Taidekasvatuksen traditio ja paradigmat (3 op)
Toteutuksen tunnus: UKUV0155V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.12.2025 - 31.12.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 08.01.2026 - 19.02.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taiteiden tiedekunta
- Toimipiste
- Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 7 - 30
- Opettajat
- Annamari Manninen
- Hanna Heinonen
- Vastuuopettaja
- Mirja Hiltunen
- Ryhmät
-
KUVO5-R1Kuvataidekasvatuksen ko 5. vuosikurssi R1
-
KUVO5-R2Kuvataidekasvatuksen ko 5. vuosikurssi R2
-
KUVO-MAISTERI-2VSKKuvataidekasvatuksen ko maisteri 2. vuosikurssi
- Opintojakso
- UKUV0155V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa nykyisen kuvataideopetuksen taustalla vaikuttavat erilaiset taidekasvatusnäkemykset
- kuvata tieteenalan suomalaisen ja kansainvälisen kehityksen pääpiirteissään suhteessa taidehistoriaan ja koululaitoksen historiaan
- arvioida omia kokemuksia ja näkemyksiä kuvataideopetuksesta
- soveltaa tietojaan harjoitustehtävissä
Toteutustavat
Luennot 7 h, harjoitukset 24 h, itsenäinen työskentely 51 h.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoitustehtävien tekeminen.Essee tai muu harjoitustehtävä valitusta kuvataidekasvatuksen aihepiiristä.
Opetusprofiili: Hybridi
Sisältö
Kuvataideopetuksen kehityslinjoja eri aikakausina Suomessa, Euroopassa ja maailmalla. Kuvataideopetuksen käytännön sovellutuksia sekä niiden takana olevia taidekasvatusnäkemyksiä. Taidekasvatuksen keskustelun foorumit, yhteisöt ja julkaisut.
Oppimateriaalit
Räsänen, M. (2008). Kuvakulttuurit ja integroiva taideopetus. Taideteollinen korkeakoulu.
Pohjakallio, P. (2015). Kuvis sata: Kuvataideopettajien koulutus 1915-2015. Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu.
Efland, A. D. (1990). A history of art education: Intellectual and social currents in teaching the visual arts. Teachers College Press.
Eisner, E. W., & Day, M. D. (2004). Handbook of research and policy in art education. National Art Education Association, Routledge.
Mateus-Berr, R., & Götsch, M. (2015). Perspectives on art education: Conversations across cultures. De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110444100
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla vielä puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Tehtävä on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.