Luonto- ja tunnetaitokasvatusta moniammatillisessa yhteisössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: LAER2414V24-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.12.2024 - 13.04.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
- Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
Opettaja
- Sari Leppälä
- Ulla Kemi
Opiskelijaryhmät
-
LO3-R5Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R5
-
LO2-R5Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Tunnistaa luontoyhteyden ja tunnetaitojen vahvistamisen merkityksen lapsen
oppimiselle ja kasvulle
- Hallitsee keinoja tukea lapsen luontoyhteyden ja tunnetaitojen kehittymistä ja
vahvistumista
- Osaa hyödyntää omaa ammatillista erityisosaamistansa luonto- ja
tunnetaitokasvattajana moniammatillisessa työyhteisössä
- Osaa tarkoituksenmukaisesti hyödyntää digipedagogisia menetelmiä luonto- ja
tunnetaitokasvatuksessa
Sisältö
- Luontoyhteyden merkitys lapsen oppimiselle ja kasvulle
- Tunnetaidot ja tunnetaitokasvatus
- Luonto tunnetaitokasvatuksen oppimisympäristönä
- Moniammatillinen työskentely oman ammatillisen osaamisen kehittymisen tukena
- Digipedagogiikan mahdollisuudet/hyödynnettävyys luonto- ja
tunnetaitokasvatuksessa
Aika ja paikka
Kevät 2025
Opintopäivien lisäksi opiskelijat kokeilevat yhdessä tehtyä toimintasuunnitelmaa itse hankkimassaan ja valitsemassaan toimintaympäristössä (varhaiskasvatus, esi- ja alkuopetus tai alakoulu) viikolla 21. Toiminnan kesto 3-4 tuntia.
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla jaettava materiaali löytyvät Moodle ympäristöstä.
Opetusmenetelmät
Opintopäivinä vuorovaikutteisia luentoja sekä pienryhmätehtäviä.
Itsenäisen työskentelyn aika sisältää pienryhmätyöskentelyä ja itsenäisesti toteutettavan toiminnan (3-4 tuntia) ja arvioinnin.
Loppuseminaari
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintopäivien lisäksi opiskelijat kokeilevat yhdessä tehtyä toimintasuunnitelmaa itse hankkimassaan ja valitsemassaan toimintaympäristössä (varhaiskasvatus, esi- ja alkuopetus tai alakoulu) viikolla 21. Toiminnan kesto 3-4 tuntia.
Sisällön jaksotus
Kevät 2025 kevät 2. periodi (AMK) ja 4. periodi (Yliopisto)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
o Hylätty: Hyväksytyn suorituksen tavoitteet eivät täyty.
o Hyväksytty: Ryhmässä tehty toteutuksen suunnitelma vastaa tehtävänantoa ja siinä
osoitetaan ymmärrystä oppijan luontoyhteyden ja tunnetaitojen merkityksestä
oppimiselle ja kasvulle. Suunnitelmassa on hyödynnetty ryhmäläisten ammatillista
erityisosaamista. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintopäiviin ja tehnyt
annetut tehtävät hyväksytysti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty: Ryhmässä tehty toteutuksen suunnitelma vastaa tehtävänantoa ja siinä osoitetaan ymmärrystä oppijan luontoyhteyden ja tunnetaitojen merkityksestä oppimiselle ja kasvulle. Suunnitelmassa on hyödynnetty ryhmäläisten ammatillista erityisosaamista. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintopäiviin ja tehnyt annetut tehtävät hyväksytysti.
Hylätty: Hyväksytyn suorituksen tavoitteet eivät täyty.