Siirry suoraan sisältöön

Luonto- ja tunnetaitokasvatusta moniammatillisessa yhteisössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: LAER2414V24-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.12.2024 - 13.04.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kasvatustieteiden tiedekunta

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus
  • Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus

Opettaja

  • Sari Leppälä
  • Ulla Kemi

Opiskelijaryhmät

  • LO3-R5
    Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R5
  • LO2-R5
    Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Tunnistaa luontoyhteyden ja tunnetaitojen vahvistamisen merkityksen lapsen
oppimiselle ja kasvulle
- Hallitsee keinoja tukea lapsen luontoyhteyden ja tunnetaitojen kehittymistä ja
vahvistumista
- Osaa hyödyntää omaa ammatillista erityisosaamistansa luonto- ja
tunnetaitokasvattajana moniammatillisessa työyhteisössä
- Osaa tarkoituksenmukaisesti hyödyntää digipedagogisia menetelmiä luonto- ja
tunnetaitokasvatuksessa

Sisältö

- Luontoyhteyden merkitys lapsen oppimiselle ja kasvulle
- Tunnetaidot ja tunnetaitokasvatus
- Luonto tunnetaitokasvatuksen oppimisympäristönä
- Moniammatillinen työskentely oman ammatillisen osaamisen kehittymisen tukena
- Digipedagogiikan mahdollisuudet/hyödynnettävyys luonto- ja
tunnetaitokasvatuksessa

Aika ja paikka

Kevät 2025

Opintopäivien lisäksi opiskelijat kokeilevat yhdessä tehtyä toimintasuunnitelmaa itse hankkimassaan ja valitsemassaan toimintaympäristössä (varhaiskasvatus, esi- ja alkuopetus tai alakoulu) viikolla 21. Toiminnan kesto 3-4 tuntia.

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla jaettava materiaali löytyvät Moodle ympäristöstä.

Opetusmenetelmät

Opintopäivinä vuorovaikutteisia luentoja sekä pienryhmätehtäviä.
Itsenäisen työskentelyn aika sisältää pienryhmätyöskentelyä ja itsenäisesti toteutettavan toiminnan (3-4 tuntia) ja arvioinnin.
Loppuseminaari

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintopäivien lisäksi opiskelijat kokeilevat yhdessä tehtyä toimintasuunnitelmaa itse hankkimassaan ja valitsemassaan toimintaympäristössä (varhaiskasvatus, esi- ja alkuopetus tai alakoulu) viikolla 21. Toiminnan kesto 3-4 tuntia.

Sisällön jaksotus

Kevät 2025 kevät 2. periodi (AMK) ja 4. periodi (Yliopisto)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

o Hylätty: Hyväksytyn suorituksen tavoitteet eivät täyty.
o Hyväksytty: Ryhmässä tehty toteutuksen suunnitelma vastaa tehtävänantoa ja siinä
osoitetaan ymmärrystä oppijan luontoyhteyden ja tunnetaitojen merkityksestä
oppimiselle ja kasvulle. Suunnitelmassa on hyödynnetty ryhmäläisten ammatillista
erityisosaamista. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintopäiviin ja tehnyt
annetut tehtävät hyväksytysti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty: Ryhmässä tehty toteutuksen suunnitelma vastaa tehtävänantoa ja siinä osoitetaan ymmärrystä oppijan luontoyhteyden ja tunnetaitojen merkityksestä oppimiselle ja kasvulle. Suunnitelmassa on hyödynnetty ryhmäläisten ammatillista erityisosaamista. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintopäiviin ja tehnyt annetut tehtävät hyväksytysti.

Hylätty: Hyväksytyn suorituksen tavoitteet eivät täyty.