Palvelumuotoilu ja palveluinnovaatiotLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK162
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa hankkia ja tulkita käyttäjätietoa ja soveltaa sitä palvelumuotoilun eri vaiheissa. Opiskelija osallistaa sidosryhmiä suunnitteluprosessiin erilaisilla menetelmillä ja kehittää viestintä- ja vuorovaikutustaitoja. Opiskelija osaa muodostaa innovatiivisia palvelukonsepteja eri palvelukanaviin liittyen.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: ennakoiva kehittäminen, työelämässä toimiminen
Sisältö
- palvelumuotoilun suunnitteluprosessi
- asiakas- ja käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät
- suunnitteluajattelun perusteet ja palveluinnovaatiot
- soveltava palvelumuotoilun tehtävä, innovatiivisen palvelun suunnittelu
- sosiaalisen median työkalut
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
-osaa hankkia ja analysoida käyttäjätietoa innovatiivisia palveluja muotoiltaessa.
-osaa käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja sidosryhmien osallistamiseen.
-osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä palvelukonseptien kehittämiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- osaa hankkia, analysoida ja soveltaa käyttäjätietoa innovatiivisten palvelujen muotoiluun.
- osaa käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja monipuolisesti sidosryhmien osallistamisessa.
- osaa perustellen kehittää uusia palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmää soveltaen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- osaa itsenäisesti ja luovasti hankkia, analysoida ja soveltaa käyttäjätietoa innovatiivisten palvelujen muotoiluun.
- osaa luovasti ja itsenäisesti käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja perustellen valittujen sidosryhmien osallistamisessa.
- löytää luovia ja uusia keinoja kehittää uusia palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmää soveltaen.
Ilmoittautumisaika
11.03.2024 - 08.04.2024
Ajoitus
27.08.2024 - 26.09.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Opettaja
- Panu Huczkowski
Opiskelijaryhmät
-
YAMKPROFYAMK, profiloivat opinnot
Tavoitteet
Opiskelija osaa hankkia ja tulkita käyttäjätietoa ja soveltaa sitä palvelumuotoilun eri vaiheissa. Opiskelija osallistaa sidosryhmiä suunnitteluprosessiin erilaisilla menetelmillä ja kehittää viestintä- ja vuorovaikutustaitoja. Opiskelija osaa muodostaa innovatiivisia palvelukonsepteja eri palvelukanaviin liittyen.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: ennakoiva kehittäminen, työelämässä toimiminen
Sisältö
- palvelumuotoilun suunnitteluprosessi
- asiakas- ja käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät
- suunnitteluajattelun perusteet ja palveluinnovaatiot
- soveltava palvelumuotoilun tehtävä, innovatiivisen palvelun suunnittelu
- sosiaalisen median työkalut
Aika ja paikka
27.8. klo 17-21
26.9. klo 17-21
Kontakti-illat ovat pakollisia ja ne pidetään ZOOM:ssa.
Opetusmenetelmät
- Integroitu oppiminen.
- Ennakkotehtävä.
- Kehittämistehtävä yksilö- tai ryhmätehtävä.
- Henkilökohtaisen palvelumuotoilun työkalupakin rakentaminen.
- Yksilöllistä luovuutta ja tulevassa työelämässä tarvittavien osaamisten kehittämistä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
-osaa hankkia ja analysoida käyttäjätietoa innovatiivisia palveluja muotoiltaessa.
-osaa käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja sidosryhmien osallistamiseen.
-osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä palvelukonseptien kehittämiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- osaa hankkia, analysoida ja soveltaa käyttäjätietoa innovatiivisten palvelujen muotoiluun.
- osaa käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja monipuolisesti sidosryhmien osallistamisessa.
- osaa perustellen kehittää uusia palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmää soveltaen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- osaa itsenäisesti ja luovasti hankkia, analysoida ja soveltaa käyttäjätietoa innovatiivisten palvelujen muotoiluun.
- osaa luovasti ja itsenäisesti käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja perustellen valittujen sidosryhmien osallistamisessa.
- löytää luovia ja uusia keinoja kehittää uusia palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmää soveltaen.