Professional Interaction in the Social Field and Working with Groups with Special Needs (5 cr)
Code: K701S043-3001
General information
- Enrollment
- 24.03.2025 - 31.08.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 01.09.2025 - 26.10.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Bachelor of Social Services
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Bachelor of Social Services
- Teachers
- Sanna Juuso
- Course
- K701S043
Evaluation scale
H-5
Objective
Opiskelija
- tietää yleiset vuorovaikutuksen pääperiaatteet ja siihen sisältyvät käsitteet
- tunnistaa erityisryhmät, erityisen tuen tarpeet ja palvelujärjestelmän
- osaa kuvata sosiaalialan ammatillista ja eettistä toimintaa erityisryhmien parissa
- tunnistaa erityisryhmien ammatillisen tuen tarpeita ja toimintaedellytyksiä
- omaa valmiuksia luoda ammatillisia vuorovaikutussuhteita erityisryhmien parissa
- tarkastelee omaa toimintaansa suhteessa erityistä tukea tarvitseviin asiakkaisiin.
Content
- vuorovaikutuksen peruskäsitteet, eettisyys,
- erityisryhmien määritelmä
- erityisen tuen tarpeen perusteita ja taustaa
- ammatillinen vuorovaikutus, ammatissa toimiminen ja ammattieettiset periaatteet erityisryhmien parissa
- keskeinen lainsäädäntö
Location and time
Syksy 2025. Kemin kampus, Tietokatu 1, Kemi. Moodle oppimisympäristö sekä opiskelijan itse hankkima työelämäyhteistyö havainnointitehtävässä.
Materials
Luentomateriaalit, ja opettajan opintojakson alkaessa ilmoittama kirjallisuus ja mahdolliset muut lähteet.
Teaching methods
Päivätoteutus sisältää 48h aktiivista opiskelua Kemin kampuksella (osoite Tietokatu 1, Kemi). Kampustyöskentely sisältää osittain opettajajohtoista opetusta ja osittain pienryhmätyöskentelyä hyödyntäen kampuksen monipuolisia oppimisympäristöjä.
Päivätoteutus sisältää lisäksi itsenäistä opiskelua sekä havainnointipäiviä työelämäyhteistyössä, johon sisältyy kirjallinen tehtävä.
Employer connections
Opintojakson esseetehtävään liittyvä osallistuva havainnointi (yhteensä 3 päivää) suoritetaan käytännön työelämässä opiskelijan itse hankkimassa sosiaalialan / varhaiskasvatuksen työpaikassa.
Exam schedules
Tehtävien palautusten sekä 2. ja 3. uusintapalautusmahdollisuus käydään yhteisesti läpi opintojakson alkaessa orientaatiossa.
Completion alternatives
Opiskelija voi sopia havainnointitehtävän yhteistyötahon oman ammatillisen kiinnostuksensa mukaisesti sosiaalialan tai varhaiskasvatuksen organisaatioista ja toiminnoista.
Student workload
5 op = 135h opiskelijan opiskelua
Tämä jakautuu opintojaksossa:
- 48h aktiivista kampustyöskentelyä, sisältäen osittain opettajajohtoista opetusta ja osittain pienryhmätyöskentelyä kampuksen oppimisympäristöjä sekä ammatillista vuorovaikutus- ja yhteistyöosaamista edistäen. Tämä on lukujärjesykseen suunniteltua kampustyöskentelyä, jonka tarkempi aikataulutus ja sisältötavoitteet käydään yhteisesti läpi opintojakson orientaatiossa.
- 58h havainnointipäivät (3 päivää) sekä siihen sisältyvä kirjallinen tehtävä itsenäisesti opiskellen, opiskelija hankkii itse havainnointipaikan sosiaalialan tai varhaiskasvatuksen organisaatiosta.
- 29h muu itsenäinen opiskelu ja pienryhmätyöskentely
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa joitakin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden ammatillisen tuen tarpeita, toimintaedellytyksiä ja palvelujärjestelmän mahdollisuuksia asiakasohjauksessa
- tunnistaa sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyviä tekijöitä ja havaitsee niiden yhteyksiä asiakastyöhön
- muistaa erityisryhmien parissa tehtävään ammatilliseen työskentelyyn ja vuorovaikutukseen liittyviä periaatteita
- tunnistaa joiltakin osin oman toimintansa merkitystä suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- tietää erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden ammatillisen tuen tarpeita, toimintaedellytyksiä ja palvelujärjestelmän mahdollisuuksia asiakasohjauksessa
- tietää sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyviä tekijöitä ymmärtäen jossain määrin niiden merkitystä asiakastyössä
- tietää erityisryhmien parissa tehtävään ammatilliseen työskentelyyn ja vuorovaikutukseen liittyviä periaatteita
- tietää oman toiminnan merkityksen erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa työskenneltäessä.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden ammatillisen tuen tarpeita ja toimintaedellytyksiä käyttäen palvelujärjestelmän mahdollisuuksia asiakasohjauksessa
- osaa tehdä sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyvien tekijöiden pohjalta johtopäätöksiä toimien niiden mukaisesti asiakastyössä
-osaa analysoida erityisryhmien parissa tehtävään ammatilliseen työskentelyyn ja vuorovaikutukseen liittyvien periaatteiden merkitystä erilaisissa tilanteissa
- osaa perustella omaa toimintaansa erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa työskenneltäessä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- muodostaa perusteltuja näkemyksiä erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden ammatillisen tuen tarpeista ja toimintaedellytyksistä tehden johtopäätöksiä palvelujärjestelmän mahdollisuuksista asiakasohjauksessa
- osaa analysoida sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyviä tekijöitä arvioiden niiden merkitystä asiakastyössä
- osaa arvioida osaamistaan erityisryhmien parissa tehtävään ammatilliseen työskentelyyn ja vuorovaikutukseen liittyvien periaatteiden toteutumista
- osaa arvioida omaa toimintaansa erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa työskenneltäessä.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa arvioida erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden ammatillisen tuen tarpeita ja toimintaedellytyksiä hyödyntäen perustellusti palvelujärjestelmän mahdollisuuksia asiakasohjauksessa
- osaa arvioida sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyviä tekijöitä ja niiden toteutumista asiakastyössä
- osaa analysoida omaa oppimistaan ja kehittämisen kohtiaan vuorovaikutukseen ja ammatilliseen työskentelyyn liittyvien periaatteiden osalta erityisryhmien parissa
- osaa analysoida omaa osaamistaan ja kehittämistarpeitaan erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa työskenneltäessä.