Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan ammatillinen vuorovaikutus ja työskentely erityisryhmien kanssa (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701S043-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.03.2025 - 02.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
03.09.2025 - 20.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Sari Halttunen
Opintojakso
K701S043

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää yleiset vuorovaikutuksen pääperiaatteet ja siihen sisältyvät käsitteet
- tunnistaa erityisryhmät, erityisen tuen tarpeet ja palvelujärjestelmän
- osaa kuvata sosiaalialan ammatillista ja eettistä toimintaa erityisryhmien parissa
- tunnistaa erityisryhmien ammatillisen tuen tarpeita ja toimintaedellytyksiä
- omaa valmiuksia luoda ammatillisia vuorovaikutussuhteita erityisryhmien parissa
- tarkastelee omaa toimintaansa suhteessa erityistä tukea tarvitseviin asiakkaisiin.

Sisältö

- vuorovaikutuksen peruskäsitteet, eettisyys,
- erityisryhmien määritelmä
- erityisen tuen tarpeen perusteita ja taustaa
- ammatillinen vuorovaikutus, ammatissa toimiminen ja ammattieettiset periaatteet erityisryhmien parissa
- keskeinen lainsäädäntö

Aika ja paikka

- Lapin AMK, Tietokatu 1, 94600 Kemi
- Moodle-työtila ja Zoom-verkkoluokka
- Syksy 2025

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit sekä opettajan opintojakson alkaessa ilmoittama kirjallisuus ja mahdolliset muut lähteet.


Opetusmenetelmät

-Luennot
- Pienryhmätyöskentely
- Itsenäinen työskentely
- Havainnointipäivät ja kirjallinen tehtävä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Havannointipäivät toteutetaan työelämäyhteistyössä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla on kaksi oppimistehtävää:

- havannointitehtävä (sisältää 3 havainnointipäivää opiskelijan itse valitsemassaan työpaikassa)

- pienryhmässä toteutettava tehtävä

Tehtävien palautusten tarkemmat ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työaika yhteensä 135h:
- Luennot 20h
- Havainnointipäivät ja kirjallinen tehtävä (60h)
- Itsenäinen työskentely ja ryhmätehtävä (55h)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa joitakin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden ammatillisen tuen tarpeita, toimintaedellytyksiä ja palvelujärjestelmän mahdollisuuksia asiakasohjauksessa
- tunnistaa sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyviä tekijöitä ja havaitsee niiden yhteyksiä asiakastyöhön
- muistaa erityisryhmien parissa tehtävään ammatilliseen työskentelyyn ja vuorovaikutukseen liittyviä periaatteita
- tunnistaa joiltakin osin oman toimintansa merkitystä suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- tietää erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden ammatillisen tuen tarpeita, toimintaedellytyksiä ja palvelujärjestelmän mahdollisuuksia asiakasohjauksessa
- tietää sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyviä tekijöitä ymmärtäen jossain määrin niiden merkitystä asiakastyössä
- tietää erityisryhmien parissa tehtävään ammatilliseen työskentelyyn ja vuorovaikutukseen liittyviä periaatteita
- tietää oman toiminnan merkityksen erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa työskenneltäessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- ymmärtää erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden ammatillisen tuen tarpeita ja toimintaedellytyksiä käyttäen palvelujärjestelmän mahdollisuuksia asiakasohjauksessa
- osaa tehdä sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyvien tekijöiden pohjalta johtopäätöksiä toimien niiden mukaisesti asiakastyössä
-osaa analysoida erityisryhmien parissa tehtävään ammatilliseen työskentelyyn ja vuorovaikutukseen liittyvien periaatteiden merkitystä erilaisissa tilanteissa
- osaa perustella omaa toimintaansa erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa työskenneltäessä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- muodostaa perusteltuja näkemyksiä erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden ammatillisen tuen tarpeista ja toimintaedellytyksistä tehden johtopäätöksiä palvelujärjestelmän mahdollisuuksista asiakasohjauksessa
- osaa analysoida sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyviä tekijöitä arvioiden niiden merkitystä asiakastyössä
- osaa arvioida osaamistaan erityisryhmien parissa tehtävään ammatilliseen työskentelyyn ja vuorovaikutukseen liittyvien periaatteiden toteutumista
- osaa arvioida omaa toimintaansa erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa työskenneltäessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa arvioida erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden ammatillisen tuen tarpeita ja toimintaedellytyksiä hyödyntäen perustellusti palvelujärjestelmän mahdollisuuksia asiakasohjauksessa
- osaa arvioida sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyviä tekijöitä ja niiden toteutumista asiakastyössä
- osaa analysoida omaa oppimistaan ja kehittämisen kohtiaan vuorovaikutukseen ja ammatilliseen työskentelyyn liittyvien periaatteiden osalta erityisryhmien parissa
- osaa analysoida omaa osaamistaan ja kehittämistarpeitaan erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa työskenneltäessä.

Siirry alkuun