Asiakas- ja käyttäjälähtöinen tuotteiden ja palveluiden kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: 799Y11COJ-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 29.09.2020 - 09.02.2021
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 08.02.2021 - 31.03.2021
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 5 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 5 op
 
- Toteutustapa
 - Etäopetus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikat
 - 0 - 35
 
- Koulutus
 - Digitaalisten terveyspalveluiden ja hyvinvointiteknologian asiantuntija
 
Arviointiasteikko
H-5
                    
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- hyödyntää terveyspalvelujen kehittämisen asiakaslähtöisiä menetelmiä ja työkaluja erityisesti palvelumuotoilun ratkaisuin. 
- ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan keskeisen roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa. 
- soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä.
                    
Sisältö
Opintojakso kohdentuu digitaalisiin terveyspalveluihin ja terveyden edistämiseen seuraavien sisältöjen osalta:
-	Asiakas- ja käyttäjälähtöisten sote-palveluiden kehittäminen, innovaatioiden ja palvelumuotoilun prosessit, menetelmät ja työkalut 
-	Käyttäjäkeskeinen ja osallistava suunnittelu 
-	Käyttäjäkokemus ja käyttäjäkokemusten arviointimenetelmät
-	Käyttäjälähtöinen tuotetestaus (sote)
                    
Aika ja paikka
Virtuaaliopetuspäivät: 16.2. ja 22.3.
AC-opetustapahtumat ja tarkennettu toteutussuunnitelma Moodlessa.
                    
Oppimateriaalit
Erillinen kirjallisuus ja materiaali Moodlessa
                    
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät:
Opetus tapahtuu verkko-oppimisympäristössä sisältäen AC-opetustapahtumat, videotallenteet ja oppimisympäristöön tallennetun materiaalin sekä ryhmä- ja itsenäiset tehtävät.
Opintojaksolla käytetään Moodle verkko-oppimisalustaa ja AC-yhteyttä.
Oppimistehtävät:
Ryhmä- ja itsenäiset tehtävät oppimisympäristössä.
Oppimisen ohjaus:
Oppimisen ohjaus ja palautteen antaminen tapahtuvat verkko-oppimisympäristössä. Lisäksi opiskelija saa vertaisarviointipalautetta. AC-opetustapahtumissa on pakollinen läsnäolo.
Oppimisympäristöt:
- Moodle
- AC
- Verkossa tapahtuva lähiopetus ja itsenäinen ja ryhmätyöskentely oppimistehtävien suorittamiseksi.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op vastaa 133 opiskelutuntia.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija 
- tunnistaa palvelujen kehittämisen prosessin ja keskeisimmät menetelmät 
- tunnistaa asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä 
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija 
- tunnistaa palvelujen kehittämisen prosessin ja eri menetelmät laaja-alaisesti ja kriittisesti
- arvioi ja perustelee asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa 
- osaa valita ja soveltaa perustellen työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä 
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
4-5: Opiskelija 
- tunnistaa kriittisesti ja eri vaihtoehtoja vertaillen palvelujen kehittämisen prosessin ja eri menetelmät 
- analysoi asiakkaan roolia palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa kriittisesti perustellen
- osaa valita ja soveltaa työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä ja valinnan perusteet on esitetty kriittisesti perustellen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti ja lähteiden valinta perustuu kriittiseen arviointiin
- viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.