihin liittyvää opetusta ja ohjausta ja klo 16-18 on varattu tarvittaessa opettajien ja/tai opinto-ohjaajan ohjaukseen. Opintoihin kuuluvat harjoittelujaksot ovat kokoaikaista harjoittelua, eivätkä siten ole mahdollisia tehdä oman työn ohella.

Opinnot alkavat lähijaksolla Kemin kampuksella 16.-18.1.2023 (3 pv). Aloitukseen osallistuminen on kaikille opiskelijoille pakollinen. Opintojen nopeuttaminen hyväksilukujen kautta on mahdollista, mutta voi edellyttää osallistumista eri ryhmien opetukseen, jolloin opetuspäivät kampuksella ovat mahdollisia.

Verkko-opiskelu edellyttää sinulta riittävää laitteistoa ja tietotekniikan perustaitojen hallintaa, motivaatiota tarttua erilaisiin tietoteknisiin sovelluksiin sekä itseohjautuvaa opiskeluotetta. Sinun tulee toimia aktiivisesti ja vastuullisesti sekä sitoutua itsenäiseen ja ryhmässä tapahtuvaan opiskeluun. Suurin osa opiskelustasi on etänä tapahtuvaa itsenäistä opiskelua, ja edellyttää vahvaa itseohjautuvuutta opintojen suorittamisessa. Opiskelun työmäärää arvioidessa on hyvä muistaa, että 1 op tarkoittaa n. 27 tuntia opiskelua.

Verkko-opintoina suoritettava AMK-tutkinto soveltuu sinulle, jos olet työelämässä ja/tai sinulla on kokemusta hyvinvointialalta. Verkossa tapahtuva koulutus antaa mahdollisuuden hyödyntää työelämäkokemustasi, asiantuntijuuttasi ja työtehtäviäsi opintojen eteenpäin viemisessä. Työympäristösi voi olla osana opintojasi oppimis- ja kehittämisympäristönä.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2022-2023 2023-2024 2024-2025 2025-2026 Kevät
2023
Syksy
2023
Kevät
2024
Syksy
2024
Kevät
2025
Syksy
2025
Kevät
2026
2. / 2023 3. / 2023 1. / 2023 2. / 2024 3. / 2024 1. / 2024 2. / 2025 3. / 2025 1. / 2025 2. / 2026 3. / 2026
AMK_PERTR-1056
YDINOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

160
AMKO006 Startti korkeakouluopiskeluun 5 5 5 5
K700BD93 Suomen kieli ja viestintä 5 5 5 5
K700BD94 English for Social Services 5 5 5 5
K700BD95 Svenska för socionomer 5 5 5 5
RU00BD96 Ruotsin kirjallinen taito 0
RU00BD97 Ruotsin suullinen taito 0
K700BE40 Sosiaalialan ammatillinen vuorovaikutus ja työskentely erityisryhmien parissa 5 5 5 5
K700BE41 Sosiaalialan ammatillinen osaaminen lasten, nuorten ja perheiden parissa 5 5 5 5
K700BE42 Sosiaalialan ammatillinen osaaminen aikuisten ja ikääntyvien parissa 5 5 5 5
K700BD99 Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen 5 5 5 5
K700BE00 Yhteiskuntatieteellinen osaaminen sosiaalialalla 5 5 5 5
K700BE01 Käyttäytymistieteellinen osaaminen sosiaalialalla 5 5 5 5
K700BE02 Taidelähtöisiä työtapoja sosiaalialalla 5 5 5 5
K700BE03 Sosiaalityö ja sosiaalipedagogiikka ammatillisina orientaatioina 10 10 10 10
K700BE04 Sosiaalilainsäädäntö, sosiaaliturva ja sosiaaliset oikeudet ammatillisen toiminnan normistona 5 5 5 5
K700BE05 Monikulttuurinen työ 5 5 5 5
K700BE06 Mielenterveystyö 5 5 5 5
K700BE07 Päihde- ja huumetyö 5 5 5 5
K700BE10 Yhteiskunnan muutos ja hyvinvointipalvelujen kehittäminen 10 10 10 10
HY00BE08 Talous- ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla 5 5 5 5
K700BE09 Dokumentointi sosiaalialan työssä 5 5 5 5
K700BE11 Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminen 5 5 5 5
K700BE12 Lähijohtaminen ja hyvän hallintokäytännön osaaminen 5 5 5 5
K700BE13 Asiakastyöosaaminen 15 15 15 15
K700BE14 Ammatillisen osaamisen syventäminen 15 15 15 15
K700BE15 Työyhteisö- ja organisaatio-osaaminen 15 15 15 15
AMMTR-1057
PROFILOIVA OSAAMINEN

