Skip to main content

Customer-Oriented and User-Centered Product and Service Development (5 cr)

Code: 799Y11COJ-3001

General information


Enrollment
29.09.2020 - 09.02.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
08.02.2021 - 31.03.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Master's Degree Programmes
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 35
Degree programmes
Master in Digital Health Services and Wellness Technology
Teachers
Heli Väätäjä
Satu Elo
Teacher in charge
Satu Elo
Course
799Y11COJ

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- hyödyntää terveyspalvelujen kehittämisen asiakaslähtöisiä menetelmiä ja työkaluja erityisesti palvelumuotoilun ratkaisuin.
- ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan keskeisen roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa.
- soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä.

Content

Opintojakso kohdentuu digitaalisiin terveyspalveluihin ja terveyden edistämiseen seuraavien sisältöjen osalta:
- Asiakas- ja käyttäjälähtöisten sote-palveluiden kehittäminen, innovaatioiden ja palvelumuotoilun prosessit, menetelmät ja työkalut
- Käyttäjäkeskeinen ja osallistava suunnittelu
- Käyttäjäkokemus ja käyttäjäkokemusten arviointimenetelmät
- Käyttäjälähtöinen tuotetestaus (sote)

Location and time

Virtuaaliopetuspäivät: 16.2. ja 22.3.
AC-opetustapahtumat ja tarkennettu toteutussuunnitelma Moodlessa.

Materials

Erillinen kirjallisuus ja materiaali Moodlessa

Teaching methods

Opetusmenetelmät:
Opetus tapahtuu verkko-oppimisympäristössä sisältäen AC-opetustapahtumat, videotallenteet ja oppimisympäristöön tallennetun materiaalin sekä ryhmä- ja itsenäiset tehtävät.
Opintojaksolla käytetään Moodle verkko-oppimisalustaa ja AC-yhteyttä.
Oppimistehtävät:
Ryhmä- ja itsenäiset tehtävät oppimisympäristössä.
Oppimisen ohjaus:
Oppimisen ohjaus ja palautteen antaminen tapahtuvat verkko-oppimisympäristössä. Lisäksi opiskelija saa vertaisarviointipalautetta. AC-opetustapahtumissa on pakollinen läsnäolo.
Oppimisympäristöt:
- Moodle
- AC
- Verkossa tapahtuva lähiopetus ja itsenäinen ja ryhmätyöskentely oppimistehtävien suorittamiseksi.

Student workload

5 op vastaa 133 opiskelutuntia.

Assessment criteria, satisfactory (1)

1-2: Opiskelija
- tunnistaa palvelujen kehittämisen prosessin ja keskeisimmät menetelmät
- tunnistaa asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti

Assessment criteria, good (3)

3-4: Opiskelija
- tunnistaa palvelujen kehittämisen prosessin ja eri menetelmät laaja-alaisesti ja kriittisesti
- arvioi ja perustelee asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita ja soveltaa perustellen työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti.

Assessment criteria, excellent (5)

4-5: Opiskelija
- tunnistaa kriittisesti ja eri vaihtoehtoja vertaillen palvelujen kehittämisen prosessin ja eri menetelmät
- analysoi asiakkaan roolia palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa kriittisesti perustellen
- osaa valita ja soveltaa työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä ja valinnan perusteet on esitetty kriittisesti perustellen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti ja lähteiden valinta perustuu kriittiseen arviointiin
- viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.

Go back to top of page