Näyttöön perustuvan toiminnan osaaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: YAMK139-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.10.2025 - 31.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 15.01.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- Paikat
- 15 - 45
- Koulutus
- Master School
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa seurata ja arvioida näyttöä yhtenäisten käytänteiden kehittämiseksi. Opiskelija omaksuu johtajan/esihenkilön/asiantuntijan vastuun ja roolin toiminnan eri tasoilla käytäntöjen kehittämiseksi ja yhtenäistämiseksi näyttöön perustuen. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida kotimaista ja kansainvälistä tutkimustietoa toiminnan kehittämisen ja päätöksenteon perustaksi. Hän osaa argumentoida tutkimustuloksia ja arvioida tutkimustiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti ja analysoida käsitteellisesti työelämän toimintatapoja ja tunnistaa kehittämiskohteita väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, oppimaan oppiminen
Sisältö
- Näyttöön perustuvan terveydenhuollon malli
- Näyttöön perustuvan toiminnan tiedonlähteet
Aika ja paikka
15.1.2026 klo 9-12 (Zoom)
29.1.2026 klo 9-12 (Zoom)
12.3.2026 klo 9-11 (Zoom)
Opintojakson loppuseminaari huhtikuussa 2026
Kontaktipäivien aikataulut voivat tarkentua lähempänä ajankohtaa
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun kanssa. Opintojakso sisältää luento-opetusta sekä yhteistoiminnallista työskentelyä ryhmässä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op, joka vastaa noin 135 tuntia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi laaja-alaisesti.
- tunnistaa näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessin johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti.
- pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen, mikä näkyy lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä pyrkimyksessä synteesiin tutkimustulosten hyödyntämisessä.
- tunnistaa ja analysoi työyksikön, organisaation tai alueen kehittämiskohteita ja ratkaisuja ottaen huomioon toimintakulttuurin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä hyödyntäen.
- soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessia johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti.
- hallitsee tutkimustiedon hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- tuottaa tavoitteellisia ja perusteltuja työyksikön, organisaation tai alueen kehittämissuunnitelmia ja ratkaisuja ottaen huomioon toimintakulttuurin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- luo johdonmukaisen tutkimuksellisen kehittämisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimustietolähteitä kriittisesti analysoiden.
- hallitsee näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessin johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti.
- hallitsee tutkimustiedon laaja-alaisen hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- arvioi ja kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti työyksikön, organisaation tai alueen olemassa olevia käytäntöjä ja toimintakulttuuria.