Asiakas- ja käyttäjälähtöinen tuotteiden ja palveluiden kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 799Y11COJ-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 29.09.2020 - 09.02.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.02.2021 - 31.03.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Ylempi AMK-koulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Digitaalisten terveyspalveluiden ja hyvinvointiteknologian asiantuntija
- Opettajat
- Heli Väätäjä
- Satu Elo
- Vastuuopettaja
- Satu Elo
- Ryhmät
-
K72Y20SYlempi amk-koulutus, Digitaalisten terveyspalveluiden ja hyvinvointiteknologian asiantuntija (virtuaalitoteutus), syksy 2020
- Opintojakso
- 799Y11COJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- hyödyntää terveyspalvelujen kehittämisen asiakaslähtöisiä menetelmiä ja työkaluja erityisesti palvelumuotoilun ratkaisuin.
- ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan keskeisen roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa.
- soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä.
Sisältö
Opintojakso kohdentuu digitaalisiin terveyspalveluihin ja terveyden edistämiseen seuraavien sisältöjen osalta:
- Asiakas- ja käyttäjälähtöisten sote-palveluiden kehittäminen, innovaatioiden ja palvelumuotoilun prosessit, menetelmät ja työkalut
- Käyttäjäkeskeinen ja osallistava suunnittelu
- Käyttäjäkokemus ja käyttäjäkokemusten arviointimenetelmät
- Käyttäjälähtöinen tuotetestaus (sote)
Aika ja paikka
Virtuaaliopetuspäivät: 16.2. ja 22.3.
AC-opetustapahtumat ja tarkennettu toteutussuunnitelma Moodlessa.
Oppimateriaalit
Erillinen kirjallisuus ja materiaali Moodlessa
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät:
Opetus tapahtuu verkko-oppimisympäristössä sisältäen AC-opetustapahtumat, videotallenteet ja oppimisympäristöön tallennetun materiaalin sekä ryhmä- ja itsenäiset tehtävät.
Opintojaksolla käytetään Moodle verkko-oppimisalustaa ja AC-yhteyttä.
Oppimistehtävät:
Ryhmä- ja itsenäiset tehtävät oppimisympäristössä.
Oppimisen ohjaus:
Oppimisen ohjaus ja palautteen antaminen tapahtuvat verkko-oppimisympäristössä. Lisäksi opiskelija saa vertaisarviointipalautetta. AC-opetustapahtumissa on pakollinen läsnäolo.
Oppimisympäristöt:
- Moodle
- AC
- Verkossa tapahtuva lähiopetus ja itsenäinen ja ryhmätyöskentely oppimistehtävien suorittamiseksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op vastaa 133 opiskelutuntia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- tunnistaa palvelujen kehittämisen prosessin ja keskeisimmät menetelmät
- tunnistaa asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- tunnistaa palvelujen kehittämisen prosessin ja eri menetelmät laaja-alaisesti ja kriittisesti
- arvioi ja perustelee asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita ja soveltaa perustellen työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
4-5: Opiskelija
- tunnistaa kriittisesti ja eri vaihtoehtoja vertaillen palvelujen kehittämisen prosessin ja eri menetelmät
- analysoi asiakkaan roolia palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa kriittisesti perustellen
- osaa valita ja soveltaa työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä ja valinnan perusteet on esitetty kriittisesti perustellen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti ja lähteiden valinta perustuu kriittiseen arviointiin
- viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.