Sosiaalialan ammatillinen vuorovaikutus ja työskentely erityisryhmien kanssaLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: K701S043
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tietää yleiset vuorovaikutuksen pääperiaatteet ja siihen sisältyvät käsitteet
- tunnistaa erityisryhmät, erityisen tuen tarpeet ja palvelujärjestelmän
- osaa kuvata sosiaalialan ammatillista ja eettistä toimintaa erityisryhmien parissa
- tunnistaa erityisryhmien ammatillisen tuen tarpeita ja toimintaedellytyksiä
- omaa valmiuksia luoda ammatillisia vuorovaikutussuhteita erityisryhmien parissa
- tarkastelee omaa toimintaansa suhteessa erityistä tukea tarvitseviin asiakkaisiin.
Sisältö
- vuorovaikutuksen peruskäsitteet, eettisyys,
- erityisryhmien määritelmä
- erityisen tuen tarpeen perusteita ja taustaa
- ammatillinen vuorovaikutus, ammatissa toimiminen ja ammattieettiset periaatteet erityisryhmien parissa
- keskeinen lainsäädäntö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa joitakin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden ammatillisen tuen tarpeita, toimintaedellytyksiä ja palvelujärjestelmän mahdollisuuksia asiakasohjauksessa
- tunnistaa sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyviä tekijöitä ja havaitsee niiden yhteyksiä asiakastyöhön
- muistaa erityisryhmien parissa tehtävään ammatilliseen työskentelyyn ja vuorovaikutukseen liittyviä periaatteita
- tunnistaa joiltakin osin oman toimintansa merkitystä suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- tietää erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden ammatillisen tuen tarpeita, toimintaedellytyksiä ja palvelujärjestelmän mahdollisuuksia asiakasohjauksessa
- tietää sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyviä tekijöitä ymmärtäen jossain määrin niiden merkitystä asiakastyössä
- tietää erityisryhmien parissa tehtävään ammatilliseen työskentelyyn ja vuorovaikutukseen liittyviä periaatteita
- tietää oman toiminnan merkityksen erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa työskenneltäessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden ammatillisen tuen tarpeita ja toimintaedellytyksiä käyttäen palvelujärjestelmän mahdollisuuksia asiakasohjauksessa
- osaa tehdä sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyvien tekijöiden pohjalta johtopäätöksiä toimien niiden mukaisesti asiakastyössä
-osaa analysoida erityisryhmien parissa tehtävään ammatilliseen työskentelyyn ja vuorovaikutukseen liittyvien periaatteiden merkitystä erilaisissa tilanteissa
- osaa perustella omaa toimintaansa erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa työskenneltäessä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- muodostaa perusteltuja näkemyksiä erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden ammatillisen tuen tarpeista ja toimintaedellytyksistä tehden johtopäätöksiä palvelujärjestelmän mahdollisuuksista asiakasohjauksessa
- osaa analysoida sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyviä tekijöitä arvioiden niiden merkitystä asiakastyössä
- osaa arvioida osaamistaan erityisryhmien parissa tehtävään ammatilliseen työskentelyyn ja vuorovaikutukseen liittyvien periaatteiden toteutumista
- osaa arvioida omaa toimintaansa erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa työskenneltäessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa arvioida erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden ammatillisen tuen tarpeita ja toimintaedellytyksiä hyödyntäen perustellusti palvelujärjestelmän mahdollisuuksia asiakasohjauksessa
- osaa arvioida sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyviä tekijöitä ja niiden toteutumista asiakastyössä
- osaa analysoida omaa oppimistaan ja kehittämisen kohtiaan vuorovaikutukseen ja ammatilliseen työskentelyyn liittyvien periaatteiden osalta erityisryhmien parissa
- osaa analysoida omaa osaamistaan ja kehittämistarpeitaan erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa työskenneltäessä.