(Valitaan opintopisteitä: 30)

25 - 30
K700BE16 Muuttuvat sosiaaliset ongelmat 5 5 5 5
K700BE17 Aikuissosiaalityö 5 5 5 5
K700BE18 Työllistymisen tukeminen 5 5 5 5
K700BE19 Nuorisososiaalityö 5 5 5 5
K700BE20 Koulusosiaalityö 5 5 5 5
K700BE21 Kuntoutustoiminta 5 5 5 5
K700BE22 Sosiaalialan työ ikääntyvien parissa 5 5 5 5
K700BE23 Osallistavat ja aktivoivat työmenetelmät 5 5 5 5
K700BE24 Vammaistyön erityiskysymykset 5 5 5 5
K700BE25 Vammaistyön ja -palvelujen kehittäminen 5 5 5 5
K700BE26 Osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden tukeminen 5 5 5 5
K700BE27 Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret 5 5 5 5
K700BE28 Lastensuojelutyön lähtökohdat ja prosessit 5 5 5 5
K700BE29 Lastensuojelun sijaishuolto 5 5 5 5
K700BE30 Lapsi- ja perhetyön menetelmät 5 5 5 5
K700BE31 Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki 5 5 5 5
K700BE32 Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus 10 10 10 10
K700BE33 Digipalvelut sosiaalialalla 5 5 5 5
K700BE34 Projektiosaaminen 5 5 5 5
K700BE35 EA 1 ja lääkehoito sosiaalialalle 5 5 5 5
KA71S21K-VAP_VALTR-1231
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5 5 5 5
AMMTR-1049-KA71S21S-AMMTR-1033-1001
Yrittäjyyden perusopinnot

(Valitaan opintopisteitä: 10)

0 - 10
YRIT1111 Yrittäjyyden mahdollisuudet 5
YRIT1112 Ideasta markkinoille 5
YRIT1113 Digitaalisuuden mahdollisuudet liiketoiminnassa 5
YRIT1114 Aloittavan yrityksen taloushallinto 5
YRIT1115 Yrityksen perustaminen ja toiminnan kehittäminen 5
TUTKKEHIT-1006
TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

20
HY00BE36 Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen 5 5 5 5
K701SL26OK-1012
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

15
AMKO001 Opinnäytetyön suunnitteluvaihe 5 5 5 5
AMKO002 Opinnäytetyön toteuttamisvaihe 5 5 5 5
AMKO003 Opinnäytetyön viimeistelyvaihe 5 5 5 5
Yhteensä 210 30 65 130 60 30 40 25 60 70 40 20 30 0 40 25 0 60 70 0 40 20 0

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Todistusjäsentely - AMK

Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..

Ammattiopinnot
Sosiaalialan ammatillinen vuorovaikutus ja työskentely erityisryhmien parissa
Sosiaalialan ammatillinen osaaminen lasten, nuorten ja perheiden parissa
Sosiaalialan ammatillinen osaaminen aikuisten ja ikääntyvien parissa
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
Yhteiskuntatieteellinen osaaminen sosiaalialalla
Käyttäytymistieteellinen osaaminen sosiaalialalla
Taidelähtöisiä työtapoja sosiaalialalla
Sosiaalityö ja sosiaalipedagogiikka ammatillisina orientaatioina
Sosiaalilainsäädäntö, sosiaaliturva ja sosiaaliset oikeudet ammatillisen toiminnan normistona
Monikulttuurinen työ
Mielenterveystyö
Päihde- ja huumetyö
Yhteiskunnan muutos ja hyvinvointipalvelujen kehittäminen
Talous- ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla
Dokumentointi sosiaalialan työssä
Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminen
Lähijohtaminen ja hyvän hallintokäytännön osaaminen
Muuttuvat sosiaaliset ongelmat
Aikuissosiaalityö
Työllistymisen tukeminen
Nuorisososiaalityö
Koulusosiaalityö
Kuntoutustoiminta
Sosiaalialan työ ikääntyvien parissa
Osallistavat ja aktivoivat työmenetelmät
Vammaistyön erityiskysymykset
Vammaistyön ja -palvelujen kehittäminen
Osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden tukeminen
Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret
Lastensuojelutyön lähtökohdat ja prosessit
Lastensuojelun sijaishuolto
Lapsi- ja perhetyön menetelmät
Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus
Digipalvelut sosiaalialalla
Projektiosaaminen
EA 1 ja lääkehoito sosiaalialalle
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
Asiakastyöosaaminen
Ammatillisen osaamisen syventäminen
Työyhteisö- ja organisaatio-osaaminen
Opinnäytetyö
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Perusopinnot
Startti korkeakouluopiskeluun
Suomen kieli ja viestintä
English for Social Services
Svenska för socionomer
Ruotsin kirjallinen taito
Ruotsin suullinen taito
Vapaasti valittavat opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat
Yrittäjyyden mahdollisuudet
Ideasta markkinoille
Digitaalisuuden mahdollisuudet liiketoiminnassa
Aloittavan yrityksen taloushallinto
Yrityksen perustaminen ja toiminnan kehittäminen

