Skip to main content

History of Art and education (3 cr)

Code: UKUV0155V24-3001

General information


Enrollment
04.12.2025 - 31.12.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
08.01.2026 - 19.02.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Art and Design
Campus
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Teaching languages
Finnish
Seats
7 - 30
Teachers
Annamari Manninen
Hanna Heinonen
Teacher in charge
Mirja Hiltunen
Course
UKUV0155V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa nykyisen kuvataideopetuksen taustalla vaikuttavat erilaiset taidekasvatusnäkemykset
- kuvata tieteenalan suomalaisen ja kansainvälisen kehityksen pääpiirteissään suhteessa taidehistoriaan ja koululaitoksen historiaan
- arvioida omia kokemuksia ja näkemyksiä kuvataideopetuksesta
- soveltaa tietojaan harjoitustehtävissä

Execution methods

Luennot 7 h, harjoitukset 24 h, itsenäinen työskentely 51 h.

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoitustehtävien tekeminen.Essee tai muu harjoitustehtävä valitusta kuvataidekasvatuksen aihepiiristä.

Opetusprofiili: Hybridi

Content

Kuvataideopetuksen kehityslinjoja eri aikakausina Suomessa, Euroopassa ja maailmalla. Kuvataideopetuksen käytännön sovellutuksia sekä niiden takana olevia taidekasvatusnäkemyksiä. Taidekasvatuksen keskustelun foorumit, yhteisöt ja julkaisut.

Materials

Räsänen, M. (2008). Kuvakulttuurit ja integroiva taideopetus. Taideteollinen korkeakoulu.



Pohjakallio, P. (2015). Kuvis sata: Kuvataideopettajien koulutus 1915-2015. Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu.



Efland, A. D. (1990). A history of art education: Intellectual and social currents in teaching the visual arts. Teachers College Press.



Eisner, E. W., & Day, M. D. (2004). Handbook of research and policy in art education. National Art Education Association, Routledge.



Mateus-Berr, R., & Götsch, M. (2015). Perspectives on art education: Conversations across cultures. De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110444100


Assessment criteria, satisfactory (1)

HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla vielä puutteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Tehtävä on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Go back to top of page