Developing Nature Relationship in Arctic Nature (5 op)
Toteutuksen tunnus: VR705LL3OJ-18007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 18.04.2023
Ajoitus
19.04.2023 - 31.07.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Liikunnanohjaajakoulutus
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Tommi Haapakangas
Vastuuhenkilö
Tommi Haapakangas
Opiskelijaryhmät
-
RA75L22SLiikunnanohjaajakoulutus, Rovaniemi, Syksy 2022
-
RA75L21SLiikunnanohjaajakoulutus, Rovaniemi, syksy 2021
Tavoitteet
Osaat nimetä luontokasvatusfilosofian periaatteet sekä selität tiedollisten ja emotionaalisten tekijöiden välisiä suhteita arvoihin ja asenteisiin puhuttaessa luontosuhteesta. Ymmärrät erotella erilaiset luontosuhteet ja osaat toteuttaa Luontosuhdetta ja kestävyyttä edistäviä pedagogisia aktiviteettejä. Osaat toimia kestävillä tavoilla kulttuurisesti erilaisissa kansainvälisissä toimintaympäristöissä. Arvioit ja kehität luontoliikuntaympäristöjä kestävyyden näkökulmasta.
Sisältö
Tälle kurssille valitaan valikoituja opiskelijoita kaikkialta Euroopasta, jotka ovat kiinnostuneita luontoliikunnan parissa tehtävästä työstä. Kurssin tavoitteena on luoda ymmärrys siitä, miten ulkoilukasvattajat, ohjaajat ja oppaat voivat vaikuttaa myönteisesti asiakkaidensa luonto- ja kulttuurisuhteeseen. Vahva suhde luontoon liittyy psykologiseen hyvinvointiin ja ennakoivaan lähestymistapaan kestävään kehitykseen.
Tällä kurssilla opit ymmärtämään paremmin omaa luontosuhdettasi ja saat valmiudet soveltaa tietojasi asiakastyössä.
Aika ja paikka
Study unit begins in May and will be based in Moodle. •
The study unit contains a compulsory contact lesson period of five days ( June), four of which will be implemented in the nature.
Required applications • Instagram (smart phone or pad)
• Screencast-o-matic (free download)
• Some infographic program – Canva, Infogram, Piktochart ect. (use free version - may have some limited actions)
Final trek to Ylläs-Pallas National park takes places 12.-16.06.2023. We will meet at Jokiväylä campus 12.06.2023 as a planning the trip.
Further information about course at starting meet (teams). 19.04.2023 klo 12.30 -13.30. Link will be found from Moodle aswell.
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZjhjNjFlM2YtZThmNy00ODM2LWI0MjYtMmMwZmJjMjhhYzIy%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%224c60a66f-0a8d-446e-9ac0-836a00d84542%22%2c%22Oid%22%3a%222fa1d321-f191-49b1-9db2-33df519e623d%22%7d
Oppimateriaalit
Elonheimo, M. 2002. Eletty luonto ja ymmärretty ympäristö – tutkimus kolmen sukupolven arkielämän luontosuhteista. Pro gradu -tutkielma. Helsingin yliopisto, Limnologian ja ympäristönsuojelun laitos.
Hungerford, H. & Volk, T. 1990. Changing learner behaviour through environmental education. The Journal of Environmental Education 21(3).
Pietarinen, J. 1987. Ihminen ja metsä: neljä perusasennetta. Silva Fennica (21)4: 323-331.
Borg, P.(toim.) 2012. Polkuja Metsään.
Opetusmenetelmät
Student is able to name the principles of nature education and to explain how cognitive and emotional factors are connected with values and attitudes in the context of nature and relationship with the nature. Student understands the different forms that human relation with nature can take. Student can implement safe nature activities in an Arctic environment and promote awareness of nature relationships.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Tunnistat osia luontokasvatuksen filosofiasta, mutta et kykene selittämään eri tekijöiden välisiä vuorovaikutuksia luontosuhteen kehittymisessä. Osaat listata erilaisia luontosuhteita, mutta et osaa soveltaa muistamaasi luontoliikunta aktiviteettien toteutuksessa.
Hyväksytty
Osaat selittää luontokasvatuksen filosofian periaatteet ja eri tekijöiden väliset vuorovaikutukset luontosuhteen kehittymisessä. Osaat ratkaista erilaisista luontosuhteista johtuvat tarpeet luontoliikunta aktiviteettien toteutuksessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Fail/Approved
Student recognises some elements of nature education philosophy but is not able to explain the connection of the different elements and their impact on the development of a nature relationship. Student is able to list different nature relationships but is not able to apply this knowledge during the implementation of nature activities. Student can explain the principles of nature education philosophy and the connections of different factors in the development of nature relationships. Student is able to find solutions for various nature activity needs of various forms and implement activities accordingly.
Study unit is assessed on the grading scale of Fail -Approved. Criteria for approved grade: • Student has successfully completed all the assignments in the Moodle platform. • Student has participated actively in the contact days and developed his/her competences further. • Successful completion of the Moodle
Lisätiedot
Opiskelija tarvitsee kurssille omat retkeily ja yöpymisvälineet lukuunottamatta keittimiä ja telttoja.
Opintojakson oppimateriaali on englanninkielinen. Kurssisuoritukset tehdään englannin kielellä.