Sosiaalialan koulutuksen kompetenssit (syksy 2017-)

Ammattikorkeakoulun yhteiset ja koulutuksen kompetenssit

Asiakastyön osaaminen

- Sosionomi (AMK) osaa luoda ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen sekä arvioida asiakkaan palvelutarpeita.
- Sosionomi (AMK) osaa tukea yksilöiden kasvua ja kehitystä sekä perheiden arkea ja perheenjäsenten keskinäisiä suhteita.
- Sosionomi (AMK) osaa osallistaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin.
- Sosionomi (AMK) tunnistaa hyvinvoinnin suojaavia- ja riskitekijöitä sekä osaa soveltaa ennalta ehkäisevän työn ja varhaisen puuttumisen näkökulmia.
- Sosionomi (AMK) osaa tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja osallisuutta tukien ohjata asiakkaita, asiakasryhmiä ja yhteisöjä.
- Sosionomi (AMK) osaa soveltaa ja arvioida asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä.
- Sosionomi (AMK) osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja moninaisuutta tukien asiakastyössä sekä edistää kulttuurien välistä vuoropuhelua.
- Sosionomi (AMK) osaa tehdä ohjaustyötä erilaisissa sähköisissä toimintaympäristöissä ja ohjata asiakkaita e-palvelujen käytössä.
- Sosionomi (AMK) osaa arvioida asiakastyötä ja dokumentoida sitä asiakaslähtöisesti.

Sosiaalialan ammatillinen vuorovaikutus ja työskentely erityisryhmien parissa
Sosiaalialan ammatillinen osaaminen lasten, nuorten ja perheiden parissa
Sosiaalialan ammatillinen osaaminen aikuisten ja ikääntyvien parissa
Käyttäytymistieteellinen osaaminen sosiaalialalla
Taidelähtöisiä työtapoja sosiaalialalla
Sosiaalityö ja sosiaalipedagogiikka ammatillisina orientaatioina
Monikulttuurinen työ
Mielenterveystyö
Päihde- ja huumetyö
Dokumentointi sosiaalialan työssä
Asiakastyöosaaminen
Ammatillisen osaamisen syventäminen
Muuttuvat sosiaaliset ongelmat
Aikuissosiaalityö
Työllistymisen tukeminen
Nuorisososiaalityö
Koulusosiaalityö
Kuntoutustoiminta
Sosiaalialan työ ikääntyvien parissa
Osallistavat ja aktivoivat työmenetelmät
Vammaistyön erityiskysymykset
Vammaistyön ja -palvelujen kehittäminen
Osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden tukeminen
Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret
Lastensuojelutyön lähtökohdat ja prosessit
Lastensuojelun sijaishuolto
Lapsi- ja perhetyön menetelmät
Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus
Digipalvelut sosiaalialalla
EA 1 ja lääkehoito sosiaalialalle
Eettinen osaaminen

- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista
- osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa ottaa erilaiset toimijat huomioon työskentelyssään
- osaa soveltaa tasa-arvoisuuden periaatteita
- osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita
- kykenee vaikuttamaan yhteiskunnallisesti osaamistaan hyödyntäen ja eettisiin arvoihin perustuen

