Siirry suoraan sisältöön

Taidekasvatuksen traditio ja paradigmat (3 op)

Toteutuksen tunnus: UKUV0155V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.12.2025 - 31.12.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
08.01.2026 - 19.02.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taiteiden tiedekunta
Toimipiste
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
7 - 30
Opettajat
Annamari Manninen
Hanna Heinonen
Vastuuopettaja
Mirja Hiltunen
Ryhmät
KUVO5-R1
Kuvataidekasvatuksen ko 5. vuosikurssi R1
KUVO5-R2
Kuvataidekasvatuksen ko 5. vuosikurssi R2
KUVO-MAISTERI-2VSK
Kuvataidekasvatuksen ko maisteri 2. vuosikurssi
Opintojakso
UKUV0155V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa nykyisen kuvataideopetuksen taustalla vaikuttavat erilaiset taidekasvatusnäkemykset
- kuvata tieteenalan suomalaisen ja kansainvälisen kehityksen pääpiirteissään suhteessa taidehistoriaan ja koululaitoksen historiaan
- arvioida omia kokemuksia ja näkemyksiä kuvataideopetuksesta
- soveltaa tietojaan harjoitustehtävissä

Toteutustavat

Luennot 7 h, harjoitukset 24 h, itsenäinen työskentely 51 h.

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoitustehtävien tekeminen.Essee tai muu harjoitustehtävä valitusta kuvataidekasvatuksen aihepiiristä.

Opetusprofiili: Hybridi

Sisältö

Kuvataideopetuksen kehityslinjoja eri aikakausina Suomessa, Euroopassa ja maailmalla. Kuvataideopetuksen käytännön sovellutuksia sekä niiden takana olevia taidekasvatusnäkemyksiä. Taidekasvatuksen keskustelun foorumit, yhteisöt ja julkaisut.

Oppimateriaalit

Räsänen, M. (2008). Kuvakulttuurit ja integroiva taideopetus. Taideteollinen korkeakoulu.



Pohjakallio, P. (2015). Kuvis sata: Kuvataideopettajien koulutus 1915-2015. Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu.



Efland, A. D. (1990). A history of art education: Intellectual and social currents in teaching the visual arts. Teachers College Press.



Eisner, E. W., & Day, M. D. (2004). Handbook of research and policy in art education. National Art Education Association, Routledge.



Mateus-Berr, R., & Götsch, M. (2015). Perspectives on art education: Conversations across cultures. De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110444100


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla vielä puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Tehtävä on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Siirry alkuun