Taidekasvatuksen traditiotLaajuus (3 op)
Opintojakson tunnus: UKUV0155V24
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Annamari Manninen
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa nykyisen kuvataideopetuksen taustalla vaikuttavat erilaiset taidekasvatusnäkemykset
- kuvata tieteenalan suomalaisen ja kansainvälisen kehityksen pääpiirteissään suhteessa taidehistoriaan ja koululaitoksen historiaan
- arvioida omia kokemuksia ja näkemyksiä kuvataideopetuksesta
- soveltaa tietojaan harjoitustehtävissä
Sisältö
Kuvataideopetuksen kehityslinjoja eri aikakausina Suomessa, Euroopassa ja maailmalla. Kuvataideopetuksen käytännön sovellutuksia sekä niiden takana olevia taidekasvatusnäkemyksiä. Taidekasvatuksen keskustelun foorumit, yhteisöt ja julkaisut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla vielä puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Tehtävä on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Oppimateriaalit
Räsänen, M. (2008). Kuvakulttuurit ja integroiva taideopetus. Taideteollinen korkeakoulu.
Pohjakallio, P. (2015). Kuvis sata: Kuvataideopettajien koulutus 1915-2015. Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu.
Efland, A. D. (1990). A history of art education: Intellectual and social currents in teaching the visual arts. Teachers College Press.
Eisner, E. W., & Day, M. D. (2004). Handbook of research and policy in art education. National Art Education Association, Routledge.
Mateus-Berr, R., & Götsch, M. (2015). Perspectives on art education: Conversations across cultures. De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110444100