Sosiaalialan ammatillinen vuorovaikutus ja työskentely erityisryhmien parissa
Sosiaalialan ammatillinen osaaminen lasten, nuorten ja perheiden parissa
Sosiaalialan ammatillinen osaaminen aikuisten ja ikääntyvien parissa
Asiakastyöosaaminen
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Innovaatio-osaaminen

- kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
- osaa työskennellä projekteissa
- osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämishankkeita soveltaen alan olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja

Talous- ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Kansainvälistymisosaaminen

- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kieli-taidon
- kykenee monikulttuuriseen yhteistyöhön
- osaa ottaa työssään huomioon alansa kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia

English for Social Services
Svenska för socionomer
Monikulttuurinen työ
Kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen

- Sosionomi (AMK) kykenee ammatilliseen kriittiseen reflektioon.
- Sosionomi (AMK) kykenee puolustamaan haavoittuvassa asemassa olevien ja vaiennettujen ihmisten etuja sekä tuomaan poliittiseen päätöksentekoon ja vastuullisille toimijoille tietoa kohtuuttomista elämäntilanteista.
- Sosionomi (AMK) osaa analysoida epätasa-arvoa, huono-osaisuutta sekä hyvinvointia tuottavia kansallisia ja globaaleja rakenteita ja prosesseja sekä ehkäistä syrjäytymistä.
- Sosionomi (AMK) kykenee puolustamaan haavoittuvassa asemassa olevien ja vaiennettujen ihmisten etuja sekä tuomaan poliittiseen päätöksentekoon ja vastuullisille toimijoille tietoa kohtuuttomista elämäntilanteista.
- Sosionomi (AMK) tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän ja osaa toimia sen toimintaperiaatteiden mukaan.
- Sosionomi (AMK) osaa edistää kansalaisten osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia sekä kykenee vaikuttamistyöhön eri toimijoiden kanssa.

Yhteiskuntatieteellinen osaaminen sosiaalialalla
Sosiaalilainsäädäntö, sosiaaliturva ja sosiaaliset oikeudet ammatillisen toiminnan normistona
Yhteiskunnan muutos ja hyvinvointipalvelujen kehittäminen
Muuttuvat sosiaaliset ongelmat
Digipalvelut sosiaalialalla
Projektiosaaminen
Oppimisen taidot

- osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan
- osaa hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa kriittisesti
- kykenee ottamaan vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta

Startti korkeakouluopiskeluun
Suomen kieli ja viestintä
Asiakastyöosaaminen
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Sosiaalialan eettinen osaaminen

- Sosionomi (AMK) osaa toimia ihmis- ja perusoikeussäädösten, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- Sosionomi (AMK) ymmärtää oman ihmiskäsityksensä ja arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä.
- Sosionomi (AMK) osaa toimia arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa eettisesti perustellusti.
- Sosionomi (AMK) osaa edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa.
- Sosionomi (AMK) osaa asettua yhteiskunnalliselta asemaltaan haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja ryhmien puolelle.

Sosiaalialan ammatillinen vuorovaikutus ja työskentely erityisryhmien parissa
Sosiaalialan ammatillinen osaaminen lasten, nuorten ja perheiden parissa
Sosiaalialan ammatillinen osaaminen aikuisten ja ikääntyvien parissa
Yhteiskuntatieteellinen osaaminen sosiaalialalla
Dokumentointi sosiaalialan työssä
Asiakastyöosaaminen
Ammatillisen osaamisen syventäminen
Muuttuvat sosiaaliset ongelmat
Aikuissosiaalityö
Työllistymisen tukeminen
Nuorisososiaalityö
Koulusosiaalityö
Kuntoutustoiminta
Sosiaalialan työ ikääntyvien parissa
Osallistavat ja aktivoivat työmenetelmät
Vammaistyön erityiskysymykset
Vammaistyön ja -palvelujen kehittäminen
Osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden tukeminen
Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret
Lastensuojelutyön lähtökohdat ja prosessit
Lastensuojelun sijaishuolto
Lapsi- ja perhetyön menetelmät
Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus
Digipalvelut sosiaalialalla
EA 1 ja lääkehoito sosiaalialalle
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen

