Sosiaalialan ammatillinen vuorovaikutus ja työskentely erityisryhmien kanssa (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701S043-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.03.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 26.10.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Juuso
Opiskelijaryhmät
-
K71S25SSosionomikoulutus (päiväopinnot), Kemi, syksy 2025
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää yleiset vuorovaikutuksen pääperiaatteet ja siihen sisältyvät käsitteet
- tunnistaa erityisryhmät, erityisen tuen tarpeet ja palvelujärjestelmän
- osaa kuvata sosiaalialan ammatillista ja eettistä toimintaa erityisryhmien parissa
- tunnistaa erityisryhmien ammatillisen tuen tarpeita ja toimintaedellytyksiä
- omaa valmiuksia luoda ammatillisia vuorovaikutussuhteita erityisryhmien parissa
- tarkastelee omaa toimintaansa suhteessa erityistä tukea tarvitseviin asiakkaisiin.
Sisältö
- vuorovaikutuksen peruskäsitteet, eettisyys,
- erityisryhmien määritelmä
- erityisen tuen tarpeen perusteita ja taustaa
- ammatillinen vuorovaikutus, ammatissa toimiminen ja ammattieettiset periaatteet erityisryhmien parissa
- keskeinen lainsäädäntö
Aika ja paikka
Syksy 2025. Kemin kampus, Tietokatu 1, Kemi. Moodle oppimisympäristö sekä opiskelijan itse hankkima työelämäyhteistyö havainnointitehtävässä.
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit, ja opettajan opintojakson alkaessa ilmoittama kirjallisuus ja mahdolliset muut lähteet.
Opetusmenetelmät
Päivätoteutus sisältää 48h aktiivista opiskelua Kemin kampuksella (osoite Tietokatu 1, Kemi). Kampustyöskentely sisältää osittain opettajajohtoista opetusta ja osittain pienryhmätyöskentelyä hyödyntäen kampuksen monipuolisia oppimisympäristöjä.
Päivätoteutus sisältää lisäksi itsenäistä opiskelua sekä havainnointipäiviä työelämäyhteistyössä, johon sisältyy kirjallinen tehtävä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson esseetehtävään liittyvä osallistuva havainnointi (yhteensä 3 päivää) suoritetaan käytännön työelämässä opiskelijan itse hankkimassa sosiaalialan / varhaiskasvatuksen työpaikassa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävien palautusten sekä 2. ja 3. uusintapalautusmahdollisuus käydään yhteisesti läpi opintojakson alkaessa orientaatiossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi sopia havainnointitehtävän yhteistyötahon oman ammatillisen kiinnostuksensa mukaisesti sosiaalialan tai varhaiskasvatuksen organisaatioista ja toiminnoista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa joitakin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden ammatillisen tuen tarpeita, toimintaedellytyksiä ja palvelujärjestelmän mahdollisuuksia asiakasohjauksessa
- tunnistaa sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyviä tekijöitä ja havaitsee niiden yhteyksiä asiakastyöhön
- muistaa erityisryhmien parissa tehtävään ammatilliseen työskentelyyn ja vuorovaikutukseen liittyviä periaatteita
- tunnistaa joiltakin osin oman toimintansa merkitystä suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- tietää erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden ammatillisen tuen tarpeita, toimintaedellytyksiä ja palvelujärjestelmän mahdollisuuksia asiakasohjauksessa
- tietää sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyviä tekijöitä ymmärtäen jossain määrin niiden merkitystä asiakastyössä
- tietää erityisryhmien parissa tehtävään ammatilliseen työskentelyyn ja vuorovaikutukseen liittyviä periaatteita
- tietää oman toiminnan merkityksen erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa työskenneltäessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden ammatillisen tuen tarpeita ja toimintaedellytyksiä käyttäen palvelujärjestelmän mahdollisuuksia asiakasohjauksessa
- osaa tehdä sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyvien tekijöiden pohjalta johtopäätöksiä toimien niiden mukaisesti asiakastyössä
-osaa analysoida erityisryhmien parissa tehtävään ammatilliseen työskentelyyn ja vuorovaikutukseen liittyvien periaatteiden merkitystä erilaisissa tilanteissa
- osaa perustella omaa toimintaansa erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa työskenneltäessä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- muodostaa perusteltuja näkemyksiä erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden ammatillisen tuen tarpeista ja toimintaedellytyksistä tehden johtopäätöksiä palvelujärjestelmän mahdollisuuksista asiakasohjauksessa
- osaa analysoida sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyviä tekijöitä arvioiden niiden merkitystä asiakastyössä
- osaa arvioida osaamistaan erityisryhmien parissa tehtävään ammatilliseen työskentelyyn ja vuorovaikutukseen liittyvien periaatteiden toteutumista
- osaa arvioida omaa toimintaansa erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa työskenneltäessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa arvioida erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden ammatillisen tuen tarpeita ja toimintaedellytyksiä hyödyntäen perustellusti palvelujärjestelmän mahdollisuuksia asiakasohjauksessa
- osaa arvioida sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyviä tekijöitä ja niiden toteutumista asiakastyössä
- osaa analysoida omaa oppimistaan ja kehittämisen kohtiaan vuorovaikutukseen ja ammatilliseen työskentelyyn liittyvien periaatteiden osalta erityisryhmien parissa
- osaa analysoida omaa osaamistaan ja kehittämistarpeitaan erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa työskenneltäessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla hylätty-5. Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää opintojaksolle kuuluvien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti sekä aktiivista osallistumista kampustyöskentelyyn niin opetukseen kuin ryhmätyötyöskentelyyn. Lopullisessa arvioinnissa huomioidaan arvosanaa korottavasti tai laskevasti aktiivinen osallistuminen opetukseen ja kaikkien oppimistehtävien myös itsearvioinnin ja pienryhmätyöskentelyn vertaisarvioinnin tekeminen ohjeiden mukaisesti ja hyväksytysti. Arviointikriteerit käydään läpi opintojakson alkaessa yhdessä opiskelijoiden kanssa.