Skip to main content

Competence of Evidence Based Activity (5cr)

Code: YAMK139-3005

General information


Enrollment
01.10.2025 - 31.10.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
15.01.2026 - 30.04.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Teaching languages
Seats
15 - 45
Degree programmes
Master School
Teachers
Tuulikki Keskitalo
Outi Mattila
Teacher in charge
Tuulikki Keskitalo
Course
YAMK139

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija osaa seurata ja arvioida näyttöä yhtenäisten käytänteiden kehittämiseksi. Opiskelija omaksuu johtajan/esihenkilön/asiantuntijan vastuun ja roolin toiminnan eri tasoilla käytäntöjen kehittämiseksi ja yhtenäistämiseksi näyttöön perustuen. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida kotimaista ja kansainvälistä tutkimustietoa toiminnan kehittämisen ja päätöksenteon perustaksi. Hän osaa argumentoida tutkimustuloksia ja arvioida tutkimustiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti ja analysoida käsitteellisesti työelämän toimintatapoja ja tunnistaa kehittämiskohteita väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, oppimaan oppiminen

Content

- Näyttöön perustuvan terveydenhuollon malli
- Näyttöön perustuvan toiminnan tiedonlähteet

Location and time

15.1.2026 klo 9-12 (Zoom)
29.1.2026 klo 9-12 (Zoom)
12.3.2026 klo 9-11 (Zoom)
Opintojakson loppuseminaari huhtikuussa 2026

Kontaktipäivien aikataulut voivat tarkentua lähempänä ajankohtaa

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun kanssa. Opintojakso sisältää luento-opetusta sekä yhteistoiminnallista työskentelyä ryhmässä.

Student workload

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op, joka vastaa noin 135 tuntia.

Assessment criteria, satisfactory (1)

1-2: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi laaja-alaisesti.
- tunnistaa näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessin johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti.
- pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen, mikä näkyy lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä pyrkimyksessä synteesiin tutkimustulosten hyödyntämisessä.
- tunnistaa ja analysoi työyksikön, organisaation tai alueen kehittämiskohteita ja ratkaisuja ottaen huomioon toimintakulttuurin.

Assessment criteria, good (3)

3-4: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä hyödyntäen.
- soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessia johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti.
- hallitsee tutkimustiedon hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- tuottaa tavoitteellisia ja perusteltuja työyksikön, organisaation tai alueen kehittämissuunnitelmia ja ratkaisuja ottaen huomioon toimintakulttuurin.

Assessment criteria, excellent (5)

5: Opiskelija
- luo johdonmukaisen tutkimuksellisen kehittämisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimustietolähteitä kriittisesti analysoiden.
- hallitsee näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessin johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti.
- hallitsee tutkimustiedon laaja-alaisen hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- arvioi ja kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti työyksikön, organisaation tai alueen olemassa olevia käytäntöjä ja toimintakulttuuria.

Go back to top of page