- Sosionomi (AMK) osaa jäsentää hyvinvointiin ja kestävään kehitykseen liittyviä paikallisia ja globaaleja haasteita sekä niiden vaikutuksia sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
- Sosionomi (AMK) tuntee alan juridisen säädöspohjan ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä.
- Sosionomi (AMK) hallitsee sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kasvatus- ja koulutuspalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat sekä niiden ohjauksen ja valvonnan.
- Sosionomi (AMK) tuntee sosiaaliturvan ja hyvinvointipalvelujärjestelmät julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla sekä hallitsee sosiaaliturvaohjauksen.
- Sosionomi (AMK) osaa sovittaa yhteen palveluita tarvelähtöisesti ja toimia muutoksen eteenpäin viejänä.
- Sosionomi (AMK) osaa toimia aktiivisena sosiaalialan asiantuntijana ja perustella asiakkaan etua sekä moniammatillisessa että monialaisessa yhteistyössä.

Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
Sosiaalilainsäädäntö, sosiaaliturva ja sosiaaliset oikeudet ammatillisen toiminnan normistona
Monikulttuurinen työ
Mielenterveystyö
Päihde- ja huumetyö
Yhteiskunnan muutos ja hyvinvointipalvelujen kehittäminen
Työyhteisö- ja organisaatio-osaaminen
Aikuissosiaalityö
Työllistymisen tukeminen
Nuorisososiaalityö
Koulusosiaalityö
Kuntoutustoiminta
Sosiaalialan työ ikääntyvien parissa
Osallistavat ja aktivoivat työmenetelmät
Vammaistyön erityiskysymykset
Vammaistyön ja -palvelujen kehittäminen
Osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden tukeminen
Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret
Lastensuojelutyön lähtökohdat ja prosessit
Lastensuojelun sijaishuolto
Lapsi- ja perhetyön menetelmät
Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus
Digipalvelut sosiaalialalla
Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen

- Sosionomi (AMK) kykenee innovatiiviseen ongelmaratkaisuun ja verkostotyöhön sosiaalialan kehittämisessä.
- Sosionomi (AMK) osaa kehittää kumppanuuslähtöisesti asiakastyön menetelmiä, työkäytäntöjä sekä palveluprosesseja.
- Sosionomi (AMK) osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sosiaalialan kehittämishankkeita.
- Sosionomi (AMK) osaa soveltaa tutkimus- ja kehittämismenetelmiä toimintakäytäntöjen kehittämiseksi.
- Sosionomi (AMK) osaa tuottaa ja arvioida tietoa hyvinvoinnin edistämiseksi.
- Sosionomi (AMK) osaa toimia tutkimus- ja kehittämistyön eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti.

Suomen kieli ja viestintä
Talous- ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla
Projektiosaaminen
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen

- Sosionomi (AMK) osaa toimia yhteistyökykyisesti monialaisessa tiimissä ja työyhteisössä sekä kansainvälisissä ympäristöissä.
- Sosionomi (AMK) tuntee keskeisen työlainsäädännön ja edistää työturvallisuutta.
- Sosionomi (AMK) osaa toimia työyhteisön lähijohtajana.
- Sosionomi (AMK) osaa johtaa itseään sekä edistää omaa ja työyhteisön työhyvinvointia.
- Sosionomi (AMK) osaa arvioida työn laatua, tuloksia ja vaikutuksia.
- Sosionomi (AMK) ymmärtää talouden ja strategisen johtamisen merkityksen omassa työssään.

Sosionomi (AMK) tuntee sosiaalialan yrittäjätoiminnan perusedellytykset.

Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminen
Lähijohtaminen ja hyvän hallintokäytännön osaaminen
Työyhteisö- ja organisaatio-osaaminen
Projektiosaaminen
Työyhteisöosaaminen

- osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia
- osaa toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
- osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa tehtävissä
- kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimi-maan verkostoissa
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa
- kykenee työn johtamiseen ja itsenäiseen työskentelyyn asiantuntijatehtävissä
- omaa valmiuksia yrittäjyyteen

Talous- ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla
Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminen
Lähijohtaminen ja hyvän hallintokäytännön osaaminen
Työyhteisö- ja organisaatio-osaaminen
Luokittelemattomat
Ruotsin kirjallinen taito
Ruotsin suullinen taito
Yrittäjyyden mahdollisuudet
Ideasta markkinoille
Digitaalisuuden mahdollisuudet liiketoiminnassa
Aloittavan yrityksen taloushallinto
Yrityksen perustaminen ja toiminnan kehittäminen

