Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuvan toiminnan osaaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: YAMK139-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.01.2026 - 15.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
15.01.2026 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 45
Koulutus
Master School
Opettajat
Tuulikki Keskitalo
Outi Mattila
Vastuuopettaja
Tuulikki Keskitalo
Opintojakso
YAMK139

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa seurata ja arvioida näyttöä yhtenäisten käytänteiden kehittämiseksi. Opiskelija omaksuu johtajan/esihenkilön/asiantuntijan vastuun ja roolin toiminnan eri tasoilla käytäntöjen kehittämiseksi ja yhtenäistämiseksi näyttöön perustuen. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida kotimaista ja kansainvälistä tutkimustietoa toiminnan kehittämisen ja päätöksenteon perustaksi. Hän osaa argumentoida tutkimustuloksia ja arvioida tutkimustiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti ja analysoida käsitteellisesti työelämän toimintatapoja ja tunnistaa kehittämiskohteita väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, oppimaan oppiminen

Sisältö

- Näyttöön perustuvan terveydenhuollon malli
- Näyttöön perustuvan toiminnan tiedonlähteet

Aika ja paikka

Opintojakso sisältää aikataulutettuja kontaktikertoja verkossa Zoomissa:

15.1.2026 klo 9-12 (Zoom)
29.1.2026 klo 9-12 (Zoom)
12.3.2026 klo 9-11 (Zoom)
29.4.2026 klo 12-17 (Zoom) Loppuseminaari

Aktiivinen osallistuminen yhteisiin kontaktikertoihin on suositeltavaa, sillä ne sisältävät toisten kanssa oppimista, jota tallenne ei voi korvata.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään oppimateriaaleina aiheeseen liittyviä artikkeleita ja kirjoja. Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa opintojakson alkaessa.


Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun kanssa.

Opintojaksolla opiskellaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä ja Zoom-yhteydellä.

Opiskelu sisältää verkkoluentoja sekä yhteistoiminnallista työskentelyä ryhmässä.

Opintosuoritukset arvioidaan kuukauden kuluessa opintojakson päätyttyä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa noin 135 tunnin kokonaistyömäärää.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi laaja-alaisesti.
- tunnistaa näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessin johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti.
- pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen, mikä näkyy lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä pyrkimyksessä synteesiin tutkimustulosten hyödyntämisessä.
- tunnistaa ja analysoi työyksikön, organisaation tai alueen kehittämiskohteita ja ratkaisuja ottaen huomioon toimintakulttuurin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä hyödyntäen.
- soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessia johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti.
- hallitsee tutkimustiedon hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- tuottaa tavoitteellisia ja perusteltuja työyksikön, organisaation tai alueen kehittämissuunnitelmia ja ratkaisuja ottaen huomioon toimintakulttuurin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- luo johdonmukaisen tutkimuksellisen kehittämisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimustietolähteitä kriittisesti analysoiden.
- hallitsee näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessin johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti.
- hallitsee tutkimustiedon laaja-alaisen hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- arvioi ja kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti työyksikön, organisaation tai alueen olemassa olevia käytäntöjä ja toimintakulttuuria.

Siirry alkuun