Luonto- ja tunnetaitokasvatusta moniammatillisessa yhteisössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: LAER2414V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.12.2024 - 13.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2025 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Sari Leppälä
- Ulla Kemi
- Ryhmät
-
LO2-R5Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R5
-
LO3-R5Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R5
- Opintojakso
- LAER2414V24
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Kevät 2025 kevät 2. periodi (AMK) ja 4. periodi (Yliopisto)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Tunnistaa luontoyhteyden ja tunnetaitojen vahvistamisen merkityksen lapsen
oppimiselle ja kasvulle
- Hallitsee keinoja tukea lapsen luontoyhteyden ja tunnetaitojen kehittymistä ja
vahvistumista
- Osaa hyödyntää omaa ammatillista erityisosaamistansa luonto- ja
tunnetaitokasvattajana moniammatillisessa työyhteisössä
- Osaa tarkoituksenmukaisesti hyödyntää digipedagogisia menetelmiä luonto- ja
tunnetaitokasvatuksessa
Toteutustavat
- Opintopäivät ja seminaari (28 h)
- Ryhmätyöskentelyä ja itsenäistä työskentelyä opintopäivien ulkopuolella (107 h),
sisältäen toiminnan suunnitelman ryhmissä ja suunnitelman toteutuksen
varhaiskasvatuksessa, koulussa tai muussa kasvatuksellisessa toimintaympäristössä
- Opetusprofiili (yliopisto): ETÄ 1
- Toteutusmuoto (AMK): verkkototeutus
Suoritustavat
- Aktiivinen osallistuminen opintopäiviin (3 x 8 h)
- Seminaari (4 h)
- Toiminnan suunnitelman tekeminen moniammatillisessa ryhmässä
- Toiminnan suunnitelman muokkaaminen ja toteuttaminen itse valitussa
toimintaympäristössä lasten kanssa
- Muut opintojaksolla annetut tehtävät
Sisältö
- Luontoyhteyden merkitys lapsen oppimiselle ja kasvulle
- Tunnetaidot ja tunnetaitokasvatus
- Luonto tunnetaitokasvatuksen oppimisympäristönä
- Moniammatillinen työskentely oman ammatillisen osaamisen kehittymisen tukena
- Digipedagogiikan mahdollisuudet/hyödynnettävyys luonto- ja
tunnetaitokasvatuksessa
Aika ja paikka
Kevät 2025
Opintopäivien lisäksi opiskelijat kokeilevat yhdessä tehtyä toimintasuunnitelmaa itse hankkimassaan ja valitsemassaan toimintaympäristössä (varhaiskasvatus, esi- ja alkuopetus tai alakoulu) viikolla 21. Toiminnan kesto 3-4 tuntia.
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla jaettava materiaali löytyvät Moodle ympäristöstä.
Opetusmenetelmät
Opintopäivinä vuorovaikutteisia luentoja sekä pienryhmätehtäviä.
Itsenäisen työskentelyn aika sisältää pienryhmätyöskentelyä ja itsenäisesti toteutettavan toiminnan (3-4 tuntia) ja arvioinnin.
Loppuseminaari
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintopäivien lisäksi opiskelijat kokeilevat yhdessä tehtyä toimintasuunnitelmaa itse hankkimassaan ja valitsemassaan toimintaympäristössä (varhaiskasvatus, esi- ja alkuopetus tai alakoulu) viikolla 21. Toiminnan kesto 3-4 tuntia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
o Hylätty: Hyväksytyn suorituksen tavoitteet eivät täyty.
o Hyväksytty: Ryhmässä tehty toteutuksen suunnitelma vastaa tehtävänantoa ja siinä
osoitetaan ymmärrystä oppijan luontoyhteyden ja tunnetaitojen merkityksestä
oppimiselle ja kasvulle. Suunnitelmassa on hyödynnetty ryhmäläisten ammatillista
erityisosaamista. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintopäiviin ja tehnyt
annetut tehtävät hyväksytysti.