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
AMK_PERTR-1056
YDINOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

160
AMKO006 Startti korkeakouluopiskeluun 5
K700BD93 Suomen kieli ja viestintä 5
K700BD94 English for Social Services 5
K700BD95 Svenska för socionomer 5
RU00BD96 Ruotsin kirjallinen taito 0
RU00BD97 Ruotsin suullinen taito 0
K700BE40 Sosiaalialan ammatillinen vuorovaikutus ja työskentely erityisryhmien parissa 5
K700BE41 Sosiaalialan ammatillinen osaaminen lasten, nuorten ja perheiden parissa 5
K700BE42 Sosiaalialan ammatillinen osaaminen aikuisten ja ikääntyvien parissa 5
K700BD99 Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen 5
K700BE00 Yhteiskuntatieteellinen osaaminen sosiaalialalla 5
K700BE01 Käyttäytymistieteellinen osaaminen sosiaalialalla 5
K700BE02 Taidelähtöisiä työtapoja sosiaalialalla 5
K700BE03 Sosiaalityö ja sosiaalipedagogiikka ammatillisina orientaatioina 10
K700BE04 Sosiaalilainsäädäntö, sosiaaliturva ja sosiaaliset oikeudet ammatillisen toiminnan normistona 5
K700BE05 Monikulttuurinen työ 5
K700BE06 Mielenterveystyö 5
K700BE07 Päihde- ja huumetyö 5
K700BE10 Yhteiskunnan muutos ja hyvinvointipalvelujen kehittäminen 10
HY00BE08 Talous- ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla 5
K700BE09 Dokumentointi sosiaalialan työssä 5
K700BE11 Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminen 5
K700BE12 Lähijohtaminen ja hyvän hallintokäytännön osaaminen 5
K700BE13 Asiakastyöosaaminen 15
K700BE14 Ammatillisen osaamisen syventäminen 15
K700BE15 Työyhteisö- ja organisaatio-osaaminen 15
AMMTR-1057
PROFILOIVA OSAAMINEN

(Valitaan opintopisteitä: 30)

25 - 30
K700BE16 Muuttuvat sosiaaliset ongelmat 5
K700BE17 Aikuissosiaalityö 5
K700BE18 Työllistymisen tukeminen 5
K700BE19 Nuorisososiaalityö 5
K700BE20 Koulusosiaalityö 5
K700BE21 Kuntoutustoiminta 5
K700BE22 Sosiaalialan työ ikääntyvien parissa 5
K700BE23 Osallistavat ja aktivoivat työmenetelmät 5
K700BE24 Vammaistyön erityiskysymykset 5
K700BE25 Vammaistyön ja -palvelujen kehittäminen 5
K700BE26 Osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden tukeminen 5
K700BE27 Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret 5
K700BE28 Lastensuojelutyön lähtökohdat ja prosessit 5
K700BE29 Lastensuojelun sijaishuolto 5
K700BE30 Lapsi- ja perhetyön menetelmät 5
K700BE31 Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki 5
K700BE32 Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus 10
K700BE33 Digipalvelut sosiaalialalla 5
K700BE34 Projektiosaaminen 5
K700BE35 EA 1 ja lääkehoito sosiaalialalle 5
KA71S21K-VAP_VALTR-1231
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5
AMMTR-1049-KA71S21S-AMMTR-1033-1001
Yrittäjyyden perusopinnot

(Valitaan opintopisteitä: 10)

0 - 10
YRIT1111 Yrittäjyyden mahdollisuudet 5
YRIT1112 Ideasta markkinoille 5
YRIT1113 Digitaalisuuden mahdollisuudet liiketoiminnassa 5
YRIT1114 Aloittavan yrityksen taloushallinto 5
YRIT1115 Yrityksen perustaminen ja toiminnan kehittäminen 5
TUTKKEHIT-1006
TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

20
HY00BE36 Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen 5
K701SL26OK-1012
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

15
AMKO001 Opinnäytetyön suunnitteluvaihe 5
AMKO002 Opinnäytetyön toteuttamisvaihe 5
AMKO003 Opinnäytetyön viimeistelyvaihe 5